Ustalenie wysokości niektórych morskich opłat portowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1932.13.83
Akt utracił moc Wersja od: 19 stycznia 1934 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU W POROZUMIENIU Z MINISTREM SKARBU
z dnia 21 stycznia 1932 r.
w sprawie ustalenia wysokości niektórych morskich opłat portowych.
Na podstawie art. 4, 8 i 9 ustawy z dnia 25 lipca 1924 r. o morskich opłatach portowych (Dz. U. R. P. Nr. 79, poz. 764) zarządza się co następuje:
Niżej wymienione morskie opłaty portowe ustala się w wysokości następującej:
I. Opłaty portowe (za wejście i wyjście). | |||||
1. | Od statków przychodzących do portu lub wychodzących z portu pobiera się za każdy m3 pojemności netto: | ||||
a) | od statków próżnych, z balastem i wyładowujących lub załadowujących do 25% pojemności netto oraz od statków pasażerskich, przy wejściu i wyjściu po | Zł | 0.06 | ||
b) | od statków wyładowujących lub załadowujących powyżej 25% pojemności netto po | Zł | 0.12 | ||
2. | Dla statków kursujących na linjach żeglugi regularnej taryfa wymieniona w ust. 1 zmniejsza się o | 40% | |||
Uwaga: Za linję żeglugi regularnej uważa się taką komunikację okrętową, która odbywa się podług planu ułożonego i przedstawionego w Urzędzie Morskim przynajmniej na 2 miesiące naprzód, przyczem statki są zobowiązane do przyjmowania ładunku drobnicowego. | |||||
3. | Dla statków kursujących nieregularnie taryfa wymieniona w ust. 1 zmniejsza się: | ||||
a) | poczynając od 6-go wejścia do portu w ciągu jednego roku kalendarzowego o | 10% | |||
b) | poczynając od 11-go wejścia do portu w ciągu jednego roku o | 20% | |||
4. | Siatki zatrzymujące się na redzie i tu uskuteczniające odprawę pasażerów lub przeładunek uiszczają opłatę ustaloną w ust. 1, 2 i 3 zmniejszoną o | 50% | |||
5. | Statki kursujące na linjach żeglugi regularnej, o ile stale zachodzą i do Gdyni i do Gdańska uiszczają opłatę ustaloną w ustępie 2 i 4 zmniejszoną o | 50% | |||
6. | Od statków kursujących na linjach żeglugi regularnej, odwiedzających port dwukrotnie w czasie te) samej pełnej podróży, pobiera się opłatę tylko przy pierwszem wejściu do portu. | ||||
II. Opłaty od ładunku. | |||||
1. | Od załadowanego lub wyładowanego towaru pobiera się opłatę w zależności od zaszeregowania go do jednej z niżej wymienionych grup, mianowicie: | ||||
grupa A: | fosforyty, kamienie brukowe, ziemia, piasek, żwir - prócz gatunków specjalnych, węgiel, koks, brykiety węglowe, sole potasowe, rudy oraz pokrewne surowce hutnicze, piryty - za każdą tonnę (1.000 kg), celuloza, ziemniaki, żużle Thomasa | Zł | 0.20 | ||
grupa B: | zboże, strączkowe, przetwory ziemniaczane, sól makuchy, wytłoczyny, otręby, melasa, kości, śrut i mączka kostna, siano, słoma, trawa morska, cement, gips, marmur ociosany, lecz nieoszlifowany, cegła, dreny, dachówki, asfalt, ropa naftowa, nafta, olej gazowy, opałowy i wrzecionowy, nawozy azotowe, saletra, soda, bisulfat sody, żelazo i stal fasonowa, szyny żelazne i stalowe, blachy, rury, drut, żelastwo, cynk i ołów surowe, smoła, żywica - za każdą tonnę (1.000 kg) | Zł | 0,35 | ||
grupa C: | ryż surowy, mąka wszelka, słód, cukier, nasiona oleiste, siarka, kory garbarskie, papier gazetowy, tektura, za każdą tonnę (1.000) | Zł | 0.75 | ||
grupa D: | drzewo nieobrobione i nawpółobrobione (prócz drzewa egzotycznego) jak kloce, podkłady, slipry, kopalniaki, drzewo opałowe i papierówka - za każdy m3: | ||||
a) miękkie | " | 0.25 | |||
b) twarde | " | 0.50 | |||
grupa E: | wszelkie towary wysyłane w partjach mniejszych niż 10 tonn, jak również towary niewymienione w grupach A, B, C, D, o ile ze względu na swoją naturę nie podlegają zaszeregowaniu do jednej z wymienionych grup - za każdą tonnę (1.000 kg) | " | 1.00 | ||
