Utrzymanie czystości i porządku w gminach.
Dz.U.2023.1469 t.j.
Akt obowiązującyUSTAWA
z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Ustawa określa:
W sprawach dotyczących postępowania z odpadami komunalnymi w zakresie nieuregulowanym w niniejszej ustawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699, z późn. zm. 2 ).
Zadania gmin
Zadania gmin
- w stosunku do odpadów komunalnych wytworzonych na nieruchomościach zabudowanych budynkami wielolokalowymi, z wyłączeniem odpadów komunalnych wytworzonych w lokalach objętych tą uchwałą.
Gminy są obowiązane osiągnąć za rok 2020 poziom:
- w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.
Obowiązki wytwórców odpadów komunalnych
Obowiązki wytwórców odpadów komunalnych
Wytwórcy odpadów komunalnych są obowiązani do selektywnego zbierania wytworzonych przez siebie odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1.
Obowiązki właścicieli nieruchomości
Obowiązki właścicieli nieruchomości
- przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Ustalając opłaty, o których mowa w art. 6a, rada gminy określa terminy ich uiszczania. Opłaty nieuiszczone w wyznaczonym terminie podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi przez gminę
Gospodarowanie odpadami komunalnymi przez gminę
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi są obowiązani ponosić:
- na rzecz gminy, na terenie której są położone nieruchomości lub lokale.
- oraz stawki opłaty ustalonej na podstawie art. 6k ust. 1.
- rada gminy w uchwale, o której mowa w art. 6k ust. 1, określa sposób ustalania ilości zużytej wody na potrzeby ustalania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności sposób ustalania ilości zużytej wody w przypadku braku wodomierza lub w przypadku nieruchomości, dla których brak jest odpowiednich danych dotyczących ilości zużytej wody, lub odliczania wody zużytej na określone cele.
- wójt, burmistrz lub prezydent miasta stwierdza, w drodze decyzji, utratę prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 4a. Utrata prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 4a, następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z przesłanek, o których mowa w pkt 1-3.
- wobec których została wydana decyzja, o której mowa w ust. 1.
W przypadku gdy gmina nie realizuje obowiązku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany do przekazania odpadów komunalnych, na koszt gminy, podmiotowi odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanemu do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2.
Warunki udzielania zezwoleń na świadczenie usług
Warunki udzielania zezwoleń na świadczenie usług
- wymagane jest uzyskanie zezwolenia.
Warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych
Warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych
"Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości są kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, określone w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469) oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 9d ust. 2 tej ustawy.".
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wykreśla przedsiębiorcę z rejestru na jego wniosek, a także po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
Podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych jest obowiązany do:
Podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości jest obowiązany do osiągnięcia w danym roku kalendarzowym w odniesieniu do masy odebranych przez siebie odpadów komunalnych poziomów:
Podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości jest obowiązany przekazać właścicielowi nieruchomości, od którego odbiera odpady komunalne, rachunek, w którym są wyszczególnione koszty odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych.
W przypadku zakończenia działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany złożyć do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, wniosek o wykreślenie z rejestru.
Przedsiębiorca, którego wykreślono z rejestru, może uzyskać ponowny wpis do rejestru w tym samym zakresie działalności gospodarczej nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wykreślenia z rejestru z powodów, o których mowa w art. 9j ust. 1 lub ust. 2 pkt 4.
- wojewódzki inspektor ochrony środowiska zakazuje, w drodze decyzji, wykonywania przez tę jednostkę działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na okres 3 lat.
Prowadzący instalację komunalną jest obowiązany, na wniosek gminy lub podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, przedstawić szczegółową kalkulację kosztów zagospodarowania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania, z uwzględnieniem składowych tych kosztów, w terminie 7 dni od dnia jego złożenia.
Sprawozdawczość i analizy
Sprawozdawczość i analizy
- wraz ze wskazaniem nazwy i adresu stacji zlewnej, do której zostały przekazane odebrane nieczystości ciekłe;
- oraz łącznej masy odpadów komunalnych przekazanych przez gminę.
- oraz łącznej masy odpadów komunalnych przekazanych przez gminę.
Nie dokonuje się korekty sprawozdań, o których mowa w art. 9n ust. 1, art. 9na ust. 1, art. 9nb ust. 1, art. 9o ust. 1, art. 9q ust. 1 i art. 9s ust. 1, po upływie 2 lat od terminu ich przekazania określonego odpowiednio w art. 9n ust. 2, art. 9na ust. 2, art. 9nb ust. 2, art. 9o ust. 2, art. 9q ust. 2 i art. 9s ust. 2.
Kontrola
Kontrola
Kary pieniężne
Kary pieniężne
Podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, który przekazuje:
Podmiot zbierający odpady komunalne, z wyłączeniem podmiotu, o którym mowa w art. 9na ust. 1, który przekazuje:
Prowadzący instalację komunalną, który nie przedstawia kalkulacji, o której mowa w art. 9m - podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł za każdy nieprzekazany dokument.
Do kar pieniężnych stosuje się przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.
Przepisy karne
Przepisy karne
- podlega karze aresztu lub karze grzywny.
- podlega karze grzywny.
- podlega karze grzywny.
- podlega karze grzywny.
Przepisy o zmianie przepisów obowiązujących, przepisy epizodyczne oraz przepisy końcowe
Przepisy o zmianie przepisów obowiązujących, przepisy epizodyczne oraz przepisy końcowe
W ustawie z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261 i Nr 106, poz. 496) w art. 7 w ust. 1 w pkt 3: (zmiany pominięte).
Przedsiębiorcy prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy działalność, na którą zgodnie z art. 7 wymagane jest uzyskanie zezwolenia, są zobowiązani uzyskać stosowne zezwolenie w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie.
1) dyrektywy 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (Dz. Urz. WE L 135 z 30.05.1991, str. 40, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 26);
2) dyrektywy Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (Dz. Urz. WE L 182 z 16.07.1999, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 4, str. 228);
3) dyrektywy 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz. Urz. L 312 z 22.11.2008, str. 3-30).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3763)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3763)
- Kto może dokonywać przeglądu szczelności szamb podczas kontroli?
- Czy funkcjonariusz straży miejskiej musi sporządzać protokół z kontroli (np. kontrola paleniska) z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego obsługującego ewidencję (CEEB)?
- Na podstawie którego przepisu urzędnik przeprowadzający kontrolę środowiska zobowiązany jest do wykonania inwentaryzacji budynku?
Procedury liczba obiektów na liście: (20)
Procedury liczba obiektów na liście: (20)
- Wymierzenie kary za nieprzekazanie odebranych od właścicieli nieruchomości zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych lub do instalacji przewidzianej do zastępczej obsługi regionu
- Wydanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych
- Wykreślenie z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych
Akty prawne liczba obiektów na liście: (99)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (58)
Akty zmieniane liczba obiektów na liście: (3)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (29)
- Warunki wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych.
- Przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę ogółem w 2022 r.
- Szczegółowy sposób określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych.
Akty implementowane liczba obiektów na liście: (4)
Akty interpretujące liczba obiektów na liście: (4)
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (14113)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (19)
- 0113-KDIPT1-1.4012.701.2020.1.MG, Uznanie opłaty za dodatkowe usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych za opłatę o charakterze daniny publicznej, która w związku z tym nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- 0115-KDIT1-1.4012.766.2017.2.AJ, Sposób opodatkowania obciążeń za tzw. media w zakresie dostarczania wody, centralnego ogrzewania, ciepłej wody i odprowadzanie ścieków w związku z najmem lokali mieszkalnych i użytkowych. Sposób opodatkowania obciążeń za odbiór nieczystości stałych w związku z najmem lokali mieszkalnych i użytkowych. - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- 2461-IBPP3.4512.720.2016.1.BJ, Uznanie czy gmina będzie występowała w roli podatnika z tytułu wykonywania dodatkowych czynności wynikających z ustawy z 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. - Pismo wydane przez: Izba Skarbowa w Katowicach
Komentarze i publikacje liczba obiektów na liście: (266)
Komentarze liczba obiektów na liście: (8)
Artykuły liczba obiektów na liście: (42)
- Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe w świetle regulaminów utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Wybrane uwagi na tle orzecznictwa sądów administracyjnych
- Kondycja finansowa spółek w gospodarce odpadami komunalnymi w miastach wojewódzkich
- Praktyczne aspekty stosowania przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w kontekście opłaty podwyższonej
Linie orzecznicze liczba obiektów na liście: (7)
- Stosowanie przepisów k.p.a. o administracyjnych karach pieniężnych do kar nakładanych na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
- Dopuszczalność wskazania w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, częstotliwości uprzątnięcia śniegu, błota, lodu i innych zanieczyszczeń
- Możliwość miarkowania kary pieniężnej za przekazanie po terminie sprawozdania, przedstawianego przez podmiot prowadzący działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych