Ustalenie powszechnie obowiązującej wykładni przepisów ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.50.234

Akt jednorazowy
Wersja od: 18 czerwca 1993 r.

UCHWAŁA
TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO
z dnia 16 czerwca 1993 r.
dotycząca ustalenia powszechnie obowiązującej wykładni przepisów ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Trybunał Konstytucyjny w pełnym składzie:

przewodniczący: M. Tyczka - prezes Trybunału Konstytucyjnego,

sędziowie Trybunału Konstytucyjnego: C. Bakalarski, T. Dybowski (sprawozdawca), K. Działocha, H. Groszyk, W. Łączkowski, R. Orzechowski, F. Rymarz i J. Zakrzewska

po rozpoznaniu na posiedzeniu w trybie art. 13 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. z 1991 r. Nr 109, poz. 470) wniosku z dnia 9 czerwca 1993 r. Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego o ustalenie powszechnie obowiązującej wykładni przepisów:

1)
art. 1 ust. 1 i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1991 r. Nr 72, poz. 319).

Czy zawarte w wymienionych przepisach odesłanie do odpowiedniego stosowania przepisów ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej należy rozumieć jako odpowiednie stosowanie przepisów ustawy z dnia 28 czerwca 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 59, poz. 252), czy też przepisów każdej obowiązującej ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej;

2)
art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 2, art. 9, art. 10 ust. 3, art. 18 ust. 2 i art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Czy zawarte w wymienionych przepisach odesłania do konkretnych artykułów Ordynacji wyborczej do Sejmu zobowiązują do odpowiedniego stosowania tych artykułów w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 28 czerwca 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, czy też należy stosować odpowiednio przepisy regulujące daną materię w każdej obowiązującej Ordynacji wyborczej do Sejmu;

3)
art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i art. 81 ust. 5 pkt 4 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205).

Czy zasada odpowiedniego stosowania przepisów Ordynacji wyborczej do Sejmu w wyborach do Senatu powoduje również obowiązek dołączenia do zgłoszenia kandydata na senatora pisemnego oświadczenia kandydata, stwierdzającego, czy był on funkcjonariuszem lub tajnym współpracownikiem Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego, Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego i Służby Bezpieczeństwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz wojskowych służb specjalnych, w szczególności: Informacji Wojskowej, Wojskowej Służby Wewnętrznej, Zarządu II Sztabu Generalnego Ludowego Wojska Polskiego i Zwiadu Wojsk Ochrony Pogranicza;

4)
art. 3 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i art. 51 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Czy należy przeprowadzać głosowanie w wyborach do Senatu w obwodach głosowania utworzonych dla wyborców przebywających na polskich statkach morskich, które znajdują się w podróży na okres obejmujący dzień wyborów, skoro w art. 3 Ordynacji wyborczej do Senatu nie przewidziano utworzenia obwodów głosowania na polskich statkach morskich;

5)
art. 21 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej i art. 142 ust. 2 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Czy komitet wyborczy, który zarejestrował kandydatów na senatorów, ma prawo do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych tylko w programach regionalnych Telewizji Polskiej i Polskiego Radia, czy też odpowiednie stosowanie przepisów Ordynacji wyborczej do Sejmu pozwala na przyznanie temu komitetowi prawa do nieodpłatnego rozpowszechniania audycji wyborczych także w programach ogólnokrajowych Telewizji Polskiej i Polskiego Radia oraz jakie wówczas należy stosować kryterium przyznania tego uprawnienia;

6)
art. 79 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Czy ustawowe zwolnienie z obowiązku poparcia zgłoszenia listy okręgowej podpisami wyborców w razie rozwiązania Sejmu obejmuje komitet wyborczy partii, organizacji lub koalicji wyborczej, która bezpośrednio po poprzednich wyborach zgłosiła Prezydium Sejmu istnienie klubu liczącego co najmniej 15 posłów i w dniu rozwiązania Sejmu posiadała klub z nie mniejszą od 15 liczbą posłów, czy zwolnienie to odnosi się do sytuacji, w której klub liczący co najmniej 15 posłów istniał bądź bezpośrednio po poprzednich wyborach, bądź w dniu rozwiązania Sejmu, czy też dla wspomnianego zwolnienia niezbędne jest istnienie klubu liczącego co najmniej 15 posłów jedynie w dniu rozwiązania Sejmu;

7)
art. 128 ust. 2 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Czy przewidziany w tym przepisie 90-dniowy termin, w którym Sąd Najwyższy rozstrzyga o ważności wyborów oraz ważności wyboru posła, przeciwko któremu wniesiono protest, ma charakter terminu zawitego czy terminu instrukcyjnego;

ustalił

1)
art. 1 ust. 1 i art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1991 r. Nr 72, poz. 319) odsyłają do odpowiedniego zastosowania przepisów ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205), o ile przepisy ustawy - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zgodne z Ustawą Konstytucyjną z dnia 17 października 1992 r., nie stanowią inaczej;
2)
art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 2, art. 9, art. 10 ust. 3, art. 18 ust. 2 i art. 21 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej odsyłają do odpowiedniego stosowania przepisów regulujących daną materię w Ordynacji wyborczej do Sejmu, obowiązującej w czasie wyborów do Senatu;
3)
do kandydatów na senatorów stosuje się zgodnie z art. 1 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej odpowiednio wymagania zawarte w art. 81 ust. 5 pkt 4 Ordynacji wyborczej do Sejmu z dnia 28 maja 1993 r.;
4)
w wyborach do Senatu zgodnie z art. 1 ust. 1 Ordynacji wyborczej do Senatu stosuje się odpowiednio art. 51 ust. 2 i 4 Ordynacji wyborczej do Sejmu z dnia 28 maja 1993 r.;
5)
art. 142 ust. 2 i 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 maja 1993 r. nie ma zastosowania w wyborach do Senatu zgodnie z art. 1 ust. 1 w związku z art. 21 ust. 1 i 2 Ordynacji wyborczej do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej;
6)
art. 79 ust. 3 i 5 Ordynacji wyborczej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 maja 1993 r. należy rozumieć w ten sposób, że w razie rozwiązania Sejmu z obowiązku poparcia zgłoszenia listy okręgowej podpisami wyborców są zwolnione partie, organizacje lub koalicje wyborcze, które w dniu rozwiązania Sejmu miały kluby liczące co najmniej 15 posłów; postanowienia tego artykułu mają zastosowanie jedynie w wyborach do Sejmu;
7)
termin 90-dniowy, o którym mowa w art. 128 ust. 2 Ordynacji wyborczej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 maja 1993 r., jest terminem zawitym.