Ustawa budżetowa na rok 1998.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.28.156

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1998 r.

USTAWA
BUDŻETOWA NA ROK 1998
z dnia 19 lutego 1998 r.

1.
Ustala się dochody budżetu państwa, zgodnie z załącznikiem nr 1, na kwotę 129.040.795 tys. zł.
2.
Ustala się wydatki budżetu państwa, zgodnie z załącznikiem nr 2, na kwotę

143.440.795 tys. zł.

3.
Niedobór budżetu państwa określa się na kwotę nie większą niż

14.400.000 tys. zł.

1.
Minister Finansów dokona przypadających w 1998 r. spłat krajowych zobowiązań długoterminowych Skarbu Państwa, z tytułów wymienionych w załączniku nr 3, do łącznej kwoty 10.829.783 tys. zł.
2.
Minister Finansów dokona spłat zagranicznych zobowiązań długoterminowych Skarbu Państwa z tytułu zaciągniętych w latach ubiegłych kredytów zagranicznych, przypadających do spłaty w 1998 r., wymienionych w załączniku nr 3, do łącznej kwoty 3.500.000 tys. zł.
3.
Minister Finansów dokona innych rozchodów wymienionych w załączniku nr 3, wynikających z zobowiązań wobec podmiotów krajowych i zagranicznych, których spłata przypada w 1998 r., w tym spłaty zadłużenia zagranicznego wobec Klubów Paryskiego i Londyńskiego, w ramach transakcji polegających na konwersji zobowiązań zagranicznych na inwestycje kapitałowe w Rzeczypospolitej Polskiej.
1.
Niedobór budżetu państwa, spłata zobowiązań długoterminowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 i 2, rozchody, o których mowa w art. 2 ust. 3, pożyczki i kredyty, o których mowa w art. 8, oraz wykup bonów skarbowych zostaną pokryte przychodami z tytułu sprzedaży bonów skarbowych i obligacji pożyczek państwowych oraz kredytów i pożyczek zagranicznych, przychodami z prywatyzacji oraz środkami z innych przychodów wymienionych w załączniku nr 3.
2.
Zestawienie źródeł przychodów i rozchodów związanych z finansowaniem niedoboru budżetu państwa określa załącznik nr 3.
1.
Przyrost zadłużenia z tytułu skarbowych papierów wartościowych o terminie wykupu poniżej jednego roku, przeznaczonych do sprzedaży w kraju, według wartości nominalnej, nie może przekroczyć kwoty 6.000.000 tys. zł.
2.
Dopuszczalny przyrost zadłużenia z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek zagranicznych, w tym z emisji skarbowych papierów wartościowych przeznaczonych do sprzedaży za granicą, według wartości nominalnej, nie może przekroczyć kwoty 5.300.000 tys. zł.
3.
Łączna wartość nominalna wyemitowanych skarbowych papierów wartościowych o terminie wykupu nie krótszym niż jeden rok, przeznaczonych do sprzedaży w kraju lub za granicą, nie może przekroczyć kwoty 60.000.000 tys. zł, z czego wartość nominalna skarbowych papierów wartościowych przeznaczonych do sprzedaży za granicą, nominowanych w złotych lub w walutach obcych, nie może przekroczyć równowartości w złotych 2.700.000 tys. zł.
4.
Skarbowe papiery wartościowe zbywane są na rynku pierwotnym odpłatnie.
1.
Upoważnia się Ministra Finansów do przedterminowego wykupu obligacji restrukturyzacyjnych, wyemitowanych na podstawie ustawy z dnia 3 lutego 1993 r. o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 18, poz. 82, z 1996 r. Nr 52, poz. 235, Nr 106, poz. 496 i Nr 118, poz. 561 oraz z 1997 r. Nr 98, poz. 603 i Nr 141, poz. 943), w przypadku uzyskania na ten cel środków z Funduszu Prywatyzacji Banków Polskich.
2.
Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady, warunki, terminy i tryb przedterminowego wykupu obligacji, o których mowa w ust. 1.
1.
Upoważnia się Ministra Finansów do:
1)
emisji skarbowych papierów wartościowych, nominowanych w złotych lub w walutach obcych, przeznaczonych do sprzedaży w kraju i za granicą,
2)
zaciągnięcia kredytów zagranicznych

na łączną kwotę nie większą niż 38.000.000 tys. zł, z przeznaczeniem na sfinansowanie przedterminowego wykupu lub zamiany istniejących długoterminowych zobowiązań Skarbu Państwa; do kwoty kredytów oraz wartości emisji skarbowych papierów wartościowych nie stosuje się przepisów art. 4 ust. 2 i 3.

2.
Emisja skarbowych papierów wartościowych lub zaciągnięcie kredytów, o których mowa w ust. 1, nie może spowodować zwiększenia łącznego zadłużenia Skarbu Państwa na dzień 31 grudnia 1998 r.
3.
Do kwoty zobowiązań objętych przedterminowym wykupem, o którym mowa w ust. 1, limitów określonych w art. 2 nie stosuje się.
4.
W przypadku odzyskania, w wyniku przeprowadzenia operacji finansowych, o których mowa w ust. 1, prawa do dysponowania aktywami finansowymi zabezpieczającymi spłatę zobowiązań zagranicznych Skarbu Państwa, upoważnia się Ministra Finansów do sprzedaży tych aktywów.

Poręczenia i gwarancje udzielane przez Skarb Państwa mogą być udzielane do łącznej kwoty 5.000.000 tys. zł, w tym gwarancje naprawienia szkód do wysokości 500.000 tys. zł.

Upoważnia się Ministra Finansów do udzielenia ze środków budżetu państwa:

1)
kredytów i pożyczek rządom innych krajów na sfinansowanie importu z Rzeczypospolitej Polskiej towarów i usług; rozchody z tego tytułu nie mogą przekroczyć kwoty 800.000 tys. zł,
2)
pożyczek Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. na wypłatę gwarantowanych przez Skarb Państwa odszkodowań z tytułu ubezpieczenia kontraktów eksportowych do kwoty 60.000 tys. zł.

Ustala się limit ubezpieczeń kontraktów eksportowych, o którym mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o gwarantowanych przez Skarb Państwa ubezpieczeniach kontraktów eksportowych (Dz. U. Nr 86, poz. 398, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 154, Nr 79, poz. 484 i Nr 121, poz. 770) - w wysokości 3.400.000 tys. zł.

1.
W przypadku występowania przejściowych nadwyżek środków na centralnym rachunku bieżącym budżetu państwa, Minister Finansów może dokonywać oprocentowanych lokat w Narodowym Banku Polskim.
2.
Odsetki z tytułu dokonanych lokat stanowią dochód budżetu państwa.
1.
Dochody, wydatki i rozliczenia z budżetem państwa państwowych jednostek gospodarki pozabudżetowej wynoszą:
1)
dochody własne 5.355.634 tys. zł,
2)
dotacje z budżetu (bez dotacji na inwestycje), w ujęciu kasowym 33.053 tys. zł,
3)
wydatki, bez wpłat do budżetu 5.276.135 tys. zł,
4)
wpłaty do budżetu, w ujęciu kasowym 57.715 tys. zł.
2.
Podział kwot, o których mowa w ust. 1, na części klasyfikacji budżetowej i formy gospodarki pozabudżetowej określa załącznik nr 4.

Ustala się plany finansowe państwowych funduszy celowych, zgodnie z załącznikiem nr 5.

Wykaz inwestycji centralnych określa załącznik nr 6.

1.
Określa się kwotę dotacji dla jednostek niepaństwowych, na realizowane przez te jednostki zadania państwowe, w wysokości 637.389 tys. zł.
2.
Podział kwoty, o której mowa w ust. 1, na poszczególne części i działy klasyfikacji budżetowej określa załącznik nr 7.
1.
Ustala się, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1, dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminom oraz dotacje celowe na inne zadania zlecone gminom ustawami, w łącznej wysokości 2.597.123 tys. zł.
2.
Podział kwoty, o której mowa w ust. 1, na poszczególne części i działy klasyfikacji budżetowej określa załącznik nr 8.
1.
Ustala się dotacje celowe dla gmin o statusie miasta, na finansowanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, przejętych na podstawie ustawy z dnia 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. z 1997 r. Nr 36, poz. 224 i Nr 123, poz. 780), w wysokości 539.516 tys. zł.
2.
Podział kwoty, o której mowa w ust. 1, na poszczególne gminy określa załącznik nr 9.
1.
Ustala się dotacje celowe na dofinansowanie zadań własnych gmin w wysokości 1.053.406 tys. zł, z tego na:
1)
wypłatę dodatków mieszkaniowych na podstawie ustawy z dnia 2 lipca 1994 r. o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 86, poz. 433 i Nr 133, poz. 654, z 1996 r. Nr 56, poz. 257 oraz z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 68, poz. 439 i Nr 111, poz. 723) 497.331 tys. zł,
2)
przygotowanie terenów pod budownictwo mieszkaniowe 40.000 tys. zł,
3)
budowę szkół i placówek oświatowych (z wyłączeniem przedszkoli) 195.986 tys. zł,
4)
inwestycje:
a)
o których mowa w art. 20 pkt 2 lit. a) 106.635 tys. zł,
b)
ujęte w budżetach wojewodów 247.854 tys. zł.
2.
Upoważnia się wojewodów do ustalania lub zwiększania ustalonej kwoty, w ramach kwot przewidzianych w ustawie dla danej części i działu, dotacji celowych na dofinansowanie inwestycji realizowanych przez gminy jako zadania własne; o dokonanych zmianach wojewodowie informują Ministra Finansów.
3.
Do wysokości dotacji celowych na dofinansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne przez gminy, ujęte w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 1997 r. w sprawie ustalenia wykazu gmin, na obszarze których wystąpiła powódź, oraz zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji celowych dla tych gmin na finansowanie bieżących zadań własnych (Dz. U. Nr 82, poz. 528, Nr 87, poz. 547, Nr 97, poz. 594, Nr 102, poz. 645, Nr 108, poz. 699, Nr 135, poz. 915 i Nr 162, poz. 1113), nie stosuje się ograniczeń określonych w art. 21 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794, z 1996 r. Nr 149, poz. 704 i Nr 156, poz. 774 oraz z 1997 r. Nr 79, poz. 484, Nr 113, poz. 734, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 780 i Nr 137, poz. 926).

Ustala się kwotę dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, realizowanych jako zadania własne gmin w systemie robót publicznych w gminach zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, w wysokości 65.000 tys. zł.

Ustala się ogólną kwotę dotacji przedmiotowych do wyrobów i usług w wysokości 796.480 tys. zł, z tego na dopłaty do:

1)
kolejowych przewozów pasażerskich: aglomeracyjnych, regionalnych (lokalnych), międzyregionalnych (dalekobieżnych) wykonywanych pociągami osobowymi i pospiesznymi 560.000 tys. zł,
2)
autobusowych przewozów pasażerskich w krajowej komunikacji międzymiastowej zwykłej, w tym dla komunikacji międzymiastowej w aglomeracji katowickiej, organizowanej (zlecanej) przez samorządy gmin i związki komunalne 164.710 tys. zł,
3)
produkcji specjalistycznych podręczników szkolnych i akademickich 11.600 tys. zł,
4)
samochodów osobowych sprzedawanych w ramach przedpłat 35.000 tys. zł,
5)
posiłków sprzedawanych w barach mlecznych 16.320 tys. zł,
6)
utrzymywania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych 8.850 tys. zł.

Ustala się dotacje na dofinansowanie:

1)
kosztów niektórych zadań w zakresie postępu biologicznego w rolnictwie, upowszechniania doradztwa rolniczego, zwalczania zakaźnych chorób zwierząt oraz badań pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt i produktach pochodzenia zwierzęcego, monitoringu jakości gleb, roślin, produktów rolniczych i spożywczych, prac geodezyjno-urządzeniowych na potrzeby rolnictwa, nawozów wapniowych, chemizacji rolnictwa i ochrony roślin uprawnych, produkcji rolnej metodami ekologicznymi, utrzymania urządzeń melioracji wodnych na koszt państwa w zakresie określonym ustawą z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 38, poz. 230, z 1980 r. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1989 r. Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198 i Nr 39, poz. 222, z 1991 r. Nr 32, poz. 131 i Nr 77, poz. 335, z 1993 r. Nr 40, poz. 183, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, z 1995 r. Nr 47, poz. 243, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 47, poz. 299, Nr 80, poz. 491, Nr 88, poz. 554 i Nr 133, poz. 885), realizacji zadań melioracyjnych przez spółki wodne, monitorowania dostępu polskich artykułów rolno-spożywczych do rynków zagranicznych, ogrzewania warsztatów szkolnych gospodarstw pomocniczych szkół rolniczych, wykorzystywanych na cele dydaktyczne, w wysokości 623.701 tys. zł,
2)
inwestycji w zakresie:
a)
zapatrzenia w wodę i sanitacji wsi, w wysokości 106.635 tys. zł,
b)
melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych, ze szczególnym uwzględnieniem budowy urządzeń zwiększających retencję wody na potrzeby rolnictwa, w wysokości 118.534 tys. zł.
1.
Minister Gospodarki, w porozumieniu z Ministrem Finansów, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady i tryb udzielania oraz sposób wykorzystania dotacji dla górnictwa, ujętych w budżecie Ministra Gospodarki.
2.
Minister Gospodarki, w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Finansów, określi, w drodze rozporządzenia, warunki uzyskania uprawnień, sposób obliczania, szczegółowe zasady i tryb wypłacania osłon socjalnych z tytułu urlopów górniczych, zasiłków socjalnych i jednorazowych wypłat dla zatrudnionych pod ziemią pracowników górnictwa, w ramach dotacji, o której mowa w ust. 1.
1.
Upoważnia się Wojewodę Gorzowskiego do przekazania dotacji podmiotowej w wysokości 3.350 tys. zł na działalność Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Wspierania Gospodarki S.A.
2.
Zobowiązuje się Radę Ministrów do przekazania komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu sprawozdania Wojewody Gorzowskiego z wykorzystania środków dotacji, o której mowa w ust. 1, w terminie określonym dla przedłożenia przez Radę Ministrów sprawozdania z wykonania budżetu państwa.

Ustala się kwotę dotacji na inwestycje realizowane przez przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe", dotyczące linii kolejowych o państwowym znaczeniu, w wysokości 227.670 tys. zł.

1.
Ustala się dotacje dla sprzedawców ciepła - dostarczających ciepło gestorom zasobów mieszkaniowych bądź bezpośrednio indywidualnym odbiorcom do lokali mieszkalnych - których jednostkowe, zweryfikowane koszty wytwarzania i dostarczania ciepła przewyższają maksymalne stawki taryfowe określone w przepisach wydanych na podstawie ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 100, poz. 442, z 1993 r. Nr 11, poz. 50, z 1994 r. Nr 111, poz. 536, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348 i Nr 160, poz. 1085).
2.
Minister Finansów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady weryfikowania kosztów i taryf dla ciepła, jakie mogą stanowić podstawę naliczania dotacji, oraz tryb jej przyznawania.
1.
W budżecie państwa tworzy się rezerwy:
1)
w wysokości 60.000 tys. zł na dotacje przeznaczone na wspieranie realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych, w tym na tworzenie instytucji lokalnych w województwie katowickim, zgodnie z postanowieniami Kontraktu Regionalnego dla Województwa Katowickiego,
2)
w wysokości 30.483 tys. zł, przeznaczoną na dotacje na dofinansowanie zadań wynikających ze Strategicznego Programu Rządowego "Zagospodarowanie mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej" oraz "Programu rekultywacji terenów zdegradowanych przez wojska Federacji Rosyjskiej".
2.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, tryb i warunki przyznawania dotacji na tworzenie instytucji lokalnych, o której mowa w ust. 1 pkt 1, oraz dotacji, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Tworzy się ogólną rezerwę budżetową na wydatki nie przewidziane w wysokości 89.780 tys. zł.

Ustala się dla służby cywilnej:

1)
limit zatrudnienia (średniorocznie) 1.018 osób,
2)
środki na wynagrodzenia i uzupełnienie wynagrodzeń w wysokości 48.596 tys. zł,
3)
środki na szkolenia w wysokości 1.100 tys. zł.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 780) ustala się:

1)
planowane wpływy z podatku akcyzowego od paliw silnikowych w wysokości 10.106.000 tys. zł,
2)
wydatki związane z budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg w wysokości 3.032.192 tys. zł,
3)
subwencję drogową dla gmin w wysokości 960.060 tys. zł.
1.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 1995 r. Nr 34, poz. 163, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 133, poz. 883):
1)
ustala się w załączniku nr 10:
a)
dla poszczególnych części i działów klasyfikacji budżetowej - kalkulacyjne liczby etatów i kwoty środków na wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych (bez środków na podwyżki wynagrodzeń dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, a także dla pracowników nie będących urzędnikami służby cywilnej, sędziami, prokuratorami, żołnierzami, funkcjonariuszami i osobami zajmującymi kierownicze stanowiska państwowe, zwanymi dalej "pracownikami cywilnymi"), z wyodrębnieniem pracowników cywilnych, osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, urzędników służby cywilnej, sędziów i prokuratorów, żołnierzy i funkcjonariuszy,
b)
w poszczególnych częściach i działach klasyfikacji budżetowej - kalkulacyjne liczby etatów i limity wynagrodzeń (bez limitów na podwyżki wynagrodzeń dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, a także dla pracowników cywilnych) dla jednostek gospodarki pozabudżetowej, szkół wyższych i innych jednostek prowadzących gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 63, poz. 314, z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 5, poz. 34 i Nr 24, poz. 110 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 96, poz. 590, Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 943) oraz jednostek prowadzących gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla zakładów budżetowych, z wyodrębnieniem pracowników cywilnych, osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, urzędników służby cywilnej, żołnierzy i funkcjonariuszy,
2)
ustala się w załączniku nr 11 kwoty środków i limitów na podwyżki wynagrodzeń pracowników cywilnych państwowej sfery budżetowej i osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, w podziale na:
a)
działy klasyfikacji budżetowej,
b)
jednostki budżetowe i jednostki, o których mowa w pkt 1 lit. b), w podziale na nie dotowane i dotowane, z uwzględnieniem stopnia dotowania,
3)
tworzy się rezerwę na zmiany organizacyjne, obejmującą:
a)
środki na wynagrodzenia dla państwowych jednostek budżetowych, w wysokości 4.932 tys. zł, na 400 etatów,
b)
limity wynagrodzeń dla jednostek gospodarki pozabudżetowej dotowanej, w wysokości 617 tys. zł, na 50 etatów,
c)
limity wynagrodzeń dla jednostek gospodarki pozabudżetowej nie dotowanej, w wysokości 1.850 tys. zł, na 150 etatów,
4)
tworzy się rezerwę środków i limitów wynagrodzeń przeznaczoną na wypłatę nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych i ekwiwalentów za nie wykorzystany urlop wypoczynkowy dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz dla pracowników jednostek organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których liczba etatów kalkulacyjnych nie przekracza 50, obejmującą:
a)
środki na wynagrodzenia dla państwowych jednostek budżetowych, w wysokości 2.974 tys. zł,
b)
limity wynagrodzeń dla jednostek gospodarki pozabudżetowej nie dotowanej, w wysokości 84 tys. zł,
5)
ustala się wysokość prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej w kwocie 1.027,5 zł.
2.
Podwyższenie wynagrodzeń nastąpi:
1)
od dnia 1 stycznia 1998 r. - dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe,
2)
od dnia 1 kwietnia 1998 r. - dla pracowników cywilnych państwowej sfery budżetowej ze środków ujętych w rezerwie na podwyżki,
3)
od dnia 1 stycznia 1998 r. - dla urzędników służby cywilnej, sędziów i prokuratorów, żołnierzy i funkcjonariuszy ze środków ujętych w budżetach właściwych dysponentów części budżetowych.
3.
Upoważnia się Ministra Finansów do dokonywania na wniosek Ministrów: Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych i Administracji, Sprawiedliwości, Szefa Urzędu Ochrony Państwa oraz Komendanta Głównego Policji - przeniesień kwoty środków na uposażenia żołnierzy i funkcjonariuszy pomiędzy częściami i działami.

Kierunki prywatyzacji majątku państwowego określa załącznik nr 12.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1996 r. o waloryzacji emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 136, poz. 636) ustala się:

1)
wzrost emerytur i rent - 12,7%,
2)
wskaźnik realnej przeciętnej emerytury i renty brutto w odniesieniu do średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem - 101,5%,
3)
wskaźnik waloryzacji emerytur i rent:
a)
od 1 marca 1998 r. - 105,25%,
b)
od 1 września 1998 r. - 105,25%,
4)
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów - 111,5%,
5)
średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem - 111,0%.

Upoważnia się Ministra Finansów do dokonania Funduszowi Ubezpieczeń Społecznych dopłaty kwoty odpowiadającej różnicy między składką na ubezpieczenie społeczne w wysokości powszechnie obowiązującej a składką na ubezpieczenie społeczne osób zatrudnionych bezpośrednio w produkcji rolnej w charakterze pracowników lub członków spółdzielni.

Odpis na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego od funduszu emerytalno-rentowego wynosi 288.500 tys. zł.

Ustala się etaty Policji w liczbie 102.755.

1.
Państwowe jednostki budżetowe zaliczone do działów oświata i wychowanie oraz ochrona zdrowia mogą przeznaczać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, uzyskiwane dochody na środki specjalne, z których pokrywają:
1)
koszty uzyskania dodatkowych przychodów, do wysokości tych przychodów,
2)
koszty działalności podstawowej oraz zakupów inwestycyjnych o charakterze odtworzeniowym, z wyłączeniem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń w tej działalności, przy czym w pierwszej kolejności zaspokajają wymagalne zobowiązania tej jednostki.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie dochodów uzyskiwanych z tytułu nadzoru bieżącego i zapobiegawczego.
3.
Dochody, o których mowa w ust. 1, nie mogą pochodzić:
1)
ze sprzedaży składników majątkowych,
2)
ze zwrotów wydatków budżetowych poniesionych w poprzednich latach budżetowych,
3)
z podlegających rozliczeniu z budżetem państwa nadwyżek środków obrotowych w środkach specjalnych,
4)
z tytułu świadczenia usług związanych z prowadzeniem na terenie jednostki budżetowej działalności gospodarczej w zakresie obrotu wyrobami tytoniowymi i napojami alkoholowymi.
4.
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się również do państwowych jednostek budżetowych podległych Ministrowi Sprawiedliwości, realizujących zadania z zakresu ochrony zdrowia oraz oświaty i wychowania.
1.
Środki budżetowe, w kwocie 1.342.555 tys. zł, przeznaczone w budżecie Ministerstwa Obrony Narodowej na realizację programów modernizacji technicznej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, nie mogą być wykorzystane na inne cele.
2.
Wykaz programów i planowane wydatki na ich realizację określa załącznik nr 13.
1.
Upoważnia się Ministra Finansów do dokonywania, na wniosek wojewody i po zasięgnięciu opinii zainteresowanych ministrów, przeniesień wydatków między działami w ramach budżetu wojewody.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisu art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348, Nr 79, poz. 484, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 775 i 778, Nr 133, poz. 883, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 158, poz. 1042).
3.
O przeniesieniach, o których mowa w ust. 1, Minister Finansów informuje Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz zainteresowanych ministrów.
1.
Upoważnia się dysponentów części budżetu państwa, w których zostały zaplanowane niepodatkowe dochody budżetu państwa, do:
1)
odpłatnego zlecania jednostkom organizacyjnym, w tym również bankom, innym niż organy administracji państwowej, poboru niepodatkowych należności budżetu państwa z tytułu:
a)
przejściowego wykupu odsetek od kredytów mieszkaniowych,
b)
spłat pożyczek ze zniesionych funduszy celowych,
2)
przeznaczenia do 4% dochodów, zrealizowanych w trybie określonym w pkt 1, na pokrycie kosztów związanych z poborem tych dochodów.
2.
Upoważnia się państwowe jednostki budżetowe, realizujące niepodatkowe dochody budżetu państwa w drodze egzekucji administracyjnej, do przeznaczania 5% uzyskanych w ten sposób dochodów na opłacenie należnej organom egzekucyjnym opłaty określonej w art. 66 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78, z 1993 r. Nr 28, poz. 127, z 1995 r. Nr 85, poz. 426, z 1996 r. Nr 43, poz. 189 i Nr 146, poz. 680 oraz z 1997 r. Nr 137, poz. 926 i Nr 141, poz. 943 i 944).

Dochody uzyskane ze sprzedaży lub likwidacji sprzętu stanowiącego wyposażenie jednostek Służby Więziennej, Urzędu Ochrony Państwa, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji przeznacza się w 95% na pokrycie kosztów sprzedaży, likwidacji sprzętu i jego odtworzenia, a 5% przekazuje się do budżetu państwa.

Ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Pracy w wysokości 3% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub zaopatrzenie emerytalne, określonej w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776).

1.
W 1998 r. będą realizowane zobowiązania budżetu państwa z tytułu dopłat do należnego bankom oprocentowania kredytów bankowych udzielonych do dnia 31 grudnia 1993 r. na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów:
1)
z dnia 21 maja 1991 r. w sprawie zakresu, zasad i trybu udzielania kredytobiorcom pomocy ze środków budżetowych w 1991 r. w spłacie części należnego bankom oprocentowania od kredytów (Dz. U. Nr 50, poz. 217),
2)
z dnia 3 marca 1992 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1992 (Dz. U. Nr 24, poz. 102),
3)
z dnia 14 kwietnia 1993 r. w sprawie szczegółowego zakresu, zasad i trybu finansowania z budżetu państwa dopłat do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych w roku 1993 (Dz. U. Nr 30, poz. 137).
2.
Minister Finansów zawrze odpowiednie umowy na dopłaty, o których mowa w ust. 1, do kredytów bankowych udzielonych do dnia 31 grudnia 1993 r.

Narodowy Bank Polski dokonuje zaliczkowych wpłat z zysku do budżetu państwa za okresy miesięczne; ostateczne rozliczenie tych wpłat nastąpi w terminie określonym w art. 69 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 140, poz. 938).

Planowana ogólna kwota wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 16 ust. 1 - wynosi 43.779.200 tys. zł.

Łączna kwota wpłat gmin, o której mowa w art. 15a ustawy wymienionej w art. 17 ust. 3 - wynosi 105.606 tys. zł.

Tworzy się rezerwę celową w wysokości 97.697 tys. zł na dokonanie przez Ministra Finansów zwrotu gminom, wraz z odsetkami ustawowymi, wpłat dokonanych przez nie do budżetu państwa w 1996 r., przeznaczonych na zwiększenie łącznej kwoty subwencji ogólnej.

Gminy zobowiązane w 1998 r. do dokonywania wpłat, o których mowa w art. 15a ustawy wymienionej w art. 17 ust. 3, zwalnia się z tego obowiązku w przypadku, jeżeli zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1997 r. w sprawie ustalenia wykazu gmin szczególnie dotkniętych powodzią (Dz. U. Nr 97, poz. 596, Nr 108, poz. 698, Nr 135, poz. 916 i Nr 162, poz. 1112).

1.
Gminy, ujęte w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów, o którym mowa w art. 17 ust. 3, mogą otrzymać dotację celową na dofinansowanie bieżących zadań własnych związanych z usuwaniem skutków powodzi.
2.
Do zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji stosuje się przepisy rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.
3.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, udzielane są przez wojewodów.

W przypadku wystąpienia, w toku realizacji budżetu państwa, oszczędności w wydatkach planowanych w załączniku nr 2 część 83 - Rezerwy celowe w pozycjach: 18, 28-32, 34, 36-37 i 39 - upoważnia się Ministra Finansów do ich przeznaczenia, na wniosek Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej, na zwiększenie wydatków związanych z wdrożeniem reform systemowych w ochronie zdrowia, a w pozycji 16 - na zwiększenie wydatków na inwestycje centralne w ochronie zdrowia.

1.
Ustanowienie przez Radę Ministrów, na podstawie odrębnych przepisów, kontyngentów celnych dla towarów importowanych do Polski nie może spowodować ubytków dochodów budżetu państwa z tytułu cła na kwotę większą niż 400.000 tys. zł.
2.
Limit, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy kontyngentów celnych wynikających z wieloletnich umów międzynarodowych oraz wiążących się z importem interwencyjnym podstawowych produktów żywnościowych w przypadku wystąpienia niekorzystnych warunków agrometeorologicznych, tzw. towarów strategicznych oraz związanych z modernizacją sił zbrojnych, zgodnie z Rządowym Programem Modernizacji Sił Zbrojnych.

W przypadku wystąpienia w toku realizacji budżetu państwa oszczędności w wydatkach planowanych na obsługę zadłużenia zagranicznego i długu krajowego - upoważnia się Ministra Finansów do przeznaczenia kwoty nie przekraczającej 140.000 tys. zł na zwiększenie wydatków na wykup gruntów pod budowę autostrad i sfinansowanie inwestycji centralnych w przedsiębiorstwie państwowym "Polskie Koleje Państwowe".

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1998 r., z tym że art. 5, 7, 8, 10, 17 ust. 2 i 3, art. 21, 22, 24 ust. 2, art. 25 ust. 2, art. 37, 41-44 i 46-49 z mocą od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

DOCHODY BUDŻETU PAŃSTWA W 1998 R.

ZESTAWIENIE OGÓŁEM

WyszczególnieniePlan na 1998 r.
w tysiącach zł
12
DOCHODY OGÓŁEM129.040.795
1. Dochody podatkowe116.327.000
- podatki pośrednie68.697.000
- podatek dochodowy od osób prawnych14.150.000
- podatek dochodowy od osób fizycznych33.430.000
- podatki zniesione50.000
2. Dochody niepodatkowe12.669.403
- dywidendy776.000
- wpłaty z zysku NBP500.000
- cła7.300.000
- dochody jednostek budżetowych3.167.797
- wpłaty gmin105.606
- pozostałe dochody niepodatkowe820.000
3. Dochody zagraniczne44.392
CzęśćDziałTreśćPoz.Plan na 1998 r.
w tysiącach zł
12345
01KANCELARIA PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ1590
99Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa2590
10KANCELARIA SEJMU12.667
99Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa22.667
11KANCELARIA SENATU126
99Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa226
02NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI1236
99Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa2236
03SĄD NAJWYŻSZY160
99Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa260
04NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY17.500
99Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa27.500
05KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW13.467
89Różna działalność23.304
91Administracja państwowa3163
07RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH127
99Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa227
08MINISTERSTWO FINANSÓW1118.215.985
89Różna działalność2390
90Dochody od osób prawnych i od osób fizycznych3118.167.000
z tego:
Podatek dochodowy447.580.000
z tego:
Podatek dochodowy od osób prawnych514.150.000
Podatek dochodowy od osób fizycznych633.430.000
Podatki pośrednie768.697.000
Dywidenda8520.000
Wpłaty NBP9500.000
Podatki zniesione1050.000
Pozostałe dochody niepodatkowe11820.000
91Administracja państwowa1245.895
94Finanse132.700
09MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ11.592
01Przemysł2937
89Różna działalność3495
91Administracja państwowa4160
12TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY115
99Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa215
13MINISTERSTWO GOSPODARKI11.987
64Handel zagraniczny2707
89Różna działalność3500
91Administracja państwowa4780
15KOMISJA PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH11.400
91Administracja państwowa21.400
17MINISTERSTWO SKARBU PAŃSTWA1256.000
90Dochody od osób prawnych i od osób fizycznych (Dywidendy)2256.000
18URZĄD MIESZKALNICTWA I ROZWOJU MIAST180.100
70Gospodarka komunalna25
91Administracja państwowa325
94Finanse480.070
19MINISTERSTWO ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ19.612
40Rolnictwo29.150
79Oświata i wychowanie398
91Administracja państwowa4166
94Finanse5198
20PAŃSTWOWY URZĄD NADZORU UBEZPIECZEŃ118.736
91Administracja państwowa218.736
21MINISTERSTWO TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ116.216
50Transport214.961
79Oświata i wychowanie3130
89Różna działalność4135
91Administracja państwowa5990
22MINISTERSTWO ŁĄCZNOŚCI1355.598
59Łączność224.619
89Różna działalność323
91Administracja państwowa4330.956
24URZĄD REGULACJI ENERGETYKI127.212
91Administracja państwowa227.212
26URZĄD SŁUŻBY CYWILNEJ1140
91Administracja państwowa2140
28MINISTERSTWO OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA113.322
31Budownictwo23.017
45Leśnictwo33.564
66Różne usługi materialne44.100
79Oświata i wychowanie52
89Różna działalność670
91Administracja państwowa72.569
29URZĄD OCHRONY PAŃSTWA1750
93Bezpieczeństwo publiczne2750
30MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ134.844
85Ochrona zdrowia2715
95Ubezpieczenia społeczne36.905
98Obrona narodowa427.224
31MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI110.612
31Budownictwo2140
85Ochrona zdrowia396
86Opieka społeczna45
91Administracja państwowa530
93Bezpieczeństwo publiczne65.161
95Ubezpieczenia społeczne75.180
32MINISTERSTWO SPRAW ZAGRANICZNYCH185.605
79Oświata i wychowanie2175
89Różna działalność330
91Administracja państwowa485.400
33MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ160
89Różna działalność260
34MINISTERSTWO KULTURY I SZTUKI1800
79Oświata i wychowanie235
89Różna działalność3120
91Administracja państwowa4645
35MINISTERSTWO ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ137.830
85Ochrona zdrowia237.600
91Administracja państwowa3230
36MINISTERSTWO SPRAWIEDLIWOŚCI1915.800
92Wymiar sprawiedliwości i prokuratura2915.000
95Ubezpieczenia społeczne3800
37URZĄD OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW1200
91Administracja państwowa2200
38POLSKA AKADEMIA NAUK1342
86Opieka społeczna2330
89Różna działalność312
39KOMENDA GŁÓWNA POLICJI14.629
93Bezpieczeństwo publiczne24.629
40POLSKIE CENTRUM BADAŃ I CERTYFIKACJI1500
66Różne usługi materialne2500
41OBSŁUGA ZADŁUŻENIA ZAGRANICZNEGO144.392
94Finanse244.392
42URZĄD DO SPRAW KOMBATANTÓW I OSÓB REPRESJONOWANYCH171
91Administracja państwowa271
43PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY1700
99Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa2700
44OBSŁUGA DŁUGU KRAJOWEGO1278.427
94Finanse2278.427
45URZĄD KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI1140
88TURYSTYKA I WYPOCZYNEK2130
91Administracja państwowa310
46KRAJOWY URZĄD PRACY1180
91Administracja państwowa2180
47KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI16.200
99Urzędy naczelnych organów władzy, kontroli i sądownictwa26.200
48KOMITET BADAŃ NAUKOWYCH15.700
77Nauka25.500
91Administracja państwowa3200
50GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY11.302
01Przemysł2753
66Różne usługi materialne370
89Różna działalność46
91Administracja państwowa5473
51GŁÓWNY URZĄD CEŁ17.363.265
64Handel zagraniczny (Cło)27.300.000
91Administracja państwowa363.265
52PAŃSTWOWA AGENCJA ATOMISTYKI1100
91Administracja państwowa2100
53WYŻSZY URZĄD GÓRNICZY1687
91Administracja państwowa2687
54URZĄD PATENTOWY RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ117.500
91Administracja państwowa217.500
57POLSKI KOMITET NORMALIZACYJNY1950
89Różna działalność2950
59GŁÓWNY URZĄD MIAR152.000
91Administracja państwowa252.000
80REGIONALNE IZBY OBRACHUNKOWE111
91Administracja państwowa211
82SUBWENCJE OGÓLNE DLA GMIN1105.606
97Różne rozliczenia (Wpłaty gmin)2105.606
BUDŻETY WOJEWODÓW OGÓŁEM11.059.104
01Przemysł225
31Budownictwo38.001
40Rolnictwo438.850
45Leśnictwo5536
50Transport639
61Handel wewnętrzny7230
66Różne usługi materialne855
70Gospodarka komunalna9229
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne10425.150
79Oświata i wychowanie11347
85Ochrona zdrowia122.974
86Opieka społeczna13229.665
88Turystyka i wypoczynek145
89Różna działalność154.063
91Administracja państwowa16348.905
94Finanse1730
85/01Województwo warszawskie1126.769
31Budownictwo2195
40Rolnictwo31.740
61Handel wewnętrzny45
70Gospodarka komunalna5100
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne669.144
79Oświata i wychowanie728
85Ochrona zdrowia8202
86Opieka społeczna915.146
89Różna działalność1080
91Administracja państwowa1140.129
85/03Województwo bialskopodlaskie15.676
40Rolnictwo2687
70Gospodarka komunalna36
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne41.318
79Oświata i wychowanie510
85Ochrona zdrowia614
86Opieka społeczna71.291
89Różna działalność8400
91Administracja państwowa91.950
85/05Województwo białostockie115.766
31Budownictwo2108
40Rolnictwo3779
45Leśnictwo47
70Gospodarka komunalna52
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne65.194
85Ochrona zdrowia764
86Opieka społeczna84.122
89Różna działalność940
91Administracja państwowa105.450
85/07Województwo bielskie123.350
40Rolnictwo2800
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne39.468
79Oświata i wychowanie43
85Ochrona zdrowia515
86Opieka społeczna63.751
89Różna działalność745
91Administracja państwowa89.268
85/09Województwo bydgoskie128.156
40Rolnictwo2220
61Handel wewnętrzny316
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne412.090
79Oświata i wychowanie510
86Opieka społeczna67.420
91Administracja państwowa78.400
85/11Województwo chełmskie14.884
31Budownictwo217
40Rolnictwo3200
70Gospodarka komunalna47
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne51.408
79Oświata i wychowanie63
85Ochrona zdrowia749
86Opieka społeczna81.206
89Różna działalność935
91Administracja państwowa101.959
85/13Województwo ciechanowskie17.734
40Rolnictwo2598
66Różne usługi materialne37
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne41.862
85Ochrona zdrowia516
86Opieka społeczna62.706
91Administracja państwowa72.545
85/15Województwo częstochowskie112.092
40Rolnictwo2299
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne33.500
79Oświata i wychowanie43
85Ochrona zdrowia5112
86Opieka społeczna62.829
89Różna działalność715
91Administracja państwowa85.334
85/17Województwo elbląskie111.225
40Rolnictwo2341
70Gospodarka komunalna32
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne43.965
79Oświata i wychowanie552
85Ochrona zdrowia615
86Opieka społeczna73.134
89Różna działalność816
91Administracja państwowa93.700
85/19Województwo gdańskie152.535
31Budownictwo27.155
40Rolnictwo31.994
61Handel wewnętrzny477
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne523.777
85Ochrona zdrowia6185
86Opieka społeczna77.242
89Różna działalność8170
91Administracja państwowa911.935
85/21Województwo gorzowskie121.197
40Rolnictwo22.575
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne35.311
79Oświata i wychowanie46
85Ochrona zdrowia56
86Opieka społeczna64.934
89Różna działalność72.268
91Administracja państwowa86.097
85/23Województwo jeleniogórskie117.212
40Rolnictwo2424
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne36.900
79Oświata i wychowanie45
85Ochrona zdrowia510
86Opieka społeczna63.667
89Różna działalność76
91Administracja państwowa86.200
85/25Województwo kaliskie117.751
40Rolnictwo21.498
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne34.766
79Oświata i wychowanie47
85Ochrona zdrowia57
86Opieka społeczna66.063
89Różna działalność710
91Administracja państwowa85.400
85/27Województwo katowickie198.944
31Budownictwo2115
40Rolnictwo31.374
61Handel wewnętrzny43
66Różne usługi materialne52
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne650.877
85Ochrona zdrowia7249
86Opieka społeczna813.593
89Różna działalność950
91Administracja państwowa1032.681
85/29Województwo kieleckie126.002
31Budownictwo261
40Rolnictwo31.208
61Handel wewnętrzny42
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne58.000
79Oświata i wychowanie610
85Ochrona zdrowia727
86Opieka społeczna89.079
89Różna działalność915
91Administracja państwowa107.600
85/31Województwo konińskie19.352
40Rolnictwo21.216
70Gospodarka komunalna35
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne42.329
85Ochrona zdrowia536
86Opieka społeczna62.801
89Różna działalność710
91Administracja państwowa82.955
85/33Województwo koszalińskie117.312
31Budownictwo230
40Rolnictwo3372
61Handel wewnętrzny46
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne57.679
79Oświata i wychowanie647
85Ochrona zdrowia726
86Opieka społeczna84.202
89Różna działalność950
91Administracja państwowa104.900
85/35Województwo krakowskie142.871
40Rolnictwo2401
61Handel wewnętrzny39
70Gospodarka komunalna490
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne517.453
79Oświata i wychowanie617
85Ochrona zdrowia7121
86Opieka społeczna812.635
89Różna działalność975
91Administracja państwowa1012.070
85/37Województwo krośnieńskie18.552
31Budownictwo222
40Rolnictwo3387
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne43.517
85Ochrona zdrowia527
86Opieka społeczna61.826
91Administracja państwowa72.773
85/39Województwo legnickie120.014
31Budownictwo2117
40Rolnictwo3448
45Leśnictwo41
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne59.209
79Oświata i wychowanie67
85Ochrona zdrowia771
86Opieka społeczna84.661
91Administracja państwowa95.500
85/41Województwo leszczyńskie18.423
40Rolnictwo2796
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne31.638
85Ochrona zdrowia410
86Opieka społeczna52.276
89Różna działalność63
91Administracja państwowa73.700
85/43Województwo lubelskie123.958
31Budownictwo255
40Rolnictwo3908
61Handel wewnętrzny45
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne511.530
79Oświata i wychowanie624
85Ochrona zdrowia765
86Opieka społeczna84.400
89Różna działalność935
91Administracja państwowa106.936
85/45Województwo łomżyńskie16.697
40Rolnictwo2937
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne32.038
79Oświata i wychowanie46
85Ochrona zdrowia541
86Opieka społeczna6659
91Administracja państwowa72.986
94Finanse830
85/47Województwo łódzkie142.999
31Budownictwo27
40Rolnictwo3758
61Handel wewnętrzny460
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne515.490
79Oświata i wychowanie67
85Ochrona zdrowia7492
86Opieka społeczna813.395
89Różna działalność9120
91Administracja państwowa1012.670
85/49Województwo nowosądeckie114.900
40Rolnictwo2605
70Gospodarka komunalna32
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne45.329
79Oświata i wychowanie51
86Opieka społeczna63.363
91Administracja państwowa75.600
85/51Województwo olsztyńskie119.582
40Rolnictwo2644
50Transport33
61Handel wewnętrzny415
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne57.005
79Oświata i wychowanie66
85Ochrona zdrowia7108
86Opieka społeczna85.401
91Administracja państwowa96.400
85/53Województwo opolskie128.998
31Budownictwo247
40Rolnictwo31.216
61Handel wewnętrzny44
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne512.410
79Oświata i wychowanie612
86Opieka społeczna77.070
89Różna działalność815
91Administracja państwowa98.224
85/55Województwo ostrołęckie18.037
40Rolnictwo285
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne32.779
85Ochrona zdrowia420
86Opieka społeczna52.248
89Różna działalność616
91Administracja państwowa72.889
85/57Województwo pilskie115.124
40Rolnictwo2263
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne34.644
85Ochrona zdrowia465
86Opieka społeczna54.197
89Różna działalność66
91Administracja państwowa75.949
85/59Województwo piotrkowskie114.037
31Budownictwo22
40Rolnictwo3580
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne43.703
79Oświata i wychowanie56
85Ochrona zdrowia690
86Opieka społeczna74.120
89Różna działalność86
91Administracja państwowa95.530
85/61Województwo płockie114.583
40Rolnictwo2985
66Różne usługi materialne310
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne47.058
79Oświata i wychowanie53
85Ochrona zdrowia6144
86Opieka społeczna73.220
89Różna działalność83
91Administracja państwowa93.160
85/63Województwo poznańskie134.353
40Rolnictwo21.274
61Handel wewnętrzny33
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne417.298
79Oświata i wychowanie51
85Ochrona zdrowia6105
86Opieka społeczna73.166
89Różna działalność86
91Administracja państwowa912.500
85/65Województwo przemyskie111.202
40Rolnictwo2667
70Gospodarka komunalna310
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne42.526
86Opieka społeczna54.164
88Turystyka i wypoczynek65
89Różna działalność710
91Administracja państwowa83.820
85/67Województwo radomskie115.185
40Rolnictwo2474
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne34.053
79Oświata i wychowanie41
85Ochrona zdrowia565
86Opieka społeczna65.487
89Różna działalność76
91Administracja państwowa85.099
85/69Województwo rzeszowskie114.248
40Rolnictwo2846
61Handel wewnętrzny39
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne44.693
79Oświata i wychowanie513
85Ochrona zdrowia620
86Opieka społeczna73.967
91Administracja państwowa84.700
85/71Województwo siedleckie111.227
01Przemysł225
40Rolnictwo32.150
66Różne usługi materialne49
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne52.946
79Oświata i wychowanie610
85Ochrona zdrowia772
86Opieka społeczna82.028
89Różna działalność915
91Administracja państwowa103.972
85/73Województwo sieradzkie17.457
40Rolnictwo2273
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne31.287
79Oświata i wychowanie41
85Ochrona zdrowia510
86Opieka społeczna63.143
89Różna działalność72
91Administracja państwowa82.741
85/75Województwo skierniewickie17.722
31Budownictwo224
40Rolnictwo3114
66Różne usługi materialne43
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne52.184
85Ochrona zdrowia610
86Opieka społeczna72.038
89Różna działalność84
91Administracja państwowa93.345
85/77Województwo słupskie110.437
31Budownictwo210
40Rolnictwo3300
50Transport436
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne53.798
85Ochrona zdrowia615
86Opieka społeczna72.476
89Różna działalność82
91Administracja państwowa93.800
85/79Województwo suwalskie19.797
40Rolnictwo2283
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne32.447
79Oświata i wychowanie421
85Ochrona zdrowia530
86Opieka społeczna63.351
89Różna działalność715
91Administracja państwowa83.650
85/81Województwo szczecińskie139.771
31Budownictwo228
40Rolnictwo32.452
61Handel wewnętrzny43
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne519.297
79Oświata i wychowanie62
85Ochrona zdrowia791
86Opieka społeczna86.558
89Różna działalność940
91Administracja państwowa1011.300
85/83Województwo tarnobrzeskie19.356
40Rolnictwo2383
45Leśnictwo33
66Różne usługi materialne44
70Gospodarka komunalna54
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne63.200
85Ochrona zdrowia715
86Opieka społeczna82.047
91Administracja państwowa93.700
85/85Województwo tarnowskie112.469
40Rolnictwo2832
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne33.703
79Oświata i wychowanie45
85Ochrona zdrowia551
86Opieka społeczna63.801
89Różna działalność710
91Administracja państwowa84.067
85/87Województwo toruńskie113.777
40Rolnictwo2170
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne35.064
79Oświata i wychowanie412
85Ochrona zdrowia564
86Opieka społeczna64.162
89Różna działalność75
91Administracja państwowa84.300
85/89Województwo wałbrzyskie119.699
40Rolnictwo2389
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne34.479
79Oświata i wychowanie48
85Ochrona zdrowia515
86Opieka społeczna64.122
89Różna działalność7110
91Administracja państwowa810.576
85/91Województwo włocławskie19.749
40Rolnictwo2631
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne33.694
86Opieka społeczna42.529
89Różna działalność54
91Administracja państwowa62.891
85/93Województwo wrocławskie140.549
31Budownictwo28
40Rolnictwo31.206
45Leśnictwo4525
61Handel wewnętrzny55
66Różne usługi materialne620
70Gospodarka komunalna71
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne816.296
85Ochrona zdrowia966
86Opieka społeczna106.422
91Administracja państwowa1116.000
85/95Województwo zamojskie18.644
40Rolnictwo2642
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne32.258
85Ochrona zdrowia415
86Opieka społeczna52.374
89Różna działalność635
91Administracja państwowa73.320
85/97Województwo zielonogórskie118.730
40Rolnictwo2426
61Handel wewnętrzny38
74Gospodarka mieszkaniowa oraz niematerialne usługi komunalne44.536
85Ochrona zdrowia543
86Opieka społeczna65.173
89Różna działalność7310
91Administracja państwowa88.234

ZAŁĄCZNIKI NR  2-11

(pominięte)

ZAŁĄCZNIK Nr  12

Kierunki prywatyzacji w 1998 r.

I.

Uwagi wstępne

Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych oraz prywatyzacja założycielska uznane zostały za podstawowy warunek przejścia do gospodarki rynkowej. Zadaniem jej jest zwiększenie zdolności adaptacyjnej podmiotów gospodarczych do reguł rynku i w rezultacie poprawa efektywności gospodarowania oraz konkurencyjności na rynku krajowym jak i zagranicznym. Prywatyzacja polskiej gospodarki stanowi zatem jeden z najbardziej strategicznych problemów i wyzwań w procesie transformacji.

Realizacja procesów prywatyzacyjnych w ciągu 6 lat doprowadziła do znacznego wzbogacenia form, metod i technik prywatyzacji, w szczególności w zakresie prywatyzacji pośredniej. Zdecydowanie większe znaczenie zyskały prace nad programami umacniania instytucji rynku kapitałowego, tworzenia funduszy inwestycyjnych oraz reformy ubezpieczeń społecznych. Zmiany te wymagały opracowania i wprowadzenia nowych rozwiązań systemowych w celu powiązania prywatyzacji z realizacją ważnych celów społecznych, w tym przede wszystkim z reformą systemu ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie jednak w ostatnich latach wystąpiło spowolnienie procesów restrukturyzacji i demonopolizacji największych przedsiębiorstw przemysłu ciężkiego i infrastruktury, co w efekcie doprowadziło do obniżenia dynamiki procesów prywatyzacji, zwłaszcza mierzonej liczbą prywatyzowanych kapitałowo przedsiębiorstw państwowych.

Powoduje to, że udział sektora publicznego w gospodarce Polski jest nadal relatywnie wysoki i nie odpowiada standardom gospodarki rynkowej. Zmiana tej sytuacji wymaga zintensyfikowania procesów prywatyzacji, zwłaszcza w kontekście rozpoczęcia na początku przyszłego roku rozmów dotyczących integracji naszego kraju ze strukturami Unii Europejskiej.

Przewidywane przyjęcie Polski do Unii Europejskiej na początku zbliżającego się tysiąclecia narzuca konieczność szybkiego dostosowania struktury gospodarki polskiej do warunków gospodarki rynkowej i zakończenie procesów prywatyzacji do 2001 roku.

II.

Cele prywatyzacji

Cele prywatyzacji wynikają z makroekonomicznych celów strategicznych. Zaliczyć do nich należy między innymi:

- stworzenie warunków dla szybkiego i trwałego wzrostu gospodarczego, dającego podstawy dla poprawy poziomu życia obywateli,

- przeprowadzenie i dokończenie reform zarówno w sferze gospodarczej, jak i społecznej zgodnie z zasadami sprawiedliwości społecznej, umożliwiających stworzenie nowoczesnego, demokratycznego państwa.

Podstawowe zadania w zakresie kierunków prywatyzacji stojące przed rządem to:

- przyspieszenie procesów prywatyzacji poprzez ich skuteczniejsze powiązanie z demonopolizacją i restrukturyzacją gospodarki,

- reprywatyzacja i zwrot zagarniętego w latach 1944-1962 mienia, zgodnie z zasadami sprawiedliwości społecznej,

- powszechne uwłaszczenie w powiązaniu z reformą ubezpieczeń społecznych.

Realizacja tych celów wyznaczać będzie kierunek polityki prywatyzacyjnej na okres najbliższych lat. Istotną sprawą jest tworzenie przy realizacji tych celów warunków dla poprawy efektywności gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa oraz ochrony interesów Skarbu Państwa w dziedzinach strategicznych dla kraju, a także dla rozwoju krajowego rynku kapitałowego.

III.

warunki realizacji celów prywatyzacji

Obiektywnym warunkiem realizacji zwłaszcza celów społecznych prywatyzacji jest wielkość zasobów, które mogą być przedmiotem prywatyzacji. Zachodzi zatem pilna potrzeba zinwentaryzowania majątku państwowego i określenia na tej podstawie wartości zasobów do prywatyzacji.

Z wstępnego szacunku dokonanego w Ministerstwie Skarbu Państwa na dzień 31 grudnia 1995 r. wynikało, że wartość księgowa netto majątku przedsiębiorstw państwowych, jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz spółek z udziałem Skarbu Państwa w sferze produkcji, handlu, usług i sektorze finansowym wynosiła 144,2 mld PLN. Biorąc pod uwagę z jednej strony, że w wyniku aktualizacji wartości majątku trwałego kwota ta uległa pewnemu wzrostowi, z drugiej zaś strony, że w wyniku prowadzonych procesów prywatyzacji zasób ten uległ zmniejszeniu, można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że na koniec 1996 r. wartość zasobów prywatyzacyjnych wahała się w granicach 130-140 mld PLN.

Należy zdawać sobie sprawę z faktu ograniczoności tych zasobów, jak również z konieczności rozdysponowania części tego majątku związanej z realizacją zobowiązań wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, a także realizacją postanowień związanych z reformą systemu ubezpieczeń i wykonaniem programu reprywatyzacji.

Obecne rozwiązania legislacyjne wymagają również zabezpieczenia pewnych środków z prywatyzacji na utworzenie rezerw z tytułu poręczeń i gwarancji Skarbu Państwa oraz spłat z tytułu zadłużenia publicznego, co również wymaga przeznaczenia pewnych zasobów majątku państwowego na realizację tych celów.

IV.

metody realizacji - główne programy prywatyzacyjne

A.

PROGRAMY PRZEWIDZIANE DO REALIZACJI

1.

Reprywatyzacja

W 1998 r. podjęte zostaną w trybie pilnym prace nad przyjęciem ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach z tytułu utraty mienia przejętego z naruszeniem prawa na podstawie przepisów wydanych w latach 1944-1962.

Projekt ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach ma na celu:

- uporządkowanie stosunków własnościowych w odniesieniu do mienia przejętego przez państwo,

- zrekompensowanie strat poniesionych przez właścicieli mienia znacjonalizowanego z naruszeniem prawa,

- ochronę budżetu państwa przed skutkami finansowymi dotychczasowego trybu dochodzenia roszczeń reprywatyzacyjnych oraz

- wzmocnienie ochrony praw do znacjonalizowanego mienia, nabytych przez osoby trzecie.

W 1998 r. przewiduje się uchwalenie ustawy, oszacowanie rozmiarów rekompensat oraz sposobów ich realizacji, a także przystąpienie do emisji bonów reprywatyzacyjnych, zwrotu mienia w naturze bądź przyznania mienia zamiennego.

Po uchwaleniu przez Sejm ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach niezbędne będzie przystąpienie do programu jej wdrożenia obejmującego:

- przeprowadzenie przez Ministerstwo Skarbu Państwa, we współdziałaniu ze środkami masowego przekazu, akcji informacyjnej na temat zasad i trybu przyznawania rekompensat,

- przeprowadzenie szkoleń pracowników administracji wojewódzkiej, którzy będą wykonywali zadania wynikające z ustawy o reprywatyzacji i rekompensatach,

- zabezpieczenie mienia Skarbu Państwa na realizację programu rekompensat z tytułu naruszeń prawa w latach 1944-1962.

Zgodnie z uchwałą Nr 86 Rady Ministrów z dnia 4 października 1993 r. w sprawie utworzenia rezerw mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji (M.P. Nr 52, poz. 482 oraz z 1994 r. Nr 33, poz. 269) tworzona jest rezerwa mienia Skarbu Państwa na cele reprywatyzacji, przede wszystkim w postaci 5% wartości akcji i udziałów w jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa przeznaczonych do prywatyzacji.

2.

Wsparcie reformy systemu ubezpieczeń społecznych

Reforma systemu ubezpieczeń społecznych w przyjętym przez Radę Ministrów i zaaprobowanym przez Komisję Trójstronną kształcie będzie możliwa tylko wtedy, gdy system ubezpieczeń zostanie zasilony zasobami zewnętrznymi. Jedynym realnym źródłem tego zasilania mogą być zasoby majątku państwowego.

Przygotowywany projekt reformy systemu ubezpieczeń społecznych zakłada tworzenie specjalnych funduszy emerytalnych opartych na obowiązkowej składce. W okresie przejściowym (a szczególnie w pierwszych pięciu latach) wystąpi deficyt Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który musi być finansowany przychodami ze sprzedaży części majątku państwowego.

W 1998 r. po zakończeniu prac nad określeniem zasad tworzenia i działania funduszy emerytalnych prowadzone będą działania organizacyjne zmierzające do ich uruchomienia oraz finansowego wsparcia reformy systemu ubezpieczeń społecznych dochodami z prywatyzacji części majątku narodowego. Rząd w drodze rozporządzenia Rady Ministrów określi w tym celu listę przedsiębiorstw prywatyzowanych metodą pośrednią. Dochody z ich prywatyzacji zasilą reformę ubezpieczeń społecznych. Przewiduje się rozpoczęcie realizacji programu z początkiem 1999 r.

3.

Rekompensaty dla emerytów i państwowej sfery budżetowej

Kontynuując realizację zadań wynikających z ustawy z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent (Dz. U. Nr 30, poz. 164), która weszła w życie 12 kwietnia 1997 r., przewiduje się - poprzez emisję świadectw rekompensacyjnych - zaspokojenie roszczeń około 2,5 mln pracowników sfery budżetowej oraz 1,2 mln emerytów i rencistów, wynikających z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego oraz innych ustaw.

W związku z tym w przypadku niektórych prywatyzowanych spółek zaistnieje konieczność wyodrębnienia pakietu ok. 5-6% akcji, które będą mogły być nabywane za świadectwa rekompensacyjne. Należy przy tym zaznaczyć, że dotyczy to przede wszystkim tych firm i instytucji finansowych, których najbardziej prawdopodobną formą prywatyzacji będzie udostępnianie akcji w drodze oferty publicznej. Ze względów technicznych ta forma wydaje się pożądana w procesie zakupu akcji za świadectwa rekompensacyjne. Ponieważ oszacowana wartość należnych rekompensat sięga kwoty ok. 9 mld zł, program należy zasilić także: akcjami Skarbu Państwa w spółkach notowanych na giełdzie, udziałami w spółkach sprywatyzowanych pośrednio w latach 1991-1997 oraz 30% akcji przedsiębiorstw państwowych przekształconych w spółki. Rada Ministrów określi ich listę w drodze rozporządzenia.

4.

Powszechne uwłaszczenie

W 1998 r. przewiduje się opracowanie i uchwalenie ustawy dotyczącej programu uwłaszczenia.

Uwłaszczenie obywateli nastąpi, na etapie przekazania środków z prywatyzacji majątku państwowego, bądź przez wniesienie uzyskanych środków na indywidualne konta w funduszach emerytalnych, bądź przez przyznanie bonów uwłaszczeniowych, z tym że realizacja tego programu odbywać się będzie w latach następnych.

B.

PROGRAMY KONTYNUOWANE

1.

Prywatyzacja pośrednia

W 1998 r. kontynuowane będą zarówno procesy komercjalizacji, jak i dalszej prywatyzacji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Komercjalizacja przedsiębiorstw państwowych dokonywana będzie w celu prywatyzacji na wniosek organu założycielskiego lub dyrektora i rady pracowniczej albo z inicjatywy własnej Ministra Skarbu Państwa. Komercjalizacja w celu innym niż prywatyzacja dokonywana będzie przez Ministra Skarbu Państwa za zgodą Rady Ministrów. Przedsiębiorstwa będą komercjalizowane w trybie indywidualnym na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 z późn. zmianami) bądź w ramach realizacji innych programów: rekompensaty dla emerytów, rencistów i sfery budżetowej, reforma systemu emerytalnego, fundusze inwestycyjne oraz Narodowe Fundusze Uwłaszczeniowe.

Przedmiotem prywatyzacji pośredniej będą jednoosobowe spółki Skarbu Państwa o relatywnie dużej wartości oraz dobrej sytuacji ekonomicznej. Prywatyzacja pośrednia będzie prowadzona w następujących branżach: farmaceutycznej, chemicznej, wytwarzania energii cieplnej, produkcji artykułów spożywczych, produkcji maszyn i urządzeń, materiałów budowlanych, środków transportu i transportu. Rozpoczęty zostanie proces prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej S.A. Procesy prywatyzacyjne obejmą również spółki holdingów: Nafta Polska i przemysłu cukrowniczego. Prywatyzacją zostaną objęte też przedsiębiorstwa branży spirytusowej po uprzedniej ich komercjalizacji. W roku 1999 przewiduje się udostępnienie inwestorom kolejnego pakietu akcji Telekomunikacji Polskiej S.A. oraz kontynuowanie prywatyzacji elektroenergetyki, przemysłu i dystrybucji paliw płynnych oraz przedsiębiorstw "Wielkiej Syntezy Chemicznej", holdingów cukrowych oraz rozpoczęcie prywatyzacji Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A.

Kontynuowana będzie również prywatyzacja w sektorze bankowym i ubezpieczeniowym. Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów w 1996 r. "Programem prywatyzacji banków z udziałem kapitałowym Skarbu Państwa - do roku 2000" przewiduje się w 1998 r. rozpoczęcie prywatyzacji utworzonej w 1996 r. Grupy Bankowej PeKaO S.A. w drodze sprzedaży w ofercie publicznej od 5 do 15% akcji oraz przekazanie pracownikom 15% akcji banku. W 1998 r. przewiduje się również rozpoczęcie prywatyzacji Banku Zachodniego S.A., kontynuowanie prywatyzacji Banku Przemysłowo-Handlowego S.A. i Polskiego Banku Rozwoju S.A., przekształcenie Banku PKO BP w spółkę akcyjną oraz rozpoczęcie przygotowań do prywatyzacji PKO BP oraz Banku Gospodarki Żywnościowej S.A.

W zakresie Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. rozważane jest wzmocnienie kapitałowe w celu przygotowania do rozpoczęcia prywatyzacji. Procesy prywatyzacji w sektorze bankowym i ubezpieczeniowym będą kontynuowane w 1999 r.

Przystąpienie do prywatyzacji spółki przewidujące sprzedaż akcji inwestorowi strategicznemu musi być poprzedzone opracowaniem koncepcji prywatyzacji całej branży.

Podstawowymi kryteriami wyboru inwestora będą:

- sytuacja danej spółki w branży z punktu widzenia możliwości prywatyzacji całej branży,

- oferowana cena za akcje i warunki płatności,

- pakiet inwestycyjny, czyli program rozwoju spółki w ujęciu rzeczowym i finansowym,

- pakiet socjalny, czyli zobowiązania inwestorów wobec pracowników (negocjowany przez przedstawicieli załóg), a także zobowiązania wobec producentów rolnych, dostawców surowców dla produkcji przetwórczej,

- pakiet środowiskowy, czyli zobowiązania inwestora na rzecz ochrony środowiska naturalnego.

Planuje się także sprzedaż akcji (udziałów) powstałych w wyniku komercjalizacji spółek, w których Skarb Państwa posiada częściowe pakiety.

Prywatyzacja pośrednia będzie realizowana według dotychczas stosowanych metod udostępniania (zbywania) akcji, tzn. w drodze oferty publicznej, przetargu publicznego oraz zaproszenia do rokowań. Przewiduje się objęcie procesem prywatyzacji około 50 spółek, w tym 7 w drodze oferty publicznej.

Rząd będzie dążył do dalszego doskonalenia metod i technik prywatyzacji pośredniej. Procedury wyceny sprzedaży oraz dystrybucji papierów wartościowych poddawane będą wnikliwej kontroli i nadzorowi, m.in. z punktu widzenia rozwoju konkurencji i przeciwdziałania podejmowaniu kontroli kapitałowej branż przez jednego inwestora. Ze względu na prywatyzację dużych podmiotów gospodarczych i jednoczesną ograniczoność polskiego rynku kapitałowego, rząd będzie podejmował działania mające na celu pozyskanie kapitału zagranicznego przy jednoczesnym zabezpieczeniu interesów Skarbu Państwa.

Rząd przywiązuje dużą wagę do prawidłowego i efektywnego przebiegu prywatyzacji pośredniej, gdyż jej pomyślna realizacja daje gwarancję podjęcia przedsięwzięć o doniosłym znaczeniu społecznym (reforma ubezpieczeń społecznych, rekompensaty dla sfery budżetowej, emerytów i rencistów).

2.

Prywatyzacja bezpośrednia

Rozwiązania zawarte w ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 z późn. zm.) powinny wpłynąć na przyspieszenie prywatyzacji bezpośredniej. Dotyczy to wszystkich stosowanych do tej pory technik prywatyzacyjnych (sprzedaż, wniesienie do spółki oraz oddanie majątku przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania).

Efekty tej prywatyzacji zależeć będą przede wszystkim od aktywności organów założycielskich - wojewodów nadzorujących obecnie jeszcze ok. 3.300 przedsiębiorstw państwowych. Ta forma prywatyzacji stosowana będzie wobec przedsiębiorstw spełniających trzy przesłanki ustawowe, tj. takich, w których na koniec roku poprzedzającego prywatyzację zatrudnienie nie przekracza 500 osób, wartość towarów i usług nie jest wyższa od równowartości w złotych polskich kwoty 6 mln ECU, a wysokość funduszy własnych nie jest wyższa od równowartości w złotych polskich kwoty 2 mln ECU, obliczonych według kursu kupna NBP na ostatni dzień roku poprzedzającego prywatyzację.

Sprzedaż przedsiębiorstw nastąpi w trybie przetargu publicznego oraz na podstawie publicznego zaproszenia do rokowań i będzie ukierunkowana zarówno na inwestorów krajowych, jak i zagranicznych, z tym że w przypadku inwestorów krajowych zapłata za przedsiębiorstwo będzie mogła być dokonywana w ratach, a przeniesienie własności nastąpi niezwłocznie po podpisaniu umowy. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia określi szczegółowy tryb sprzedaży przedsiębiorstw.

Wnoszenie przedsiębiorstwa do spółki, jako kolejna procedura prywatyzacji bezpośredniej, dotyczyć będzie przedsiębiorstw wymagających zainwestowania znacznego kapitału.

Do odpłatnego korzystania kierowane będą tylko przedsiębiorstwa państwowe w dobrym stanie finansowym, aby zapewnić spłacanie rat kapitałowych i opłat dodatkowych do Skarbu Państwa, oraz przedsiębiorstwa nie wymagające znacznych nakładów na modernizację i rozwój. Przeniesienie na spółkę osób fizycznych praw własności majątku będzie mogło być realizowane przed upływem okresu obowiązywania umowy, jeśli spółka spłaci co najmniej jedną trzecią wartości przedmiotu umowy i będzie terminowo regulować swoje zobowiązania wobec Skarbu Państwa z tytułu zawartej umowy.

Prywatyzacja bezpośrednia według wszystkich wariantów będzie realizowana z wszechstronnym uwzględnieniem zobowiązań wobec pracowników oraz problemów ochrony środowiska.

Zgodnie z zasadami ustawowymi i reformy centrum administracyjno-gospodarczego rządu, Minister Skarbu Państwa wykonuje również prawa i obowiązki Skarbu Państwa w 1061 umowach dotyczących odpłatnego korzystania z przedsiębiorstw oraz 285 umowach sprzedaży przedsiębiorstw, jak również prawa i obowiązki z akcji (udziałów) w 107 spółkach powstałych w wyniku wniesienia przedsiębiorstw.

Kontynuowane będą też procesy przekształceń własnościowych prowadzone w oparciu o art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. Nr 18, poz. 80 z późn. zm.). Realizowane będą również procesy przekształceń własnościowych i prywatyzacja przedsiębiorstw komunalnych.

3.

Narodowe Fundusze Inwestycyjne

W 1998 r. kontynuowane będą działania w ramach realizacji Programu Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, polegające na:

- dematerializacji oraz wymianie powszechnych świadectw udziałowych na akcje NFI. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 kwietnia 1997 r. w sprawie określenia terminu utraty ważności powszechnych świadectw udziałowych (Dz. U. Nr 36, poz. 218) termin utraty ważności powszechnych świadectw udziałowych mija z dniem 31 grudnia 1998 r. Tym samym wymaga to nadzoru i współdziałania z instytucjami zaangażowanymi w realizację końcowej fazy Programu NFI,

- monitoringu NFI i spółek wchodzących do Programu NFI. Wykonywanie funkcji właścicielskich Skarbu Państwa wymaga stałego dopływu informacji ze wszystkich nadzorowanych podmiotów. Opracowana koncepcja wykonywania przez Skarb Państwa uprawnień wynikających z posiadania przezeń 25% akcji w spółkach wchodzących do Programu zapewnić ma skuteczny nadzór właścicielski w stosunku do spółek, w których Skarb Państwa reprezentowany jest przez Ministra Skarbu Państwa. Dane otrzymane w systemie monitorowania będą wykorzystywane do celów nadzoru nad Programem NFI,

- działalności informacyjno-edukacyjnej mającej na celu informowanie społeczeństwa o założeniach i przebiegu realizacji Programu NFI oraz upowszechnianie uczestnictwa obywateli w Programie. Kontynuowana będzie akcja informacyjna dla posiadaczy świadectw udziałowych w postaci materialnej o terminie zakończenia wymiany i utracie ważności świadectw udziałowych. Istotnym elementem będzie również poszerzenie wiedzy i edukacji społeczeństwa na temat rynku kapitałowego, jego instrumentów i instytucji związanych z realizacją Programu NFI,

- rozwoju oraz rozbudowie rynku pozagiełdowego we współdziałaniu z Komisją Papierów Wartościowych i Giełd oraz innymi instytucjami finansowymi polskiego rynku kapitałowego. Rozpoczęte zostaną prace związane z realizacją projektu pomocy spółkom uczestniczącym w Programie NFI w tworzeniu memorandów informacyjnych i wprowadzeniu ich akcji do publicznego wtórnego regulowanego obrotu pozagiełdowego.

4.

Zmiana wierzytelności na akcje (udziały) w spółkach

W 1998 r. będzie również kontynuowany proces zamiany wierzytelności na akcje (udziały) w oparciu o procedury zawarte w ustawie z dnia 3 lutego 1993 r. o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 18, poz. 82 z późn. zm.). Zakłada się objęcie nim co najmniej kilkunastu przedsiębiorstw - spółek, jednakże określenie dokładnej liczby podmiotów uczestniczących w tej procedurze jest trudne, bowiem rozpoczęcie procesu prywatyzacji i jej tempo zależy głównie od inicjatywy dłużników oraz wierzycieli.

Ze względu na to, że bankowe postępowanie ugodowe nie przyniosło spodziewanych efektów i nie stało się szerszą ścieżką prywatyzacji, nadal pozostaje problem wypracowania bardziej efektywnych metod prywatyzacji spółek słabych ekonomicznie. Prace nad rozwiązaniem tego problemu będą prowadzone sukcesywnie w Ministerstwie Skarbu Państwa.

Ponadto w związku z wejściem w życie z dniem 8 kwietnia 1997 r. ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw zakłada się, że:

- na podstawie przepisów działu III tej ustawy - komercjalizacja z konwersją wierzytelności - w oparciu o złożone w Ministerstwie Skarbu Państwa wnioski, sprywatyzowanych będzie około 35 przedsiębiorstw państwowych,

- w oparciu o art. 17 ustawy kontynuowany będzie program kontraktów menedżerskich, w ramach którego przewiduje się zawarcie około 10 umów o zarządzanie jednoosobowymi spółkami Skarbu Państwa, co w efekcie pozwoli na restrukturyzację i przygotowanie prywatyzacji tychże spółek.

W roku 1998 kontynuowane będą jednocześnie prace nad programami restrukturyzacji co najmniej dwóch spółek z sektora hutnictwa żelaza i stali polegającymi na przekształceniu tych spółek w struktury holdingowe z udziałem inwestorów zewnętrznych oraz planuje się wdrożenie czterech indywidualnych programów restrukturyzacji majątkowej, organizacyjnej i technologicznej dla spółek z innych sektorów. Prowadzony będzie jednocześnie nadzór nad pracami przygotowawczymi do prywatyzacji czterech spółek cukrowych na podstawie ustawy z 26 sierpnia 1994 r. o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym (Dz. U. Nr 98, poz. 473, z 1996 r. Nr 152, poz. 724, z 1997 r. Nr 121, poz. 770).

5.

Program Stabilizacja - Restrukturyzacja - Prywatyzacja

W 1998 r. kontynuowane będą prace związane z wdrożeniem Programu Stabilizacja - Restrukturyzacja - Prywatyzacja, którego zasadniczym celem jest stworzenie szans przedsiębiorstwom średniej wielkości znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej, ale zdolnym do utrzymania się na rynku. Dalsze działania zmierzające w pierwszej kolejności do restrukturyzacji spółek uczestniczących w Programie koncentrować się będą na:

- monitorowaniu działalności spółek inwestycyjnych,

- analizie przedsiębiorstw - spółek przewidzianych do wniesienia akcji (udziałów) do spółek inwestycyjnych (aktualnie na listach znajduje się około 40 podmiotów) pod względem spełniania kryteriów Programu oraz zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa,

- nadzorze i zabezpieczeniu wykonania umów operacyjnych Programu Stabilizacja - Restrukturyzacja - Prywatyzacja,

- monitorowaniu środków pomocowych z Funduszy PHARE przeznaczonych na pomoc techniczną przy realizacji Programu.

Przewiduje się, że wnioski inwestycyjne dotyczące wniesienia spółek parterowych do spółek inwestycyjnych zostaną złożone w Ministerstwie Skarbu Państwa w I kwartale 1998 r., w wyniku czego Rada Ministrów będzie mogła podjąć decyzję o wniesieniu przez Skarb Państwa akcji (udziałów) do spółek inwestycyjnych.

6.

Prywatyzacja mienia rolnego Skarbu Państwa

W 1998 roku kontynuowany będzie proces restrukturyzacji i prywatyzacji mienia rolnego Skarbu Państwa. Zamierzenia powyższe będą realizowane w szczególności poprzez:

- restrukturyzację i prywatyzację Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w formie: sprzedaży, dzierżawy, administrowania, wniesienia do spółek, powiększenia istniejących gospodarstw oraz tworzenia nowych, a także nieodpłatnego przekazywania gruntów Lasom Państwowym w celu zalesienia oraz Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad pod pasy drogowe autostrad,

- rozwiązywanie problemów zadłużenia przede wszystkim poprzez realizację zawartych ugód bankowych oraz innych umów, na podstawie których dokonano restrukturyzacji zadłużenia,

- wspieranie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu wśród byłych pracowników państwowych gospodarstw rolnych, zwłaszcza ukierunkowanych na ich aktywizację zawodową i rozwój przedsiębiorczości.

Na zadania w zakresie restrukturyzacji i prywatyzacji Zasobu, jak również sposób ich realizacji mogą wpłynąć niektóre z projektowanych zmian w ustawie z 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r. Nr 57, poz. 299). Dotyczy to w szczególności:

- wprowadzenia możliwości zawarcia w trybie bezprzetargowym umowy dzierżawy ze spółką utworzoną przez więcej niż połowę pracowników rentownych gospodarstw będących w administrowaniu Skarbu Państwa,

- uruchomienia nowej ścieżki przekształceń własnościowych polegającej na nieodpłatnym udostępnieniu pracownikom gospodarstw rolnych Skarbu Państwa akcji spółek zarządzających udziałami jednoosobowych spółek Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

* * *

W 1997 r. utworzona została Agencja Prywatyzacji, której zadania, zgodnie ze statutem, polegają na:

- działalności podstawowej, obejmującej: prywatyzację pośrednią spółek prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa - na podstawie upoważnienia Ministra Skarbu Państwa, prywatyzację bezpośrednią przedsiębiorstw państwowych oraz czynności dotyczące prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych lub jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki - na podstawie upoważnień Rady Ministrów, udzielonych na wniosek Ministra Skarbu Państwa,

- działalności wyodrębnionej, realizowanej na podstawie umów dotyczących usług: przy prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstw państwowych, zlecanych przez organy założycielskie, przy prywatyzacji przedsiębiorstw komunalnych, zlecanych przez gminy lub związki gmin, w zakresie działalności wydawniczej, szkoleniowej i informacyjnej, w dziedzinie prywatyzacji, oraz usług związanych z zarządzanym mieniem Skarbu Państwa na podstawie zleceń.

Zakres działalności Agencji Prywatyzacji będzie zmniejszał się wraz z realizacją programu Narodowych Funduszy Uwłaszczeniowych i związanym z tym ograniczeniem zadań statutowych.

V.

Regulacje systemowe - przedsięwzięcia legislacyjne

Realizacja zadań Ministra Skarbu Państwa określonych ustawą kompetencyjną oraz innymi ustawami wymaga podjęcia w 1998 r. szeregu prac legislacyjnych.

Przekształcenia przedsiębiorstw państwowych w spółki Skarbu Państwa oraz procesy prywatyzacyjne wymagają dostosowania regulacji prawnych w zakresie dysponowania i zarządzania mieniem Skarbu Państwa do zdywersyfikowania struktury własności podmiotów gospodarczych oraz zrównania w tym zakresie ich praw i obowiązków.

Konieczne jest kontynuowanie prac nad całościową nowelizacją ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, w szczególności niezbędne wydaje się dokonanie zmian przepisów działu III - komercjalizacja z konwersją wierzytelności. Dotychczasowe nowelizacje ustawy nie usunęły wszystkich istotnych wątpliwości interpretacyjnych, jakie powstają przy jej stosowaniu. Za koniecznością taką przemawiają liczne wystąpienia środowisk prawniczych, pracowniczych, związkowych.

Prowadzone w 1997 r. prace nad reformą ubezpieczeń społecznych oraz systemu emerytalnego wymagają pilnego wydania aktów wykonawczych do tych ustaw.

Prowadzone będą również prace legislacyjne związane z koncepcją powszechnego uwłaszczenia. Oznaczać to będzie potrzebę zmiany uchwalonej niedawno ustawy o funduszach przemysłowych, w wyniku czego powstanie nowa ustawa określająca sposób uwłaszczenia.

Realizacja programu dostosowawczego do prawa Unii Europejskiej wymaga podjęcia prac nad zmianą ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143). Przeprowadzona w 1996 r. nowelizacja tej ustawy nie usunęła wszystkich barier po stronie inwestowania przez osoby zagraniczne. Stąd też nowelizacja stanowiłaby kolejny krok w zakresie harmonizacji prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej.

Biorąc pod uwagę powyższe, rząd widzi potrzebę wydania w 1998 r. następujących aktów legislacyjnych:

1) nowelizacja ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych,

2) ustawa o reprywatyzacji i rekompensatach z tytułu utraty mienia przejętego z naruszeniem prawa na podstawie przepisów wydanych w latach 1944-1962,

3) nowelizacja ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym,

4) systemowe dostosowanie ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43) do ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz innych ustaw regulujących funkcjonowanie sektora komunalnego,

5) ustawa zapewniająca realizację programu uwłaszczenia.

VI.

przewidywane dochody i koszty prywatyzacji

Szacuje się, że przewidywane dochody w 1998 r. z tytułu prywatyzacji będą wynosić ok. 6,7 mld PLN. Na kwotę tę składać się będą dochody uzyskane z następujących ścieżek prywatyzacyjnych:

- prywatyzacji pośredniej - w wysokości ok. 5,9 mld PLN; przewiduje się sprzedaż akcji (udziałów) w trybie oferty ogłoszonej publicznie, przetargu publicznego oraz rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia,

- prywatyzacji bezpośredniej - w wysokości 0,8 mld PLN poprzez sprzedaż przedsiębiorstwa, wniesienie przedsiębiorstwa do spółki oraz oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.

Niezależnie od ww. dochodów z prywatyzacji, możliwe jest uzyskanie dochodów z dywidendy od akcji będących własnością Skarbu Państwa. Zakłada się, że dochody z tego tytułu wyniosą ok. 256 mln PLN, w tym od spółek uczestniczących w programie NFI w wysokości 6 mln zł.

Realizacja programów prywatyzacyjnych wiąże się jednocześnie z koniecznością ponoszenia określonych kosztów. Szczegółowe informacje dotyczące kosztów związanych z prywatyzacją zawarte są w części 17 projektu budżetu państwa dotyczącej Ministerstwa Skarbu Państwa.