§ 3. - Ustanowienie Pełnomocnika Rządu do Spraw Rodziny.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.138.927

Akt utracił moc
Wersja od: 15 listopada 1997 r.
§  3.
1.
Pełnomocnik koordynuje wypełnianie zadań zapewniających realizację pełni praw dzieci i młodzieży oraz poprawę warunków ich życia, wynikających z:
1)
ustaw i uchwał Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz aktów wykonawczych, a także innych dokumentów Rady Ministrów i jej organów,
2)
rządowych programów przyjętych do realizacji,
3)
umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, a w szczególności przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526) oraz zaleceń organizacji międzynarodowych działających na rzecz dzieci i młodzieży.
2.
Pełnomocnik realizuje zadania, o których mowa w ust. 1, w szczególności przez:
1)
dokonywanie analiz i ocen sytuacji społecznej dzieci i młodzieży oraz warunków ich rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska sieroctwa, niepełnosprawności, zagrożenia patologiami społecznymi, a także ich wpływu na poziom życia oraz rozwój dzieci i młodzieży,
2)
inicjowanie lub przygotowanie rozwiązań i regulacji prawnych oraz działań w zakresie kształtowania właściwych warunków życia dzieci i młodzieży, gwarancji respektowania ich praw i ochrony interesów, w tym:
a)
rozwiązywania problemów sieroctwa naturalnego i społecznego oraz opieki zastępczej,
b)
przeciwdziałania społecznym patologiom dotykającym dzieci i młodzież oraz minimalizowania ich skutków,
c)
zaspokajania potrzeb zdrowotnych, a także pozamedycznych (w tym potrzeb edukacyjnych, socjalnych, kulturowych, integracyjnych) dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,
d)
rozwijania pozaszkolnych, instytucjonalnych form pobudzania aktywności intelektualnej i fizycznej dzieci i młodzieży, w celu tworzenia optymalnych warunków ich rozwoju i samorealizacji,
3)
obowiązkowe opiniowanie, udział w opracowywaniu regulacji prawnych, a także programów działań służących poprawie materialnych, społecznych oraz kulturowych warunków życia i rozwoju dzieci i młodzieży.