Upoważnianie uznanej organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1942

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 września 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 29 sierpnia 2023 r.
w sprawie upoważniania uznanej organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej 2

Na podstawie art. 8 ust. 11 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 1666) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
minimalny zakres postanowień umowy, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej "ustawą", zawieranej między ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej a uznaną organizacją;
2)
szczegółowy sposób i tryb sprawowania nadzoru nad uznanymi organizacjami upoważnionymi do wykonywania zadań administracji morskiej;
3)
szczegółowy zakres informacji zawartych w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 8 ust. 9 ustawy;
4)
szczegółowy zakres informacji zawartych w sprawozdaniu i ocenie, o których mowa w art. 8 ust. 8 pkt 2 lit. f ustawy, oraz termin ich przekazania.
Minimalny zakres postanowień umowy, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, obejmuje postanowienia dotyczące:
1)
zastosowania i celu umowy;
2)
warunków ogólnych;
3)
zakresu zadań powierzanych uznanej organizacji, w tym:
a)
przeprowadzania inspekcji i wydawania certyfikatów statkom,
b)
możliwości jednorazowego powierzenia uznanej organizacji dodatkowych zadań administracji morskiej,
c)
zapobiegania powstawaniu konfliktu interesów w związku z innymi rodzajami działalności tej organizacji,
d)
obowiązku współpracy uznanej organizacji z organami inspekcji państwa portu w celu usuwania stwierdzonych przez tę inspekcję uchybień lub rozbieżności;
4)
podstawy prawnej wykonywanych zadań, w tym zasad określania i stosowania interpretacji postanowień umów międzynarodowych oraz decyzji dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego statku w przypadku wydania pierwszego certyfikatu zwolnienia lub zgody na zastosowanie rozwiązań równoważnych;
5)
procedury informowania przez uznaną organizację organów administracji morskiej w przypadku:
a)
zadań takich jak przeprowadzanie inspekcji i wydawanie certyfikatów statkom,
b)
jednorazowego powierzenia uznanej organizacji dodatkowych zadań administracji morskiej,
c)
zmiany klasy statku, jej zawieszenia, przywrócenia i utraty,
d)
gdy statek nie jest zdatny do wyjścia w morze bez powodowania zagrożenia dla statku lub znajdujących się na nim osób lub nie może uprawiać żeglugi bez powodowania zagrożenia dla środowiska morskiego,
e)
innym niż wymienione w lit. a-d;
6)
warunków współpracy uznanej organizacji z administracją morską w zakresie opracowywania i przekazywania przepisów i procedur dotyczących budowy, wyposażenia, utrzymania i przeglądów statków - w celu zapewnienia jednolitej interpretacji konwencji międzynarodowych, w tym języka i formy;
7)
opłat na rzecz budżetu państwa w związku z zadaniami zrealizowanymi przez uznaną organizację;
8)
procedur postępowania administracyjnego;
9)
poufności informacji przekazywanych między uznaną organizacją a organami administracji morskiej;
10)
odpowiedzialności, w tym finansowej, za szkody niemajątkowe i majątkowe powstałe w wyniku działania upoważnionej uznanej organizacji oraz obowiązku posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z działalnością upoważnionej uznanej organizacji w zakresie upoważnienia lub innego zabezpieczenia w tym zakresie, przy czym odpowiedzialność za te szkody nie może zostać ograniczona do kwot mniejszych niż kwoty wskazane w art. 5 ust. 2 lit. b dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 47, z późn. zm.);
11)
szczegółowego zakresu upoważnienia uznanej organizacji obejmującego:
a)
typy i wielkość statków,
b)
przepisy prawa krajowego i międzynarodowego,
c)
zatwierdzanie dokumentacji technicznej i planów,
d)
inspekcje i audyty,
e)
wystawianie, potwierdzanie i odnawianie certyfikatów,
f)
działania naprawcze,
g)
przekazywanie organom administracji morskiej informacji w zakresie objętym umową;
12)
wypowiedzenia umowy;
13)
naruszenia warunków umowy;
14)
rozstrzygania sporów;
15)
korzystania z podwykonawców;
16)
wprowadzania zmian do umowy;
17)
wejścia w życie i czasu trwania umowy;
18)
daty, miejsca i formy sporządzenia umowy;
19)
w ramach sprawowanego nadzoru organów administracji morskiej nad upoważnioną uznaną organizacją:
a)
zapewnienia przez uznaną organizację dostępu do:
dokumentacji systemu zarządzania jakością,
wewnętrznych instrukcji, cyrkularzy i wytycznych,
dokumentacji dotyczącej statków o polskiej przynależności,
b)
współpracy podczas tego nadzoru,
c)
dostarczania przez uznaną organizację informacji i danych, dotyczących w szczególności uszkodzeń i wypadków statków oraz wyników inspekcji państwa portu, w tym zatrzymań i uchybień powiązanych z odpowiedzialnością upoważnionej uznanej organizacji.
1. 
W ramach harmonogramu działań przewidzianych w programie nadzoru, o którym mowa w art. 8 ust. 8 pkt 1 lit. a ustawy, dyrektor urzędu morskiego sporządza plan wizyt na statkach oraz w siedzibie armatora statku, obejmujący inspekcje doraźne, audyty dodatkowe oraz udział w charakterze obserwatora zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy w inspekcjach i audytach przeprowadzanych przez upoważnioną uznaną organizację z uwzględnieniem, że:
1)
wizytę na statku podlegającym umowom międzynarodowym planuje się nie rzadziej niż raz na pięć lat;
2)
audyt dodatkowy armatora statku planuje się nie rzadziej niż raz na pięć lat;
3)
wizyty na statkach zidentyfikowanych jako stwarzające zwiększone ryzyko dla bezpieczeństwa żeglugi, środowiska oraz bezpieczeństwa zdrowia i życia na morzu planuje się z częstotliwością, która w ocenie organu inspekcyjnego pozwoli zmniejszyć to ryzyko do bezpiecznego poziomu.
2. 
Dyrektor urzędu morskiego przeprowadza inspekcje doraźne i audyty dodatkowe oraz bierze udział w charakterze obserwatora zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy w inspekcjach i audytach przeprowadzanych przez upoważnioną uznaną organizację zgodnie z planem wizyt, o którym mowa w ust. 1.
3. 
Po każdej wizycie na statku lub w siedzibie armatora statku dyrektor urzędu morskiego przekazuje upoważnionej uznanej organizacji informację o wynikach inspekcji albo audytu, albo wnioskach z ich obserwacji.
4. 
W przypadku wykrytych niezgodności dyrektor urzędu morskiego zobowiązuje upoważnioną uznaną organizację do podjęcia działań naprawczych i monitoruje skuteczność tych działań.
1. 
Przewodniczący zespołu audytującego, o którym mowa w art. 8 ust. 8a ustawy, przekazuje upoważnionej uznanej organizacji plan audytu, obejmujący zakres i termin jego przeprowadzenia, nie później niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia audytu.
2. 
Audyt obejmuje sprawdzenie, czy upoważniona uznana organizacja:
1)
spełnia minimalne kryteria, o których mowa w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady(WE) nr 391/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 11, z późn. zm.);
2)
wykonuje zadania administracji morskiej zgodnie z umową;
3)
prawidłowo realizuje zadania, do których wykonywania została upoważniona;
4)
w przypadku zatrzymania statku przez inspekcję państwa portu podjęła działania polegające w szczególności na współpracy z inspektorami inspekcji państwa portu w celu usunięcia uchybień wykrytych na statku podczas inspekcji oraz, w razie potrzeby, zapewnieniu obecności na statku swojego przedstawiciela;
5)
powiadomiła organ inspekcyjny o każdym przypadku stwierdzenia, że stan statku lub jego wyposażenia nie odpowiada danym zawartym we właściwym certyfikacie lub że statek nie jest zdatny do wyjścia w morze bez zagrożenia dla bezpieczeństwa żeglugi lub środowiska morskiego, oraz podjęła działania naprawcze.
3. 
Przewodniczący zespołu audytującego sporządza raport z przeprowadzonego audytu, którego egzemplarz lub odwzorowanie cyfrowe jest przekazywane upoważnionej uznanej organizacji.
