Uprawianie sportów motorowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.83.940

Akt utracił moc
Wersja od: 16 września 2004 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 września 2000 r.
w sprawie uprawiania sportów motorowych.

Na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 25, poz. 113 i Nr 137, poz. 639, z 1997 r. Nr 106, poz. 680, Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 160, poz. 1078, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 96, poz. 1106 i Nr 101, poz. 1178 oraz z 2000 r. Nr 9, poz. 117 i Nr 72, poz. 839) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowe wymogi i kwalifikacje niezbędne do uprawiania sportów motorowych, sposób ich uzyskiwania, wynikające z nich uprawnienia, zasady nadawania, zawieszania i cofania tych uprawnień, wzór dokumentu stwierdzającego te kwalifikacje i uprawnienia oraz zasady bezpieczeństwa obowiązujące w sportach motorowych.
1.
Sporty motorowe mogą uprawiać osoby, które ukończyły w odniesieniu do sportu:
1) 1
motocyklowego - 17 lat, a w konkurencji młodzików - 10 lat,
2)
żużlowego - 16 lat, a w konkurencji młodzików - 10 lat,
3)
samochodowego - 17 lat,
4)
kartingowego - 15 lat, a w konkurencji młodzików - 10 lat.
2.
Poza spełnieniem wymogów określonych w ust. 1, do uprawiania sportów motorowych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, jest niezbędne posiadanie:
1)
certyfikatu stwierdzającego kwalifikacje i uprawnienia do uprawiania określonej dyscypliny sportów motorowych,
2)
zaświadczenia wydanego przez lekarza posiadającego specjalizację z zakresu medycyny sportowej o braku przeciwwskazań do uprawiania określonej dyscypliny sportów motorowych,
3) 2
prawa jazdy właściwego dla uprawianej dyscypliny,
4)
umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.
3. 3
Obowiązek posiadania prawa jazdy nie dotyczy osób uprawiających sporty motorowe na torach i trasach zamkniętych.
4.
Osoby, które ukończyły 13 lat i uprawiają sport na motorowerach, mogą brać udział w treningach i zawodach organizowanych na drogach publicznych pod warunkiem posiadania karty motorowerowej.
1.
Uprawnienia do uprawiania sportów motorowych w określonej dyscyplinie tych sportów nadaje, zawiesza i cofa Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego, zwany dalej "PZM", lub z jego upoważnienia - jednostki terenowe PZM.
2.
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, nadaje się osobie, która spełnia wymogi określone w rozporządzeniu.
3.
Nadanie uprawnień następuje na wniosek osoby zainteresowanej.
4.
Do wniosku o nadanie uprawnień załącza się:
1)
pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego, jeżeli wnioskodawca nie ukończył 18 lat,
2)
zaświadczenie, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 2.
5.
Dokumentem stwierdzającym posiadanie kwalifikacji i uprawnień jest certyfikat, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
1.
Kwalifikacje stwierdza się na podstawie wyników egzaminów: teoretycznego i praktycznego, przeprowadzonych zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi PZM.
2.
Egzaminy, o których mowa w ust. 1, przeprowadza komisja powołana przez PZM w trzyosobowych zespołach egzaminacyjnych; w skład zespołu powinien wchodzić co najmniej jeden egzaminator posiadający kwalifikacje trenerskie lub instruktorskie w danej dyscyplinie sportu.
3.
PZM zawiadamia wnioskodawcę o terminie i miejscu egzaminu, co najmniej na 30 dni przed wyznaczoną datą.
4.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, w którym stwierdza się wynik egzaminu; protokół podpisują przewodniczący i członkowie zespołu egzaminacyjnego.
5.
Wynik egzaminu określa się jako "pozytywny" lub "negatywny".
6.
W razie negatywnego wyniku egzaminu, osoba ubiegająca się o stwierdzenie kwalifikacji może ponownie przystąpić do egzaminu nie wcześniej niż po upływie 30 dni.
1.
Uprawnienia, o których mowa w § 3 ust. 1, zawiesza się, jeżeli właściwa komisja PZM orzekła okresową dyskwalifikację zawodnika.
2.
Uprawnienia, o których mowa w § 3 ust. 1, cofa się, jeżeli właściwa komisja PZM orzekła dożywotnią dyskwalifikację zawodnika.
PZM prowadzi rejestr wydanych certyfikatów.
1.
Zawody w sportach motorowych mogą być przeprowadzane wyłącznie na homologowanych przez PZM torach stałych, prowizorycznych i jednorazowych albo na zatwierdzonych przez PZM trasach przejazdu.
2.
Zgodność toru lub trasy z homologacją lub warunkami zatwierdzenia sprawdza bezpośrednio przed zawodami sędzia zawodów lub zespół sędziów zawodów.
3.
Tory i trasy, o których mowa w ust. 1, powinny spełniać warunki określone w regulaminach sportowych i technicznych PZM.
1.
Podczas zawodów zawodnicy powinni być wyposażeni w kaski ochronne, posiadające znaki atestu uznane odpowiednio przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) lub Międzynarodową Federację Motocyklową (FIM).
2.
Używanie okularów i szyb ochronnych, wykonanych wyłącznie z elastycznych materiałów, jest dozwolone pod warunkiem, że nie stanowią one integralnej części kasku.
1.
Podczas zawodów zawodnicy powinni być ubrani w kombinezony lub ubrania ochronne, rękawice i buty wykonane z atestowanych materiałów uznanych odpowiednio przez FIA lub FIM.
2.
Na ubraniu powinien być umieszczony znak potwierdzający wykonanie ubrania z atestowanego materiału.
3.
Materiał, o którym mowa w ust. 1, powinien posiadać następujące cechy:
1)
ognioodporność,
2)
odporność na ścieranie,
3)
wysoki współczynnik tarcia w kontakcie z nawierzchnią,
4)
dobre wchłanianie potu,
5)
nietoksyczność i niealergiczność,
6)
nietopliwość.
Kaski oraz inne elementy wyposażenia muszą spełniać warunki bezpieczeństwa zawodnika określone w przepisach FIA i FIM.
1.
W czasie zawodów w sportach motorowych można używać tylko pojazdów, w których wszystkie zewnętrzne części wirujące są osłonięte.
2.
Pojazdy używane podczas zawodów sportowych, z wyjątkiem motocykli do uprawiania sportu żużlowego, powinny mieć sprawnie działające hamulce, odpowiednie do ciężaru pojazdu i jego maksymalnej prędkości.
3.
Motocykle do uprawiania sportu żużlowego powinny mieć urządzenie przerywające obwód zapłonowy i unieruchamiające silnik pojazdu, w razie gdy kierowca straci kontakt z motocyklem.
4.
W czasie zawodów na drogach publicznych używa się pojazdów, które odpowiadają warunkom ustalonym dla pojazdów dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych.
Kierownik zawodów lub komisarz techniczny ma obowiązek nie dopuścić do zawodów zawodnika, którego sprzęt lub wyposażenie nie spełnia wymogów określonych w rozporządzeniu lub w regulaminie zawodów, oraz wycofać z zawodów każdego zawodnika, którego sprzęt zagraża bezpieczeństwu lub którego wyposażenie stało się w czasie zawodów niekompletne.
Za bezpieczne przeprowadzenie zawodów motorowych jest odpowiedzialny organizator.
Podczas zajęć treningowych należy:
1)
przestrzegać przepisów bezpieczeństwa, dotyczących wyposażenia osobistego zawodników oraz pojazdów, które obowiązują podczas zawodów,
2)
prowadzić szkolenie ze szczególnym uwzględnieniem opanowania bezpiecznej jazdy w warunkach zawodów sportowych.
Szkolenie zawodników może być prowadzone wyłącznie przez osoby mające uprawnienia trenera lub instruktora sportów motorowych właściwej dyscypliny.
Osoby posiadające licencję na uprawianie określonej dyscypliny sportów motorowych wydaną przed dniem wejścia w życie rozporządzenia otrzymują certyfikat, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

CERTYFIKAT

1 § 2 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2004 r. (Dz.U.04.191.1961) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2004 r.
2 § 2 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2004 r. (Dz.U.04.191.1961) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2004 r.
3 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2004 r. (Dz.U.04.191.1961) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2004 r.