Art. 50. - [Odmowa wykonania autoryzowanego zlecenia płatniczego] - Usługi płatnicze.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.30 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 9 stycznia 2024 r. do: 31 maja 2024 r.
Art. 50. [Odmowa wykonania autoryzowanego zlecenia płatniczego]
1.
Dostawca prowadzący rachunek nie może odmówić wykonania autoryzowanego zlecenia płatniczego inicjowanego przez płatnika, w tym za pośrednictwem dostawcy świadczącego usługę inicjowania transakcji płatniczej, albo odbiorcę lub za jego pośrednictwem, chyba że nie zostały spełnione przez płatnika postanowienia umowy między dostawcą prowadzącym rachunek a płatnikiem lub możliwość albo obowiązek takiej odmowy wynika z odrębnych przepisów.2.
W przypadku gdy dostawca odmawia wykonania zlecenia płatniczego, jest obowiązany powiadomić użytkownika w najbliższym możliwym terminie, nie później jednak niż w terminach określonych zgodnie z art. 54 i art. 56:1)
o odmowie,2)
jeżeli to możliwe - o przyczynach odmowy,3)
jeżeli to możliwe - o procedurze sprostowania błędów, które spowodowały odmowę- chyba że powiadomienie takie jest niedopuszczalne z mocy odrębnych przepisów.
3.
Strony mogą zastrzec w umowie, że w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawca ma prawo pobierać opłaty nieprzekraczające uzasadnionych kosztów ponoszonych przez dostawcę, jeżeli odmowa wykonania zlecenia płatniczego była obiektywnie uzasadniona.4.
Do celów, o których mowa w art. 54 i art. 56 oraz art. 144-146 zlecenie płatnicze, którego wykonania odmówiono, uznaje się za nieotrzymane.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (5)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (5)
- Czy bank może przeprowadzać transakcje za pośrednictwem rachunku bankowego, jeśli dowód osobisty klienta stracił ważność?
- Czy bank może wprowadzić do regulaminu zapis o tym, że będzie blokował dostęp do bankowości internetowej lub karty klientom, którzy nie zaktualizowali w banku dokumentu tożsamości?
- Czy istnieje przepis prawa na podstawie którego bank może zablokować wykonywanie dyspozycji z rachunku bankowego klienta z powodu utraty ważności dowodu osobistego, którym posługuje się ten klient?