Ustanowienie Pełnomocnika Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1486 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 lipca 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 stycznia 2020 r.
w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych

Na podstawie art. 10 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
1. 
Ustanawia się Pełnomocnika Rządu do spraw lokalnych inicjatyw społecznych, zwanego dalej "Pełnomocnikiem".
2. 
Pełnomocnikiem jest sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.
Do zadań Pełnomocnika należy:
1)
monitorowanie prac podejmowanych przez organy administracji rządowej w celu popularyzacji i ułatwienia realizacji lokalnych inicjatyw społecznych;
2)
współpraca z organami administracji rządowej, organami jednostek samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi w zakresie działań wpływających na wzrost powszechności i rozwój lokalnych inicjatyw społecznych;
3)
inicjowanie oraz podejmowanie działań mających na celu popularyzację i promocję podejmowania lokalnych inicjatyw społecznych w administracji publicznej;
4)
opiniowanie projektów dokumentów programowych w zakresie lokalnych inicjatyw społecznych;
5)
opiniowanie projektów aktów prawnych oraz innych działań organów administracji rządowej w zakresie realizacji lokalnych inicjatyw społecznych;
6)
prowadzenie dialogu między administracją rządową a partnerami społeczno-gospodarczymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie lokalnych inicjatyw społecznych;
7)
podejmowanie i realizacja lokalnych inicjatyw społecznych na rzecz aktywizacji wspólnot i społeczności lokalnych.
1. 
Pełnomocnik może podejmować oraz inicjować procesy legislacyjne zmierzające do realizacji działań na rzecz społeczności lokalnych i lokalnych inicjatyw społecznych.
2. 
Pełnomocnik może, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi oraz Przewodniczącym Komitetu do spraw Pożytku Publicznego, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, wnosić do rozpatrzenia przez Radę Ministrów projekty dokumentów rządowych wynikające z zakresu swojego działania.
3. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do inicjatywy lokalnej w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327 i 1265).
1. 
Pełnomocnik przy wykonywaniu powierzonych zadań współpracuje z organami administracji rządowej, które są obowiązane do współdziałania i udzielania pomocy Pełnomocnikowi, w szczególności przez udostępnianie informacji niezbędnych do realizacji jego zadań.
2. 
Pełnomocnik, w celu właściwej realizacji powierzonych mu zadań, może podejmować współpracę z organami jednostek samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi.
3. 
Pełnomocnik może, po uprzednim uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, w zakresie powierzonych mu zadań, powoływać zespoły eksperckie i doradcze oraz zlecać przeprowadzanie ekspertyz.
Pełnomocnik może przedstawiać Radzie Ministrów analizy, oceny i wnioski oraz projekty dokumentów związanych z realizacją powierzonych mu zadań.
Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Pełnomocnika zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.
Wydatki związane z działalnością Pełnomocnika pokrywane są z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw rozwoju wsi.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.