Ustanowienie urzędów morskich i kapitanatów portów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1947.76.489

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1948 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 9 grudnia 1947 r.
o ustanowieniu urzędów morskich i kapitanatów portów.

Na podstawie art. 1 ust. 4 dekretu z dnia 5 września 1947 r. o organizacji i zakresie działania władz administracji morskiej (Dz. U. R. P. Nr 60, poz. 328) zarządzam, co następuje:
Ustanawia się Gdański Urząd Morski z siedzibą w Gdańsku-Wrzeszczu i Szczeciński Urząd Morski z siedzibą w Szczecinie.
Terytorialny zakres działania Gdańskiego Urzędu Morskiegou obejmuje: morskie porty handlowe, morze przybrzeżne i pas nadbrzeżny w granicach administracyjnych województwa gdańskiego i olsztyńskiego.

Terytorialny zakres działania Szczecińskiego Urzędu Morskiego obejmuje: morskie porty handlowe, morze przybrzeżne i pas nadbrzeżny w granicach administracyjnych województwa szczecińskiego.

Prawa i obowiązki dotychczasowych władz i organów administracji morskiej (Głównego Urzędu Morskiego i Biura Odbudowy Portów) przechodzą na Gdański Urząd Morski i Szczeciński Urząd Morski na każdy w zakresie jego właściwości terytorialnej.
Ustanawia się w ramach urzędów morskich Kapitanaty Portów: w Gdańsku, w Gdyni, w Szczecinie ze Świnoujściem, w Elblągu, w Helu, we Władysławowie, w Łebie, w Ustce, w Darłowie i w Kołobrzegu.

W portach i przystaniach morskich, w których nie ustanowiono kapitanatów, dyrektorzy urzędów morskich mogą w miarę potrzeby powoływać bosmanaty portów jako organy pomocnicze (art. 6 ust. 2 dekretu z dnia 5 września 1947 r.).

Miejscowa właściwość kapitanatu bądź bosmanatu portu rozciąga się na obszar portu siedziby kapitanatu lub bosmanatu.

W portach, w których ustalenie granic terytorialnych portu jeszcze nie nastąpiło, właściwość kapitanatu (bosmanatu) portu obejmuje tereny pozostające w zarządzie władz administracji morskiej.

Dyrektorzy urzędów morskich mogą w miarę potrzeby rozszerzyć właściwość miejscową kapitanatów portów na pobliskie odcinki morza przybrzeżnego i pasa nadbrzeżnego.
Poszczególne małe porty i przystanie dyrektorzy urzędów morskich mogą podporządkować kapitanatom większych portów.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1948 r.

Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Żeglugi i Handlu Zagranicznego z dnia 28 maja 1946 r. o utworzeniu Biura Odbudowy Portów (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 171).

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 1948 r. (Dz.U.48.30.203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1948 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 1948 r. (Dz.U.48.30.203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1948 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 1948 r. (Dz.U.48.30.203) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1948 r.