4. 
W przypadkustwierdzeniauchybieńministerwłaściwydosprawgospodarkimorskiej wyznacza upoważnionej uznanej organizacji termin ich usunięcia.
Sprawozdanie upoważnionej uznanej organizacji, o którym mowa w art. 8 ust. 9 ustawy, zawiera informacje o:
1)
spełnianiu kryteriów lub warunków, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1;
2)
przeprowadzonych inspekcjach i audytach oraz wystawionych albo potwierdzonych certyfikatach w formie zestawienia zawierającego datę przeprowadzenia inspekcji albo audytu i wystawienia albo potwierdzenia certyfikatu;
3)
należnościach stanowiących dochód budżetu państwa pobieranych przez upoważnioną uznaną organizację;
4)
dodatkowych wymaganiach dla statków o polskiej przynależności;
5)
awariach i wypadkach statków o polskiej przynależności klasyfikowanych lub certyfikowanych przez upoważnioną uznaną organizację;
6)
wynikach inspekcji państwa portu na statkach o polskiej przynależności klasyfikowanych lub certyfikowanych przez upoważnioną uznaną organizację, w tym liczbie uchybień, liczbie uchybień związanych z działalnością upoważnionej uznanej organizacji i liczbie zatrzymań.
Sprawozdanie dyrektora urzędu morskiego, o którym mowa w art. 8 ust. 8 pkt 2 lit. f ustawy, zawiera informacje o:
1)
liczbie statków znajdujących się we właściwości dyrektora urzędu morskiego:
a)
nad którymi nadzór klasyfikacyjny sprawowała upoważniona uznana organizacja,
b)
które certyfikowała upoważniona uznana organizacja;
2)
czynnościach dyrektora urzędu morskiego podejmowanych w ramach sprawowania nadzoru nad działalnością upoważnionych uznanych organizacji oraz ich wynikach;
3)
liczbie i terminach wizyt na statkach oraz w siedzibie armatora statku przeprowadzonych przez dyrektora urzędu morskiego w ramach sprawowania nadzoru nad działalnością upoważnionych uznanych organizacji.
Ocena dyrektora urzędu morskiego, o której mowa w art. 8 ust. 8 pkt 2 lit. f ustawy, zawiera:
1)
dane dotyczące:
a)
awarii i wypadków statków znajdujących się we właściwości dyrektora urzędu morskiego i klasyfikowanych lub certyfikowanych przez upoważnioną uznaną organizację,
b)
wyników inspekcji państwa portu na statkach znajdujących się we właściwości dyrektora urzędu morskiego i klasyfikowanych lub certyfikowanych przez upoważnioną uznaną organizację,
c)
wyników inspekcji doraźnych i audytów dodatkowych przeprowadzonych przez dyrektora urzędu morskiego w ramach sprawowania nadzoru nad działalnością upoważnionych uznanych organizacji

- wraz z odniesieniem się organu inspekcyjnego do tych danych i wskazaniem, czy jest to tendencja wzrostowa czy spadkowa;

2)
informacje o:
a)
wynikach przeprowadzanych inspekcji i audytów dodatkowych oraz wnioskach z obserwacji inspekcji i audytów przeprowadzanych przez upoważnioną uznaną organizację, w których dyrektor urzędu morskiego brał udział w charakterze obserwatora zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy,
b)
skuteczności działań naprawczych podjętych przez uznaną organizację;
3)
wnioski dotyczące dalszej współpracy organów administracji morskiej z upoważnioną uznaną organizacją.
Dyrektor urzędu morskiego przekazuje ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej sprawozdanie i ocenę, o których mowa w art. 8 ust. 8 pkt 2 lit. f ustawy, w terminie do końca pierwszego kwartału roku następującego po roku, którego dotyczy to sprawozdanie i ta ocena.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 3
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury(Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich działań administracji morskich (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 47, Dz. Urz. UE L 366 z 20.12.2014, str. 83 oraz Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 września 2014 r. w sprawie upoważniania uznanej organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej (Dz. U. poz. 1334), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 261).