2. | Od towaru przeładowywanego bezpośrednio ze statku na statek pobiera się za wyładowanie i naładowanie łącznie opłatę ustaloną w ust. 1 zmniejszoną o | 50% | |||
3. | Od towaru przewożonego w żegludze przybrzeżnej pomiędzy portami i punktami wybrzeża polskiego i gdańskiego taryfa wymieniona w ust. 1 wzgl. 2 zmniejsza się o | 50% | |||
4. | Od towaru przywiezionego drogą morską, następnie wywożonego tąż samą drogą nie później jak w dwa miesiące od daty przywiezienia, pobiera się opłatę tylko przy wyładunku. Termin dwumiesięczny przedłuża się o czas przerw w nawigacji, spowodowanych siłą wyższą, jak zamarznięcie portu wyjścia lub przeznaczenia i t. p. | ||||
5. | Od towaru tranzytowego, przywiezionego drogą morską, następnie wywożonego z polskiego obszaru celnego drogą lądową lub też od towaru tranzytowego przywiezionego drogą lądową, następnie wywożonego z polskiego obszaru celnego drogą morską, z wyjątkiem węgla, koksu, brykietów węglowych, żelastwa oraz wszystkich towarów wymienionych wyżej w pkt. 1 grupa A pobiera się opłatę ustaloną w pkt. 1 zmniejszoną o 50%. | ||||
III. Opłaty pasażerskie. | |||||
Za wylądowanie lub przyjęcie na pokład pasażerów każdorazowo pobiera się od osoby: | |||||
a) | w żegludze przybrzeżnej pomiędzy punktami wybrzeża polskiego i gdańskiego | Zł | 0.05 | ||
b) | w żegludze zagranicznej niezależnie od klas | " | 0.50 | ||
IV. Opłaty ryczałtowe. | |||||
1 Roczne: | |||||
Od statków stale używanych w obrębie portu, w żegludze przybrzeżnej do miejscowości, położonych na wybrzeżu polskiem i gdańskiem, jak również od holowników i statków rybackich mogą być pobierane roczne opłaty ryczałtowe, za każdą jednostkę iloczynu, otrzymanego z pomnożenia największej długości przez największą szerokość (w metrach): | |||||
a) | od statków o napędzie mechanicznym | Zł | 5.- | ||
b) | od statków nie posiadających napędu mechanicznego | Zł | 2.- | ||
c) | od statków rybackich o napędzie mechanicznym lub bez | " | 0.30 | ||
2. Jednorazowe: | |||||
Jednorazową opłatę ryczałtową pobiera się: | |||||
a) | od statków parowych, motorowych i żaglowych długości od 6 do 10 metrów | Zł | 5.- | ||
b) | od statków parowych, motorowych i żaglowych długości ponad 10 do 20 metrów | " | 10.- | ||
c) | od holowników wszelkiej wielkości | " | 50.- | ||
d) | od statków rybackich: | ||||
aa) o pojemności ponad 150 m3 netto | " | 15.- | |||
bb) wszelkich innych | " | 1.50 | |||
e) | od kryp, barek, pontonów i t. p. | " | 10.- | ||
f) | od cudzoziemskich statków pasażerskich przywożących wycieczki, a zatrzymujących się w porcie w celach turystycznych nie dłużej niż 3 doby, za każdą rozpoczętą dobę | " | 100.- | ||
3. | Opłaty ryczałtowe obejmują opłaty za wejście i wyjście, pilotowe, za światła i boje, oraz w portach stanowiących własność państwa, postojowe i przystaniowe, a w stosunku do statków uiszczających jednorazowe opłaty ryczałtowe według ust. 2 p. f. - również inne opłaty ustalone w niniejszej taryfie, z wyjątkiem opłat za korzystanie z holowników. | ||||
4. | Statki rybackie uiszczające roczne opłaty ryczałtowe w jednym z portów polskich wolne są w innych portach polskich od opłat ustalonych w pozycjach I, IV, V, VI, VII i VIII. | ||||
V. Opłaty postojowe. | |||||
1. | Od statków przebywających w porcie dłużej niż jeden miesiąc, a nie uiszczających opłat ryczałtowych rocznych, pobiera się za każdy rozpoczęty miesiąc ponad jeden: | ||||
a) | od statków podlegających pomiarom morskim (ustawa z dnia 17 maja 1927 r. o pomiarze morskich statków handlowych) - za każdy metr3 pojemności netto | Zł | 0.04 | ||
b) | od statków niepodlegających pomiarom morskim za każdą tonnę ładowności. | " | 0.20 | ||
2. | Dla statków przebywających w swych portach macierzystych taryfa wymieniona w ust. 1 p. a) zmniejsza się o | 50% | |||
VI. Opłaty przystaniowe. | |||||
1. | Za korzystanie z przystani pobiera się od statków bezpośrednio leżących u przystani za każdy metr długości przystani zajętej przez statek i za każdą rozpoczętą dobę | Zł | 0.08 | ||
2. | Od statków stojących obok wyżej wymienionych pobiera się za każdy metr długości statku, za każdą rozpoczętą dobę | Zł | 0.03 | ||
VII. Opłaty pilotowe. | |||||
1. | Od statków ponad 100 tonn pojemności netto pobiera się za wejście i wyjście łącznie: | ||||
a) | od statków o pojemności do 1.000 m3 netto | Zł | 30.- | ||
b) | od statków o pojemności od 1.000 m3 do 2.000 m3 netto | " | 60.- | ||
c) | od statków o pojemności ponad 2.000 m3 netto: | ||||
aa) za pierwsze 2.000 m3 | " | 60.- | |||
bb) za każde rozpoczęte następne 500 m3 | " | 15.- | |||
2. | Za każde przeprowadzenie statku wewnątrz portu z jednego miejsca na drugie, wykonane na żądanie kapitana statku, pobiera się 40% opłat ustalonych w ust. 1. | ||||
3. | Od statków: | ||||
a) | linji żeglugi regularnej, | ||||
b) | zachodzących do portu w celach remontu, uzupełnienia zapasu paliwa, żywności i innych niezbędnych materjałów wyekwipowania, o ile pobyt w porcie ograniczają do czasu niezbędnego dla wykonania tych czynności i o ile nie wykonywują pozatem żadnych innych czynności handlowych, | ||||
c) | prowadzonych przez kapitanów, którzy złożyli w miejscowym kapitanacie portu egzamin pilotowy taryfa opłat ustalonych w ust. 1 wzgl. 2 zmniejsza się o | 50% | |||
4. | Za niewykorzystanie pilota w czasie zamówionym za każde rozpoczęte pół godziny opóźnienia | Zł | 20.- | ||
5. | Za użycie holowników administracji portowej, za każdą rozpoczętą godzinę pracy holownika | " | 60.- | ||
VIII. Opłaty za światła i boje. | |||||
Opłat za światła i boje nie pobiera się. | |||||
IX. Podstawy wymiaru opłat. | |||||
1. | Za każde niepełne 1000 kg ładunku pobiera się jak za pełne (poz. II). | ||||
2. | Ładunki o wadze mniejszej niż 1000 kg na jednym statku są zwolnione od opłat (poz. II). | ||||
3. | Przywozu z połowu ryb do portu i wyładowania ich nie uważa się za czynność handlową; czynności te są, wolne od opłaty, natomiast przewóz ryb z portu, jako ładunek, podlega opłacie według poz. II. | ||||
4. | Wszelkie opłaty według niniejszej taryfy winny być uiszczane przez kapitanów odnośnych statków lub ich właścicieli, względnie agentów. | ||||
X. Zwolnienia. | |||||
1. | Od opłat są zwolnione: | ||||
a) | okręty wojenne i statki szkolne, | ||||
b) | wszelkie statki, będące własnością Rzeczypospolitej Polskiej i W. M. Gdańska, o ile nie są użyte do celów zarobkowych, | ||||
c) | statki sportowe, o ile nie są użyte do celów zarobkowych, | ||||
d) | statki zatrudnione przy budowie i konserwacji portu i jego urządzeń, o ile nie wykonują innych czynności zarobkowych, | ||||
e) | wszelkie statki nie dłuższe niż 6 metrów. | ||||
2. | Od opłat według poz. 1 zwolnione są: | ||||
a) | statki przychodzące dla zasięgnięcia informacji lub otrzymania dyspozycji, a wychodzące z portów w przeciągu 48 godzin, nie wykonywując żadnych handlowych czynności, | ||||
b) | statki, które zachodzą do portu w celach remontu lub uzupełnienia zapasów paliwa lub żywności i niezbędnych materjałów wyekwipowania, pobyt ograniczają do czasu niezbędnego do wykonania tej czynności i nie wykonywują żadnych innych czynności handlowych, | ||||
c) | statki, które szukają schronienia przed niepogodą i nie wykonywują żadnych handlowych czynności, | ||||
d) | polskie statki turystyczne i wycieczkowe, które poza odprawą pasażerów nie wykonywują żadnych czynności handlowych. | ||||
3. | Od opłat według poz. II zwolnione są: | ||||
a) | ładunki, przeznaczone dla budowy i remontów portów i wybrzeża, | ||||
b) | przedmioty, przeznaczone do własnych potrzeb statków stojących w porcie, poczta oraz bagaż pasażerski, | ||||
c) | towary przeładowywane pomiędzy nabrzeżami portowemi a statkami przychodzącemi z Wisły lub wychodzącemi na Wisłę. | ||||
4. | Od opłat według poz. III zwolnione są statki wykonywujące wycieczki morskie, urządzane staraniem organizacyj akademickich, szkolnych, kulturalno - oświatowych, sportowych i dobroczynnych. | ||||
5. | Od opłat według poz. V zwolnione są statki będące w remoncie. | ||||
6. | Od opłat według poz. VII zwolnione są: | ||||
a) | statki zatrzymujące się na redzie, | ||||
b) | statki turystyczne i wycieczkowe, które poza odprawą pasażerów nie wykonywują żadnych czynności handlowych; zwolnienie to nie dotyczy jednakże opłat za korzystanie z holowników. |
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1932 r. Równocześnie tracą moc obowiązującą rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu: z dnia 27 marca 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 36, poz. 251), z dnia 2 czerwca 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 56, poz. 405), z dnia 27 lutego 1926 r. (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 137), z dnia 29 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 28, poz. 264), z dnia 12 maja 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 56, poz. 535), z dnia 21 sierpnia 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 81, poz. 716), z dnia 28 lutego 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 20, poz. 174), z dnia 28 sierpnia 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 62, poz. 497) oraz § 11 rozporządzenia z dnia 27 marca 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 38, poz. 268).
1 Z dniem 1 kwietnia 1932 r. opłatę portową od ładunku węgła, koksu i brykietów węglowych, przewidzianą w § 1 poz. II grupa A nin. rozporządzenia obniża się do wysokości 0,20 zł za tonnę, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 29 marca 1932 r. o obniżeniu morskiej opłaty portowej od ładunku węgla, koksu i brykietów węglowych (Dz.U.32.27.271).
Z dniem 9 sierpnia 1932 r. opłatę portową od ładunku żelastwa (złomu), przewidzianą w § 1 poz. II grupa B nin. rozporządzenia obniża się do wysokości zł 0.35 za tonnę (1.000 kg), zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 25 lipca 1932 r. o obniżeniu morskiej opłaty portowej od ładunku żelastwa (złomu) (Dz.U.32.68.631).
§ 1:
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 lutego 1933 r. (Dz.U.33.12.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lutego 1933 r.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 grudnia 1933 r. (Dz.U.34.3.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 stycznia 1934 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (15)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (4)
Akty zmieniane liczba obiektów na liście: (1)
Podstawa prawna liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylające liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (8)
- Ustalenie wysokości morskich opłat portowych od cudzoziemskich statków pasażerskich, zatrzymujących się w portach polskich w celach turystycznych.
- Zmiana morskich opłat portowych od ładunku.
- Zm.: rozporządzenie z dnia 27 marca 1925 r. w sprawie wykonania ustawy z dnia 25 lipca 1924 r. o morskich opłatach portowych.