Ustawa skarbowa na okres od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1929.20.183

Akt utracił moc
Wersja od: 1 kwietnia 1929 r.

USTAWA SKARBOWA
z dnia 25 marca 1929 r.
na okres od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r.

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:

Załączonym budżetem administracji na okres od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r. (rok budżetowy 1929/30) upoważnia się Rząd do czynienia wydatków zwyczajnych do kwoty 2.576.173.904 zł., wydatków nadzwyczajnych do kwoty 189.726.227 zł., łącznie zatem do sumy 2.765.900.131 zł.

Załączonem do budżetu na rok 1929/30 ogólnem zestawieniem planów finansowo - gospodarczych przedsiębiorstw, niewydzielonych z administracji państwowej, oraz wpłat do Skarbu i dopłat ze Skarbu Państwa do przedsiębiorstw, z tejże administracji wydzielonych, ustala się:

a)
dla przedsiębiorstw państwowych:

rozchody zwyczajne w kwocie 1.701.008.641 zł.

rozchody nadzwyczajne w kwocie 347.843.012 zł.

b)
dla monopolów państwowych:

rozchody zwyczajne w kwocie 646.804.970 zł.

rozchody nadzwyczajne w kwocie 27.000.000 zł.

Na pokrycie rozchodów zwyczajnych i nadzwyczajnych przedsiębiorstw i monopolów państwowych służą wpływy zwyczajne i nadzwyczajne tychże przedsiębiorstw i monopolów.

Jako pokrycie ustalonych w art. 1 wydatków administracji w kwocie 2.765.900.131 zł. oraz dopłat do niektórych przedsiębiorstw państwowych, nie pokrytych wpływami tychże przedsiębiorstw, w kwocie 21.887.600 zł., w łącznej zatem kwocie 2.787.787.731 zł. służą:

a)
dochody administracji w kwocie 1.885.849.004 zł.,
b)
wpłaty przedsiębiorstw państwowych w kwocie 164.601.410 zł.,
c)
wpłaty monopolów państwowych w kwocie 904.517.000 zł.,

łącznie zatem dochody w kwocie 2.954.967.414 zł.; nadwyżkę budżetową ustala się zatem w kwocie 167.179.683 zł.

Z nadwyżki budżetowej, ustalonej w art. 3, przeznacza się;

1)
kwotę 130.000.000 zł., m wypłatę w roku budżetowym 1929/30 funkcjonariuszom państwowym, sędziom i prokuratorom, jak również osobom, otrzymującym zaopatrzenie emerytalne, wdowie lub sieroce, dodatków miesięcznych do uposażenia, względnie zaopatrzenia, w wysokości, określonej w ustępie 1 art. 5 ustawy skarbowej z dnia 22 czerwca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 67, poz. 622);
2)
kwotę 18.000.000 zł. na wypłatę zasiłku w roku budżetowym 1929/30 osobom, pobierającym zaopatrzenie na mocy ustawy z dnia 18 marca 1921 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych, ze szczególnem uwzględnieniem ciężko poszkodowanych, dla których z kwoty 18.000.000 zł. przeznacza się kwotę 4.000.000 zł. na wypłatę równoważnika dodatku dla ciężko poszkodowanych, przedewszystkiem zaś dodatków, przewidzianych ustawą z dnia 18 marca 1921 r. dla najciężej poszkodowanych inwalidów wojennych.

Ponadto upoważnia się Ministra Skarbu do podwyższania wydatków zwyczajnych przedsiębiorstw i monopolów państwowych na wypłatę dodatków, ustalonych w punkcie 1 niniejszego artykułu.

Wszystkie wydatki państwowe mogą być uskuteczniane tylko na cele, wymienione w rubrykach budżetu państwowego i w granicach kredytów, w tych rubrykach ustalonych, przy uwzględnieniu postanowień art. 4.

Wszelkie kredyty, preliminowane w budżecie na rok 1929/30, będą otwierane miesięczne przez Ministra Skarbu, przyczem Minister Skarbu ma prawo kredyty, preliminowane w paragrafach, otwierać pozycjami i w tych wypadkach przenosić kredyty z pozycji na pozycję w obrębie paragrafu.

Przepis o miesięcznem ustalaniu wysokości kredytów nie dotyczy części 2a, 2b i 3 budżetu.

Uposażenie funkcjonarjuszów państwowych i osób wojskowych, pełniących służbę zagranicą, ustala w granicach preliminarza budżetowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Minister Spraw Zagranicznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu. Wykaz szczegółowy tych uposażeń według poszczególnych stanowisk w polskich urzędach zagranicznych jest aneksem do preliminarza budżetowego i stanowi prawną ich podstawę.

Otwieranie kredytów, nie objętych budżetem ani też upoważnieniami, zawartemi w art. 4, może nastąpić tylko na wniosek Ministra Skarbu, uchwalony uprzednio w drodze ustawodawczej pod warunkiem, że równocześnie zostaną uzyskane nowe wystarczające źródła pokrycia.

Przed uchwaleniem takiego wniosku wolno robić wydatki na cele nieprzewidziane w budżecie, albo też na cele przewidziane, ale w granicach wyższych, niż je budżet określa, względnie niż na to pozwala art. 7 p. 3, tylko w czasie, gdy sesja Sejmu jest zamknięta, względnie gdy Sejm rozwiązany, a nastąpiła klęska żywiołowa lub inny wypadek nagły, wymagający natychmiastowego asygnowania sum ze Skarbu Państwa.

Wydatek taki musi się opierać na uchwale Rady Ministrów, która jest obowiązana w terminie tygodniowym ogłosić tę uchwałę w Monitorze Polskim, przesłać do wiadomości Najwyższej Izby Kontroli Państwa, a jednocześnie przedłożyć Sejmowi wniosek w sprawie kredytów dodatkowych.

Za ścisłe przestrzeganie przepisów, zawartych w art. 5 i 6, są ministrowie osobiście odpowiedzialni.

Minister Skarbu ma prawo na wniosek właściwej władzy naczelnej w razie potrzeby:

1)
przenosić kredyty między paragrafami, obejmującemi wydatki rzeczowo-administracyjne w obrębie każdego działu poszczególnej części budżetu zwyczajnego administracji, względnie w obrębie każdego działu planów finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i monopolów państwowych. O powyższych przeniesieniach zawiadamia Minister Skarbu natychmiast Najwyższą Izbę Kontroli;
2)
zwiększać wydatki zwyczajne, przewidziane w planach finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw i monopolów państwowych, z wyjątkiem wydatków osobowych, stałemi etatami przewidzianych, o ile zmiany te nie spowodują zmniejszenia wpłaty do Skarbu Państwa lub zwiększenia dopłaty na rzecz danego przedsiębiorstwa lub monopolu państwowego;
3)
w części 6 budżetu Minister Skarbu ma prawo przenoszenia kredytów ze wszystkich paragrafów w obrębie całej części na paragraf 17 działu 9 budżetu zwyczajnego;
4)
w planie finansowo-gospodarczym "Funduszu obrotowego reformy rolnej", stanowiącym załącznik do paragrafu 18 działu 5 części 16 budżetu wydatków nadzwyczajnych, Minister Skarbu ma prawo zwiększać wydatki, przewidziane w tym planie, jak również ustalać nowe wydatki, w planie tym nieprzewidziane, o ile zmiany te nie spowodują powiększenia dotacji ze Skarbu Państwa na rzecz wymienionego Funduszu.

Prawa, przyznane Ministrowi Skarbu w punkcie 1 ustępu 1 niniejszego artykułu, przysługują odnośnie do części 2a i 2b budżetu Marszałkom Sejmu i Senatu z tą zmianą, że Marszałkowie Sejmu i Senatu mają prawo przenosić kredyty z paragrafów i na paragrafy, obejmujące wydatki osobowe. To samo prawo odnośnie do części 3 budżetu przysługuje Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli.

Przeniesienia kredytów nie mogą być dokonywane na:

§ 11dz.1cz.4,
§ 10"5"5,
§ 12"9"6,
§ 10"1"8.

Kredyty, przewidziane w załączonym budżecie, ważne są do dnia 31 marca 1930 r. Po tym dniu mogą kredyty na cele budowlane być zużyte w ciągu okresu, nie przekraczającego trzech miesięcy, pod warunkami, które ustali Minister Skarbu.

Upoważnia się Ministra Skarbu do udzielania związkom samorządu terytorialnego i gospodarczego z zapasów kasowych pożyczek na termin nie dłuższy, niż 12 miesięcy i do wysokości, nie przekraczającej 20% rocznej sumy podatków, pobieranych przez kasy skarbowe na rzecz związków samorządowych jako całości.

Upoważnia się Ministra Skarbu do pobierania w okresie od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r. nadzwyczajnego dodatku w wysokości 10% do uiszczanych w tym okresie podatków bezpośrednich, podatków pośrednich, opłat stemplowych, podatku spadkowego i od darowizn, jako też do wpłacanych, względnie przymusowo ściąganych zaległości wyżej wymienionych danin.

Powyższy dodatek nie będzie pobierany do podatku dochodowego od uposażeń służbowych (dział II ustawy o państwowym podatku dochodowym, Dz. U. R. P. z r. 1925 Nr. 58, poz. 411), podatku od lokali i placów niezabudowanych, podatku majątkowego, daniny lasowej, opłat stemplowych, przewidzianych w art. 102 ustawy z dnia 1 lipca 1926 r. o opłatach stemplowych (Dz. U. R. P. Nr. 98, poz. 570), opłat celnych, jak również do dodatków samorządowych.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 kwietnia 1929 r.

Na czas trwania niniejszej ustawy zawiesza się działanie przepisu o upoważnieniu Prezesa Najwyższej Izby Kontroli do przenoszenia kredytów w obrębie całego budżetu Kontroli Państwowej (ustęp 3 art. 29 ustawy z dnia 3 czerwca 1921 r. o Kontroli Państwowej, Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 314).

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Ministrowi Skarbu.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1

Preliminarz budżetowy na rok 1929/1930

1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 1 lutego 1930 r. o dodatkowych kredytach na okres budżetowy od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r. (Dz.U.30.6.49) z dniem 1 kwietnia 1929 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 1 lutego 1930 r. o dodatkowym kredyciena okres budżetowy od 1 kwietnia 1929 r. do 31 marca 1930 r. na uregulowanie zaległych należności z tytułu wykonanych robót przy budowie nowej sali sejmowej oraz Domu dla Posłów i Senatorów(Dz.U.30.6.50) z dniem 1 kwietnia 1929 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1930 r. o uregulowaniu niedokładności w ustaleniu kredytów w § 10 wydatków zwyczajnych części 2-a Sejm i części 2-b Senat budżetu na rok 1929/30 (Dz.U.30.13.91) z dniem 1 kwietnia 1929 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 12 lutego 1931 r. o dodatkowych kredytach na rok 1929/30 (Dz.U.31.36.263) z dniem 1 kwietnia 1929 r.

Zmiany nie zostały naniesione na tekst.