Umundurowanie pracowników Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz odznaki tej Inspekcji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.34.270

Akt utracił moc
Wersja od: 4 marca 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 12 lutego 2009 r.
w sprawie umundurowania pracowników Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz odznaki tej Inspekcji

Na podstawie art. 101 ust. 2 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 106 i Nr 31, poz. 206) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady przydziału umundurowania dla pracowników Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, zwanych dalej "pracownikami", oraz okres jego zużycia;
2)
wzory, kolory i normy umundurowania;
3)
wzór odznaki Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, zwanej dalej "odznaką";
4)
szczegółowe zasady i sposób noszenia umundurowania i odznaki;
5)
wysokość i warunki przyznawania równoważnika pieniężnego w zamian za umundurowanie oraz za okresowe czyszczenie munduru;
6)
stanowiska pracy, na których zatrudnione osoby są uprawnione do noszenia umundurowania i odznaki, w zależności od rodzaju i zakresu wykonywanych zadań.
1.
Składniki umundurowania, okresy ich zużycia oraz normy umundurowania są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Składniki umundurowania, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia w:
1)
lp. 1, 2, 6-9, 11, 15 i 17, są wydawane pracownikowi bezpośrednio;
2)
lp. 3-5 i 10, są szyte na miarę, a koszty ich szycia pokrywa się z budżetu właściwego wojewódzkiego inspektoratu ochrony roślin i nasiennictwa.
3.
Pracownikowi wypłaca się równoważnik pieniężny na zakup składników umundurowania, o których mowa w lp. 12-14, 16 i 18-20 załącznika nr 1 do rozporządzenia.
Przydział umundurowania następuje z dniem otrzymania przez pracownika upoważnienia do przeprowadzania granicznej kontroli fitosanitarnej.
1.
Okres zużycia składników umundurowania liczy się od dnia ich wydania pracownikowi.
2.
Do okresu, o którym mowa w ust. 1, nie wlicza się okresów nieświadczenia pracy przez pracownika, trwających nieprzerwanie dłużej niż 30 dni, innych niż okres korzystania przez pracownika z urlopu wypoczynkowego.
3.
Składniki umundurowania nie podlegają zwrotowi po upływie okresu ich zużycia.
Ponowny przydział poszczególnych składników umundurowania następuje z upływem okresu ich zużycia, chyba że okres ten upływa w trakcie okresu wypowiedzenia umowy o pracę.
1.
Jeżeli utrata lub zniszczenie składnika umundurowania nastąpiły przed upływem okresu jego zużycia, to nowy składnik umundurowania przysługuje:
1)
bezpłatnie - jeżeli utrata lub zniszczenie nastąpiły z przyczyn niezależnych od pracownika, na wniosek pracownika zaopiniowany przez jego przełożonego;
2)
odpłatnie - jeżeli utrata lub zniszczenie nastąpiły w przypadkach innych niż określone w pkt 1, za zwrotem kwoty odpowiadającej wartości utraconego lub zniszczonego składnika umundurowania, obliczonej z uwzględnieniem okresu użytkowania tego składnika umundurowania.
2.
Jeżeli przed upływem okresu zużycia składników umundurowania umowa o pracę została rozwiązana przez pracodawcę bez wypowiedzenia z winy pracownika, umundurowanie przechodzi na własność pracownika za zwrotem kwoty odpowiadającej wartości umundurowania, obliczonej z uwzględnieniem okresu użytkowania składników tego umundurowania.
3.
Kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2, powinna odpowiadać wartości składników umundurowania za okres odpowiednio od dnia utraty lub zniszczenia składnika umundurowania albo od dnia rozwiązania umowy o pracę - do dnia upływu okresu zużycia danego składnika umundurowania.
4.
Z dniem przejścia pracownika na emeryturę, świadczenie przedemerytalne lub rentę oraz w przypadku rozwiązania umowy o pracę na zasadach innych niż określone w ust. 2 umundurowanie przechodzi na własność tego pracownika bez zwrotu kwoty odpowiadającej jego wartości.
1.
Pracownik utrzymuje umundurowanie w stanie zapewniającym estetyczny wygląd zewnętrzny pracownika podczas wykonywania obowiązków służbowych.
2.
Niedopuszczalne jest:
1)
dokonywanie przeróbek lub zniekształceń składników umundurowania;
2)
noszenie składników umundurowania:
a)
w połączeniu z:
ubraniem cywilnym,
ozdobami osobistymi umieszczonymi w sposób widoczny na umundurowaniu,
b)
o znacznym stopniu zużycia,
c)
niezgodnie z przeznaczeniem.
3.
Dopuszcza się używanie przez umundurowanego pracownika:
1)
symbolu żałoby w sposób zwyczajowo przyjęty;
2)
okularów przeciwsłonecznych i zdrowotnych;
3)
środków ochrony osobistej, jeżeli takie wymaganie wynika z przepisów odrębnych.
1.
Wzory składników umundurowania są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
Wzór odznaki jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3.
Pracownik nosi odznakę na zewnętrznej stronie lewego rękawa kurtki 3/4, marynarki i swetra typu "polar", w odległości 15 cm od górnego szwu.
1.
Podstawę obliczania wysokości równoważnika pieniężnego, o którym mowa w § 2 ust. 3, stanowią przewidywane średnioroczne ceny jednostkowe składników umundurowania określone w tabeli kalkulacyjnej, stanowiącej załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
Wysokość równoważnika pieniężnego ulega corocznie zwiększeniu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku kalendarzowym, ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
1.
Pracownikowi wypłaca się niezwłocznie równoważnik pieniężny za okresowe czyszczenie umundurowania:
1)
po uzyskaniu przez niego upoważnienia do przeprowadzania granicznej kontroli fitosanitarnej;
2)
po upływie każdego kolejnego roku od dnia uzyskania upoważnienia, o którym mowa w pkt 1.
2.
Równoważnik pieniężny za okresowe czyszczenie umundurowania nie podlega zwrotowi.
3.
Podstawę obliczania wysokości równoważnika pieniężnego za okresowe czyszczenie umundurowania stanowi ryczałt za czyszczenie umundurowania określony w tabeli kalkulacyjnej, stanowiącej załącznik nr 4 do rozporządzenia. Do obliczania równoważnika pieniężnego za okresowe czyszczenie umundurowania stosuje się przepis § 9 ust. 2.
1.
Umundurowanie i odznakę noszą pracownicy upoważnieni do przeprowadzania granicznej kontroli fitosanitarnej, zatrudnieni na stanowiskach:
1)
kierownika oddziału;
2)
głównego specjalisty;
3)
starszego specjalisty;
4)
specjalisty;
5)
starszego inspektora;
6)
inspektora.
2.
Pracownik nie ma obowiązku noszenia umundurowania:
1)
podczas wykonywania czynności służbowych w miejscach, gdzie umundurowanie może być narażone na zniszczenie lub uszkodzenie;
2)
poza obszarem punktu wwozu;
3)
w uzasadnionych przypadkach - za zgodą właściwego wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa.
Dopuszcza się noszenie składników umundurowania wydanych pracownikowi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zgodnych z wzorami określonymi w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie umundurowania pracowników Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz odznaki tej Inspekcji (Dz. U. Nr 93, poz. 1030 oraz z 2002 r. Nr 138, poz. 1165), do upływu okresu ich zużycia.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie umundurowania pracowników Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz odznaki tej Inspekcji (Dz. U. Nr 93, poz. 1030 oraz z 2002 r. Nr 138, poz. 1165).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 WYKAZ SKŁADNIKÓW UMUNDUROWANIA, OKRESÓW ICH ZUŻYCIA ORAZ NORM UMUNDUROWANIA

Lp.Składniki umundurowaniaOkres zużycia w latachNorma umundurowania
1234
1Kurtka 3/4 zimowa z podpinką3Kurtka 3/4 zimowa koloru czarnego z podpinką, wykonana z tkaniny o podwyższonej wodoodporności, z włókien chemicznych i naturalnych, zapinana na zamek błyskawiczny przykryty listwą zapinaną na napy; ocieplacz z lekkiej włókniny jednostronnie pikowanej podszewką; kołnierz z tkaniny, z której wykonana jest kurtka; kaptur dopinany; dwie wpuszczane kieszenie kryte klapami na piersiach, dwie boczne nakładane kieszenie poniżej linii pasa; ściągnięcie gumą po bokach na wysokości talii; podpinka czarna z włókniny dwustronnie pikowanej podszewką - 1 sztuka
2Kurtka 3/4 letnia4Kurtka 3/4 letnia koloru czarnego, wykonana z tkaniny o podwyższonej wodoodporności, z włókien chemicznych i naturalnych, zapinana na zamek błyskawiczny przykryty listwą zapinaną na napy; kołnierz z tkaniny, z której wykonana jest kurtka; kaptur dopinany; dwie wpuszczane kieszenie kryte klapami na piersiach, dwie boczne nakładane kieszenie poniżej linii pasa; ściągnięcie gumą po bokach na wysokości talii - 1 sztuka
3Marynarka:Marynarka koloru stalowego, wykonana z tkaniny elanowełnianej - gabardyny (marynarka zimowa - 1 sztuka) lub elanowełnianej - tropiku (marynarka letnia - 1 sztuka), jednorzędowa, zapinana z przodu na trzy guziki; kołnierz wykładany; mała wpuszczona kieszeń na lewej piersi, wpuszczane dwie kieszenie z fałdkami i klapkami po bokach marynarki poniżej linii pasa; rękawy gładkie, bez mankietów, z trzema guzikami
- zimowa2
- letnia2
4Spodnie:Spodnie koloru stalowego, wykonane z tkaniny elanowełnianej - gabardyny (spodnie zimowe - 2 sztuki) lub elanowełnianej - tropiku (spodnie letnie - 2 sztuki), bez mankietów; kieszenie boczne z wypustką w przednich częściach nogawek, cięta kieszeń z klapką zapinaną na guzik w prawej nogawce z tyłu; podtrzymywacze wszyte w pasek spodni; ściągacze zapinane na guzik naszyte po bokach paska. Spodnie powinny sięgać z tyłu dolną krawędzią nogawek 2-2,5 cm powyżej obcasa
- zimowe2
- letnie2
5Spódnica:Spódnica koloru stalowego, wykonana z tkaniny elanowełnianej - gabardyny (spódnica zimowa - 2 sztuki*) lub elanowełnianej - tropiku (spódnica letnia - 2 sztuki*), przód prosty; zakładka z rozcięciem z tyłu spódnicy zaszyta do 3/4 jej długości.

Dolna krawędź spódnicy powinna sięgać ok. 5 cm poniżej kolana

- zimowa2
- letnia2
6Koszula (bluzka) z długim rękawem1Koszula (bluzka) koloru białego lub jasnoniebieskiego z długim rękawem, wykonana z tkaniny bawełnianej z dodatkiem włókien chemicznych; nakładana kieszeń na lewej piersi.

Koszulę nosi się z krawatem do marynarki, bluzy typu "wiatrówka" i kurtki - 2 sztuki

7Koszula (bluzka) z krótkim rękawem1Koszula (bluzka) koloru białego lub jasnoniebieskiego z krótkim rękawem, wykonana z tkaniny bawełnianej z dodatkiem włókien chemicznych; nakładana kieszeń na lewej piersi.

Koszulę nosi się z krawatem do marynarki, bluzy typu "wiatrówka" i kurtki - 2 sztuki

8Koszula typu "polo" z krótkim rękawem1Koszula typu "polo" koloru białego lub jasnoniebieskiego z krótkim rękawem, wykonana z tkaniny bawełnianej - 1 sztuka.

Koszulę typu "polo" zakłada się do swetra typu "polar" i czapki letniej z daszkiem

9Sweter typu "polar"2Sweter typu "polar" koloru stalowego, wykonany z materiału polar, wzmocniony tkaniną bawełnianą w przedniej i tylnej części barków oraz na łokciach rękawów, zapinany z przodu na zamek błyskawiczny; dwie wpuszczane kieszenie poniżej linii pasa; wykończenie antypilingowe - 1 sztuka
10Czapka zimowa3Czapka zimowa koloru stalowego, wykonana z gabardyny; wizerunek orła w kolorze srebrnym, haftowany mechanicznie; klapy z materiału imitującego futro w kolorze czarnym.

Krawędź daszka czapki powinna znajdować się na wysokości ok. 3 cm nad linią brwi. Przy niskich temperaturach czapkę można nosić z opuszczonymi klapkami wiązanymi do tyłu lub pod podbródkiem - 1 sztuka

11Czapka letnia z daszkiem (typu sportowego)3Czapka letnia koloru stalowego z daszkiem (typu sportowego), wykonana z tkaniny bawełnianej z dodatkiem włókien chemicznych; wizerunek orła w kolorze srebrnym, haftowany mechanicznie.

Krawędź daszka powinna znajdować się na wysokości ok. 3 cm nad linią brwi - 1 sztuka

12Buty ocieplane2Buty ocieplane koloru czarnego, wykonane ze skóry, gładkie - 1 para
13Półbuty (czółenka)1Półbuty (czółenka) koloru czarnego, wykonane ze skóry, gładkie; półbuty z przodu sznurowane, czółenka bez zapięcia - 1 para
14Pasek do spodni2Pasek do spodni koloru czarnego, wykonany ze skóry - 1 sztuka
15Krawat1Krawat koloru czarnego, wykonany z włókien chemicznych.

Krawat wiąże się podwójnym węzłem do wysokości klamry paska od spodni - 1 sztuka

16Rękawiczki zimowe2Rękawiczki zimowe koloru czarnego, wykonane ze skóry - 1 para
17Szalik2Szalik koloru stalowego lub czarnego, wykonany z wełny z dodatkiem włókien chemicznych.

Szalik wkłada się pod kurtkę zimową 3/4 z podpinką, tak aby jego górna krawędź wystawała nieco ponad kołnierz - 1 sztuka

18Skarpety zimowe1Skarpety zimowe koloru stalowego lub czarnego, wykonane z bawełny lub z bawełny z dodatkiem włókien chemicznych, gładkie - 3 pary
19Skarpety letnie1Skarpety letnie koloru stalowego lub czarnego, wykonane z bawełny lub z bawełny z dodatkiem włókien chemicznych, gładkie - 3 pary
20Rajstopy1Rajstopy koloru beżowego, wykonane z włókien chemicznych, gładkie - 8 par**
* Zamiennie za spodnie lub jedna spódnica i jedna para spodni.

** Przysługują wyłącznie kobietom zamiennie za skarpety - w przypadku przydziału dwóch spódnic, a w przypadku przydziału jednej spódnicy i jednej pary spodni - cztery pary rajstop i po dwie pary skarpet zimowych oraz letnich.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 WZORY SKŁADNIKÓW UMUNDUROWANIA

wzór

marynarka i spodnie

wzór

marynarka i spódnica

wzór

bluzka z krótkim rękawem i spódnica

wzór

marynarka i spodnie

wzór

koszula z krótkim rękawem i spodnie

wzór

koszula z długim rękawem i spodnie

wzór

sweter typu "polar" i spodnie

wzór

kurtka 3/4 i spodnie

wzór

czapka letnia z daszkiem (typu sportowego)

wzór

czapka zimowa

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 WZÓR ODZNAKI

wzór

Opis: odznaka jest wykonana z materiału, haftem mechanicznym; kolory odznaki:

- stylizowany kłos - zielony (kolor w systemie RGB: R0 G158 B96),

- stylizowany wąż, napis "Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa" oraz obwódka - ciemnozielone (kolor w systemie RGB: R20 G51 B32),

- litery PIORN - czarny (kolor w systemie RGB: R31 G26 B23),

- tło - jasnobeżowe (kolor w systemie RGB: R189 G173 B140).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 TABELA KALKULACYJNA DO OBLICZANIA RÓWNOWAŻNIKA PIENIĘŻNEGO

Lp.Składniki umundurowaniaJednostka miaryLiczbaOkres zużycia (w latach)Cena jednostkowaWartość ogółem

(w zł)

Równoważnik roczny

(w zł)

12345678
1Kurtka 3/4 zimowa z podpinkąszt.13290,00290,0096,67
2Kurtka 3/4 letniaszt.14176,00176,0044,00
3Marynarka:szt.
- zimowa12238,00238,00119,00
- letnia12207,00207,00103,50
4Spodnie:szt.
- zimowe22155,00310,00155,00
- letnie22155,00310,00155,00
5Spódnica:szt.
- zimowa2*283,00*166,0083,00
- letnia2*283,00*166,0083,00
6Koszula (bluzka) z długim rękawemszt.2172,00144,00144,00
7Koszula (bluzka) z długim rękawemszt.2152,00104,00104,00
8Koszula typu "polo" z krótkim rękawemszt.1162,0062,0062,00
9Sweter typu "polar"szt.12104,00104,0052,00
10Czapka zimowaszt.1372,0072,0024,00
11Czapka letnia z daszkiem (typu sportowego) szt.1352,0052,0017,33
12Buty ocieplanepara12207,00207,00103,50
13Półbuty (czółenka) para11145,00145,00145,00
14Pasek do spodniszt.1241,0041,0020,50
15Krawatszt.1141,0041,0041,00
16Rękawiczki zimowepara1283,0083,0041,50
17Szalikszt.1231,0031,0015,50
18Skarpety zimowepara3113,0039,0039,00
19Skarpety letniepara317,0021,0021,00
20Rajstopy**para8**16,0048,0048,00
21Ryczałt za czyszczenie umundurowania2152,00104,00104,00
* Zamiennie za spodnie lub jedna spódnica i jedna para spodni.

** Przysługują wyłącznie kobietom zamiennie za skarpety - w przypadku przydziału dwóch spódnic, a w przypadku przydziału jednej spódnicy i jednej pary spodni - cztery pary rajstop i po dwie pary skarpet zimowych oraz letnich.

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).