Urządzenia pasażerskie na statkach morskich oraz certyfikaty pasażerskie.
Dz.U.1935.61.392
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 10 sierpnia 1935 r.
o urządzeniach pasażerskich na statkach morskich oraz o certyfikatach pasażerskich.
Inspekcję urządzeń pasażerskich przeprowadza właściwa władza inspekcyjna.
Do protokółu powinny być dołączone szkice z podaniem dokładnych wymiarów: pomieszczeń pasażerskich, schronów i ustępów. Szkice pomieszczeń pasażerskich powinny uwzględniać ilość i rozmieszczenie łóżek i tapczanów.
W razie stwierdzenia przez inspekcję, że statek lub urządzenia pasażerskie nie nadają się do przewożenia pasażerów, władza inspekcyjna odmówi wydania certyfikatu pasażerskiego.
Certyfikat pasażerski ważny jest jedynie tak długo, jak długo trwa ważność certyfikatu bezpieczeństwa. Ważność certyfikatu pasażerskiego może być przedłużona tylko łącznie z przedłużeniem ważności certyfikatu bezpieczeństwa.
Dotychczasowe certyfikaty, upoważniające do przewozu podróżnych przez ocean, zachowują ważność w przeciągu 2 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia niniejszego.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
INSTRUKCJA.
INSTRUKCJA.
Jeżeli w pomieszczeniu, obliczonem dla pasażerów będzie przewożony ładunek lub przedmioty, służące do zaopatrzenia statku to, na każde 1,10 m2 zajętej powierzchni podłogi takiego pomieszczenia, należy ilość pasażerów zmniejszyć o jedną osobę.
Długość w metrach | Szerokość w metrach | |
Dla dzieci w wieku od jednego do trzech lat | 1,10 | 0,41 |
Dla dzieci w wieku od trzech do ośmiu lat | 1,50 | 0,46 |
Dla dzieci w wieku od ośmiu do 12 lat | 1,60 | 0,51. |
W każdym wypadku należy upewnić się, czy nie istnieje niebezpieczeństwo wyrzucenia dziecka z łóżka podczas przechyłów statku.
Pomieszczenia pasażerskie powinny być oświetlane wyłącznie elektrycznością; pozatem na każdym statku pasażerskim powinna się znajdować ilość lamp naftowych, wystarczająca do oświetlenia pomieszczeń pasażerskich na wypadek uszkodzenia instalacji elektrycznej. Należy zwracać baczną uwagę na instalację elektryczną, a w szczególności na niedokładną lub niedostateczną izolację przewodników i zabezpieczenie ich przed uszkodzeniem.
Pomieszczenia międzypokładowe, które nie posiadają naturalnego światła, mogą być użyte, o ile otrzymają dostateczne oświetlenie elektryczne, jako pomieszczenia pasażerskie.
Źródło światła elektrycznego powinno być umieszczone w taki sposób, aby nie groziło przerwanie dopływu światła w razie nieznacznego zalania przedziału maszynowego wskutek uszkodzenia dna, lub innego wypadku.
Należy dbać, aby przewietrzanie było dostateczne, a urządzenia wentylacyjne umożliwiały dobry dostęp powietrza na wypadek zamknięcia luk w czasie ziej pogody.
Miejsca, przewietrzane jedynie zapomocą luk, lub takie, które nie posiadają zabezpieczonego dopływu powietrza we wszystkich okolicznościach nie mogą być przeznaczone na pomieszczenia pasażerskie.
Wymienione ubikacje dopuszczalne są w przedziale pasażerskim o ile posiadają drzwi i grodzie żelazne lub ogniotrwałe, znajdują się w końcu przedziału i posiadają otwory wejściowe, prowadzące na otwarty pokład.
Pomieszczenia pasażerskie, przylegające do zasobni paliwa' płynnego, powinny być oddzielone od tych zasobni dodatkowemi gazoszczelnemi grodziami stalowemi tak urządzonemi, aby przestrzeń między dwiema grodziami była dobrze przewietrzana i dostępna.
Pomieszczenia pasażerskie położone na pokładzie, tworzącym pułap zasobni paliwa płynnego, są dozwolone pod warunkiem, że pokład będzie zupełnie gazoszczelny dla paliwa płynnego, że w obrębie tych pomieszczeń nie będzie włazów lub otworów, prowadzących do zasobni palika, że podłoga tych pomieszczeń pasażerskich będzie wyłożona specjalną, niepalną, zatwierdzoną przez władzę inspekcyjną, masą izolacyjną o grubości co najmniej 38 mm oraz, że pomieszczenia te będą szczególnie dobrze przewietrzane.
Przepis ten dotyczy tylko tych pokładów, które znajdują się w przedziałach lub częściach statku, gdzie umieszczeni są pasażerowie oraz łych pokładów, które znajdują się bezpośrednio nad temi przedziałami; przepis ten nie ma zastosowania do części statku, nieprzeznaczonych dla pasażerów.
Drewniane podłogi w pomieszczeniach pasażerskich oraz korytarzach przylegających do tych pomieszczeń, powinny być należycie ułożone i uszczelnione; w pomieszczeniach tych podłogi mogą być również ułożone z masy izolacyjnej na żelaznym lub stalowym pokładzie w sposób, zatwierdzony przez władzę inspekcyjną.
Jeżeli urządzone jest ciągłe nadburcie, to wysokość, jego powinna wynosić co najmniej 1,10 m a furty wodne powinny być zaopatrzone w odpowiednie okratowanie dla ochrony pasażerów i dzieci.
Ilość wanien lub natrysków dla pasażerów każdej klasy nie powinna być mniejsza niż jedna na 30 pasażerów.
Liczba ustępów dla każdej klasy nie powinna być mniejsza, niż podano w następującej tabeli:
Pasażerów | Ustępy | Pisuary lub dodatkowe ustępy zamiast nich |
60 | 2 | 1 |
120 | 3 | 1 |
180 | 4 | 2 |
300 | 5 | 2 |
400 | 6 | 3 |
540 | 7 | 3 |
700 | 8 | 4 |
800 | 9 | 4 |
W żadnym wypadku ilość ustępów nie może być mniejsza niż 2.
Jeżeli pasażerowie przewożeni są w dwóch lub więcej klasach, to ilość ustępów, przeznaczonych do użytku pasażerów jednej klasy, może nie przekraczać 6, pod warunkiem, że będą również przewidziane 2 pisuary.
Jeżeli wszyscy pasażerowie przewożeni są w jednej klasie, to całkowita ilość ustępów może nie przekraczać 8 pod warunkiem, że będą również przewidziane 4 pisuary.
Należy wydzielić w odpowiednim stosunku ustępy do wyłącznego użytku kobiet i dzieci, co powinno być uwidocznione nazewnątrz napisami.
Dojścia do ustępów powinny być zawsze wolne; ustępy powinny być tak urządzone, aby zapewniały należytą dyskrecję.
Ustępy powinny być dostatecznej wysokości i wielkości, utrzymywane w czystości, dobrze oświetlone, przewietrzane i zdrenowane oraz skutecznie zasłonięte od działania fal i niepogody.
Można zezwalać na urządzenie osobnych ustępów, przy kabinach, jeżeli ich pojemność zostanie wliczona do pojemności netto statku.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 2
CERTYFIKAT PASAŻERSKI
CERTYFIKAT PASAŻERSKI
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »