Umowy o wykorzystanie utworów muzycznych.
Dz.U.1988.44.344
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 1988 r.
w sprawie umów o wykorzystanie utworów muzycznych.
podstawy wymiaru, o której mowa w ust. 2.
podstawy wymiaru, o której mowa w ust. 2.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
TABELA WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH ZA NAPISANIE I PIERWSZE PUBLICZNE WYKONANIE UTWORU MUZYCZNEGO ORAZ ZA NAPISANIE I ROZPOWSZECHNIANIE ZAMÓWIONEGO PRZEZ RADIO I TELEWIZJĘ UTWORU MUZYCZNEGO
TABELA WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH ZA NAPISANIE I PIERWSZE PUBLICZNE WYKONANIE UTWORU MUZYCZNEGO ORAZ ZA NAPISANIE I ROZPOWSZECHNIANIE ZAMÓWIONEGO PRZEZ RADIO I TELEWIZJĘ UTWORU MUZYCZNEGO
a | b | c | d | e | |
1-3 głosów | 4-9 głosów | 10-24 głosów | 25-34 głosów | 35 głosów i więcej | |
I. Muzyka poważna | ryczałt za utwór | ||||
1. Drobne utwory o czasie trwania do 1 minuty (np. miniatury pedagogiczne) | 9-21 | 11-26 | |||
2. Małe utwory instrumentalne, chóralne, pieśni o czasie trwania do 5 minut | za jedną minutę | ||||
10-22 | 15-34 | 18-40 | 20-45 | ||
3. Utwory estradowe i koncertowe (w formie jednoczęściowej rozwiniętej lub cyklicznej) o czasie trwania ponad 5 minut | 15-34 | 18-40 | 20-45 | 22-50 | 26-58 |
4. Utwory sceniczne oraz wielkie formy wokalno- instrumentalne (oratorium, opera, balet itp.) | 20-45 | 22-50 | 26-58 | 30-67 | |
II. Muzyka rozrywkowa, muzyka użytkowa, muzyka jazzowa | a | b | c | d | e |
5. Piosenka zapisana wielogłosowo i za pomocą nut (nie symboli akordowych), temat w muzyce jazzowej i rozrywkowej zapisany jak wyżej | ryczałt za utwór | ||||
20-44 | |||||
6. Małe utwory instrumentalne, wokalne i wokalno- instrumentalne (z wyłączeniem piosenki i tematu) o czasie trwania do 5 minut | za jedną minutę | ||||
7-16 | 10-24 | 13-31 | 16-37 | ||
7. Rozbudowane utwory estradowe i koncertowe o czasie trwania ponad 5 minut | 10-24 | 13-31 | 16-37 | 19-24 | 21-47 |
8. Widowiska muzyczne (operetka, musical, balet itp.) | 16-37 | 19-42 | 21-47 | 23-52 | |
III. Muzyka komponowana w celach ilustracyjnych (na potrzeby teatru, filmu, radia, telewizji itp.) | a | b | c | d | e |
ryczałt za utwór | |||||
9. Sygnały | 10-44 | 17-60 | 23-77 | 28-93 | |
10. Muzyka częściowo ograniczona elementami akcji ("półsynchron") | za jedną minutę | ||||
6-13 | 9-20 | 12-26 | 14-31 | 16-35 | |
11. Muzyka ściśle ograniczona elementami akcji ("synchron") | 9-20 | 12-26 | 14-31 | 16-35 | 17-38 |
12. Muzyka utrwalona na taśmie, powstała w drodze improwizacji | 5-12 | 7-15 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
TABELA WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH ZA WYDANIE I ROZPOWSZECHNIANIE UTWORU MUZYCZNEGO
TABELA WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH ZA WYDANIE I ROZPOWSZECHNIANIE UTWORU MUZYCZNEGO
a | b | c | d | e | |
1-3 głosów | 4-9 głosów | 10-24 głosów | 25-34 głosów | 35 głosów i więcej | |
I. Muzyka poważna | ryczałt za utwór | ||||
1. Drobne utwory o czasie trwania do 1 minuty (np. miniatury pedagogiczne) | 9-22 | 10-27 | |||
2. Małe utwory instrumentalne, chóralne, pieśni o czasie trwania do 5 minut | za jedną minutę | ||||
9-25 | 13-36 | 15-40 | 16-43 | ||
3. Utwory estradowe i koncertowe (w formie jednoczęściowej rozwiniętej lub cyklicznej) o czasie trwania ponad 5 minut | 14-38 | 16-42 | 17-45 | 18-48 | 19-52 |
4. Utwory sceniczne oraz wielkie formy wokalno-instrumentalne (oratorium, opera, balet itp.) | 17-47 | 18-50 | 21-55 | 23-60 | |
II. Muzyka rozrywkowa, muzyka użytkowa, muzyka jazzowa | ryczałt za utwór | ||||
5. Piosenka zapisana wielogłosowo i za pomocą nut (nie symboli akordowych), temat w muzyce jazzowej i rozrywkowej zapisany jak wyżej | 20-46 | ||||
6. Małe utwory instrumentalne, wokalne i wokalno- instrumentalne (z wyłączeniem piosenki i tematu) o czasie trwania do 5 minut | za jedną minutę | ||||
7-17 | 9-24 | 12-30 | 13-35 | ||
7. Rozbudowane utwory estradowe i koncertowe o czasie trwania ponad 5 minut | 10-26 | 12-32 | 14-37 | 15-41 | 16-44 |
8. Widowiska muzyczne (operetka, musical, balet itp.) | 15-39 | 16-42 | 17-45 | 18-47 |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
TABELA WYNAGRODZEŃ ZA OPRACOWANIA EDYTORSKIE
TABELA WYNAGRODZEŃ ZA OPRACOWANIA EDYTORSKIE
I.
Opracowania edytorskie o charakterze naukowym
Opracowania edytorskie o charakterze naukowym
A.
Edycje historyczno-muzykologiczne
Edycje historyczno-muzykologiczne
Rodzaj opracowania edytorskiego | Faktura utworu | Uwagi | ||||
1 głos | 2-4 głosów | 5-9 głosów | 10-24 głosów | powyżej 24 głosów | ||
instrument akordowy = 2 głosy; organy = 3 głosy; instrument melodyczny o fakturze akordowej lub polifonicznej = 2 głosy | ||||||
płatne za 1 takt bieżący utworu (przy melodii beztaktowej liczy się 8 nut za 1 takt) | ||||||
1) Opracowania naukowe źródłowo- krytyczne | 0,12-0,31 | 0,18-0,65 | 0,24-0,73 | 0,28-0,83 | 0,34-0,97 | |
a) za każde ponad 2 źródła*) | zwyżka 20-40% | *) uwzględnione w nutach lub komentarzu rewizyjnym | ||||
b) za specjalne trudności z podłożeniem tekstu | zwyżka 10-40% | dotyczy także trudności związanych z językami obcymi | ||||
2) Transkrypcja notacyjna: | 0,02-0,18 | - | - | - | - | |
a) z notacji neumatycznych | ||||||
b) z notacji modalnej | - | 0,16-0,55 | 0,2-0,62 | - | - | |
c) z notacji menzuralnej do XV w. włącznie | - | 0,1-0,48 | 0,14-0,55 | - | - | |
d) z notacji menzuralnej - XVI i początek XVII w. | - | 0,04-0,21 | 0,06-0,24 | 0,08-0,28 | - | |
e) z tabulatur lutniowych (metodą Schradego) oraz tabulatur organowych niemieckich i włoskich | - | 0,04-0,21 | 0,06-0,24 | - | - | |
f) z innych tabulatur | - | 0,1-0,48 | 0,14-0,55 | - | - | |
3) Realizacja historycznych konwencji wykonawczych: | - | 0,2-0,83 | - | - | - | |
a) realizacja basso continuo | ||||||
b) realizacja ozdobników w głosie traktowanym solowo | 0,06-0,28 | - | - | - | - | |
c) rekonstrukcja głosu zaginionego | 0,1-0,59 | - | - | - | - | |
d) sugestie wykonawcze | 0,04-0,21 | 0,08-0,31 | 0,08-0,38 | 0,12-0,45 | 0,16-0,51 | obsada, dynamika, agogika |
B.
Edycje etnomuzykologiczne
Edycje etnomuzykologiczne
Rodzaj opracowania edytorskiego | Faktura utworu | Uwagi | |
jednogłosowa | wielogłosowa | ||
płatne za 1 takt bieżący*) | |||
1) Opracowanie źródłowo- krytyczne na podstawie: | 0,16-0,42 | 0,24-0,62 | *) przy muzyce beztaktowej przyjmuje się 8 nut w głosie za 1 takt |
a) materiałów publikowanych | |||
b) materiałów archiwalnych pisanych | 0,2-0,48 | 0,28-0,76 | |
2) Transkrypcja i opracowanie źródłowo-krytyczne na podstawie nagrań | 0,3-0,87 | 0,4-1,2 | |
3) Dokonanie wyboru z materiałów publikowanych | 1-5,1 |
II.
Opracowania edytorskie o charakterze instruktywnym i użytkowym
Opracowania edytorskie o charakterze instruktywnym i użytkowym
A.
Szkoły, samouczki, zbiory ćwiczeń
Szkoły, samouczki, zbiory ćwiczeń
Opracowanie szkoły lub samouczka na instrument lub głos | 36-97 | 1 arkusz wydawniczy przeliczeniowy = 3.000 cm2 przy pięciolinii 4 mm, 4.500 cm2 przy pięciolinii 6 mm |
Zbiory ćwiczeń o charakterze pedagogicznym | 24-87 | jak wyżej |
B.
Antologie i wybory
Antologie i wybory
Dokonanie wyboru utworów z zakresu muzyki dawnej (do 1820 r.) lub utworów nowszych nie publikowanych: | 1-4,2 | łącznie z dostarczeniem materiału |
a) jednego kompozytora | ||
b) kilku kompozytorów | 1,5-7 | jak wyżej |
Dokonanie wyboru utworów nowszych (po 1820 r.) publikowanych: | 0,5-2,6 | jak wyżej |
a) jednego kompozytora | ||
b) kilku kompozytorów | 1-3,5 | jak wyżej |
III.
Opracowania edytorskie utworów muzycznych
Opracowania edytorskie utworów muzycznych
Rodzaj opracowania edytorskiego | Faktura utworu | Uwagi | ||||
1 głos | 2-4 głosów | 5-9 głosów | 10-20 głosów | powyżej 20 głosów | ||
instrument melodyczny o fakturze akordowej lub polifonicznej = 2 głosy; organy = 2-3 głosy | ||||||
1) opracowanie instruktywne utworów muzycznych | 0,06-0,28 | 0,08-0,31 | 0,08-0,34 | 0,12-0,42 | 0,14-0,48 | dynamika, agogika, artykulacja itp., frazowanie, palcowanie, pedalizacja |
2) oznakowanie głosu melodycznego funkcjami harmonicznymi | 0,06-0,18 | - | - | - | - | dla gitary, akordeonu itp. |
3) opracowanie wyciągu fortepianowego | - | 0,1-0,34 | 0,16-0,55 | 0,18-0,62 | 0,2-0,69 | liczy się według liczby głosów w utworze, z którego dokonuje się wyciągu |
4) transkrypcja instrumentalna | 0,12-0,31 | 0,18-0,62 | 0,24-0,73 | - | - | z instrumentu lub zespołu kameralnego na inny instrument lub zespół kameralny |
5) instrumentacja (orkiestracja) | - | - | - | 0,28-0,83 | 0,34-0,97 | z instrumentu lub zespołu kameralnego na zespół orkiestrowy |
6) aranżacja | - | - | 12-41,5 | 18-62 | 24-83 | stawka za cały utwór z zakresu muzyki rozrywkowej lub tanecznej |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
OBJAŚNIENIA DO TABEL WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH
OBJAŚNIENIA DO TABEL WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH
1) faktyczny czas trwania wykonania lub utrwalenia utworu,
2) w razie wydania utworu drukiem - czas jego trwania, uwidoczniony przez kompozytora w partyturze, a jeśli kompozytor określa czas trwania utworu w zakresie od wielkości minimalnej do maksymalnej, należność oblicza się biorąc za podstawę czas średni,
3) w przypadku nietypowych utworów muzyki poważnej o nie ustalonym czasie trwania, a zwłaszcza kompozycji konceptualnych, repetytywnych, przedstawionych graficznie, tekstów do grania, projektów audiowizualnych - za podstawę obliczeń przyjmuje się jedną stronę zapisu właściwego dla tego rodzaju utworów i wycenia według rubryki 3 odpowiedniej tabeli, stanowiącej załącznik nr 1 lub nr 2,
4) w odniesieniu do muzyki komponowanej w celach ilustracyjnych (dział III tabeli załącznika nr 1) wynagrodzenie oblicza się według czasu trwania przyjętej muzyki; w razie gdy zamawiający kilkakrotnie wykorzystuje ten sam fragment muzyki przez jego zwykłe powtórzenie lub mechaniczne przekopiowanie w tym samym dziele ilustrowanym zamówioną muzyką, kompozytor ma prawo do osobnego wynagrodzenia w wysokości 100% należności odpowiadającej czasowi trwania powtarzanej muzyki.
2. Z każdą rozpoczętą końcową minutę utworu przysługuje pełna stawka minutowa.
3. Przez określenie "głos" należy rozumieć każdy samodzielnie występujący instrument w danym zespole. Fortepian, harfę, celestę, akordeon, fisharmonię i klawesyn uważa się za dwa głosy, organy i syntezator polifoniczny - za trzy głosy. W grupie instrumentów perkusyjnych przez głos należy rozumieć partię przeznaczoną dla jednego wykonawcy. Kwintet smyczkowy w orkiestrze symfonicznej liczy się za pięć głosów, z wyjątkiem utworów, w których istnieje uzasadniony artystycznie inny podział zespołu smyczkowego; w tym ostatnim przypadku za "głos" liczy się każdą samodzielnie występującą partię. W muzyce wokalnej za "głos" uważa się każdy głos solowy, jak również każdą partię chóralną. W muzyce wokalno-instrumentalnej sumuje się liczbę głosów wokalnych i instrumentalnych. W muzyce elektronicznej, konkretnej i komputerowej za "głos" uważa się samodzielną partię zarejestrowaną na dwóch ścieżkach magnetofonu wielośladowego.
4. Wynagrodzenie za poważną muzykę elektroniczną, komputerową i konkretną oblicza się tak, jak za tradycyjną muzykę poważną, przy czym pojęcie liczby głosów odpowiada pojęciu liczby samodzielnych partii zarejestrowanych przestrzennie, z zastrzeżeniem że przyjmuje się górną granicę 24 partii w kompozycji. Zastrzeżenie to nie dotyczy utworów łączących muzykę elektroniczną z muzyką wykonywaną "na żywo".
5. Wynagrodzenie za elektroniczną muzykę rozrywkową, użytkową i jazzową oblicza się jak za tradycyjną muzykę rozrywkową, użytkową i jazzową, przyjmując za górną granicę 24 głosy.
6. Wynagrodzenie za muzykę elektroniczną, komponowaną w celach ilustracyjnych (na potrzeby teatru, filmu, radia, telewizji itp.), oblicza się jak za muzykę tradycyjną, komponowaną w tych samych celach, przyjmując za górną granicę 24 głosy.
7. Za opracowanie kompozytorskie lub aranżację uważa się przeniesienie istniejącego utworu muzycznego na określony zespół wykonawczy w sposób, który wzbogaca ten utwór o nowe, istotne elementy artystyczne, stanowiące indywidualny wkład twórczy, i nadaje mu charakter nowej, oryginalnej całości. Za opracowanie kompozytorskie lub aranżację przysługuje od 50% do 70% wynagrodzenia przypadającego za napisanie utworu oryginalnego na dany skład i w danym gatunku.
8. Za instrumentację uważa się przeniesienie istniejącego utworu muzycznego na określony zespół wykonawczy w taki sposób, który nie naruszając istoty tego utworu, w szczególności jego formy i materii dźwiękowej (zwłaszcza melodii, rytmu, harmonii), wprowadza do niego jedynie zmiany wynikające z charakteru zespołu wykonawczego, na jaki jest przeniesiony. Za instrumentację przysługuje 25-50% wynagrodzenia należnego za napisanie utworu oryginalnego na dany skład instrumentalny i w danym gatunku.
9. Za wyciąg fortepianowy uważa się przeniesienie - na fortepian, na fortepian na 4 ręce lub na 2 fortepiany - utworu muzycznego napisanego na większy zespół wykonawczy, z ewentualnym zachowaniem oryginalnych głosów wokalnych lub solowych instrumentalnych. Za wyciąg fortepianowy utworu przysługuje od 20% do 35% wynagrodzenia przypadającego za napisanie utworu oryginalnego na dany skład i w danym gatunku. Za wyciąg fortepianowy własnego utworu przysługuje kompozytorowi od 15% do 25% wynagrodzenia przypadającego za skomponowanie utworu oryginalnego na dany skład i w danym gatunku.
10. Za piosenkę lub temat w muzyce jazzowej i rozrywkowej, przedstawiony jedynie w formie jednogłosowej (tzw. "prymka"), przysługuje 50% stawki ryczałtowej przypadającej za skomponowanie utworu w formie typowej (pozycja 5a tabel z załączników nr 1 i 2).
11. Przez określenie "muzyka użytkowa" należy rozumieć zwłaszcza muzykę marszową, muzykę taneczną, utwory dla amatorskich zespołów instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych, popularne opracowanie muzyki ludowej oraz muzykę dla cyrku.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WZORCOWA UMOWA O NAPISANIE I PIERWSZE PUBLICZNE WYKONANIE UTWORU MUZYCZNEGO
WZORCOWA UMOWA O NAPISANIE I PIERWSZE PUBLICZNE WYKONANIE UTWORU MUZYCZNEGO
(rodzaj utworu)
Postanowienia dodatkowe:
.........................................
.........................................
.........................................
Kompozytor Zamawiający
............................. ...........................
ZAŁĄCZNIK Nr 6
WZORCOWA UMOWA
O NAPISANIE I ROZPOWSZECHNIANIE ZAMÓWIONEGO PRZEZ RADIO I TELEWIZJĘ UTWORU MUZYCZNEGO
WZORCOWA UMOWA
O NAPISANIE I ROZPOWSZECHNIANIE ZAMÓWIONEGO PRZEZ RADIO I TELEWIZJĘ UTWORU MUZYCZNEGO
(rodzaj utworu)
Postanowienia dodatkowe:
.........................................
.........................................
.........................................
Kompozytor Zamawiający
........................................... ..............................
ZAŁĄCZNIK Nr 7
WZORCOWA UMOWA
O WYDANIE I ROZPOWSZECHNIANIE UTWORU MUZYCZNEGO
WZORCOWA UMOWA
O WYDANIE I ROZPOWSZECHNIANIE UTWORU MUZYCZNEGO
Ob. ..................................................
Ob. ..................................................
a Ob. ........................... zam. .................... zwanym dalej "Kompozytorem", została zawarta umowa następującej treści:
(rodzaj utworu)
4)*) rozpowszechniania utworu za granicą przez prowadzenie akcji promocyjnej utworu za pomocą wszelkich form działalności, mającej na celu zwiększenie częstotliwości publicznych wykonań utworu i jego transmisji środkami masowego przekazu za granicą, a w szczególności przez:
Postanowienia dodatkowe .............
.........................................................
.........................................................
.........................................................
Kompozytor Wydawca
.......................................... ....................................
______
*) Skreślić w razie zawarcia umowy z ograniczeniem, o którym mowa w § 4 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1988 r. w sprawie umów o wykorzystanie utworów muzycznych (Dz. U. Nr 44, poz. 344).
**) 1. Wynagrodzenie ustalone w umowie dotyczy pierwszego nakładu podstawowego w pierwszym wydaniu. Każde przekroczenie nakładu podstawowego uważa się za rozpoczęcie następnego nakładu, za który należy się kompozytorowi właściwe wynagrodzenie.
2. Każdy nakład podstawowy może być drukowany w kilku seriach, z zastrzeżeniem, że ukończenie druku ostatniej serii danego nakładu nie może nastąpić po upływie dwu lat od dnia przystąpienia do rozpowszechniania pierwszej serii. Wynagrodzenie za cały nakład podstawowy wypłaca się w ciągu 30 dni od dnia przystąpienia do rozpowszechniania pierwszej serii nakładu podstawowego. Powyższego nie stosuje się przy wydaniu utworów, dla których jest ustalony nakład jednorazowy.
3. Jeżeli nakład został określony jako jednorazowy, wydawca ustala liczbę egzemplarzy dla danego wydania. Kompozytorowi przysługuje wynagrodzenie za każde wydanie bez względu na liczbę egzemplarzy.
4. Jeżeli rodzaj utworu nie jest wymieniony w tabeli nakładów podstawowych (załącznik nr 8), stosuje się przy jego wydaniu nakład jednorazowy.
5. Wynagrodzenie kompozytora za zamieszczenie publikowanego uprzednio utworu w wyborze utworów ustala się w wysokości 50% właściwej stawki przy zastosowaniu nakładu jednorazowego. W razie zamieszczenia w wyborze utworów utworu nie publikowanego, wynagrodzenie ustala się w wysokości 100% stawki za pierwsze wydanie, a za każde dalsze wydanie w wyborze - 50% tej stawki.
6. Wydań w wyborze nie uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzeń za kolejne nakłady podstawowe wydań utworu.
ZAŁĄCZNIK Nr 8
WYSOKOŚĆ NAKŁADÓW PODSTAWOWYCH WYDAWNICTW NUTOWYCH
WYSOKOŚĆ NAKŁADÓW PODSTAWOWYCH WYDAWNICTW NUTOWYCH
1. Fortepian
1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 15
2) Repertuar pedagogiczny i dziecięcy 10
3) Repertuar estradowy:
a) klasyczny 5
b) współczesny 2
4) Repertuar popularny, rozrywkowy, taneczny 10
2. Organy, fisharmonia, klawesyn
1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 5
2) Repertuar pedagogiczny 3
3) Repertuar estradowy:
a) klasyczny 3
b) współczesny 2
4) Repertuar popularny i rozrywkowy 3
3. Skrzypce
1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 10
2) Repertuar pedagogiczny i dziecięcy 5
3) Repertuar estradowy:
a) klasyczny 3
b) współczesny 1
4) Repertuar popularny i rozrywkowy 3
4. Inne instrumenty smyczkowe oraz harfa i lutnia
1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 5
2) Repertuar pedagogiczny 3
3) Repertuar estradowy:
a) klasyczny 2
b) współczesny 1
5. Instrumenty dęte i perkusyjne
1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 5
2) Repertuar pedagogiczny 3
3) Repertuar estradowy:
a) klasyczny 2
b) współczesny 1
6. Akordeon, gitara, mandolina
1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 15
2) Repertuar pedagogiczny i dziecięcy 10
3) Repertuar estradowy:
a) klasyczny 3
b) współczesny 2
4) Repertuar popularny, rozrywkowy, taneczny 10
7. Wokalistyka
1) Repertuar pedagogiczny 3
2) Solowy repertuar estradowy:
a) klasyczny 2
b) współczesny 1
3) Chóralny repertuar estradowy:
a) klasyczny 2
b) współczesny 1
4) Śpiewniki chóralne 5
8. Umuzykalnienie
1) Podręczniki, ćwiczenia i materiały 15
2) Repertuar dziecięcy 5
9. Partytury muzyki orkiestrowej, operowej, koncertowej i kameralnej
1) Repertuar klasyczny 2
2) Repertuar współczesny 1
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »