Umundurowanie pracowników organów administracji morskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2011.37.193

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 lutego 2011 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 stycznia 2011 r.
w sprawie umundurowania pracowników organów administracji morskiej

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
kategorie pracowników organów administracji morskiej obowiązanych do noszenia umundurowania;
2)
sposób przydziału umundurowania;
3)
wzór umundurowania.
Dyrektorzy urzędów morskich oraz pracownicy określonych kategorii, wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, z dniem zatrudnienia w urzędach morskich na podstawie powołania, mianowania albo umowy o pracę na czas nieokreślony są obowiązani do noszenia umundurowania w czasie pełnienia obowiązków służbowych.
Pracownicy organów administracji morskiej, o których mowa w § 2, otrzymują składniki umundurowania bezpłatnie z dniem określonym w § 2.
1.
Składniki umundurowania oraz okresy ich używalności określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Pracownicy organów administracji morskiej, o których mowa w § 2, po upływie okresu używalności posiadanych składników umundurowania, otrzymują bezpłatnie nowe składniki umundurowania.
3.
Składniki umundurowania, których termin używalności upłynął, przechodzą na własność pracownika organu administracji morskiej.
1.
Wzory składników umundurowania wraz z ich opisami określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2.
Wzory oznak służbowych wraz z ich opisami określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
3.
Wzory dystynkcji dla poszczególnych kategorii pracowników organów administracji morskiej, o których mowa w § 2, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
1.
W przypadku utraty lub zniszczenia umundurowania albo jego składnika, przed upływem okresu jego używalności bez winy pracownika organu administracji morskiej, o którym mowa w § 2, przy wykonywaniu obowiązków służbowych, pracownik otrzymuje nowy składnik bezpłatnie.
2.
W przypadku utraty lub zniszczenia umundurowania albo jego składnika w innym przypadku niż określony w ust. 1, pracownik organu administracji morskiej, o którym mowa w § 2, otrzymuje nowe umundurowanie albo jego składnik odpłatnie, po uiszczeniu jego równowartości obliczonej stosownie do okresu, który pozostał do końca okresu jego używalności, określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
1.
Z dniem ustania stosunku pracy pracownik organu administracji morskiej, o którym mowa w § 2, zachowuje otrzymane umundurowanie na własność, pomimo że okres jego używalności nie minął.
2.
W przypadku rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika organu administracji morskiej, o którym mowa w § 2, albo za wypowiedzeniem ze strony tego pracownika, pracownik ten jest obowiązany uiścić równowartość umundurowania na zasadach określonych w § 6 ust. 2 lub je zwrócić.
1.
Pracownicy organów administracji morskiej, którzy otrzymali umundurowanie na podstawie dotychczasowych przepisów, noszą jego składniki do czasu upływu okresu używalności określonego w dotychczasowych przepisach.
2.
Pracownicy organów administracji morskiej, o których mowa w § 2, uprawnieni do noszenia umundurowania na podstawie dotychczasowych przepisów, otrzymują bezpłatnie, z dniem wejścia w życie rozporządzenia, składniki umundurowania nieobjęte dotychczasowymi przepisami, a pozostałe składniki umundurowania z dniem upływu okresu ich używalności określonego w dotychczasowych przepisach.
3.
Pracownicy organów administracji morskiej, inni niż wymienieni w § 2, mogą nosić umundurowanie otrzymane na podstawie dotychczasowych przepisów, pod warunkiem używania go według wzorów określonych w dotychczasowych przepisach.
Otrzymane na podstawie dotychczasowych przepisów składniki umundurowania oraz ekwiwalenty pieniężne w zamian za umundurowanie nie podlegają zwrotowi.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652, z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 895 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 203, poz. 1683, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 oraz z 2009 r. Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 26 marca 1958 r. w sprawie umundurowania pracowników urzędów morskich (Dz. U. Nr 19, poz. 77 oraz z 1977 r. Nr 22, poz. 96), które zgodnie z art. 69 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502 i Nr 170, poz. 1652, z 2004 r. Nr 6, poz. 41, Nr 93, poz. 895 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 203, poz. 1683, z 2006 r. Nr 220, poz. 1600 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 oraz z 2009 r. Nr 92, poz. 753 i Nr 98, poz. 817) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 WYKAZ KATEGORII PRACOWNIKÓW URZĘDÓW MORSKICH, KTÓRZY SĄ OBOWIĄZANI DO NOSZENIA UMUNDUROWANIA

Pracownicy urzędów morskich zatrudnieni na stanowisku:

1) zastępcy dyrektora urzędu morskiego;

2) naczelnika wydziału;

3) zastępcy naczelnika wydziału;

4) kapitana portu;

5) zastępcy kapitana portu;

6) naczelnika bazy oznakowania nawigacyjnego;

7) głównego inspektora;

8) zastępcy głównego inspektora;

9) głównego operatora służby kontroli ruchu statków;

10) starszego operatora służby kontroli ruchu statków;

11) operatora służby kontroli ruchu statków;

12) starszego oficera portu;

13) oficera portu;

14) młodszego oficera portu;

15) starszego inspektora realizującego funkcje publicznoprawne;

16) inspektora realizującego funkcje publicznoprawne;

17) kierownika obwodu ochrony wybrzeża;

18) starszego nadzorcy ochrony wybrzeża;

19) nadzorcy ochrony wybrzeża;

20) starszego bosmana portu;

21) bosmana portu;

22) kierownika statku;

23) kierownika maszyn statku;

24) oficera jednostki pływającej*;

25) kierowcy samochodu osobowego;

26) pracownicy urzędów morskich inni niż określeni w pkt 1-25, którzy w ramach obowiązków służbowych pełnią funkcje reprezentujące urząd morski.

______

* Kategoria oficera jednostki pływającej dotyczy: I oficera, oficera wachtowego, I oficera mechanika, I oficera elektryka, oficera mechanika, oficera elektryka.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 WYKAZ SKŁADNIKÓW UMUNDUROWANIA ORAZ OKRESY ICH UŻYWALNOŚCI

Lp.Rodzaj odzieżyIlość sztuk, parOkres używalności*Uwagi
1marynarka mundurowa124 miesiącedla kobiet żakiet mundurowy
2spodnie mundurowe124 miesiącedla kobiet spódnica lub spodnie do wyboru
3kurtka lub płaszcz124 miesiącedo wyboru
4mundur lekki (bluza i spodnie)124 miesiącedla kobiet bluza i spódnica lub spodnie do wyboru
5sweter124 miesiące
6czapka z białego materiału124 miesiącetypu marynarskiego
7koszula biała z długim rękawem212 miesięcy
8koszula biała z krótkim rękawem212 miesięcy
9krawat czarny212 miesięcy
10półbuty skórzane czarne

buty skórzane czarne

1

1

24 miesiącedla kobiet:

czółenka

kozaki

11szalik granatowy124 miesiące
12rękawiczki skórzane czarne124 miesiące
13pasek skórzany124 miesiące
14skarpety412 miesięcydla kobiet rajstopy lub skarpety do wyboru
* W przypadku pracowników, o których mowa w pkt 26 załącznika nr 1 do rozporządzenia, okresy używalności wydłuża się o 12 miesięcy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 WZORY I OPISY UMUNDUROWANIA

1. Marynarka mundurowa (wzór nr 1) - typu marynarskiego z ciemnogranatowej* gabardyny, dla kobiet żakiet, z 2 rzędami guzików o średnicy 25 mm - po 4 w każdym rzędzie. U dołu marynarki oraz żakietu 2 kieszenie (wszyte) po bokach z patkami.

2. Spodnie mundurowe (wzór nr 2) - typu marynarskiego z ciemnogranatowej* gabardyny, bez mankietów na dole, noszone na pasku. 2 kieszenie boczne wszyte i 1 kieszeń tylna wszyta z prawej strony.

3. Spódnica mundurowa (wzór nr 2a) - z ciemnogranatowej* gabardyny, prosta z kontrafałdą z tyłu. Długość powinna być taka, aby w pozycji stojącej sięgała poniżej linii kolan.

4. Płaszcz (wzór nr 3) - typu marynarskiego z ciemnogranatowego* sukna, cały na podszewce, z 2 rzędami guzików o średnicy 25 mm - po 4 w każdym rzędzie. U dołu z tyłu płaszcza znajduje się rozcięcie. Płaszcz posiada 2 boczne kieszenie wszyte z klapami. U dołu rękawów znajdują się mankiety. Płaszcz posiada naramienniki zapinane na guziki o średnicy 13 mm.

5. Kurtka (wzór nr 4) - typu 3/4 z ciemnogranatowego* materiału nieprzemakalnego, z dopinaną od środka ocieplaną podpinką ze sztucznego futra lub wełnianą oraz z przypinanym kapturem. Na kryty suwak zachodzi patka zapinana na 4 guziki o średnicy 25 mm. U dołu kurtki po bokach wszyte, pod skosem, kieszenie. Kurtka posiada naramienniki zapinane na guziki o średnicy 13 mm.

6. Sweter (wzór nr 5) - z ciemnogranatowej* wełny, z lewej strony naszyta kieszeń z granatowej* elanobawełny z patką zapinaną na rzepy, na ramionach i łokciach wzmocnienie (łaty) z elanobawełny koloru granatowego*, naramienniki zapinane na guziki o średnicy 13 mm.

7. Mundur lekki (wzór nr 6) - typu marynarskiego z ciemnogranatowej* gabardyny lub elanobawełny, z 1 rzędem guzików o średnicy 25 mm, z wykładanym kołnierzem. Bluza posiada 4 naszyte kieszenie z klapkami oraz naramienniki zapinane na guziki o średnicy 13 mm. Rękawy bez mankietów i guzików. Spodnie z takiego samego materiału co bluza, bez mankietów, z 2 bocznymi wszytymi kieszeniami oraz z jedną wszytą kieszenią z tyłu po prawej stronie. Dla kobiet może być spódnica mundurowa prosta z kontrafałdą (według wzoru nr 2a) z materiału odpowiadającego bluzie mundurowej.

8. Czapka (wzór nr 7) - typu marynarskiego z białego* materiału, wysokość otoku 5 cm, daszek lakierowany na czarno*, nad daszkiem skórzany pasek lakierowany na czarno* o szerokości 12 mm, przytwierdzony 2 czarnymi guzikami o średnicy 13 mm i mający 2 przesuwki skórzane. Dookoła otoku czapki jest nałożona czarna* krepa (o szerokości otoku). Do krepy jest przyszyty emblemat na sukiennej podkładce koloru czarnego*, który połową swej wysokości wystaje ponad górną krawędź otoku.

9. Koszula z długim rękawem (wzór nr 8) - typu klasycznego, bawełniana koloru białego* z kołnierzykiem, zapinana na guziki. Na obu piersiach naszyte kieszenie z patkami zapinanymi na guzik.

10. Koszula z krótkim rękawem (wzór nr 9) - typu klasycznego, bawełniana koloru białego* z kołnierzykiem, zapinana na guziki. Na obu piersiach naszyte kieszenie z patkami zapinanymi na guzik. Na ramionach wszyte naramienniki zapinane na guziki.

11. Krawat czarny - krawat wykonany z gładkiej tkaniny (bez połysku), w kolorze czarnym*.

12. Półbuty skórzane - półbuty koloru czarnego*, wierzchy obuwia nie mogą być ozdobnie wyszywane, wytłaczane ani dziurkowane. Półbuty męskie są z przodu sznurowane. Dla kobiet buty typu czółenka na niskim półsłupku, wykonane ze skóry w kolorze czarnym*.

13. Buty skórzane - buty koloru czarnego* z przedłużoną cholewką, ocieplane, na grubym spodzie, wierzchy obuwia nie mogą być ozdobnie wyszywane ani wytłaczane. Dla kobiet buty typu kozaki, ocieplane, na płaskim lub średnim, szerokim obcasie, wykonane ze skóry w kolorze czarnym*.

14. Szalik - koloru granatowego* wykonany z wełny.

15. Rękawiczki skórzane - koloru czarnego*, pięciopalczaste, ocieplane.

16. Pasek skórzany - pasek do spodni w kolorze czarnym*, wykończony na półmat. Klamra paska z metalu w kolorze srebrnym, długość dostosowana do obwodu w pasie, szerokość 3 cm.

17. Skarpety - letnie i zimowe z bawełny koloru czarnego*.

18. Rajstopy - koloru ciemnogranatowego* lub czarnego*, gładkie.

______

* Współrzędne barw wg normy PN-EN 61966-2-1:2003 z popr. A1:2005 - Urządzenia i systemy multimedialne - Pomiary i zarządzanie kolorami - Część 2-1: Zarządzanie kolorami - Domyślna przestrzeń barw RGB - sRGB:

ciemnogranatowy - 0, 0, 90 - 0, 0, 123;

granatowy - 10, 10, 100 - 10, 10, 120;

biały - 255, 255, 255;

czarny - 0, 0, 0.

Wzór nr 1

Marynarka mundurowa, żakiet dla kobiet

wzór

Wzór nr 2 i 2a

Spodnie mundurowe i spódnica mundurowa

wzór

Wzór nr 3

Płaszcz

wzór

Wzór nr 4

Kurtka

wzór

Wzór nr 5

Sweter

wzór

Wzór nr 6

Mundur lekki

wzór

Wzór nr 7

Czapka

wzór

Wzór nr 8

Koszula z długim rękawem

wzór

Wzór nr 9

Koszula z krótkim rękawem

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 WZORY I OPISY OZNAK SŁUŻBOWYCH

1. Emblemat na czapce (wzór nr 1) - składa się ze srebrnej* kotwicy, na której jest umieszczony, na tarczy koloru czerwonego* z białą obwódką, srebrny wizerunek orła oraz 10 haftowanych liści laurowych koloru złotego*, okalających kotwicę.

2. Emblemat na rękawach i naramiennikach marynarki mundurowej i kurtki/płaszcza (wzór nr 2) - stanowi metalowa kotwica koloru złotego*, z umieszczoną na niej biało-czerwoną* tarczą (kolor czerwony z prawej strony) z białą* obwódką.

Pracownicy organów administracji morskiej noszą emblemat w odległości 10 mm od wierzchołka górnego paska na rękawie marynarki mundurowej lub w odległości 5 mm na naramiennikach.

Wysokość emblematu na rękawach marynarki mundurowej wynosi 25 mm, a na naramiennikach - 15 mm.

3. Guziki (wzór nr 3) - są wykonane z metalu w kolorze złotym* z wyciśniętą na nich kotwicą na prążkowanym tle oraz obrzeżem w formie liny okrętowej. Ich średnica wynosi 25 mm lub 13 mm. Guziki o średnicy 13 mm, w kolorze czarnym*, według powyższego opisu, mają zastosowanie do przytwierdzania paska na czapce.

4. Dystynkcje (paski) (wzór nr 4) - dla dyrektorów i zastępców dyrektorów urzędów morskich, są wykonane z taśmy koloru złotego* o szerokości 12 mm, z wyjątkiem dolnego paska, którego szerokość wynosi 30 mm. Odstęp pomiędzy paskami wynosi 3 mm. Górny pasek posiada załamanie w postaci rozwartego kąta wierzchołkiem zwróconego ku górze. Dolny pasek znajduje się w odległości 90 mm od dolnej krawędzi rękawa lub 10 mm od dolnej krawędzi naramiennika.

Dla pozostałych pracowników organów administracji morskiej paski są wykonane z taśmy koloru złotego* o szerokości 12 mm. Odstęp pomiędzy paskami wynosi 3 mm. Stosownie do stanowiska górny pasek lub paski posiadają załamanie w postaci rozwartego kąta wierzchołkiem zwróconego ku górze. Dolny pasek znajduje się w odległości 90 mm od dolnej krawędzi rękawa lub 10 mm od dolnej krawędzi naramiennika.

______

* Współrzędne barw wg normy PN-EN 61966-2-1:2003 z popr. A1:2005 - Urządzenia i systemy multimedialne - Pomiary i zarządzanie kolorami - Część 2-1: Zarządzanie kolorami - Domyślna przestrzeń barw RGB - sRGB:

srebrny - 192, 192, 192;

czerwony - 255, 0, 0;

biały - 255, 255, 255;

złoty - 255, 215, 0 - 255, 235, 0;

czarny - 0, 0, 0.

Wzór nr 1

Emblemat na czapce

wzór

Wzór nr 2

Emblemat na rękawach i naramiennikach marynarki mundurowej i kurtki/płaszcza

wzór

- wysokość emblematu na rękawach marynarki mundurowej 25 mm

- wysokość emblematu na naramiennikach kurtki/płaszcza, koszuli i swetra 15 mm

Wzór nr 3

Guzik

wzór

- guzik duży o ø 25 mm

- guzik mały o ø 13 mm

Wzór nr 4

Dystynkcje

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5

 POSZCZEGÓLNE KATEGORIE PRACOWNIKÓW ORGANÓW ADMINISTRACJI MORSKIEJ I ODPOWIADAJĄCE IM DYSTYNKCJE*

wzór

______

* Pracownicy kategorii określonej w pkt 26 załącznika nr 1 do rozporządzenia nie posiadają dystynkcji.