Art. 8. - Ustalanie i wynagradzanie nauczycieli publicznych szkół powszechnych.
Dz. Praw P. Pol.1919.44.311
Akt utracił mocWszyscy kierownicy szkół otrzymują od gminy, względnie z funduszu szkolnego miejscowego, mieszkanie bezpłatnie, lub w braku tegoż równoważnik pieniężny. Równoważnik ten wypłaca kasa państwowa na rachunek gminy. Wszyscy pozostali nauczyciele otrzymują od państwa bezpłatnie mieszkanie, lub w braku tegoż równoważnik pieniężny ze skarbu państwa. Gmina, względnie fundusz szkolny miejscowy, są obowiązane zapewnić nauczycielowi wynajęcie odpowiedniego mieszkania.
Gmina, względnie fundusz szkolny miejscowy, są również obowiązane dostarczyć bezpłatnie do mieszkania w czasie właściwym wszystkim nauczycielom opału, lub wypłacić równoważnik pieniężny z własnych funduszów.
W gminach miejskich i wiejskich otrzymują nauczyciele, nie mający mieszkania w naturze dodatek pieniężny wyrównawczy.
Gminy pod tym względem dzielą się na 4 klasy:
Do | I | klasy | należą | miasta | liczące | powyżej | 75.000 | ludności. |
" | II | " | " | " | " | " | 50.000 | " |
" | III | " | " | " | " | " | 20.000 | " |
" | IV | " | " | pozostałe miasta i gminy wiejskie. |
I. W miastach I klasy dodatek ten wynosi:
II. W miastach II klasy:
a) | 420 | mk. | rocznie, |
b) | 600 | " | " |
c) | 750 | " | " |
III. W miastach III klasy:
a) | 300 | mk. | rocznie, |
b) | 450 | " | " |
c) | 600 | " | " |
IV. W miastach IV klasy i w gminach wiejskich:
a) | 240 | mk. | rocznie, |
b) | 360 | " | " |
c) | 540 | " | " |
Zarządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych określi bliżej warunki, jakim odpowiadać winny mieszkania dostarczone bezpłatnie nauczycielom.
Uwzględniając stosunki miejscowe, Rady Szkolne okręgowe określą normy, podług jakich nauczyciele będą otrzymywali opał, względnie równoważnik pieniężny za opał.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »