Ustalenie planu rozwoju Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Dz.U.2018.2289 t.j.
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1
z dnia 31 sierpnia 2009 r.
w sprawie ustalenia planu rozwoju Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
ZAŁĄCZNIK
PLAN ROZWOJU POMORSKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ
PLAN ROZWOJU POMORSKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ
1.
Wstęp
Wstęp
1.1.
Wprowadzenie
Wprowadzenie
1.2.
Podstawowe dane o strefie na dzień 31 grudnia 2008 r.
Podstawowe dane o strefie na dzień 31 grudnia 2008 r.
1.3.
Misja PSSE
Misja PSSE
Realizacja misji polega na podejmowaniu inicjatyw mających na celu wzrost innowacyjności gospodarki województw na obszarach objętych strefą. Celem nadrzędnym jest tworzenie jak najlepszych warunków do realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych oraz zwiększanie stopnia efektywności wykorzystywania potencjału gospodarczego regionów, w tym zasobów ludzkich poprzez tworzenie atrakcyjnych miejsc pracy.
Funkcjonowanie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w regionach właściwych dla jej oddziaływania ma wspierać rozwój gospodarczo-społeczny z zamiarem osiągnięcia między innymi celów Strategii na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającemu włączeniu społecznemu - Europa 2020 oraz Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.). Osiągnięcie tego celu wiąże się nierozerwalnie z:
1) realizacją zadań przyjętych i określonych w Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020 3 , w szczególności w celu podniesienia konkurencyjności regionu, m.in. poprzez udoskonalanie oraz rozwój infrastruktury technicznej i komunalnej;
2) realizacją zadań przyjętych i określonych w Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego do roku 2020 - Plan modernizacji 2020+ 4 , w szczególności w celu wzrostu konkurencyjności regionu poprzez działania zwiększające atrakcyjność inwestycyjną obszarów aktywności gospodarczej;
3) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 z perspektywą do 2030 roku 5 , w szczególności poprzez wzmacnianie urbanizacji regionu;
4) realizacją zadań określonych w Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do 2020 roku. Wielkopolska 2020 6 , w szczególności poprzez podniesienie konkurencyjności regionu;
5) realizacją zadań przyjętych i określonych w Strategii Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego do roku 2020 7 ;
6) rozwojem działalności Gdańskiego Parku Naukowo-Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego.
2.
Cele ustanowienia PSSE:
Cele ustanowienia PSSE:
2) pozyskiwanie nowych lokalizacji w celu uzyskania efektu zrównoważonego wpływu strefy na regiony będące w zasięgu jej oddziaływania;
3) ułatwianie transferu technologii z lokalnych ośrodków badawczych oraz akademickich do firm i organizacji działających w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym lub poza nim;
4) zwiększenie liczby inwestycji o charakterze innowacyjnym;
5) kreowanie, promowanie i wykorzystywanie możliwości wynikających z realizacji Regionalnej Strategii Innowacji dla Województwa Pomorskiego;
6) rozwój współpracy z instytucjami zajmującymi się promocją regionalnej oferty inwestycyjnej mającej m.in. na celu stymulowanie kooperacji firm działających w regionie;
7) aktywizacja rynku pracy, wzrost poziomu wykształcenia i kwalifikacji pracowników;
8) docelowe przekształcenie strefy w nowoczesny klaster wiedzy, innowacji i przedsiębiorczości.
3.
Działania służące osiągnięciu celów ustanowienia PSSE:
Działania służące osiągnięciu celów ustanowienia PSSE:
2) nabywanie nieruchomości na własność oraz prawa użytkowania wieczystego, w przypadkach określonych w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych;
3) nabywanie nieruchomości na własność oraz prawa użytkowania wieczystego w wykonywaniu prawa pierwokupu, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, w celu dalszego jego udostępniania przedsiębiorcom;
4) przygotowanie nieruchomości do sprzedaży oraz zorganizowanie i przeprowadzenie na zlecenie podmiotów, o których mowa w art. 5 ust. 3 i art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przetargu na zbycie nieruchomości stanowiących własność tych podmiotów;
5) tworzenie warunków racjonalnego gospodarowania urządzeniami infrastruktury gospodarczej i technicznej;
6) przygotowanie techniczne gruntu, budowa lub udział w budowie infrastruktury drogowej i technicznej służącej realizacji projektów inwestycyjnych w oparciu o zezwolenie;
7) uczestnictwo w procesach tworzenia strategii rozwoju gospodarczego regionu, programów restrukturyzacji, planów zagospodarowania przestrzennego i innych przedsięwzięć sprzyjających aktywizacji gospodarczej regionu;
8) współpraca z władzami województw, miast, gmin i przedsiębiorcami w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwój mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej itp.);
9) współpraca z centrami obsługi inwestorów oraz Polską Agencją Inwestycji i Handlu S.A.;
10) współpraca z placówkami dyplomatycznymi i przedsiębiorcami za granicą w zakresie promowania strefy w celu pozyskiwania nowych inwestorów;
11) wyznaczanie, na bazie zdobytego doświadczenia i wiedzy, kierunków i trendów rozwoju określonych branż na obszarach nieobjętych strefą;
12) tworzenie systemu informacji, w oparciu o centra obsługi inwestora, o firmach wykonawczych realizujących różne elementy inwestycji;
13) integracja środowiska gospodarczego w regionie.
W zakresie niezbędnym do realizacji celów określonych w niniejszym planie zarządzający może być stroną uzgadniającą i opiniującą działania podejmowane przez inne podmioty, polegające na:
14) opracowywaniu wszelkich planów zagospodarowania przestrzennego związanych z terenami stref (współpraca z samorządem);
15) inwentaryzacji gruntów i posadowionych na gruntach naniesień (współpraca z samorządem, właścicielem nieruchomości);
16) negocjacjach dotyczących dostarczania mediów (współpraca z samorządem, właścicielem nieruchomości, dostawcami mediów);
17) opracowywaniu koncepcji zaopatrzenia w media;
18) pracach projektowych dotyczących budowy infrastruktury drogowej i technicznej;
19) zawieraniu umów pomiędzy inwestorami a dostawcami mediów.
4.
Obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia PSSE oraz terminy ich wykonania
Obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia PSSE oraz terminy ich wykonania
5.
Środki na realizację celów
Środki na realizację celów
Finansowanie działań określonych niniejszym planem będzie realizowane w następujący sposób:
1) ze źródeł własnych pozyskanych z działalności statutowej (działalność gospodarcza), w tym z przychodów pochodzących z opłat za administrowanie uzyskiwanych na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z przedsiębiorcami;
2) ze źródeł zewnętrznych, w tym z funduszy strukturalnych.
W miarę udostępniania majątku inwestorom koszty jego utrzymania będą się zmniejszać. Wysokość wydatków przeznaczonych na marketing i promocję będzie skorelowana z możliwościami finansowymi zarządzającego. Zakłada się, że część wydatków będzie współfinansowana przez instytucje zewnętrzne (środki pomocowe, budżety lokalne). Stałym wydatkiem zarządzającego są koszty funkcjonowania spółki.
6.
Polityka rozwoju PSSE
Polityka rozwoju PSSE
6.1.
Inwestycje znaczące dla regionów - perspektywy powiększania terenów
Inwestycje znaczące dla regionów - perspektywy powiększania terenów
I tak:
1) dla województwa pomorskiego - założono pozyskiwanie inwestorów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, z sektora nowoczesnych usług i zaawansowanych technologii, współpracujących z instytucjami naukowymi oraz zajmujących się gromadzeniem i przetwarzaniem danych. W celu zagospodarowania kadry i terenów stoczniowych i portowych zakłada się również lokowanie inwestycji z branży maszynowej i metalowej. Uwzględniając bezrobocie w gminach oddalonych od dużych ośrodków miejskich, przewiduje się pozyskiwanie inwestorów gwarantujących tworzenie miejsc pracy w branży spożywczej i przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa pomorskiego "kryterium sektorów priorytetowych" poszerza się o branżę logistyczną i przetwórstwo spożywcze;
2) dla województwa kujawsko-pomorskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów z sektora nowoczesnych usług, branży maszynowej, elektronicznej i przetwórstwa spożywczego oraz gwarantujących tworzenie miejsc pracy w dziedzinach, w których województwo dysponuje dużym potencjałem kadrowym.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa kujawsko-pomorskiego "kryterium sektorów priorytetowych" poszerza się o branżę papierniczą i produkcję wyrobów na rzecz budownictwa;
3) dla województwa lubelskiego - z uwagi na potencjał regionu zakłada się pozyskiwanie inwestorów z branż i sektorów stwarzających możliwości kooperacji z firmami z branży spożywczej, meblarskiej i metalowej oraz z sektora usług magazynowania i obsługi transportu.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa lubelskiego "kryterium sektorów priorytetowych" poszerza się o przetwórstwo spożywcze i przemysł meblarski;
4) dla województwa wielkopolskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów reprezentujących zaawansowane technologie i współpracujących z instytucjami naukowymi oraz, ze względu na położenie strefy przy ważnych szlakach komunikacyjnych, projektów z branży logistycznej i poligraficznej.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa wielkopolskiego "kryterium sektorów priorytetowych" poszerza się o przemysł elektrotechniczny i produkcję części i akcesoriów dla przemysłu;
5) dla województwa zachodniopomorskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów z branży metalowej, maszynowej i elektronicznej. Priorytetowym kryterium wsparcia inwestycji w powiatach o stopie bezrobocia przekraczającej 20% będzie liczba tworzonych miejsc pracy.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa zachodniopomorskiego "kryterium sektorów priorytetowych" poszerza się o produkcję wyrobów na rzecz budownictwa oraz o przetwórstwo spożywcze.
Realizowane działania marketingowo-promocyjne będą zgodne z polityką rozwoju strefy określoną w Koncepcji, a ujęte w niej zasady obejmowania nowych gruntów statusem specjalnej strefy ekonomicznej będą stanowić podstawę do oceny wniosków kierowanych do zarządzającego o włączenie nowych terenów do strefy.
6.2.
Etapy rozwoju PSSE
Etapy rozwoju PSSE
Etap | Okres | Główne cele etapu |
I | 2009-2018 | * rozwój nowych inwestycji na terenie strefy, |
* dostosowanie obszarów strefy do potrzeb inwestorów, | ||
* kontynuacja rozbudowy infrastruktury technicznej i drogowej oraz realizacja nowych inwestycji w ww. zakresie na terenie poszczególnych podstref, | ||
* rozwój usług na terenie strefy i w jej otoczeniu, | ||
* osiągnięcie pełnego zagospodarowania strefy | ||
II | 2019-2024 | * stworzenie przedsiębiorcom optymalnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy |
III | 2025-2026 | * przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych obowiązujących w okresie funkcjonowania strefy |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »