Uposażenie pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1984.18.86

Akt utracił moc
Wersja od: 1 kwietnia 1985 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 marca 1984 r.
w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

Na podstawie art. 24 i 31 ust. 2 ustawy z dnia 28 października 1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia i planowej gospodarce w służbie zdrowia (Dz. U. z 1948 r. Nr 55, poz. 434, z 1950 r. Nr 36, poz. 327, z 1951 r. Nr 1, poz. 2 i z 1955 r. Nr 11, poz. 67) zarządza się, co następuje:

Przepisy wstępne.

§  1.
1.
Rozporządzenie stosuje się do zatrudnionych w zakładach społecznych służby zdrowia, w zakładach pomocy społecznej i w zakładach rehabilitacji zawodowej inwalidów:
1)
pracowników medycznych i pozostałych pracowników działalności podstawowej,
2)
pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych,
3)
pracowników gospodarczych i pracowników obsługi.
2.
Rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pracowników transportu sanitarnego i lotniczego innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,
2)
pracowników przedsiębiorstw uzdrowiskowych, innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,
3)
pracowników przedsiębiorstw zaopatrzenia farmaceutycznego i ich placówek,
4) 1
(skreślony),
5)
innych pracowników zakładów wymienionych w ust. 1, otrzymujących wynagrodzenie na podstawie odrębnych przepisów.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o pracownikach działalności podstawowej, rozumie się przez to:
1)
pracowników medycznych z wyższym wykształceniem: lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, magistrów pielęgniarstwa, magistrów analityki medycznej oraz pracowników z innym niż medyczne wyższym wykształceniem mającym trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia,
2)
średni personel medyczny, a mianowicie:
a)
pracowników medycznych: felczerów, pielęgniarki, położne, techników medycznych (farmaceutycznych, dentystycznych i innych), laborantów medycznych, instruktorów higieny, opiekunki dziecięce, dietetyczki, higienistki, higienistki stomatologiczne, masażystów, pracowników socjalnych, asystentki pielęgniarskie, młodsze pielęgniarki, instruktorów terapii zajęciowej, mających dyplom ukończenia szkoły medycznej, oraz innych pracowników ze średnim wykształceniem niemedycznym, mającym trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia,
b)
innych pracowników działalności podstawowej: kontrolerów sanitarnych, pomoce dentystyczne, dezynfektorów, przyuczonych masażystów, przyuczone pielęgniarki, przyuczone laborantki, przyuczone dietetyczki, preparatorów oraz statystyków medycznych, rejestratorów medycznych i sekretarki medyczne, jeżeli pracownicy ci odbyli odpowiednie przeszkolenie,
3)
niższy personel działalności podstawowej: sanitariuszy szpitalnych, sanitariuszy, salowe, łazienkowych, sterylizatorów, kąpielowych urządzeń zabiegowych, pomoce laboratoryjne, przyuczone rejestratorki medyczne, fasowaczki i gipsiarzy.
2.
Przez określenie "zespół opieki zdrowotnej", zwany dalej "zespołem", rozumie się zakład społeczny służby zdrowia będący samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową, zespalającą wszystkie lub niektóre placówki służby zdrowia działające na określonym obszarze.
3.
Przez określenie "jednostka samodzielna" rozumie się szpital, sanatorium, stację sanitarno-epidemiologiczną, zakład pomocy społecznej i inne zakłady będące samodzielnymi jednostkami organizacyjnymi i budżetowymi.
4.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej określa inne niż medyczne kwalifikacje mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia.

Uposażenie zasadnicze.

§  3.
1.
Ustala się:
1)
tabelę stanowisk i zaszeregowania pracowników działalności podstawowej, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
taryfikator kwalifikacyjny pracowników działalności podstawowej, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3)
tabelę stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia,
4)
tabelę stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników gospodarczych i pracowników obsługi, stanowiącą załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
Pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia podlegają zaszeregowaniu na odpowiednie stanowiska określone w załącznikach nr 1, 3 i 4 do rozporządzenia, stosownie do posiadanych przez nich kwalifikacji i zakresu ich obowiązków.
3.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych może uzupełniać tabele stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania, stanowiące załączniki nr 1–4 do rozporządzenia, nowymi stanowiskami.
§  4.
1.
Uposażenie zasadnicze określone w załącznikach nr 1, 3 i 4 do rozporządzenia przysługuje pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy.
2.
W razie zatrudnienia w niższym lub wyższym wymiarze czasu pracy niż wymieniony w ust. 1, uposażenie zasadnicze pracownika oblicza się proporcjonalnie do tygodniowego wymiaru czasu pracy przewidzianego w umowie o pracę.
3.
Stawki godzinowe oblicza się dzieląc kwotę miesięcznego uposażenia zasadniczego, wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika, przez:
1)
178 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 42 godziny,
2)
170 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 40 godzin,
3)
135 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 31 godzin i 30 minut,
4)
128 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 30 godzin,
5)
112 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 26 godzin i 15 minut.
4.
Uposażenie zasadnicze określone dla średniego personelu medycznego, niższego personelu działalności podstawowej oraz pracowników gospodarczych i obsługi, zatrudnionych w systemie pracy zmianowej, ulega obniżeniu o kwotę 500 zł w odniesieniu do średniego personelu medycznego, a o kwotę 250 zł w odniesieniu do niższego personelu działalności podstawowej oraz pracowników gospodarczych i obsługi – w razie przejścia do pracy w systemie jednozmianowym.

Dodatki do uposażenia.

§  5.
1.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych przysługuje dodatek funkcyjny według następującej tabeli:
Stawka dodatku funkcyjnegoMiesięczna kwota w zł
1 500
21.000
31.500
42.000
52.500
63.000
73.500
84.000
94.500
105.000
115.500
126.000
2.
Wysokość dodatku funkcyjnego na poszczególnych stanowiskach kierowniczych określają załączniki nr 1 i 3 do rozporządzenia.
3.
Dodatek funkcyjny przyznaje i określa jego wysokość dla dyrektora i zastępcy dyrektora – kierownik jednostki nadrzędnej, a dla pozostałych pracowników zajmujących kierownicze stanowiska – dyrektor (kierownik) zakładu pracy.
4.
Dodatek funkcyjny przysługuje przez okres pełnienia obowiązków na kierowniczym stanowisku.
5.
Pracownikowi, któremu powierzono czasowe zastępstwo pracownika na stanowisku kierowniczym, przysługuje, począwszy od czwartego miesiąca nieprzerwanego pełnienia czasowego zastępstwa, dodatek funkcyjny w wysokości nie niższej od najniższego dodatku funkcyjnego, przewidzianego na stanowisku zastępowanego.
§  6.
1. 2
Pracownikom przysługuje dodatek za wieloletnią pracę w wysokości wynoszącej po 5 latach pracy 5% miesięcznego uposażenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego uposażenia zasadniczego.
2.
Zmiana wysokości dodatku za wysługę lat, wynikająca z osiągnięcia określonej liczby lat pracy, następuje od pierwszego dnia najbliższego miesiąca kalendarzowego.
3.
Dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy, za które przysługuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
4.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych ustala szczegółowe zasady obliczania stażu pracy stanowiącego podstawę do przyznawania dodatku za wysługę lat.
§  7.
1.
Położnej zatrudnionej w izbie porodowej (samodzielne stanowisko) przysługuje dodatek do uposażenia zasadniczego w wysokości od 400 do 2.000 zł miesięcznie.
2.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej ustali szczegółowe zasady przyznawania dodatku, o którym mowa w ust. 1.
§  8.
Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatki określone w § 6 i 7 przysługują proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy.
§  9.
1.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 przysługuje dodatek w wysokości 20% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej.
2.
Pielęgniarce, położnej, technikowi (laborantowi), opiekunce dziecięcej, salowej, sanitariuszowi szpitalnemu i sanitariuszowi (noszowemu), zatrudnionym w stacjonarnej opiece zdrowotnej i opiece społecznej, sanatoriach i domach małego dziecka oraz w szpitalach uzdrowiskowych, przysługuje ponadto dodatek za pracę na każdej nocnej zmianie w wysokości:
1)
pielęgniarce, położnej, technikowi (laborantowi) i opiekunce dziecięcej – od 200 do 300 zł,
2)
salowej i sanitariuszowi (noszowemu) – 100 zł.
3.
Dodatek, o którym mowa w ust. 2, nie przysługuje położnej zatrudnionej w izbie porodowej.
4.
Dodatku, o którym mowa w ust. 2, nie uwzględnia się w wynagrodzeniu za okres urlopu wypoczynkowego i innej nieobecności w pracy.
§  10.
1.
Pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w lotnictwie sanitarnym i sprawującemu opiekę nad chorymi na sanitarnych statkach powietrznych przysługuje dodatek żywnościowy w wysokości do 4.300 zł miesięcznie. Do przyznawania dodatku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przyznawania takiego dodatku personelowi latającemu w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego.
2.
W razie zatrudnienia w wymiarze czasu pracy niższym niż wymieniony w ust. 1, dodatek oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Dodatek ten nie ulega zwiększeniu w razie zatrudnienia w wyższym wymiarze czasu pracy niż wymieniony w ust. 1.
§  11.
Jeżeli lekarz będący specjalistą w dziedzinie, w której występuje niedobór kadr medycznych, podejmie dodatkową pracę w innym zakładzie położonym w innej miejscowości, dyrektor (kierownik) zakładu może podwyższyć uposażenie zasadnicze przysługujące za pracę w tym zakładzie, nie więcej jednak niż o 30%.
§  12.
1.
Lekarzowi, o którym mowa w § 11, dojeżdżającemu do pracy oraz pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w ambulansie stomatologicznym i rentgenowskim przysługuje ryczałt miesięczny na pokrycie kosztów przejazdów, jeżeli czas potrzebny na przejazd publicznym środkiem lokomocji w jedną stronę wynosi co najmniej pół godziny.
2.
Jeżeli lekarz, o którym mowa w § 11, korzysta w przejazdach z własnego pojazdu samochodowego, ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu może być za zgodą wojewody (prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego) obliczony według zasad określonych w przepisach w sprawie używania pojazdów samochodowych do celów służbowych.
§  13.
Brygadzista kierujący pracą co najmniej 3 pracowników i wykonujący ponadto własne zadania otrzymuje dodatek w wysokości 10% uposażenia zasadniczego.
§  14.
1.
Pracownikom technicznym, ekonomicznym i administracyjnym oraz pracownikom gospodarczym i obsługi, zatrudnionym na stanowiskach wymienionych w załącznikach nr 3 i 4 do rozporządzenia, przysługuje premia według zasad określonych w regulaminie premiowania.
2.
Ustala się fundusz premiowy w wysokości do 25% funduszu płac od uposażenia zasadniczego pracowników objętych premiowaniem.
3.
Wysokość indywidualnej premii nie może przekroczyć 35% uposażenia zasadniczego.

Fundusz motywacyjny.

§  15.
1.
Dla pracowników działalności podstawowej ustala się fundusz motywacyjny na wypłatę premii motywacyjnej za wykonanie zadań określonych dla grup pracowników bądź zleconych indywidualnie przez kierownika zakładu pracy – w wysokości:
1)
w 1984 r. – od 4 do 10% funduszu płac od uposażenia zasadniczego pracowników działalności podstawowej, a wysokość indywidualnej premii motywacyjnej nie wyższą niż 20% uposażenia zasadniczego,
2)
w 1985 r. – 20% funduszu płac od uposażenia zasadniczego pracowników działalności podstawowej, a wysokość indywidualnej premii motywacyjnej nie wyższą niż 35% uposażenia zasadniczego.
2.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określa ramowe zasady tworzenia i podziału funduszu motywacyjnego na wypłatę premii motywacyjnej oraz kryteria przyznawania tej premii.
3.
Ramowe zasady tworzenia i podziału funduszu motywacyjnego, o których mowa w ust. 2, stanowią podstawę do opracowania przez kierownika zakładu, z udziałem przedstawicieli załogi, szczegółowych zasad przyznawania premii motywacyjnej, dostosowanych do warunków i specyfiki zakładu pracy.

Wynagrodzenie ryczałtowe.

§  16.
1.
Pracownikom medycznym za wykonywanie dodatkowych zadań przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe ustalone proporcjonalnie do czasu potrzebnego na wykonanie określonych zadań lub do liczby wykonanych zadań.
2.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określa rodzaje prac wynagradzanych ryczałtowo i zasady ustalania wynagrodzenia za te prace.
3.
Minister Sprawiedliwości w odniesieniu do podległych mu zakładów służby zdrowia może odmiennie określić w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych rodzaje prac wynagradzanych ryczałtowo i zasady wynagradzania za te prace.

Dyżury zakładowe, gotowość do pracy oraz praca w pomocy doraźnej.

§  17.
1.
Wynagrodzenie za dyżury zakładowe i za gotowość do pracy wypłaca się miesięcznie z dołu.
2.
Wynagrodzenie za dyżury zakładowe uwzględnia się w wynagrodzeniu za czas urlopu wypoczynkowego.
3.
Wynagrodzenia za gotowość do pracy nie wlicza się do wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego i innej nieobecności w pracy.
§  18.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określa:
1)
wysokość wynagrodzenia za dyżury zakładowe i za gotowość do pracy,
2)
zasady i wysokość wynagrodzenia za pracę w oddziale (dziale) pomocy doraźnej (w pogotowiu ratunkowym).

Wymiar uposażenia i awansowanie pracowników.

§  19.
1.
Pracownik może otrzymać podwyższone uposażenie zasadnicze, w ramach uposażenia przewidzianego dla danego stanowiska, w okresach nie krótszych niż rok o kwotę do 1.000 zł miesięcznie bądź o jedną stawkę dodatku funkcyjnego w terminach 1 stycznia lub 22 lipca z mocą od 1 sierpnia.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy zmiany wysokości uposażenia w razie:
1)
awansowania pracownika na wyższe stanowisko,
2)
ustalenia uposażenia po okresie próbnym lub wstępnym.
3.
Pracownik, który uzyskał wyższe kwalifikacje zawodowe, może otrzymać podwyższone uposażenie zasadnicze niezależnie od okresu i terminów, o których mowa w ust. 1.
4.
W obrębie stanowisk kierowniczych przyznanie wyższego uposażenia zasadniczego z tytułu zwiększenia liczby pracowników może nastąpić z zachowaniem terminów, o których mowa w ust. 1.
§  20.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych może wyrazić zgodę na zaszeregowanie pracowników na stanowisko kierownicze w niektórych komórkach organizacyjnych lub w zakładach według innych kryteriów niż liczba zatrudnionych pracowników.

Przepisy szczególne.

§  21.
1.
Czas pracy i zasady wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu regulują odrębne przepisy.
2.
Za każdą godzinę przepracowaną nieprzerwanie (na dobę) ponad 8 godzin do 12 godzin w warunkach tygodniowej normy wynoszącej 48 godzin przeciętnie na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym (nie dłuższym niż 4 tygodnie) pracownikom, o których mowa w ust. 1, przysługuje dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego.
§  22.
1.
Za długoletnią i nieprzerwaną pracę pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe w wysokości:
1)
75% miesięcznego wynagrodzenia – po 25 latach pracy,
2)
100% miesięcznego wynagrodzenia – po 30 latach pracy,
3)
150% miesięcznego wynagrodzenia – po 35 latach pracy,
4)
200% miesięcznego wynagrodzenia – po 40 latach pracy.
2.
Ustalanie okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania regulują ogólnie obowiązujące przepisy.
§  23.
1.
Pracownikowi przechodzącemu na emeryturę lub rentę inwalidzką I i II grupy przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości 20.000 zł.
2.
Odprawę przyznaje się pracownikowi, który przed przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką przepracował co najmniej 10 lat w służbie zdrowia.
§  24.
1.
Z oszczędności funduszu płac w zakładzie może być utworzony fundusz nagród w wysokości do 2% planowanego funduszu płac z przeznaczeniem na nagrody dla pracowników za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej.
2.
Szczegółowe zasady przyznawania nagród określi Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  25.
Miesięczne wynagrodzenie pracownika nie może być niższe od najniższego wynagrodzenia przysługującego pracownikom zatrudnionym w uspołecznionych zakładach pracy, stosownie do przepisów powszechnie obowiązujących.
§  26.
Ministrowie, którym podlegają zakłady służby zdrowia, mogą w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych zastosować przepisy rozporządzenia w całości lub w części do pracowników tych zakładów.
§  27.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do pracowników medycznych zatrudnionych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, prowadzonych przez związki zawodowe lub na podstawie udzielonego zezwolenia.
§  28.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określa, jakie kwalifikacje uznaje się za równorzędne z posiadaniem specjalizacji I lub II stopnia dla pracowników działalności podstawowej z innym niż medyczne wykształceniem wyższym, nie objętych szkoleniem specjalizacyjnym.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  29.
1.
Pracownik zatrudniony w jednostce objętej rozporządzeniem przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, nie mający wymaganych kwalifikacji, może być zatrudniony na dotychczasowym stanowisku (lub stanowisku analogicznym) tylko w tym wypadku, gdy był zatrudniony na tym stanowisku zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami lub był zwolniony od posiadania wymaganych kwalifikacji na podstawie tych przepisów.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie przejścia pracownika do pracy na takie samo lub niższe stanowisko w innej jednostce objętej rozporządzeniem w wyniku porozumienia zakładów pracy albo zalecenia jednostki nadrzędnej.
§  30.
Pracownicy medyczni zatrudnieni w jednostkach przemysłowej służby zdrowia i w żłobkach przy zakładach pracy, uprawnieni do korzystania z branżowych przywilejów, zachowują te uprawnienia w dotychczas otrzymywanej wysokości kwotowej.
§  31.
Pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia i korzystający z ulg przy przejazdach państwowymi środkami komunikacji zachowują nadal to uprawnienie.
§  32.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w rozporządzeniu stosuje się przepisy dotychczasowe ze zmianami wynikającymi z rozporządzenia.
§  33.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 marca 1982 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz. U. Nr 8, poz. 65),
2)
zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 października 1982 r. w sprawie włączenia do płac pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów rekompensat pieniężnych z tytułu podwyższenia cen detalicznych artykułów żywnościowych, opału i energii (Monitor Polski Nr 24, poz. 216).
§  34.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1984 r., z wyjątkiem § 15, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1984 r., z tym że premia motywacyjna dla lekarzy zatrudnionych w podstawowej opiece zdrowotnej, pracujących w systemie wolnego wyboru lekarza, przysługuje od dnia 1 stycznia 1984 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA STANOWISK I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW DZIAŁALNOŚCI PODSTAWOWEJ

Lp.Stanowisko pracy (funkcja)Wielkość jednostki według liczby pracowników bądź łóżekUposażenie zasadnicze w złotychStawka dodatku funkcyjnego
12345
1I. Pracownicy medyczni z wyższym wykształceniempowyżej 1.500

do 1.500

12.900–21.000

12.000–20.000

5–12

4–11

Dyrektor zespołu, szpitala zespolonego, szpitala klinicznego, zespołu metodycznego i jednostki równorzędnej
2Zastępca dyrektora zespołu, szpitala zespolonego, szpitala klinicznego i jednostki równorzędnejpowyżej 1.500

do 1.500

11.800–19.000

11.200–18.500

3–10

3– 8

3Dyrektor (kierownik) jednostki samodzielnej:powyżej 200

do 200

12.000–19.000

11.600–18.000

4–10

4– 9

a) wojewódzkiej przychodni specjalistycznej,

przemysłowej, stacji krwiodawstwa, stacji

pogotowia ratunkowego

b) pozostałych zakładów służby zdrowia i opieki

społecznej

powyżej 200

do 200

11.000–17.500

10.600–16.500

4– 9

4– 8

4Zastępca dyrektora jednostki samodzielnej 9.900–15.5003– 7
5Naczelny lekarz szpitalapowyżej 300*) 11.600–18.5003– 9
6Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny 12.900–21.0005–12
7Państwowy terenowy (portowy) inspektor sanitarny, zastępca dyrektora wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej 12.200–19.0003– 9
8Kierownik działu w zespole opieki zdrowotnej (jednostce równorzędnej) i w wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej 11.200–17.0002– 8
9a) Ordynator oddziału zabiegowego w zespole,

szpitalu klinicznym, szpitalu zespolonym oraz w

szpitalu (zakładzie) psychiatrycznym

powyżej 30*)

do 30*)

11.200–19.000

10.800–18.500

3– 9

3– 8

b) Ordynator w pozostałych oddziałach w zespole,

szpitalu klinicznym i szpitalu zespolonym

powyżej 30*)

do 30*)

10.800–18.500

10.300–17.000

3– 8

3– 7

c) Ordynator w pozostałych jednostkachpowyżej 30*)

do 30*)

10.300–17.000

9.900–16.500

2– 6
d) Kierownik apteki szpitalnej produkującej płyny

infuzyjne

10.800–18.5003– 8
10Kierownik:powyżej 50

do 50

12.200–19.000

11.800–18.500

2– 5
a) przychodni nie będącej samodzielną jednostką

budżetową

b) ośrodka zdrowia gminnego, wiejskiego lub

przyzakładowego na wsi

11.800–19.0002– 4
11Kierownik:powyżej 20

do 20

10.800–15.700

10.400–15.300

2– 5
a) komórki organizacyjnej w zespole (jednostce

równorzędnej) nie wymienionej pod lp. 8–10 oraz

w stacjach sanitarno-epidemiologicznych

b) komórki organizacyjnej w innej jednostce

samodzielnej

powyżej 10

do 10

9.400–14.800

9.000–14.400

2– 4
12a) Zastępca ordynatora oddziałupowyżej 30*) 10.800–16.5001– 5
b) Zastępca kierownika innej komórki organizacyjnejpowyżej 50

od 30 do 50

9.800–15.000

9.400–14.400

1– 4
c) Zastępca kierownika apteki szpitalnej

produkującej płyny infuzyjne

powyżej 10 9.400–15.0001– 4
d) Starszy lekarz poradni w przychodni rejonowej 11.800–19.0001– 3
13Wojewódzki inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego 10.600–16.0002– 6
14Starszy asystent, starszy specjalista, starszy inspektor 9.800–19.000
Asystent, specjalista, inspektor 9.400–18.500
Młodszy asystent 9.000–15.500
w ośrodku zdrowia: gminnym, wiejskim i przyzakładowym na wsi, w poradni ogólnej, pediatrycznej, dla kobiet i stomatologicznej przychodni rejonowej, poradni stomatologicznej: przedszkolnej, szkolnej i akademickiej, poradni rejonowej przemysłowej i akademickiej służby zdrowia, w stacji pogotowia ratunkowego (dziale pomocy doraźnej), w stacji sanitarno-epidemiologicznej
15Starszy asystent 9.000–19.000
Asystent 8.600–18.500
Młodszy asystent 8.200–15.400
w zakładach psychiatrycznej i odwykowej opieki zdrowotnej oraz specjaliści w zakresie patomorfologii, radiologii, medycyny sądowej
16Starszy asystent, starszy specjalista, starszy inspektor 9.400–17.200
Asystent, specjalista, inspektor 9.000–16.800
Młodszy asystent 8.200–15.400
w oddziałach szpitalnych urazowo-chirurgicznych, toksykologicznych, oddziałach i działach anestezjologii, pulmonologii, intensywnej opieki i reanimacji, w stacjach dializ oraz lekarze specjaliści zatrudnieni w przychodniach (poradniach) specjalistycznych i w zakresie orzecznictwa lekarskiego
17Starszy asystent 9.000–15.800
Asystent 8.600–15.400
Młodszy asystent 8.200–15.000
w komórkach organizacyjnych lecznictwa ambulatoryjnego i stacjonarnego nie wymienionych pod lp. 14, 15 i 16 oraz w pozostałych zakładach opieki zdrowotnej i pomocy społecznej
18a) Stażysta – lekarz8.200
b) Stażysta7.400
1II. Średni personel medycznypowyżej 1.500

do 1.500

9.600–17.000

8.800–16.500

3– 9

2– 8

Naczelna pielęgniarka zespołu, przełożona szpitala klinicznego
2Zastępczyni naczelnej pielęgniarki zespołupowyżej 1.500 8.200–15.0001– 7
Zastępczyni przełożonej szpitala klinicznegopowyżej 800
3Przełożona pielęgniarek:powyżej 1.000

do 1.000

8.500–14.500

8.100–14.000

1– 6
a) szpitala specjalistycznego,

ogólnego (wielospecjalistycznego)

b) działu w zespolepowyżej 800 8.100–14.5001– 6
c) w pozostałych zakładachpowyżej 20 7.700–13.5001– 5
4Zastępczyni przełożonej pielęgniarekpowyżej 500*) 7.700–13.5001– 5
5Kierownik domu małych dzieci, żłobka, izby porodowej, prewentorium, domu dziennego pobytu 8.100–14.0002– 7
6Oddziałowa pielęgniarka w stacjonarnej opiece zdrowotnej 7.700–13.5001– 5
7Kierownik ośrodka opiekuna społecznego 7.700–13.5001– 5
8Kierownik: pracowni stomatologicznej, zespołu techników medycznych, sekcji szkolenia średniego personelu medycznego w wojewódzkim ośrodku szkolenia kadr medycznych, sekcji statystyki medycznej i dokumentacji chorych, sekcji świadczeń pomocy społecznej, opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacji zawodowej 7.300–13.0001– 3
9Starszy felczer, felczer 8.200–14.500
Starszy instruktor higieny, starszy instruktor oświaty zdrowotnej, uprawniony technik dentystyczny, technik ortopedyczny, starszy inspektor bhp, inspektor bhp w stacji sanitarno-epidemiologicznej, instruktor do spraw rehabilitacji zawodowej 7.900–12.600
10Pielęgniarka i położna posiadające specjalizację, instruktorka przychodni wojewódzkiej 7.700–13.800
11Starsza pielęgniarka i starsza położna zatrudnione: w oddziałach szpitalnych, blokach operacyjnych i porodowych, w jednostkach i oddziałach anestezjologii, intensywnej opieki i reanimacji, izbach przyjęć, izbach porodowych, domach specjalnych pomocy społecznej 7.300–13.500
Starsza pielęgniarka środowiskowa, starsza położna środowiskowa i starszy pracownik socjalny 7.200–13.200
**)7.500–13.500
12Starsza pielęgniarka, starsza położna, starszy technik medyczny (dentystyczny, farmaceutyczny, apteczny itp.), starszy laborant, starszy dyspozytor, starsza dietetyczka, starsza opiekunka dziecięca, starsza higienistka, starszy statystyk medyczny, starszy masażysta, starszy instruktor terapii zajęciowej, instruktor higieny, instruktor oświaty zdrowotnej 6.700–12.500
**)7.200–12.800
13Pielęgniarka środowiskowa, położna środowiskowa i pracownik socjalny 6.800–12.700
**)7.100–13.000
14Pielęgniarka i położna zatrudnione: w oddziałach szpitalnych, blokach operacyjnych i porodowych, w jednostkach i oddziałach anestezjologii, intensywnej opieki i reanimacji, izbach przyjęć, izbach porodowych, domach specjalnych pomocy społecznej 6.900–13.000
15Pielęgniarka, położna, technik medyczny (dentystyczny, farmaceutyczny, apteczny itp.), laborant, dyspozytor, dietetyczka, opiekunka dziecięca, higienistka, statystyk medyczny, masażysta, instruktor terapii zajęciowej, higienistka stomatologiczna, starsza rejestratorka medyczna, asystentka pielęgniarska, ortoptysta 6.300–12.000
**)6.800–12.300
16Instruktor służb społecznych, sekretarka medyczna, opiekun w domu pomocy społecznej, rejestratorka medyczna 5.900–11.000
**)6.400–11.500
17Młodsza pielęgniarka, młodszy masażysta, preparator, wykwalifikowana pomoc dentystyczna, kontroler sanitarny, dezynfektor 5.900–11.000
**)6.400–11.500
18Przyuczeni: pielęgniarka, masażysta, dietetyczka, laborant, kontroler sanitarny, pomoc dentystyczna, dezynfektor i inni 5.900–10.000
19Stażysta ze średnim wykształceniem6.400
1III. Niższy personel działalności podstawowej 6.200–10.000
Sanitariusz szpitalny, sanitariusz (noszowy), gipsiarz
**)6.450–10.250
2Salowa, kąpielowa, przyuczona rejestratorka medyczna, fasowaczka, łazienkowa, sterylizator, pomoc laboratoryjna 5.700– 9.300
**)5.950– 9.550
*) Dotyczy liczby łóżek.

**) Uposażenie zasadnicze przysługujące pracownikom zatrudnionym w systemie zmianowym.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TARYFIKATOR KWALIFIKACYJNY PRACOWNIKÓW DZIAŁALNOŚCI PODSTAWOWEJ

Lp.Stanowisko pracyWymagane kwalifikacje zawodowe: wykształcenie, specjalizacja, przeszkolenieLiczba lat pracy
1234
1I. Pracownicy medyczni z wyższym

wykształceniem

lekarz, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia oraz specjalizacja II lub I stopnia w innej dziedzinie medycyny 8
Dyrektor zespołu i jednostki równorzędnej
2–4Zastępca dyrektora zespołu i jednostki równorzędnejlekarz, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia oraz specjalizacja II lub I stopnia w innej dziedzinie medycyny 8
Dyrektor innej jednostki samodzielnej 6
Zastępca dyrektora innej jednostki samodzielnej 4
5Zastępca dyrektora do spraw służb społecznychwyższe medyczne lub inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej 5
6–7Państwowy inspektor sanitarny:lekarz, specjalizacja w dziedzinie medycyny:
wojewódzki– II stopnia 8
terenowy (portowy)– II lub I stopnia 5
8Kierownik działuwyższe medyczne i specjalizacja II lub I stopnia w dziedzinie medycyny 7
9Naczelny lekarz szpitalalekarz, specjalizacja II stopnia w wymaganej dziedzinie medycyny10
10Ordynator 7
11Kierownik przychodni i innej komórki organizacyjnejwyższe medyczne i specjalizacja II lub I stopnia w dziedzinie medycyny 5
inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w podstawowej działalności i kwalifikacje uznane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji II lub I stopnia 5
12Kierownik ośrodka zdrowia: gminnego, wiejskiego lub przyzakładowego na wsikwalifikacje jak pod lp. 16–18
13Zastępca ordynatora, starszy lekarz w przychodni rejonowejwyższe medyczne i specjalizacja II stopnia w wymaganej dziedzinie medycyny 5
14Zastępca kierownika komórki organizacyjnejwyższe medyczne i specjalizacja I stopnia w dziedzinie medycyny 5
inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej oraz kwalifikacje uznane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji I stopnia 5
15Wojewódzki inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiegowyższe medyczne i specjalizacja II stopnia w dziedzinie medycyny 8
16Starszy asystent, starszy specjalista, starszy inspektor*)wyższe medyczne i specjalizacja II stopnia w dziedzinie medycyny 5
inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej oraz kwalifikacje uznane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji II stopnia 5
17Asystent, specjalista, inspektor*)wyższe medyczne i specjalizacja I stopnia w dziedzinie medycyny 3
inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w podstawowej działalności oraz kwalifikacje uznane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji I stopnia 3
18Młodszy asystentwyższe medyczne, inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowejpo stażu
19Stażystawyższe medyczne, inne wyższe
1II. Średni personel medycznywyższe pielęgniarskie lub inne wyższe mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej i średnie medyczne 5
Naczelna pielęgniarka zespołu, przełożona szpitala klinicznego
2Zastępczyni naczelnej pielęgniarkiwyższe pielęgniarskie lub inne wyższe mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej i średnie medyczne 5
Zastępczyni przełożonej szpitala klinicznegośrednie medyczne i przeszkolenie specjalistyczne 9
3–4Przełożona pielęgniarekwyższe pielęgniarskie lub inne wyższe mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej i średnie medyczne 3
Zastępczyni przełożonej pielęgniarekśrednie medyczne i przeszkolenie specjalistyczne 7
5Kierownik: domu małych dzieci, żłobka, izby porodowej, prewentorium, domu dziennego pobytuwyższe pielęgniarskie lub inne wyższe mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej i średnie medyczne 3
średnie medyczne 7
6Oddziałowa pielęgniarka w stacjonarnej opiece zdrowotnejwyższe pielęgniarskie lub inne wyższe mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej i średnie medyczne 3
średnie medyczne 7
7Kierownik ośrodka opiekuna społecznegoinne wyższe mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej 3
średnie medyczne 9
8Kierownik: pracowni stomatologicznej, zespołu techników medycznychśrednie medyczne 7
Kierownik sekcji szkolenia średniego personelu medycznego w wojewódzkim ośrodku szkolenia kadr medycznychwyższe pielęgniarskie lub inne wyższe mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej i średnie medyczne 3
Kierownik sekcji: świadczeń pomocy społecznej, opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacji zawodowejwyższe pielęgniarskie lub inne wyższe mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej 3
średnie medyczne 7
Kierownik sekcji statystyki medycznej i dokumentacji chorychśrednie medyczne 7
9Starszy felczer, felczer, uprawniony technik dentystyczny, technik ortopedyczny, instruktor do spraw rehabilitacji zawodowejśrednie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie przepisów przejściowych
Starszy instruktor higienyśrednie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie przepisów przejściowych 5
Starszy instruktor oświaty zdrowotnejśrednie medyczne i ukończone Studium Nauczycielskie Szkół Medycznych lub Studium Kulturalno-Oświatowe 5
Starszy inspektor bhp*)średnie medyczne lub inne średnie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej 5
Inspektor bhp w stacji sanitarno-epidemiologicznej*)
Instruktorka przychodni wojewódzkiejwyższe pielęgniarskie lub inne wyższe mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej i średnie medyczne 7
średnie medyczne10
10Pielęgniarka i położna posiadające specjalizacjęśrednie medyczne i specjalizacja 4
11Starsza pielęgniarka,wyższe pielęgniarskie 2
starsza położnaśrednie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie przepisów przejściowych 5
Starsza pielęgniarka środowiskowa, starsza położna środowiskowawyższe pielęgniarskie 2
średnie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie przepisów przejściowych oraz ukończenie kursu kwalifikacyjnego 5
Starszy pracownik socjalnyinne wyższe mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej 2
średnie medyczne 7
Starszy technik medyczny (dentystyczny, farmaceutyczny, apteczny itp.), starszy laborant, starszy dyspozytor, starsza dietetyczka, starsza opiekunka dziecięca, starsza higienistka, starszy statystyk medyczny, starszy masażysta, starszy instruktor terapii zajęciowejśrednie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie przepisów przejściowych, inne średnie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej 5
Instruktor oświaty zdrowotnej, instruktor higieny, pracownik socjalnyśrednie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie przepisów przejściowych
Pielęgniarka środowiskowa, położna środowiskowaśrednie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie przepisów przejściowych oraz ukończenie kursu kwalifikacyjnego
12Pielęgniarka, położna, technik medyczny (dentystyczny, farmaceutyczny, apteczny itp.), laborant, dyspozytor, dietetyczka, opiekunka dziecięca, higienistka, statystyk medyczny, masażysta, instruktor terapii zajęciowej, ortoptysta, higienistka stomatologiczna, starsza rejestratorka medycznaśrednie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie przepisów przejściowych
inne średnie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej
Asystentka pielęgniarskaszkoła asystentek pielęgniarskich
13Instruktor służb społecznych, sekretarka medyczna, opiekun w domu pomocy społecznej, rejestratorka medycznaśrednie ogólnokształcące lub inne wykształcenie uznane za równorzędne
14Młodsza pielęgniarka, młodsza masażystka, preparator, kontroler sanitarny, dezynfektorszkoła masażystów lub wykształcenie uznane za równorzędne
Wykwalifikowana pomoc dentystycznapodstawowe lub średnie oraz przeszkolenie zawodowe
15Przyuczeni: pielęgniarka, masażysta, dietetyczka, laborant, kontroler sanitarny, pomoc dentystyczna, dezynfektor i innipodstawowe oraz przeszkolenie zawodowe
16Stażystaśrednie
*) W stosunku do pracowników do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy wymagane ukończenie kursu specjalistycznego bezpieczeństwa i higieny pracy III stopnia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW TECHNICZNYCH, EKONOMICZNYCH I ADMINISTRACYJNYCH

Lp.StanowiskoWymagane kwalifikacjeUposażenie zasadnicze w złotychStawka dodatku funkcyjnego
wykształcenieliczba lat pracy
123456
1Zastępca dyrektora do spraw ekonomiczno-eksploatacyjnych w zespole, jednostce równorzędnejwyższe 6
Główny księgowy w zespole, jednostce równorzędnejwyższe 6
średnie10
powyżej 1500 pracowników10.900–15.0003–9
do 1500 pracowników 9.400–14.5003–8
2Zastępca dyrektora, główny księgowy w jednostkach innych niż wymienione pod lp. 1 i 5wyższe 6
średnie10
powyżej 500 pracowników 9.800–13.1002–7
do 500 pracowników 9.400–12.7002–6
3Dyrektor domu pomocy społecznejwyższe 6
kierownik profilaktycznego domu zdrowiaśrednie10
powyżej 300 łóżek10.200–14.0002–9
powyżej 100 łóżek 9.200-13.1002–7
do 100 łóżek 8.600–12.7002–6
4Kierownik zakładu sanitarnegowyższe 6 8.700–12.6001–3
średnie10
5Zastępca dyrektora i główny księgowy domu pomocy społecznej, główny księgowy w profilaktycznym domu zdrowiawyższe 4
średnie 8
powyżej 300 łóżek 9.800–13.0001–6
powyżej 100 łóżek 9.200–12.0001–5
do 100 łóżek 8.500–11.6001–4
6Kierownik domu małych dzieci, domu pielęgniarek, żłobka, samodzielnej jednostki socjalnejwyższe 4 8.700–11.8002–6
średnie 8
7Kierownik działu, zastępca głównego księgowego w jednostkach wymienionych pod lp. 1, 2 i 3wyższe 4 8.700–12.2001–5
średnie 8
Radca prawnywedług odrębnych przepisów 9.000–12.200-
8Starszy specjalistawyższe 8 8.700–11.800
Kierownik samodzielnej sekcjiwyższe 4 8.700–11.8001–4
średnie 7
9Kierownik sekcji, główny księgowy w jednostkach wymienionych pod lp. 6wyższe 4 8.700–11.2001–3
średnie 7
10Specjalista, starszy rewident zakładowy*)wyższe 4 8.100–11.200
średnie 7
11Starszy inspektor, starszy referent, starszy księgowy, rewident, mistrzwyższe 2 7.300–10.800
średnie 6
12Inspektor, instruktor terapii pracą, referent, księgowywyższepo stażu 6.800–10.400
średnie
13a) Zakładowy inspektor bhp.*),

instruktor racjonalizacji i wynalazczości

wyższe oraz egzamin kwalifikacyjny 3 7.700–10.800
średnie oraz egzamin kwalifikacyjny 8
b) kapelan szpitalnywyższe teologiczne 8.000–11.800
14Kierownik zespołu warsztatówwyższe 2 8.600–10.8001–3
średnie 8
15Kierownik: warsztatu (pracowni), składnicy zaopatrzenia, zespołu magazynów, magazynu, kuchni, stołówki, pralni, szwalniśrednie 6 7.000–10.4001–3
16a) Starszy magazynierśrednie 1 6.900–10.400
b) Magazynierśrednie 6.400– 9.800
podstawowe 2
17Starszy bibliotekarz, kierownik świetlicyśrednie 5 7.300–10.400
18Kierownik kancelarii, kasjerśrednie 3 6.900–10.400
19Bibliotekarz, archiwista, sekretarkaśrednie ogólnokształcące, średnie zawodowepo stażu 6.400– 9.000
20Starsza maszynistka poza halą maszynśrednie, 1 6.500– 9.000
podstawowe 300 uderzeń/min.
21Maszynistka poza halą maszynśrednie, 6.000– 8.400
podstawowe 230 uderzeń/min.
22Telefonistkaśredniepo stażu 6.000– 8.400
podstawowe
23Stażystawyższe7.400
średnie6.400
*) W stosunku do pracowników do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy wymagane ukończenie kursu specjalistycznego bezpieczeństwa i higieny pracy III stopnia.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW GOSPODARCZYCH I PRACOWNIKÓW OBSŁUGI

Lp.Grupa pracowników, stanowiskoWymagane kwalifikacje zawodoweUposażenie zasadnicze w złotych
wykształcenieliczba lat pracy w zawodzie
I. Pracownicy zaplecza technicznego i

gospodarczego

średnie wykształcenie techniczne4
1 Zatrudnieni w komórkach

organizacyjnych (w warsztatach,

pracowniach, kuchniach, pralniach,

ogrodnictwie, kotłowniach

centralnego ogrzewania i innych) w

zawodzie: ślusarza, mechanika,

elektromontera, elektromechanika,

hydraulika, murarza, stolarza,

malarza, kucharza, pracza,

ogrodnika i innych

7.200–10.000
*)7.450–10.250
zasadnicza szkoła zawodowa lub tytuł mistrza w zawodzie6 6.800– 9.600
*)7.050– 9.850
zasadnicza szkoła zawodowa lub tytuł robotnika wykwalifikowanego bądź tytuł czeladniczy w zawodzie3 6.800– 9.200
*)7.050– 9.450
zasadnicza szkoła zawodowaponiżej 3 lat 6.400– 8.800
*)6.650– 9.050
bez wykształcenia zawodowegoumiejętność wykonywania pracy w zawodzie 5.600– 8.400
*)5.850– 8.650
2Palacze kotłów parowych i wodnych**)średnia szkoła zawodowa lub tytuł kwalifikacyjny mistrza w zawodzie6 miesięcy przy obsłudze urządzeń centralnego ogrzewania 6.800-10.000
*)7.050–10.250
odpowiednia szkoła zawodowa zasadnicza lub świadectwo czeladnicze w zawodzie bądź świadectwo robotnika wykwalifikowanego w zawodzie1 rok pracy przy obsłudze urządzeń centralnego ogrzewania 6.000– 9.200
*)6.250– 9.450
szkoła podstawowa i kurs palaczy kotłów centralnego ogrzewania***)1 rok pracy przy obsłudze urządzeń centralnego ogrzewania 5.600– 8.400
*)5.850– 8.650
3Pomocnicy palaczy centralnego ogrzewaniabez wykształcenia zawodowego 5.200– 8.000
*)5.450– 8.250
1II. Pracownicy obsługi 6.000– 7.600
Woźny, szatniarz, powielaczowy,

zmywaczka szkła laboratoryjnego,

dźwigowy

*)6.250– 7.850
2 Sprzątaczka, goniec 4.800– 7.600
1III. Pracownicy zatrudnieni przy

pilnowaniu

1 5.200– 8.000
Starszy dozorca (starszy

strażnik), starszy portier

*)5.450– 8.250
2 Dozorca (strażnik), portier 4.800– 7.600
*)5.050– 7.850
*) Uposażenie zasadnicze przysługujące pracownikom zatrudnionym w systemie zmianowym.

**) W razie zatrudnienia przy kotłach wysokoprężnych można podwyższyć uposażenie zasadnicze o 5%. Możliwość podwyższenia uposażenia zasadniczego o 5% dotyczy również powielaczowego i zmywaczki szkła laboratoryjnego.

***) W wypadkach szczególnie uzasadnionych dyrektor zakładu za zgodą właściwego terenowego okręgowego inspektoratu gospodarki paliwowo-energetycznej może zwolnić palacza posiadającego duże doświadczenie zawodowe oraz dobrze wypełniającego powierzone obowiązki od wymagań kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia.

1 § 1 ust. 2 pkt 4 skreślony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 1 kwietnia 1985 r. (Dz.U.85.15.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1985 r.
2 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 1 kwietnia 1985 r. (Dz.U.85.15.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1985 r.