Ustawa skarbowa na rok 1950.
Dz.U.1950.16.138
Akt utracił mocUSTAWA SKARBOWA
z dnia 7 marca 1950 r.
na rok 1950.
Zakres budżetu.
Zakres budżetu.
Upoważnia się Rząd do czynienia wydatków do kwoty 848.015.596.000 zł zgodnie z załączonym budżetem na rok 1950, a mianowicie:
nieruchomości oraz udziały finansowe do kwoty 10.752.714.000 zł
Upoważnia się Ministra Skarbu do zmniejszenia wydatków, wymienionych w art. 1 lit. a) co najmniej o kwotę 18.000.000.000 zł w drodze realizacji planowego systemu oszczędzania.
Na pokrycie wydatków, wymienionych w art. 1 służyć będą dochody w kwocie 848.025.715.000 zł, a mianowicie:
Oszczędnościowego w kwocie 45.287.868.000 zł
Upoważnia się Ministra Skarbu do powiększenia dochodów części 32 - Fundusz Gospodarki Mieszkaniowej dział 23 § 42 oraz wydatków tej części dział 23b rozdz. 4 § 42 o kwotę pozostałości wpływów tego Funduszu na dzień 31 grudnia 1949 r.
Upoważnia się Ministra Skarbu do wystawienia skryptów dłużnych Skarbu Państwa do kwoty 45.287.868.000 zł za przejęte do budżetu nadwyżki:
Upoważnia się Rząd do czynienia wydatków na inwestycje na podstawie planu sfinansowania inwestycji, zatwierdzonego przez Radę Ministrów.
Zasady wykonywania budżetu.
Zasady wykonywania budżetu.
Gospodarka kredytami.
Gospodarka kredytami.
Upoważnia się Ministra Skarbu do otwierania kredytów budżetowych miesięcznie, kwartalnie lub na cały rok, w drodze ustalania na dany miesiąc, kwartał lub rok odpowiedniej ich wysokości.
W przypadku konieczności zwiększenia dotacji na inwestycje Rada Ministrów może na wniosek Ministra Skarbu uchwalić kredyty dodatkowe nie przekraczające jednak 30% kwoty przewidzianej w art. 1 lit. c).
Kredyty budżetowe, otwarte na wydatki bieżące, wygasają z dniem 31 grudnia 1950 r., kredyty zaś otwarte na wydatki majątkowe oraz na dotacje inwestycyjne - z dniem 15 maja 1951 r.
Zasady wydatkowania.
Zasady wydatkowania.
Wydatki administracji państwowej, o ile ustawa niniejsza nie stanowi inaczej, mogą być czynione tylko na te cele i w tej wysokości, które ustalają odpowiednie paragrafy budżetu.
Wydatki instytucji budżetowych, nie działających na zasadzie rozrachunku gospodarczego, a wchodzących do budżetu sumą netto, o ile ustawa niniejsza nie stanowi inaczej, mogą być czynione tylko na cele i w wysokości przewidzianej ich planami finansowo-gospodarczymi.
Wydatki mogą być czynione tylko do rąk wierzycieli. Minister Skarbu ma prawo w uzasadnionych wypadkach zezwalać na wyjątki od tej zasady.
Wysokość oprocentowania kredytu Skarbu Państwa na rachunku otwartym w Narodowym Banku Polskim, o ile kredyt przekroczy 13 miliardów zł, ustali Rada Ministrów. Do tej wysokości natomiast kredyt Skarbu Państwa będzie bezprocentowy.
Umowy, powodujące wydatki ze Skarbu Państwa, mogą być zawierane tylko wtedy, gdy na dany cel przewidziane są w budżecie odpowiednie kwoty.
Wszelkie świadczenia na rzecz samorządu terytorialnego (część 35) oraz gospodarczego (część 36), tudzież instytucji społecznych, a to zarówno pieniężne, jak i rzeczowe, mogą być dokonywane wyłącznie z kredytów przewidzianych na te cele w budżecie.
Gospodarka etatami.
Gospodarka etatami.
Etaty osobowe tych urzędów lub instytucji, które ulegną w ciągu roku budżetowego likwidacji lub których działalność zostanie ograniczona, przechodzą na rzecz rezerwy etatów osobowych.
Postanowienia art. 20 i 21 mają odpowiednie zastosowanie do gospodarki etatami pojazdów mechanicznych.
Gospodarka dochodami.
Gospodarka dochodami.
Dochody państwowe urzędów i instytucji budżetowych mogą być pobierane oraz zarachowywane wyłącznie na tytuły przewidziane w budżecie, bądź też wskazane przez Ministra Skarbu. Zarachowywanie dochodów na sumy niebudżetowe bądź dokonywane z nich jakichkolwiek wydatków jest niedozwolone.
Kontrola budżetowa.
Kontrola budżetowa.
Utworzenie nowej instytucji, urzędu, przedsiębiorstwa, funduszu czy zakładu, jak również uchwalenie nowego dekretu, rozporządzenia lub zarządzenia powodującego wydatki charakteru budżetowego, nie przewidziane w budżecie, obciążające budżety przyszłych okresów bądź też powodujące zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów przewidzianych w budżecie - może mieć miejsce tylko po uprzedniej zgodzie Ministra Skarbu oraz po ustaleniu źródeł pokrycia wydatków.
Rachunki wyrównawcze sum obrotowych.
Rachunki wyrównawcze sum obrotowych.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy traci moc obowiązującą dekret z dnia 25 czerwca 1946 r. o państwowym planie inwestycyjnym (Dz. U. R. P. Nr 32, poz. 200).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »