Ustanowienie wolnych obszarów celnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1989.37.201

Akt utracił moc
Wersja od: 3 lutego 1993 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 czerwca 1989 r.
w sprawie ustanowienia wolnych obszarów celnych.

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 26 marca 1975 r. - Prawo celne (Dz. U. z 1984 r. Nr 57, poz. 290 i z 1987 r. Nr 33, poz. 181) zarządza się, co następuje:
1.
Ustanawia się wolne obszary celne w:
1)
Darłowie oraz w mieście i gminie Kołobrzeg (województwo koszalińskie), których szczegółowe opisy granic stanowią załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia; przebieg granic tych obszarów jest oznaczony na mapach w skali 1:5.000, przechowywanych w Urzędzie Wojewódzkim w Koszalinie,
2)
Szczecinie, Świnoujściu, w gminach Goleniów i Kołbaskowo oraz w mieście i gminie Gryfino (województwo szczecińskie), których szczegółowe opisy granic stanowią załączniki nr 3-7 do rozporządzenia; przebieg granic tych obszarów jest oznaczony na mapach w skali 1:5.000, przechowywanych w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie,
3)
gminach Brody i Sulechów (województwo zielonogórskie), których szczegółowe opisy granic stanowią załączniki nr 8 i 9 do rozporządzenia; przebieg granic tych obszarów jest oznaczony na mapach w skali 1:5.000, przechowywanych w Urzędzie Wojewódzkim w Zielonej Górze,
4)
Wrocławiu (województwo wrocławskie), którego szczegółowy opis granic stanowi załącznik nr 10 do rozporządzenia; przebieg granic tego obszaru jest oznaczony na mapie w skali 1:5.000, przechowywanej w Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu,
5)
Kędzierzynie-Koźlu (województwo opolskie), którego szczegółowy opis granic stanowi załącznik nr 11 do rozporządzenia; przebieg granic tego obszaru jest oznaczony na mapie w skali 1:5.000, przechowywanej w Urzędzie Wojewódzkim w Opolu,
6) 1
(skreślony).
2.
Mapy wymienione w ust. 1 pozostają do wglądu we właściwych urzędach wojewódzkich.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 czerwca 1989 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO W DARŁOWIE

Rejon 1

Poczynając od pkt nr 1 położonego na grobli przeciwpowodziowej przy rzece Grabowej w odległości 60 m od przepustu granica biegnie przez działkę ewidencyjną nr 21/1 w kierunku południowo-wschodnim do pkt nr 2 znajdującego się na zachodniej krawędzi projektowanej drogi. Tu zmienia kierunek na południowy i biegnie zachodnią stroną tej drogi do pkt nr 3. W punkcie tym załamuje się, zmieniając kierunek na zachodni i biegnie równolegle do drogi położonej wzdłuż torów kolejowych do pkt nr 4. Tu zmienia kierunek na północny i groblą zmierza do pkt nr 1, od którego opis rozpoczęto.

Rejon 2

Poczynając od pkt nr 6 położonego na wschodniej krawędzi rowu odwadniającego nr 19 granica biegnie po łuku stanowiącym wschodnią stronę projektowanej drogi w kierunku północno-wschodnim do pkt nr 7, następnie w kierunku wschodnim do pkt nr 8. W punkcie tym załamuje się i biegnie linią łamaną zachodnią stroną projektowanej drogi przez kolejne pkt nr 9, 10 i 11 w ogólnym kierunku południowo-wschodnim. W pkt nr 11 zmienia kierunek na południowy i w dalszym ciągu zachodnią stroną tej drogi dochodzi do pkt nr 12. W punkcie tym zmienia kierunek, początkowo na południowo-zachodni, później zachodni i przechodząc przez kolejne pkt nr 13, 14 i 15 położone wzdłuż rowu nr 20 zmierza do pkt nr 16 znajdującego się na wschodniej krawędzi rowu. Tu zmienia kierunek na północny i przez pkt nr 17 i 18 wschodnią stroną rowu dochodzi do pkt nr 6, od którego opis rozpoczęto.

Rejon 3

Poczynając od pkt nr 19 położonego na linii rozgraniczającej działki ewidencyjne nr 1/2 i 21/1 granica biegnie w kierunku północno-wschodnim do pkt nr 20 zlokalizowanego u podnóża grobli przeciwpowodziowej przy rzece Wieprzy. Tu zmienia kierunek na południowo-wschodni i groblą linią łamaną przez kolejne pkt nr 21, 22 i 23 dochodzi do pkt nr 24. W punkcie tym załamuje się pod kątem zbliżonym do prostego i biegnie w kierunku południowo-zachodnim przez pkt nr 25 do pkt nr 26 znajdującego się na zachodniej stronie drogi nr 2/2. Zmieniając kierunek na południowo-wschodni zmierza zachodnią stroną tej drogi przez kolejne pkt nr 27 i 28 do pkt 29. W punkcie tym zmienia kierunek na południowy, przecina działkę ewidencyjną nr 21/1 i dochodzi do pkt nr 30. Tu załamuje się i biegnie linią prostą równolegle do rowu przydrożnego w kierunku zachodnim do pkt nr 31 położonego na wschodniej stronie projektowanej drogi. Następnie linią łamaną stanowiącą wschodnią krawędź tej drogi w ogólnym kierunku północno-zachodnim biegnie przez kolejne pkt nr 32, 33, 34 i 35 do pkt nr 19, od którego opis rozpoczęto.

Rejon 4

Poczynając od pkt nr 36 położonego na grobli przeciwpowodziowej przy rzece Grabowej granica biegnie południową krawędzią rowu nr 27 przez kolejne pkt nr 37, 38, 39 i 40 do pkt nr 41, dalej linią łamaną zachodnią stroną projektowanej drogi w ogólnym kierunku południowo-wschodnim do pkt nr 42, znajdującego się na przecięciu się tej drogi z drogą istniejącą nr 37. Tu zmienia kierunek na południowo-zachodni i zachodnią stroną drogi nr 37 zmierza do pkt nr 43. W punkcie tym załamuje się i linią prostą przez łąki biegnie w kierunku północno-zachodnim przez pkt nr 44 do pkt nr 45. W pkt nr 45 położonym u podnóża grobli przeciwpowodziowej przy rzece Grabowej załamuje się i biegnąc wzdłuż grobli, ciągle w tym samym kierunku, przez pkt nr 46 i 47 dochodzi do pkt nr 36, od którego opis rozpoczęto.

Powierzchnia wolnego obszaru celnego w Darłowie wynosi 47,9 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO W MIEŚCIE I GMINIE KOŁOBRZEG

Rejon 1 (w Korzystnie, gmina Kołobrzeg)

Poczynając od pkt nr 1 położonego na przecięciu się południowego skraju drogi z Grzybowa do Kołobrzegu z granicą kompleksu leśnego nr ewidencyjny 1/3 granica biegnie południową stroną wymienionej drogi w kierunku północno-wschodnim i w odległości 500 m dochodzi do pkt nr 2. W punkcie tym załamuje się zmieniając kierunek na południowo-wschodni. Biegnie linią prostą wzdłuż nieruchomości rolnych wsi Korzystno, aż do przecięcia się z granicą terenów kolejowych w pkt nr 3. Tu zmienia kierunek na południowo-zachodni i biegnie północną stroną działki PKP (szlak kolejowy Szczecin-Kołobrzeg) na długości 375 m do pkt nr 4. W punkcie tym zmienia kierunek na północno-zachodni i biegnie dalej zachodnią krawędzią drogi polnej i rowu dochodząc do pkt nr 5. W pkt nr 5 granica załamuje się, obierając kierunek zachodni, i biegnie rowem do pkt nr 6. Tu zmienia kierunek na północno-zachodni i zmierza skrajem lasu do pkt nr 1, od którego opis rozpoczęto.

Powierzchnia rejonu 1 wolnego obszaru celnego w Kołobrzegu wynosi 58 ha.

Rejon 2 (w Kołobrzegu)

Poczynając od pkt nr 1 położonego na linii rozgraniczającej tereny Urzędu Morskiego w Słupsku i ulicę Morską, granica biegnie południową stroną ulicy w kierunku północno-wschodnim i dochodzi do ulicy Obrońców Westerplatte w pkt nr 2. Tam załamuje się, zmieniając kierunek na południowo-wschodni i biegnie zachodnią stroną ulicy Obrońców Westerplatte do pkt nr 3. W punkcie tym zmienia kierunek i biegnąc granicą posesji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalno-Mieszkaniowej nr domów 14 i 14a linią łamaną w ogólnym kierunku południowo-zachodnim dochodzi do ulicy Towarowej w pkt nr 4. Tu załamuje się zmieniając kierunek na północno-zachodni i biegnie północną stroną tej ulicy do pkt nr 5. Od tego punktu, nie zmieniając kierunku, biegnie łukiem granicą terenów Urzędu Morskiego w Słupsku, wzdłuż budynków administracyjnych Kapitanatu Portu i dochodzi do pkt nr 6. Tu zmienia kierunek na północny i zmierza dalej linią prostą do pkt nr 1, od którego opis rozpoczęto.

Powierzchnia rejonu 2 wolnego obszaru celnego w Kołobrzegu wynosi 2,1 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO W SZCZECINIE

Rejon 1 (ul. Andrzeja Struga)

Począwszy od pkt nr 1 zlokalizowanego na wspólnej granicy działek nr 1 i nr 4/3, na wysokości zachodniej bramy wjazdowej z ulicy Andrzeja Struga na działkę nr 1, pozostającą w zarządzie Przedsiębiorstwa Spedycji Międzynarodowej C. Hartwig, granica obszaru celnego biegnie w kierunku północnym wzdłuż ogrodzenia granicą działek nr 1 i 4/3, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 6. Punkty o numerach od 2 do 6 stanowią jednocześnie punkty graniczne działek nr 1 i 4/3.

W pkt nr 6 granica skręca w kierunku południowo-wschodnim i biegnie wzdłuż ogrodzenia działki nr 1 do pkt nr 7 zlokalizowanego na narożniku ogrodzenia. W pkt nr 7 granica załamuje się wraz z ogrodzeniem i przecinając tory odgałęzienia bocznicy kolejowej dochodzi do pkt nr 8 usytuowanego na narożniku ogrodzenia. W pkt nr 8 granica załamuje się ponownie wraz z ogrodzeniem i biegnie dalej w kierunku południowo-wschodnim wzdłuż ogrodzenia działki nr 1 do pkt nr 9.

W pkt nr 9 granica skręca w kierunku południowym i biegnie wzdłuż ogrodzenia granicą działek nr 1 i 5, przez pkt nr 10 do pkt nr 11. Punkty o numerach od 9 do 11 stanowią jednocześnie punkty graniczne działek nr 1 i nr 5.

W pkt nr 11 granica skręca i biegnie w kierunku zachodnim po ogrodzeniu działki nr 1 od strony ul. A. Struga przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 18.

W pkt nr 18, zlokalizowanym na narożniku ogrodzenia, granica załamuje się pod kątem prostym i biegnie w kierunku północnym, wzdłuż ogrodzenia, do pkt nr 19 położonego na narożniku budynku administracyjnego.

W pkt nr 19 granica załamuje się ponownie pod kątem prostym i biegnie po południowej ścianie budynku administracyjnego do pkt nr 20 zlokalizowanego na narożniku tego budynku. Z pkt nr 20 granica biegnie w kierunku zachodnim wzdłuż ogrodzenia, przez punkty o nr 21 i 22 usytuowane przy zachodniej bramie wjazdowej na działkę nr 1, dochodząc do pkt nr 1, od którego rozpoczęto opis granic.

Obszar rejonu 1 wynosi 5,0 ha.

Rejon 2 (ul. Franciszka Ksawerego Druckiego-Lubeckiego)

(w dwóch działach)

Dział pierwszy

Począwszy od pkt nr 1, zlokalizowanego na terenie działki nr 11, będącej w zarządzie Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskiego, w odległości 300 m na zachód od ulicy Franciszka Ksawerego Druckiego-Lubeckiego, granica działu pierwszego wolnego obszaru celnego biegnie przez tereny będące w zarządzie Stoczni Szczecińskiej linią łamaną w kierunku wschodnim przez pkt nr 2 i 3 do pkt nr 4, u podnóża skarpy. Tu skręca na południe wzdłuż pasa drogowego ulicy Druckiego-Lubeckiego, przecina ulicę Kołobrzeską będącą wewnętrzną drogą na terenie Stoczni i dochodzi do pkt nr 5. W pkt nr 5 granica załamuje się pod kątem prostym i biegnie łukiem na północny zachód przez pkt nr 6 i 7 do pkt nr 8, zlokalizowanego na skraju ulicy Kołobrzeskiej. W tym punkcie skręca w kierunku północno-wschodnim, przecina ulicę Kołobrzeską i dochodzi do pkt nr 1, od którego rozpoczęto opis granic.

Obszar działu pierwszego wynosi 2,36 ha.

Dział drugi

Począwszy od pkt nr 9, zlokalizowanego w pasie drogowym, na skraju jezdni ulicy Kołobrzeskiej, będącej drogą wewnętrzną na terenie Stoczni Szczecińskiej, a jednocześnie na skraju pasa drogowego ulicy Druckiego-Lubeckiego, granica biegnie skrajem jezdni ulicy Kołobrzeskiej na wschód, do pkt nr 10, po czym załamuje się pod kątem prostym w kierunku południowym i dochodzi do pkt nr 11, znajdującego się na linii granicznej działki nr 15/1. Dalej granica biegnie na zachód linią graniczną tej działki, do pkt nr 12, będącego punktem granicznym działki, a jednocześnie pasa drogowego ulicy Druckiego-Lubeckiego. W pkt nr 12 granica skręca pod kątem ostrym i biegnie na północ granicą pasa drogowego wymienionej ulicy i dochodzi do pkt nr 9, od którego rozpoczęto opis granic.

Obszar działu drugiego wynosi 1,48 ha.

Ogółem obszar rejonu 2 wynosi 3,84 ha.

Rejon 3 (na terenach portowych)

(w sześciu działach)

Dział pierwszy

Dział pierwszy obejmuje tereny położone na wyspie Łasztowni, pomiędzy nabrzeżem Starówka a ulicą inż. Tadeusza Wendy.

Począwszy od pkt nr 1, zlokalizowanego na zachodnim brzegu Basenu Wschodniego, w odległości 75 m od nabrzeża Starówka granica wolnego obszaru celnego biegnie na południowy zachód terenami Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "Gryf" przez pkt nr 1a zlokalizowany na narożu budynku i dalej do pkt nr 2. Tu granica skręca pod kątem prostym na południowy wschód i wzdłuż ogrodzenia, linią graniczną działki dochodzi do pkt nr 3, po czym skręca na południowy zachód do pkt nr 4.

W pkt nr 4 granica skręca na południowy wschód i przez pkt nr 4a dochodzi do pkt nr 5. Tu skręca na południowy zachód i dochodzi do pkt nr 6. W pkt nr 6 załamuje się pod kątem prostym i biegnie na północny zachód, przez pkt nr 7 i 8 dochodzi do pkt nr 9, obejmując po stronie wolnego obszaru celnego zabudowania warsztatów.

Punkty o numerach od 2 do 9 są jednocześnie punktami granicznymi terenu, będącego w zarządzie Zarządu Portu Szczecin-Świnoujście.

Od pkt nr 9 granica biegnie na zachód do pkt nr 10, zlokalizowanego na narożu budynku, po czym biegnie północno-zachodnim licem tego budynku do pkt nr 11 zlokalizowanego na jego drugim narożu. Stąd biegnie granicą działki, linią łamaną na południe przez pkt nr 12 i 13 do pkt nr 14. Tu granica skręca biegnąc na południowy zachód do pkt nr 15 wzdłuż ulicy Wendy. Wymienione punkty są jednocześnie punktami granicznymi działki, będącej w zarządzie Zarządu Portu.

Od pkt nr 15 granica biegnie nadal na południowy zachód, północno-zachodnim skrajem ulicy Wendy, przez punkty o numeracji kolejnej, do pkt nr 23.

W pkt nr 23 granica załamuje się pod kątem prostym i biegnie w kierunku północno-zachodnim linią łamaną przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 28, zlokalizowanego na linii brzegowej nabrzeża Starówka. Punkty o numerach od 24 do 28 są jednocześnie punktami granicznymi działki będącej w zarządzie Zarządu Portu.

W pkt nr 28 granica wolnego obszaru celnego skręca pod kątem prostym w kierunku północno-wschodnim i biegnie linią brzegową rzeki Duńczycy, nabrzeżem Starówka, początkowo łukiem, a następnie odcinkiem prostym. Na północno-wschodnim krańcu tego nabrzeża załamuje się pod kątem prostym i biegnie na południowy wschód, a następnie pod kątem rozwartym na południe, zachodnim brzegiem Basenu Wschodniego do pkt nr 1, od którego rozpoczęto opis granic.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 6,96 ha.

Dział drugi

Dział drugi obejmuje środkową część wyspy Łasztowni oraz całą wyspę Ostrów Grabowski, wraz z nasypem łączącym obie wymienione wyspy.

Począwszy od pkt nr 29, zlokalizowanego na brzegu rzeki Duńczycy, w odległości 140 m na północny zachód od krańca nabrzeża Cichego, granica biegnie na południowy-zachód granicą działki Zarządu Portu Szczecin-Świnoujście, linią łamaną przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 33, zlokalizowanego na linii granicznej działki. Punkty o numerach 29 do 32 są jednocześnie punktami granicznymi działki.

W pkt nr 33 granica załamuje się i biegnie na zachód północnym skrajem drogi wewnętrznej do pkt nr 34, znajdującego się na granicy pasa drogowego ulicy Stanisława Hryniewieckiego. Tu skręca w kierunku północnym i biegnie skrajem pasa drogowego tej ulicy do pkt nr 35.

W pkt nr 35 granica skręca na wschód do pkt nr 36, na północ do pkt nr 37 znajdującego się na skraju pasa drogi dojazdowej do nabrzeża Cichego. Następnie biegnie na północny zachód, a następnie na zachód skrajem tej drogi przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 40, zlokalizowanego na granicy pasa drogowego ulicy Hryniewieckiego. Punkty o numerach od 35 do 40 są jednocześnie punktami granicznymi działki będącej w zarządzie Centrali Produktów Naftowych.

Z pkt nr 40 granica wolnego obszaru celnego nadal biegnie na zachód, przecina końcowy odcinek ulicy Hryniewickiego, przecina drogę dojazdową do chłodni składowej dochodząc do pkt nr 41. Dalej biegnie na północny zachód skrajem pasa tej drogi przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 46. Wszystkie punkty na opisanym odcinku są jednocześnie punktami granicznymi działek.

Z pkt nr 46 granica biegnie na zachód, przecina tory kolejowe i dochodzi do pkt nr 47. Tu załamuje się pod kątem prostym i biegnie na południe linią graniczną terenów Polskich Kolei Państwowych (PKP) przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 60. W pkt nr 60 załamuje się, przecina tor kolejowy i dochodzi do pkt nr 61 zlokalizowanego na skraju drogi wewnętrznej, stanowiącej przedłużenie ulicy Bytomskiej. Dalej biegnie łukiem, skrajem pasa drogowego, przez pkt nr 62 i 63 do pkt nr 64. Wszystkie punkty na opisanym odcinku są jednocześnie punktami granicznymi terenów PKP.

Z pkt nr 64 granica wolnego obszaru celnego przebiega północnym skrajem pasa drogowego ulicy Bytomskiej, przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 68. Tu skręca pod kątem prostym w kierunku północnym linią łamaną przez punkty o numerach 69 i 70 do pkt nr 71, wzdłuż ogrodzenia wewnętrznego terenów Zarządu Portu. Dalej granica biegnie linią łamaną wśród zabudowy terenów portowych będących w zarządzie Zarządu Portu Szczecin-Świnoujście, w ogólnym kierunku zachodnim i północno-zachodnim, przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 78, zlokalizowanego na skraju wewnętrznej drogi dojazdowej do Basenu Zachodniego i Basenu Wschodniego.

W pkt nr 78 granica skręca w kierunku południowo-zachodnim i biegnie skrajem wymienionej drogi przez pkt nr 79, 80 i 81 do pkt nr 81a, zlokalizowanego na narożu budowli bramy wjazdowej do portu. Tu skręca na północny zachód zamykając wjazd i dochodzi do pkt nr 82, położonego przy przeciwległym krańcu bramy wjazdowej do portu, na granicy terenów będących w zarządzie Zarządu Portu. Dalej granica wolnego obszaru celnego biegnie na północny zachód, skrajem pasa drogowego ulicy Władysława IV przez pkt nr 84 do pkt nr 85. Tu skręca na północ i biegnie linią łamaną przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 90. Dalej skręca pod kątem ostrym na wschód do pkt nr 91 i pod kątem prostym na północ do pkt nr 92, zlokalizowanego w południowo-zachodnim narożu Basenu Zachodniego. Na odcinku od pkt nr 81a do pkt nr 92 granica wolnego obszaru celnego biegnie granicą terenów będących w zarządzie Zarządu Portu Szczecin-Świnoujście.

Z pkt nr 92 granica biegnie liniami brzegowymi: na wschód nabrzeżem Tureckim, na północ i północny wschód nabrzeżami: Radzieckim, Kubańskim i Jugosłowiańskim, na południowy wschód nabrzeżem Albańskim, położonych w Basenie Zachodnim. Następnie granica skręca na południowy wschód, biegnąc skrajem nabrzeża Albańskiego, po czym skręca na południe, biegnąc nabrzeżem Greckim, na wschód nabrzeżem Egipskim, na północ nabrzeżami Rumuńskim i Węgierskim w Basenie Wschodnim. Dalej granica biegnie na północ skrajem nabrzeża Polskiego, stanowiącego wschodni brzeg Kanału Grodzkiego.

Od północnego krańca nabrzeża Polskiego granica biegnie nieregularną linią brzegową rzeki Odry w kierunku północno-wschodnim, a następnie wschodnim, dochodząc do nabrzeża Zbożowego. Biegnie na północ skrajem tego nabrzeża, stanowiącego brzeg Odry, załamuje się na wschód, po czym linią brzegową, nieregularną częściowo, stanowiącą nabrzeże NRD dochodzi do północnego skraju nabrzeża Czechosłowackiego w Kanale Dębickim.

Dalej biegnie na południe skrajem nabrzeża Czechosłowackiego i dochodzi do nabrzeża Spółdzielczego, stanowiącego południowy brzeg rzeki Duńczycy. Biegnie na południowy wschód skrajem tego nabrzeża, a następnie nieregularnym brzegiem rzeki Duńczycy i dochodzi do nasypu łączącego wyspę Łasztownię z wyspą Ostrów Grabowski.

Linią brzegową wymienionego nasypu granica wolnego obszaru celnego biegnie na północny wschód do brzegu wyspy Ostrów Grabowski. Tu skręca na północny zachód, biegnąc brzegiem tej wyspy i rzeki Duńczycy. Dalej biegnie brzegiem wymienionej wyspy na północ w Kanale Dębickim, na północny wschód w Kanale Grabowskim, skręca na wschód i dochodzi do Przekopu Mieleńskiego. Tu skręca na południowy wschód, przebiegając linią nieregularną brzegiem wyspy w Przekopie Mieleńskim od km 64,0 do km 66,1 toru wodnego, w miejscu, gdzie przecina on rzekę Duńczycę. W tym miejscu granica biegnąc nadal brzegiem wyspy skręca na południowy zachód, a następnie na zachód i na północny zachód. Na całym tym odcinku brzeg wyspy stanowią wody rzeki Duńczycy. Brzegiem tej rzeki granica dochodzi do nasypu łączącego wyspę Ostrów Grabowski i wyspę Łasztownię, biegnie dalej na południowy zachód brzegiem tego nasypu i dochodzi do pkt nr 29, od którego rozpoczęto opis granic.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 395,42 ha.

Dział trzeci

Dział trzeci stanowi działkę będącą w zarządzie Zarządu Portu Szczecin-Świnoujście, położoną przy ulicy ks. Stanisława Kujota na wyspie Łasztowni.

Począwszy od pkt nr 93, zlokalizowanego na punkcie granicznym działki, w jej północno-zachodnim narożu, granica przebiega linią łamaną na wschód przez pkt nr 94, 94a do pkt nr 94b, położonego na granicy pasa drogowego ulicy Kujota, po czym skręca na południe, biegnąc granicą pasa drogowego tej ulicy do pkt nr 95, skręca na zachód do pkt nr 96, po czym załamuje się na północ i dochodzi do pkt nr 93, od którego rozpoczęto opis.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 2,62 ha.

Dział czwarty

Dział czwarty położony jest na wyspie Łasztowni, pomiędzy ulicą ks. Stanisława Kujota a Kanałem Wrocławskim.

Począwszy od pkt nr 97, zlokalizowanego na skraju nabrzeża Przemysłowego, stanowiącego brzeg Kanału Wrocławskiego, granica wolnego obszaru celnego przebiega wzdłuż ogrodzenia na zachód do pkt nr 98, znajdującego się na granicy pasa drogowego ulicy Kujota. Tu skręca na północ i biegnie skrajem ulicy, przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 104. W pkt nr 104 granica skręca na wschód do pkt nr 105, po czym skręca na południe do pkt nr 106 i ponownie na wschód do pkt nr 107, zlokalizowanego na południowym krańcu nabrzeża PRCiP. Punkty o numerach od 102 do 107 są jednocześnie punktami granicznymi działki, będącej w zarządzie Zarządu Portu.

W pkt nr 107 granica skręca na południe i biegnie brzegiem nieregularnym Kanału Wrocławskiego, a następnie skrajem nabrzeża Przemysłowego do pkt nr 97, od którego rozpoczęto opis.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 4,16 ha.

Dział piąty

Dział piąty stanowi wyspę Ostrów Mieleński - zachodni.

Granicą wolnego obszaru celnego są brzegi wyspy, otoczone wodami: od zachodu Kanału Wrocławskiego, od północy rzeki Duńczycy, od północnego wschodu Przekopu Mieleńskiego na odcinku od km 66,2 do km 67,5 toru wodnego oraz od południa rzeki Parnicy.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 148,48 ha.

Dział szósty

Dział szósty stanowi teren położony nad rzeką Parnicą, na wschód od nabrzeży Katowickiego i Zabrzańskiego.

Począwszy od pkt nr 108, zlokalizowanego na południowym brzegu rzeki Parnicy, granica wolnego obszaru celnego biegnie na południe do pkt nr 109, gdzie załamuje się pod kątem prostym i biegnie na zachód do pkt nr 110. Tu skręca na południe dochodząc do pkt nr 111, po czym łukiem przez pkt nr 112 dochodzi do pkt nr 113, położonego w odległości 140 m od nabrzeża Katowickiego. W pkt nr 113 skręca na północ, biegnie do pkt nr 114 położonego w odległości 60 m od nabrzeża Zabrzańskiego, po czym linią łamaną przez pkt nr 115 dochodzi do pkt nr 116 na brzegu rzeki Parnicy. Tu skręca na wschód i linią projektowaną nabrzeża dochodzi do pkt nr 108, od którego rozpoczęto opis granic.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 4,67 ha.

Ogólny obszar działów od pierwszego do szóstego rejonu 3 (na terenach portowych) wynosi 562,31 ha.

Rejon 4 (ul. Tama Pomorzańska)

Począwszy od pkt nr 1 zlokalizowanego na narożniku ogrodzenia działki nr 9/2 Zakładów Gazowniczych granica biegnie w kierunku północno-wschodnim wzdłuż ogrodzenia, przez pkt nr 2 i 3 położone przy bramie wjazdowej od ulicy Koksowej, przecina działkę drogową nr 12 i dochodzi do pkt nr 4.

W pkt nr 4 granica skręca wraz z ogrodzeniem w kierunku północno-wschodnim i biegnie wzdłuż ogrodzenia Zakładów Gazowniczych, przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 8, zlokalizowanego na ścianie budynku. Tu granica załamuje się pod kątem prostym i biegnie w kierunku północnym po ścianie budynku i dalej wzdłuż ogrodzenia do pkt nr 9 na narożniku ogrodzenia przy zbiegu ulic Zapadłej i Nadodrzańskiej. W pkt nr 9 granica załamuje się ponownie pod kątem prostym wraz z ogrodzeniem, zmienia kierunek na wschodni i biegnie wzdłuż ogrodzenia, południowym skrajem ulicy Zapadłej, przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 13. Z pkt nr 13 granica biegnie do pkt nr 14 położonego na narożniku umocnień nabrzeżnych przy rzece Odrze. Tu granica skręca i biegnie dalej zachodnim brzegiem Odry w kierunku południowym, skrajem umocnień nabrzeżnych, przez pkt nr 15 do pkt nr 16.

W pkt nr 16 granica skręca w kierunku zachodnim i biegnie północnym brzegiem kanału, skrajem umocnień nabrzeżnych, przez pkt nr 17 do pkt nr 18. W pkt nr 18 granica załamuje się w kierunku południowym i biegnie zachodnim brzegiem kanału, przez pkt nr 19 i 20 do pkt nr 21. W pkt nr 21 granica skręca w kierunku wschodnim i biegnie południowym brzegiem kanału do pkt nr 22. Od pkt nr 22 granica biegnie zachodnim brzegiem Odry w kierunku południowym, przez pkt nr 23 do pkt nr 24. Od pkt nr 24 granica biegnie dalej skrajem umocnień nabrzeżnych, przez pkt nr 25 do pkt nr 26.

W pkt nr 26 granica skręca w kierunku zachodnim i biegnie skrajem umocnień nabrzeżnych na północnym brzegu kanału, przez pkt nr 27 do pkt nr 28. W pkt nr 28 granica skręca w kierunku południowym i biegnie zachodnim brzegiem kanału do pkt nr 29 położonego na narożniku kanału. Z pkt nr 29 granica biegnie nadal w kierunku południowym, granicą rozdzielającą działki nr 9/2 i 16, do pkt nr 30 położonego na południowo-zachodnim narożniku przybudówki do budynku usytuowanego na granicy działki nr 9/2 Zakładów Gazowniczych i działki nr 13 Skarbu Państwa. Z pkt nr 30 granica biegnie po ścianie tego budynku w kierunku zachodnim do pkt nr 31, następnie w kierunku południowym do pkt nr 32. Pkt nr 31 i 32 są narożnikami budynku.

W pkt nr 32 granica skręca w kierunku zachodnim i biegnie wzdłuż ogrodzenia Zakładów Gazowniczych, przez punkty o numerach kolejnych od 33 do 38, dochodząc do pkt nr 1, od którego rozpoczęto opis granic.

Wszystkie punkty granicy wolnego obszaru celnego wymienione w opisie są jednocześnie punktami granicznymi działki nr 9/2 z obrębu 52.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 10,77 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO W ŚWINOUJŚCIU

Rejon 1

Rejon 1 obejmuje tereny portowe, będące w zarządzie bądź użytkowaniu Zarządu Portu Szczecin-Świnoujście.

Począwszy od pkt nr 1, zlokalizowanego na brzegu Świny, na południowym krańcu nabrzeża Granicznego Punktu Kontroli, granica wolnego obszaru celnego przebiega w kierunku północno-wschodnim do pkt nr 2, po czym załamuje się pod kątem prostym i biegnie wzdłuż brzegu Świny i nabrzeża Chemików w kierunku południowo-wschodnim, przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 7, zlokalizowanego na narożu budynku, i dalej do pkt nr 8, znajdującego się na skraju pasa drogowego.

W pkt nr 8 granica skręca w kierunku wschodnim do pkt 9 na narożu budynku, na północny wschód do pkt nr 10, przecina wewnętrzną ulicę Bunkrową i dochodzi do pkt nr 11 na jej wschodnim skraju. Następnie granica biegnie na północ skrajem ulicy Bunkrowej, przez punkty o numeracji kolejnej, w tym 12a, do pkt nr 16. Dochodzi do pkt nr 17 położonego na skraju drogi dojazdowej do Punktu Obserwacyjnego i biegnie na wschód, południowym skrajem tej drogi do pkt nr 18, po czym wzdłuż ogrodzenia przy drodze przez pkt nr 19 do pkt nr 20. Biegnie dalej wzdłuż ogrodzenia na południe do pkt nr 21 i na wschód, przecina ulicę Nowoartyleryjską i dochodzi do pkt nr 22, zlokalizowanego na jej wschodnim skraju.

W pkt nr 22 skręca pod kątem prostym w kierunku północnym, biegnie skrajem wymienionej ulicy do pkt nr 23. Tu skręca wzdłuż ogrodzenia na wschód do pkt nr 24, po czym na północ, biegnąc u podnóża skarpy torowiska wywrotnicy, do pkt nr 25. Skręca na wschód nadal wzdłuż ogrodzenia przez pkt nr 26 i 27 do pkt nr 28.

Z pkt nr 28 granica biegnie wzdłuż ogrodzenia rozrządu kolejowego wywrotnicy i rozmrażalni ogólnie w kierunku południowym przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 35. Tu odchyla się w kierunku południowo-wschodnim i podnóżem skarpy torowiska kolejowego biegnie przez pkt nr 36 i 37 do pkt nr 38. W pkt nr 38 granica załamuje się pod kątem prostym w kierunku południowo-zachodnim i dochodzi do linii granicznej pasa kolejowego Polskich Kolei Państwowych (PKP) w pkt nr 39.

W pkt nr 39 granica skręca pod kątem prostym w kierunku północno-zachodnim i biegnie granicą pasa kolejowego PKP przez pkt nr 40 i 41 do pkt nr 42.

W pkt nr 42 odchyla się w kierunku północnym i wzdłuż starej drogi dojazdowej dochodzi do pkt nr 43 zlokalizowanego na wschodnim skraju pasa drogowego ulicy Nowoartyleryjskiej. Dalej granica biegnie na północ skrajem tej ulicy, przez pkt nr 44 do pkt nr 45. Tu skręca pod kątem prostym na zachód, przecina ulicę Nowoartyleryjską i biegnie wzdłuż ogrodzenia parkingu do pkt nr 46. Tu załamuje się w kierunku południowym, biegnąc nadal wzdłuż tego ogrodzenia do pkt nr 47.

W pkt nr 47 granica wolnego obszaru celnego skręca pod kątem prostym na zachód i biegnie skrajem ulicy wewnętrznej do pkt nr 48, skręca na południe, przecinając tę ulicę, dochodzi do pkt nr 49, skręca ponownie na zachód i biegnie przeciwległym skrajem ulicy przez pkt nr 50 i 51 do pkt nr 52. Tu skręca na północny zachód, dochodząc do pkt nr 53, i na zachód, dochodząc do pkt nr 54, zlokalizowanego na linii rurociągu. Dalej granica skręca pod kątem ostrym, dochodząc do pkt nr 55, zlokalizowanego na licu budynku. Tu skręca pod kątem prostym, biegnie w kierunku południowo-zachodnim licem tego budynku, a następnie linią graniczną działki nr 31/8, będącej w zarządzie Zarządu Portu, przez pkt nr 56 do pkt nr 57.

W pkt nr 57 granica załamuje się pod kątem rozwartym i biegnie na zachód granicą działki nr 31/8 do pkt nr 58. Tu skręca na południowy zachód, biegnąc górą skarpy do pkt nr 59. Załamuje się na północny zachód, dochodzi do pkt nr 60, a następnie do pkt nr 61. Skręca pod kątem prostym na południe, przecina drogę dojazdową, pozostawiając poza granicami wolnego obszaru bramę wjazdową. Z pkt nr 62 granica ponownie skręca w kierunku zachodnim i biegnie południowym skrajem drogi przez pkt nr 63 i 64 do pkt nr 65. Na opisanym odcinku granica obszaru przebiega granicą działki nr 31/8 będącej w zarządzie Zarządu Portu.

W pkt nr 65 granica skręca na południowy zachód i przebiega linią łamaną przez tereny zabudowane, pozostawiając w granicach wolnego obszaru celnego kotłownię portową oraz tereny nie zabudowane, pozostające po południowej stronie ulicy Bunkrowej, przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 78. Przecina ulicę Bunkrową i dochodzi do pkt nr 79, zlokalizowanego na skraju pasa drogowego tej ulicy.

Z pkt nr 79 granica biegnie na południowy zachód granicą pasa drogowego ulicy Bunkrowej przez pkt nr 80, 81 i 82 do pkt nr 83. Tu skręca na północny zachód i wzdłuż ogrodzenia terenów będących w zarządzie Zarządu Portu przez pkt nr 84 dochodzi do pkt nr 85, zlokalizowanego na brzegu Świny.

Dalej granica biegnie brzegiem Świny, skrajem nabrzeży portowych: Portowców, CPN-2, Górników, Hutników, ogólnie w kierunku północno-wschodnim. Na północnym krańcu nabrzeża Hutników granica skręca na południowy wschód, biegnąc skrajem nabrzeża Czyszczenia Barek, na północny wschód skrajem nabrzeża Wschodniego i na północny zachód skrajem nabrzeża Barkowego, znajdujących się w Basenie Trymerskim. Na zachodnim krańcu nabrzeża Barkowego granica skręca na północ i biegnie skrajem nabrzeża Chemików, a następnie brzegiem nie umocnionym Świny i dochodzi do pkt nr 1, od którego rozpoczęto opis granic.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 89,82 ha.

Rejon 2

Rejon 2 obejmuje tereny rozrządu towarowej stacji kolejowej oraz tereny bazy promów morskich.

Począwszy od pkt nr 86, położonego na brzegu Świny, granica biegnie na południowy wschód, wzdłuż zachodniego brzegu Basenu Bosmańskiego, do pkt nr 87. Dalej granica przecina tory kolejowe dochodząc do pkt nr 88, skręca pod kątem prostym i biegnie w kierunku północno-wschodnim, a następnie wschodnim u podnóża nasypu kolejowego, przez punkty o numeracji kolejnej, do pkt nr 93.

W pkt nr 93 granica skręca w kierunku południowo-wschodnim i dochodzi do pkt nr 94, zlokalizowanego na północnym skraju ulicy Okólnej, biegnie wzdłuż ulicy do pkt nr 95, biegnie nadal na południowy wschód, przecina wymienioną ulicę i przez pkt nr 96 dochodzi do pkt nr 97, położonego na północnym skraju ulicy Fińskiej. Następnie granica biegnie północnym skrajem pasa drogowego tej ulicy na południowy zachód, do pkt nr 98, odchyla się ku południowi do pkt nr 99 zlokalizowanego na krańcu terenu kolejowego Polskich Kolei Państwowych przy drodze dojazdowej. Biegnie wzdłuż tej drogi na wschód do pkt nr 100, po czym skręca pod kątem prostym na południe, biegnąc licami budynków do pkt nr 101, położonego na brzegu Świny.

Stąd granica wolnego obszaru celnego przebiega linią brzegową Świny, skrajem brzegów nie urządzonych oraz nabrzeży bazy promowej kolejowej i pasażerskiej, biegnąc początkowo w kierunku zachodnim, południowym, ponownie zachodnim, a następnie północnym i ogólnie północno-wschodnim, dochodzi do pkt nr 86, od którego rozpoczęto opis granic.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 34,80 ha.

Rejon 3

Rejon 3 obejmuje tereny bazy rybołówstwa morskiego Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich "Odra" oraz Morskiej Stoczni Remontowej.

Począwszy od pkt nr 102, zlokalizowanego na skraju nabrzeża Wyposażeniowego w Basenie Bałtyckim, granica wolnego obszaru celnego biegnie w kierunku północno-zachodnim, wzdłuż ogrodzenia do pkt nr 103, po czym linią łamaną przez pkt nr 104 i 105 dochodzi do pkt nr 106, zlokalizowanego na narożu budynku. Dalej granica biegnie w kierunku wschodnim, wzdłuż ogrodzenia do pkt nr 107.

Od pkt nr 107 granica biegnie w kierunku południowo-wschodnim skrajem pasa drogowego i dochodzi do pkt nr 108. Tu skręca pod kątem rozwartym i biegnie w kierunku wschodnim, wzdłuż ogrodzenia, do pkt nr 109. W pkt nr 109 granica załamuje się pod kątem prostym i biegnie na północ do pkt nr 110, a następnie załamuje się pod kątem ostrym, biegnie na wschód, przecina bocznicę kolejową i dochodzi do pkt nr 111, zlokalizowanego przy ogrodzeniu bazy rybołówstwa morskiego "Odra". Dalej granica biegnie wzdłuż tego ogrodzenia na południowy wschód, przecina bocznicę kolejową i dochodzi do pkt nr 112, położonego przy budynku. Linią łamaną oznaczoną pkt nr 113, 114 i 115 wyłącza budynek z wolnego obszaru celnego.

Z pkt nr 115 granica biegnie na południowy wschód, wzdłuż ogrodzenia do pkt nr 116, po czym skręca na wschód i przez pkt nr 117 i 118 dochodzi do pkt nr 119, zlokalizowanego na granicy pasa drogowego ulicy Ludzi Morza.

Od pkt nr 119 granica biegnie w kierunku południowym, zachodnim skrajem pasa drogowego ulicy Ludzi Morza, dochodzi do pkt nr 120 na narożu budynku, biegnie licem tego budynku do pkt nr 121. Linią łamaną przebiega wzdłuż bramy wjazdowej i ogrodzeń, przez pkt nr 122 do pkt nr 123.

Z pkt nr 123 biegnie w kierunku południowo-wschodnim, odchylając się ku południowi, projektowaną granicą pasa drogowego ulicy Ludzi Morza, przez punkty o numeracji kolejnej, do pkt nr 131.

W pkt nr 131 granica skręca pod kątem prostym w kierunku zachodnim, biegnąc granicą nieruchomości będącej w zarządzie Morskiej Stoczni Remontowej i dochodzi do pkt nr 132. Tu skręca w kierunku południowym i biegnie granicą tej nieruchomości przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 137, zlokalizowanym na brzegu Świny. Z pkt nr 137 granica biegnie wodami zatoczki Świny w kierunku północno-zachodnim i dochodzi do pkt nr 138 na brzegu Świny.

Z pkt nr 138 granica wolnego obszaru celnego biegnie brzegiem Świny w kierunku północno-zachodnim, odchylając się ku zachodowi, brzegami nie umocnionymi, a następnie skrajem nabrzeży: Remontowego nr 4 oraz nr 3 w rejonie Stacji Prób, nabrzeżem nr 2, Pirsem oraz nabrzeżem nr 1 ogólnie w kierunku północno-zachodnim. Od północnego krańca nabrzeża nr 1 granica skręca na północny wschód skrajem nabrzeża Stacji Prób, nabrzeżami Remontowo-Zaopatrzeniowym, TOP i Rozładunkowym znajdujących się w Basenie Atlantyckim.

Następnie granica skręca na północny zachód i biegnie nabrzeżami Rybackim i Komunikacyjnym. Dalej biegnie nabrzeżami Zaopatrzeniowym, NOK i Wyposażeniowym, znajdującymi się w Basenie Bałtyckim.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 95,84 ha.

Rejon 4

Rejon 4 obejmuje tereny rolne na osiedlu Ognica.

Począwszy od pkt nr 139, położonego na brzegu Świny na południowym skraju kanału melioracyjnego, stanowiącego działki nr 39 i 40, granica biegnie południowym skrajem tego kanału do pkt nr 140 zlokalizowanego na przecięciu brzegu kanału i wschodniego skraju pasa drogowego, po czym biegnie dalej na wschód południowym brzegiem wymienionego kanału przez pkt nr 141 do pkt nr 142, położonego u wylotu kanału do rzeki Ognicy.

Następnie granica biegnie południowo-zachodnim brzegiem rzeki Ognicy przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 150. Na opisanym odcinku punkty i linie graniczne są jednocześnie punktami i liniami granicznymi działek rolnych.

W pkt nr 150 granica wolnego obszaru celnego skręca pod kątem prostym na południe, dochodzi do pkt nr 151, po czym załamuje się pod kątem rozwartym i dochodzi do pkt nr 152 położonego na granicy działek nr 121/1 i 104/1. Z pkt nr 152 granica biegnie na południe do pkt nr 153 linią graniczną między działkami 104/1 i 108/1.

W pkt nr 153 granica skręca w kierunku południowo-zachodnim i biegnie do pkt nr 154 w przeciętnej odległości 85 m od skraju pasa drogowego arterii dojazdowej do przeprawy promowej. W pkt nr 154 granica załamuje się ku zachodowi, dochodząc do pkt nr 155, zlokalizowanego w odległości 150 m na północ od kanału melioracyjnego. W dalszym przebiegu granica biegnie na zachód w odległości 150 m od wymienionego kanału, przecina drogę i wał ochronny nad Świną, po czym dochodzi do pkt nr 156, położonego na brzegu Świny. Stąd granica biegnie brzegiem Świny na północ, dochodząc do pkt nr 139, od którego rozpoczęto opis granic.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 70,30 ha.

Ogólny obszar rejonów 1-4 wynosi 290,76 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO W GMINIE GOLENIÓW

Począwszy od pkt nr 1 zlokalizowanego przy południowo-zachodnim skraju drogi dojazdowej do Portu Lotniczego w pobliżu bramy wjazdowej, granica wolnego obszaru celnego biegnie granicą terenu Portu Lotniczego z terenami różnymi, przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 10. Punkty o numerach od 1 do 10 są jednocześnie punktami granicznymi działki nr 1 z obrębu Glewice.

Od pkt nr 10 granica skręca w kierunku południowo-zachodnim i biegnie linią łamaną granicy terenu Portu Lotniczego z terenami różnymi, przez punkty o numeracji kolejnej do pkt nr 15. Punkty o numerach od 10 do 15 są jednocześnie punktami granicznymi działki nr 2 z obrębu Glewice.

Od pkt nr 15 granica biegnie granicą terenu Portu Lotniczego z terenami różnymi, przez pkt nr 16 do pkt nr 17. Punkty o numerach od 15 do 17 są jednocześnie punktami granicznymi działki nr 1 z obrębu Glewice.

Od pkt nr 17 granica biegnie granicą terenu Portu Lotniczego z terenami Państwowego Gospodarstwa Leśnego - Nadleśnictwo Goleniów, przez punkty o numerach od 18 do 20. Punkty o numerach od 17 do 20 są jednocześnie punktami granicznymi działek nr 669/1 i 669/2 z obrębu Glewice.

Od pkt nr 20 granica biegnie granicą terenu Portu Lotniczego wzdłuż południowo-zachodniego skraju drogi dojazdowej do Portu Lotniczego, dochodząc do pkt nr 1, od którego rozpoczęto opis granic.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 2,67 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO W GMINIE KOŁBASKOWO

Poczynając od pkt nr 1 zlokalizowanego na granicy Państwa z Niemiecką Republiką Demokratyczną, granica wolnego obszaru celnego biegnie w kierunku północno-zachodnim granicą Państwa i jednocześnie granicą działki nr 207, przez pkt nr 2 do pkt nr 3. Punkty o numerach 1, 2 i 3 są jednocześnie punktami granicznymi działki nr 207, pkt nr 2 jest jednocześnie punktem granicy Państwa.

W pkt nr 3 granica skręca w kierunku północno-wschodnim i biegnie południową granicą pasa drogowego autostrady, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 20. Punkty o numerach od 4 do 20 są jednocześnie punktami granicznymi pasa drogowego autostrady i działek Kombinatu Państwowych Gospodarstw Ogrodniczych w Szczecinie.

W pkt nr 20 granica skręca w kierunku południowo-zachodnim i biegnie północno-zachodnią granicą pasa Polskich Kolei Państwowych (PKP), przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 31. Punkty o numerach od 20 do 31 są jednocześnie punktami granicznymi pasa PKP. Opisany odcinek granicy włącza do wolnego obszaru część działki nr 37/1 położoną między szlakiem PKP i autostradą.

W pkt nr 31 granica skręca w kierunku zachodnim i biegnie w linii prostej do pkt nr 32, tu załamuje się pod kątem rozwartym i biegnie dalej w kierunku południowym do pkt nr 33, wyłączając z wolnego obszaru teren zabudowań owczarni Kombinatu Państwowych Gospodarstw Ogrodniczych w Szczecinie.

Pkt nr 32 jest zlokalizowany w odległości 515 m od pkt nr 31, na prostej łączącej pkt nr 31 z punktem geodezyjnym o numerze 133 będącym jednocześnie punktem granicznym działek nr 205 i 207.

Od pkt nr 33 granica biegnie ponownie północno-zachodnią granicą pasa PKP w kierunku południowo-zachodnim, przez punkty o numerach kolejnych od 34 do 50, dochodząc do pkt nr 1, od którego rozpoczęto opis granic.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 87 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO W MIEŚCIE I GMINIE GRYFINO

Rejon 1 (w Gryfinie)

Począwszy od pkt nr 1 zlokalizowanego na wschodnim brzegu Odry granica biegnie brzegiem Odry w kierunku północnym do pkt nr 2. Na odcinku tym granica wolnego obszaru celnego jest jednocześnie granicą działki rzeki nr 292 z przyległymi działkami na lądzie nr 290 i 291.

W pkt nr 2 granica skręca w kierunku wschodnim i biegnie w linii prostej przez pkt nr 3 i dalej granicą działek nr 55 i 56 między posesjami ul. Rybacka 8 i ul. Rybacka 10 do pkt nr 4. Pkt nr 3 i 4 są jednocześnie punktami granicznymi działek. Z pkt nr 4 granica biegnie nadal w linii prostej, przecina ulicę Rybacką i dochodzi do pkt nr 5. W pkt nr 5 granica skręca w kierunku północnym i biegnie wschodnią granicą ulicy Rybackiej do pkt nr 6. W pkt nr 6 granica skręca w kierunku południowo-wschodnim i biegnie południową granicą drogi oznaczonej jako działka nr 61 do pkt nr 7. Od pkt nr 7 granica biegnie nadal w kierunku południowo-wschodnim, przecina ulicę Fabryczną i dochodzi do pkt nr 8. Punkty o numerach od 6 do 8 są jednocześnie punktami granicznymi działek.

Od pkt nr 8 granica biegnie nadal w kierunku południowo-wschodnim granicą działek nr 94 i 95 do pkt nr 9 zlokalizowanego na tej granicy w odległości 35 m od pkt nr 8. W pkt nr 9 granica załamuje się pod kątem prostym i biegnie w kierunku północno-wschodnim, przez nieruchomości prywatne i Skarbu Państwa, do pkt nr 10. Od pkt nr 10 do pkt nr 11 granica biegnie nadal w kierunku północno-wschodnim tylną linią graniczną działki nr 92 o adresie ul. Fabryczna 11. Pkt nr 10 i 11 są jednocześnie punktami granicznymi działki. Od pkt nr 11 granica biegnie nie zmieniając kierunku, przecina działki Skarbu Państwa i dochodzi do pkt nr 12 zlokalizowanego na załamaniu wschodniej granicy pasa drogowego ulicy Fabrycznej naprzeciwko budynku o adresie ul. Fabryczna 22. Od pkt nr 12 granica biegnie nadal w kierunku północno-wschodnim, po wschodniej granicy ulicy Fabrycznej, do pkt nr 13. Pkt nr 13 jest jednocześnie punktem granicznym działki.

W pkt nr 13 granica załamuje się pod kątem prostym i biegnie w kierunku południowo-wschodnim po prostoliniowym odcinku południowej granicy działki bocznicy kolejowej Gryfińskiego Przedsiębiorstwa Suchej Destylacji Drewna, przez pkt nr 14 i 15 do pkt nr 16. Pkt nr 14, 15 i 16 są jednocześnie punktami granicznymi działek. Od pkt nr 16 do pkt nr 17 granica biegnie w linii prostej przez działkę nr 86 Polskiego Związku Działkowców.

W pkt nr 17 granica skręca w kierunku południowo-zachodnim i biegnie zachodnią granicą pasa Polskich Kolei Państwowych (PKP) przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 44 położonego przy zbiegu ul. Flisaczej z drogą stanowiącą odnogę ul. Łącznej przy posesji ul. Łączna 18. Punkty o numerach od 17 do 44 są jednocześnie punktami granicznymi działki PKP i działek przyległych. W pkt nr 44 granica wolnego obszaru schodzi z granicy pasa PKP i biegnie nadal w kierunku południowo-zachodnim po zachodniej granicy ulicy Flisaczej, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 51 zlokalizowanego na południowo-zachodnim narożniku działki nr 211. Punkty o numerach od 45 do 51 są jednocześnie punktami granicznymi działek.

W pkt nr 51 granica skręca w kierunku północno-zachodnim i biegnie granicą działek nr 211 i 212 do pkt nr 52. Pkt nr 52 jest jednocześnie punktem granicznym działki.

Od pkt nr 52 granica biegnie linią prostą stanowiącą przedłużenie odcinka granicy pomiędzy punktami nr 51 i 52, przecina ulicę Łączną i działki Skarbu Państwa położone między ulicą Łączną i Odrą, dochodząc do pkt nr 1, od którego rozpoczęto opis granic.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 140 ha.

Rejon 2 (obręb Krajnik)

Poczynając od pkt nr 1 zlokalizowanego na wschodnim brzegu kanału oznaczonego jako działka nr 309 z obrębu Marwice, granica wolnego obszaru celnego biegnie wschodnim brzegiem kanału w kierunku północnym, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 17. Punkty o numerach od 1 do 17 są jednocześnie punktami granicznymi działek z obrębu Krajnik i obrębu Marwice oraz punktami granicy administracyjnej gminy Gryfino z gminą Widuchowa.

W pkt nr 17 granica skręca w kierunku wschodnim i biegnie południowym brzegiem rowu oznaczonego jako działka nr 354 z obrębu Krajnik, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 21. Z pkt nr 21 granica biegnie do pkt nr 22 północną granicą działki drogowej nr 378 i dalej do pkt nr 23 północną granicą działki rowu nr 371. Z pkt nr 23 granica biegnie nadal w kierunku wschodnim po południowym skraju drogi oznaczonej jako działka nr 136, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 28. Wymienione punkty od nr 18 do nr 27 są jednocześnie punktami granicznymi działek z obrębu Krajnik.

W pkt nr 28 granica skręca w kierunku południowo-zachodnim i biegnie zachodnim skrajem drogi oznaczonej jako działka nr 413 z obrębu Marwice, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 32. W pkt nr 32 granica skręca w kierunku zachodnim i biegnie północnym brzegiem rowu oznaczonego jako działka nr 345 z obrębu Marwice, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 48 i dalej do pkt nr 1, od którego rozpoczęto opis granic. Punkty granicy o numerach od 28 do 48 są jednocześnie punktami granicznymi działek z obrębu Krajnik i obrębu Marwice oraz punktami granicy administracyjnej gminy Gryfino z gminą Widuchowa.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 61 ha.

Rejon 3 (obręb Krzypnica)

Poczynając od pkt nr 1 zlokalizowanego przy zbiegu dróg oznaczonych jako działki nr 357 i 353 z obrębu Marwice, granica wolnego obszaru celnego biegnie w kierunku północno-wschodnim, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 14, południowym skrajem drogi wraz z rowem. Punkty o numerach od 1 do 12 są jednocześnie punktami granicznymi działek o numerach 353 i 354 z obrębu Marwice oraz punktami granicy administracyjnej gminy Gryfino z gminą Widuchowa.

W pkt nr 14 granica skręca w kierunku południowo-wschodnim i biegnie zachodnim skrajem drogi oznaczonej jako działka nr 136 z obrębu Krajnik i działka nr 153 z obrębu Krzypnica, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 29. Punkty o numerach od 15 do 29 są jednocześnie punktami granicznymi działek z obrębu Krzypnica.

W pkt nr 29 granica skręca w kierunku zachodnim i biegnie granicą rozdzielającą działki nr 132 i 133/1 do pkt nr 30, który jest jednocześnie wspólnym punktem granicznym działek nr 132, 133/5 i 133/4. Z pkt nr 30 granica biegnie północnym brzegiem rowu do pkt nr 31, który jest jednocześnie wspólnym punktem granicznym działek nr 132, 133/1 i 133/4.

W pkt nr 31 granica załamuje się i biegnie dalej linią łamaną, ogólnie w kierunku południowo-zachodnim, przez punkty o numerach 32 i 33 do pkt nr 34, tnąc ukośnie działki północnej części wsi Krzypnica. Pkt nr 32 jest jednocześnie wspólnym punktem granicznym działek nr 130/4, 135 i 136. Pkt nr 33 jest jednocześnie punktem osnowy geodezyjnej o numerze 18, zlokalizowanym na granicy działek nr 117 i 118. Pkt nr 34 jest jednocześnie punktem osnowy geodezyjnej o numerze 15 położonym na granicy działek nr 86/1, 89 i 113.

Z pkt nr 34 granica biegnie nadal w kierunku południowo-zachodnim, przez punkty o numerach kolejnych do pkt nr 38 zlokalizowanego przy zbiegu dróg oznaczonych jako działka nr 357 z obrębu Marwice i działka nr 90 z obrębu Krzypnica. Punkty o numerach od 35 do 37 są jednocześnie punktami granicznymi działek z obrębu Krzypnica.

W pkt nr 38 granica skręca w kierunku północno-zachodnim i biegnie wschodnim skrajem drogi oznaczonej jako działka nr 357 z obrębu Marwice, przez punkty o numerach kolejnych od 39 do 46, dochodząc do pkt nr 1, od którego rozpoczęto opis granic. Punkty granicy o numerach od 38 do 46 są jednocześnie punktami granicznymi działek z obrębu Krzypnica, a także punktami granicy administracyjnej gminy Gryfino z gminą Widuchowa.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 127 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO W GMINIE BRODY

Poczynając od punktu stanowiącego punkt wysokościowy 82,9 na skrzyżowaniu drogi polnej z drogą betonową łączącą zabudowania wsi Brożek z torem kolejowym Zasieki-Tuplice granica biegnie wschodnią stroną drogi po linii prostej w kierunku północno-wschodnim do pkt nr 1, położonego na granicy terenu Polskich Kolei Państwowych (PKP).

W pkt nr 1 granica załamuje się i biegnie w kierunku południowo-wschodnim południową stroną toru kolejowego poprzez punkty rozgraniczające teren PKP z gruntami Państwowego Gospodarstwa Leśnego do pkt nr 2, położonego przy dukcie leśnym.

W punkcie tym granica załamuje się i biegnie w kierunku południowym zachodnią stroną duktu do pkt nr 3, położonego na skrzyżowaniu dróg leśnych. W pkt nr 3 granica załamuje się w kierunku północno-zachodnim i stroną północną drogi biegnie do pkt nr 4.

Z punktu tego granica linią prostą biegnie do pkt nr 5, oznaczonego punktem wysokościowym 94,9.

W pkt nr 5 granica ulega załamaniu i biegnie w kierunku północno-wschodnim, wschodnią stroną drogi do pkt nr 6, a następnie po załamaniu biegnie linią prostą w kierunku północno-zachodnim, północną stroną drogi polnej do punktu oznaczonego punktem wysokościowym 82,9, skąd rozpoczęto opis granic.

Ogólny obszar opisanego terenu wynosi 566,71 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO W GMINIE SULECHÓW

Poczynając od pkt nr 1 położonego w połowie odległości pomiędzy punktami granicznymi rzeki Odry nr 3405.26 i nr 3405.27, znajdującymi się przy basenie portowym, granica biegnie środkiem tego basenu w zasadniczym kierunku zachodnim do pkt nr 2, położonego w połowie odległości pomiędzy punktami granicznymi rzeki Odry nr 3405.32 i nr 3407.20. W pkt nr 2 granica załamuje się i biegnie do punktu rzeki Odry nr 3407.20 i dalej do pkt nr 3 położonego przy torach kolejowych, stanowiącego jednocześnie punkt graniczny działki ewidencyjnej nr 115a/2. W punkcie tym granica załamuje się pod kątem zbliżonym do prostego i biegnie w zasadniczym kierunku północno-zachodnim północną stroną toru kolejowego relacji Port Cigacice-Sulechów poprzez pkt nr 4, 5, 6 i 7 do pkt nr 8 położonego na granicy toru Polskich Kolei Państwowych i drogi polnej nr ewidencyjny 135. W pkt nr 8 granica załamuje się i biegnie wschodnią stroną drogi do pkt nr 9. W punkcie tym granica załamuje się i biegnie w zasadniczym kierunku południowo-wschodnim południową stroną drogi polnej oznaczonej nr ewidencyjnym 135, a następnie ulicy Portowej, oznaczonej numerem ewidencyjnym 283, poprzez pkt nr 10 do pkt nr 11, położonego na granicy ul. Portowej i działki ewidencyjnej nr 282/1. W punkcie tym granica ulega załamaniu i przebiega w kierunku południowym wzdłuż ogrodzenia po granicy działki ewidencyjnej nr 281 poprzez pkt nr 12 i nr 13 do pkt nr 14 stanowiącego granicę działek ewidencyjnych nr 282/1 i nr 588. W pkt nr 14 granica załamuje się i biegnie po granicy działki ewidencyjnej nr 282/1 i nr 588 do pkt nr 15 stanowiącego narożnik ogrodzenia trwałego i dalej wzdłuż tego ogrodzenia poprzez pkt nr 16 do pkt nr 17. W pkt nr 17 granica załamuje się i biegnie po ogrodzeniu i wzdłuż bramy wjazdowej do pkt nr 18 położonego na prostej pomiędzy punktami granicznymi rzeki Odry nr 3405.25 i nr 3405.26. W punkcie tym granica załamuje się i biegnie linią prostą w kierunku zachodnim do punktu granicznego rzeki Odry nr 3405.26, a następnie po załamaniu biegnie linią prostą wzdłuż basenu portowego do pkt nr 1, skąd rozpoczęto opis granic.

Wielkość tak określonego obszaru wynosi 11,86 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  10

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO WE WROCŁAWIU

Poczynając od pkt nr 1, położonego przy drodze dojazdowej terenów Żeglugi na Odrze, granica biegnie linią łamaną w ogólnym kierunku północnym po istniejącym ogrodzeniu przez pkt nr 2, 3, 4 i 5 do pkt nr 6. W pkt nr 6 załamuje się w kierunku wschodnim i w linii prostej dochodzi do pkt nr 7, gdzie skręca w kierunku północnym i przez pkt nr 8 dochodzi do pkt nr 9. Od pkt nr 9 granica biegnie linią łamaną przez pkt nr 10 i 11 w kierunku zachodnim między terenami Żeglugi na Odrze a terenem Polskich Kolei Państwowych (PKP) i dochodzi do pkt nr 12. Następnie skręca w kierunku północnym i w linii prostej przecinając teren PKP dochodzi do pkt nr 13. W punkcie tym załamuje się na wschód i przez pkt nr 14 biegnie linią łamaną między terenami PKP a terenami Zarządu Odrzańskiej Drogi Wodnej i dochodzi do pkt nr 15, położonego przy wiadukcie kolejowym. Od pkt nr 15 do pkt nr 16 biegnie w kierunku północnym zachodnią ścianą wiaduktu kolejowego. W pkt nr 16 skręca na zachód i biegnie południowym skrajem rzeki Odry przez pkt nr 17 i 18 do pkt nr 19 leżącego na cyplu przy wylocie basenu portowego do rzeki Odry. Od pkt nr 19 granica biegnie linią łamaną w ogólnym kierunku południowym przez pkt nr 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 i 27 i dochodzi do punktu początkowego nr 1, a na gruncie stanowi ją kanał wjazdowy do portu oraz istniejące ogrodzenie.

Powierzchnia wolnego obszaru celnego we Wrocławiu wynosi 6,39 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  11

SZCZEGÓŁOWY OPIS GRANIC WOLNEGO OBSZARU CELNEGO W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU

Poczynając od pkt nr 1 położonego na południowym brzegu rzeki Odry w obrębie ewidencyjnym Koźle w granicy działek ewidencyjnych nr 647/4 i 647/12 granica biegnie w kierunku północno-zachodnim wzdłuż południowego brzegu rzeki, dochodząc do pkt nr 2 leżącego w granicy działek ewidencyjnych nr 56 i 57/1. W pkt nr 2 granica załamuje się w kierunku południowym i wschodnim skrajem rowu (działka ewidencyjna nr 56) dochodzi do drogi nr ewidencyjny 2/3 w pkt nr 3. Od pkt nr 3 granica biegnie wschodnim brzegiem tej drogi w kierunku południowym do pkt nr 4, w którym do drogi nr ewidencyjny 2/3 dochodzi granica działki ewidencyjnej nr 58/3, i dalej linią łamaną do pkt nr 5 wzdłuż granicy działki ewidencyjnej nr 58/3 z działkami ewidencyjnymi nr 351/1 i 355/1. Od pkt nr 5, stanowiącego punkt zbiegu wschodniego skraju drogi nr ewidencyjny 355/1 z drogą nr ewidencyjny 274/4, granica biegnie do pkt nr 6 położonego na południowym skraju drogi nr ewidencyjny 274/4 i stąd wzdłuż ogrodzenia Stoczni Remontowej w Kędzierzynie-Koźlu w kierunku zachodnim, a następnie południowym, dochodzi do pkt nr 7 położonego u zbiegu dróg nr ewidencyjny 353/6 i 355/4. Na odcinku między pkt nr 7 i 8 granicę stanowi wschodni skraj drogi nr ewidencyjny 355/4. Pkt nr 8 jest punktem zbiegu granicy działki ewidencyjnej nr 685/24 z opisaną powyżej drogą. Z pkt nr 8 granica biegnie linią prostą do pkt nr 9, będącego miejscem zbiegu granic działek ewidencyjnych nr 685/6, 685/7 i 685/1. Z pkt nr 9 granica biegnie linią prostą w kierunku północno-wschodnim do pkt nr 10, będącego punktem przecięcia przedłużenia linii rozgraniczającej działki ewidencyjnej nr 685/6 i 685/7 z północno-wschodnią krawędzią ul. Stoczniowców i drogą nr ewidencyjny 738. Od pkt nr 11 granica biegnie wzdłuż północnego skraju drogi nr ewidencyjny 738, dochodząc do pkt nr 12 położonego w odległości 120 m w kierunku wschodnim od pkt nr 11, dalej w ogólnym kierunku południowym przez pkt nr 13 stanowiący punkt zbiegu granic działek ewidencyjnych nr 740/1, 737/2, 736/2, 1192 i 1191/2, nr 14 będący punktem granicznym działek ewidencyjnych nr 1153, 1151/3 i 1151/4. Stąd wzdłuż wschodniej granicy działki ewidencyjnej nr 1153, następnie skrajem rowu nr ewidencyjny 1163 granica dochodzi do pkt nr 16, a stąd linią prostą w kierunku południowym do pkt nr 17, stanowiącego punkt graniczny dla działek ewidencyjnych nr 1234/5, 1247 i 1246. Z pkt nr 17 granica biegnie łukiem w ogólnym kierunku zachodnim przez pkt nr 18 i 19, dalej wzdłuż południowego skraju drogi nr ewidencyjny 995, przez pkt nr 20, położony u zbiegu dróg nr ewidencyjny 995 i 979/3, pkt nr 21, w którym granica między działkami ewidencyjnymi nr 981/1 i 983/1 dochodzi do drogi nr ewidencyjny 1008 i dalej wzdłuż północnego skraju drogi nr ewidencyjny 1008 do pkt nr 22 będącego miejscem zbiegu północnego skraju drogi nr ewidencyjny 1008 ze wschodnim skrajem drogi nr ewidencyjny 1004. W pkt nr 22 granica skręca w kierunku południowo-zachodnim i wzdłuż południowo-wschodniego skraju drogi dochodzi do pkt nr 23, stanowiącego miejsce zbiegu granic działek ewidencyjnych nr 1002/4 i 1005 z opisaną powyżej drogą; następnie biegnie w kierunku południowym do pkt nr 24 położonego u zbiegu dróg nr ewidencyjny 1014 i 1093. Tutaj skręca w kierunku południowo-wschodnim i linią prostą dochodzi do pkt nr 25, w którym zachodnia granica działki ewidencyjnej nr 1317/1 dochodzi do terenów Polskich Kolei Państwowych (PKP) - działki ewidencyjnej nr 1315/1. Od pkt nr 25 granica biegnie w kierunku wschodnim wzdłuż północnego skraju linii kolejowej Nysa-Kędzierzyn-Koźle przez pkt nr 26, 27, 28, 29 i 30, położone na zachodnim brzegu rzeki Odry, pkt nr 31, położony na wschodnim brzegu rzeki, pkt nr 32, 33, 34 i 35, dochodząc do pkt nr 36, w którym północny skraj terenów PKP przecina się z zachodnim skrajem projektowanej drogi głównej tranzytowej. Stąd w ogólnym kierunku północno-zachodnim, najpierw łukiem przez pkt nr 37, 38, 39, 40, 41 i 42, a następnie linią prostą wzdłuż zachodniego skraju projektowanej drogi granica dochodzi do pkt nr 43, w którym projektowana droga przetnie granicę działki ewidencyjnej nr 139. Od pkt nr 43 do pkt nr 44 granicę stanowi linia łamana będąca linią rozgraniczającą działkę ewidencyjną nr 139 z sąsiednimi nieruchomościami. Pkt nr 44 położony jest na północnym brzegu rzeki Odry, w którym granica działki ewidencyjnej nr 135 dochodzi do rzeki Odry. Z tego punktu granica biegnie do pkt nr 1, położonego na przeciwległym brzegu rzeki Odry. Powierzchnia wolnego obszaru celnego w Kędzierzynie-Koźlu wynosi 519,7 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  12

  2 (skreślony)

1 § 1 ust. 1 pkt 6 skreślony przez § 3 pkt 1 rozporządzenia z dnia 3 lutego 1993 r. w sprawie ustanowienia wolnego obszaru celnego w Gliwicach (Dz.U.93.8.39) z dniem 3 lutego 1993 r.
2 Załącznik nr 12 skreślony przez § 3 pkt 2 rozporządzenia z dnia 3 lutego 1993 r. w sprawie ustanowienia wolnego obszaru celnego w Gliwicach (Dz.U.93.8.39) z dniem 3 lutego 1993 r.