Umowy o wykorzystanie utworów muzycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1988.44.344

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1988 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 1988 r.
w sprawie umów o wykorzystanie utworów muzycznych.

Na podstawie art. 33 § 1 ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. Nr 34, poz. 234 i z 1975 r. Nr 34, poz. 184) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie stosuje się przy zawieraniu i wykonywaniu umów o:
1)
napisanie i pierwsze publiczne wykonanie utworu muzycznego,
2)
napisanie i rozpowszechnianie zamówionego przez radio i telewizję utworu muzycznego,
3)
wydanie i rozpowszechnianie utworu muzycznego.
Ustala się:
1)
tabelę wynagrodzeń kompozytorskich za napisanie i pierwsze publiczne wykonanie utworu muzycznego oraz za napisanie i rozpowszechnianie zamówionego przez radio i telewizję utworu muzycznego, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
tabelę wynagrodzeń kompozytorskich za wydanie i rozpowszechnianie utworu muzycznego, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3)
tabelę wynagrodzeń za opracowania edytorskie, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia,
4)
objaśnienia do tabel wynagrodzeń kompozytorskich, stanowiące załącznik nr 4 do rozporządzenia,
5)
wzorcową umowę o napisanie i pierwsze publiczne wykonanie utworu muzycznego, stanowiącą załącznik nr 5 do rozporządzenia,
6)
wzorcową umowę o napisanie i rozpowszechnianie zamówionego prze radio i telewizję utworu muzycznego, stanowiącą załącznik nr 6 do rozporządzenia,
7)
wzorcową umowę o wydanie i rozpowszechnianie utworu muzycznego, stanowiącą załącznik nr 7 do rozporządzenia,
8)
wysokość nakładów podstawowych wydawnictw nutowych, stanowiącą załącznik nr 8 do rozporządzenia.
1.
Wynagrodzenie kompozytora ustalone w umowie obejmuje należność za:
1)
napisanie i przeniesienie prawa pierwszego publicznego wykonania utworu albo
2)
napisanie i przeniesienie prawa rozpowszechniania zamówionego przez radio i telewizję utworu, albo
3)
przeniesienie prawa wydania i rozpowszechniania utworu w zakresie ustalonym w umowie oraz za wykonanie korekty autorskiej.
2.
Wynagrodzenie kompozytora ustalone w umowie obejmuje także należność za sporządzenie objaśnień co do sposobu odczytania zapisu utworu, sposobu wykonania utworu, jego utrwalenia audiowizualnego oraz innych zaleceń.
1.
Przy ustalaniu wynagrodzenia kompozytora należy brać pod uwagę wartość utworu oraz wysiłek twórczy wymagany do jego powstania.
2.
Strony powołują w umowie właściwą pozycję odpowiedniej tabeli załączników nr 1-3 do rozporządzenia, według której zostanie obliczone wynagrodzenie kompozytorskie, oraz ustalają procent stawki podstawowej w granicach określonych dla tej pozycji.
3.
Wynagrodzenie ustalone zgodnie z ust. 1 i 2 może być podwyższone przez zamawiającego po przyjęciu utworu, w granicach przewidzianych we właściwej pozycji tabeli, w razie stwierdzenia, że umówione wynagrodzenie nie odpowiada wkładowi pracy kompozytora oraz wartości utworu.
4.
Strony mogą ograniczyć umowę, wyłączając z niej postanowienia dotyczące rozpowszechniania utworu za granicą, przewidziane w § 3 pkt 2 lit. d), § 5 pkt 4, § 9 ust. 1-3 i § 10 ust. 2 umowy wzorcowej stanowiącej załącznik nr 7 do rozporządzenia.
1.
Tabele wynagrodzeń kompozytorskich w załącznikach nr 1-3 określają wysokość wynagrodzeń w procentach od stawki podstawowej.
2.
Stawkę podstawową ustala się w wysokości 40.000 zł.
3.
Stawka podstawowa ulega zmianie w taki sposób, aby jej poziom wzrastał w stopniu nie mniejszym niż poziom przeciętnego wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
4.
Wysokość nowej stawki podstawowej ustala corocznie Minister Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej. Stawka podstawowa obowiązuje od dnia jej ogłoszenia w Monitorze Polskim.
Wynagrodzenie kompozytora jest płatne w następujący sposób:
1)
zaliczka w wysokości 25% wynagrodzenia za utwór, obliczonego według umówionego czasu trwania (objętości) i według stawki podstawowej obowiązującej w dniu podpisania umowy - w ciągu 15 dni od dnia jej podpisania,
2)
100% wynagrodzenia za utwór, obliczonego według przyjętego czasu trwania (objętości) utworu i według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia utworu, z potrąceniem wypłaconej zaliczki - w ciągu 15 dni od dnia przyjęcia utworu.
1.
Wynagrodzenie kompozytora za następne wydania utworu oryginalnego wynosi:
1)
za drugie wydanie - 80%,
2)
za trzecie wydanie - 60%,
3)
za dalsze wydania - 50%

podstawy wymiaru, o której mowa w ust. 2.

2.
Podstawę wymiaru stanowi przyjęty dla pierwszego wydania procent stawki podstawowej, obliczony od stawki podstawowej obowiązującej w dniu podpisania umowy o następne wydanie.
3.
Wynagrodzenie kompozytora za następne wydania opracowań edytorskich wynosi:
1)
za drugie wydanie - 50%,
2)
za trzecie i dalsze wydania - 40%

podstawy wymiaru, o której mowa w ust. 2.

4.
Wynagrodzenie za następne wydania utworu jest płatne jednorazowo w ciągu 15 dni od dnia podpisania umowy.
1.
Zakupienie przez fonotekę istniejącego utworu muzycznego z zamiarem jego wykorzystania w celach ilustracyjnych wymaga zawarcia odrębnej umowy.
2.
Wynagrodzenie za zakupienie utworu muzycznego w celach, o których mowa w ust. 1, wynosi 75% stawek wynagrodzenia za napisanie i pierwsze publiczne wykonanie tego utworu.
3.
Zakupienie utworu muzycznego w celach, o których mowa w ust. 1, nie narusza praw kompozytora do wykorzystywania tego utworu w inny sposób.
W umowie powinny być określone terminy dostarczenia całości utworu muzycznego przez kompozytora, przyjęcia utworu przez zamawiającego, pierwszego publicznego wykonania utworu, jego nadania przez radio i telewizję oraz wydania utworu przez wydawcę.
1.
Jeżeli kompozytor nie dostarczy utworu w umówionym terminie, zamawiający może odstąpić od umowy po wyznaczeniu kompozytorowi stosownego dodatkowego terminu na dostarczenie utworu, z zastrzeżeniem odstąpienia od umowy po bezskutecznym jego upływie.
2.
W razie odstąpienia przez zamawiającego od umowy z powodu niedostarczenia utworu, kompozytor jest obowiązany zwrócić zamawiającemu otrzymaną zaliczkę.
Zamawiający jest obowiązany zawiadomić kompozytora na piśmie o przyjęciu lub nieprzyjęciu utworu lub o uzależnieniu przyjęcia utworu od wykonania przez kompozytora, w wyznaczonym jednocześnie terminie, zmian określonych przez zamawiającego. Niezawiadomienie kompozytora w terminie ustalonym w umowie na przyjęcie utworu uważa się za jego przyjęcie.
1.
Okres przeznaczony na przyjęcie utworu przez zamawiającego lub na uzależnienie przyjęcia utworu od dokonania w nim zmian nie może przekraczać:
1)
w odniesieniu do małych utworów o czasie trwania do 15 minut - 1 miesiąca,
2)
w odniesieniu do utworów o czasie trwania powyżej 15 minut - 3 miesięcy.
2.
W razie dokonania przez kompozytora zmian w utworze na życzenie zamawiającego, okres przeznaczony na przyjęcie zmienionego utworu nie może przekraczać połowy okresu, o którym mowa w ust. 1.
3.
Bieg terminu na przyjęcie utworu liczy się od dnia dostarczenia zamawiającemu całości utworu przez kompozytora.
4.
Na żądanie kompozytora zamawiający jest obowiązany uzasadnić na piśmie nieprzyjęcie utworu.
W razie nieprzyjęcia utworu przez zamawiającego, odmowy kompozytora dokonania w utworze zmian określonych przez zamawiającego lub niedokonania ich w wyznaczonym terminie, każda ze stron może odstąpić od umowy. W takim wypadku wypłacona zaliczka nie podlega zwrotowi.
1.
Kompozytor ma prawo do sprawowania nadzoru autorskiego nad realizacją swojego utworu (wykonania, utrwalenia audiowizualnego) w celu uzyskania zamierzonego kształtu i poziomu artystycznego utworu, a zamawiający jest obowiązany do umożliwienia kompozytorowi sprawowania tego nadzoru.
2.
Za sprawowanie nadzoru kompozytorowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości 10-25% należnego wynagrodzenia, obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia utworu.
Dokonywanie przez zamawiającego zmian w utworze bądź zmian w sposobie jego zapisania wymaga zgody kompozytora.
1.
Okres przeznaczony na wykonanie, utrwalenie audiowizualne, wydanie i przystąpienie do rozpowszechniania przez zamawiającego (realizacja) nie może przekroczyć następujących terminów, licząc od dnia przyjęcia utworu przez zamawiającego:
1)
przy wykonaniu lub nagraniu wszystkich rodzajów utworów, z wyjątkiem wymienionych w pkt 2 i 3 - 2 lat,
2)
przy wykonaniu lub nagraniu utworów scenicznych, widowisk muzycznych i wielkich form wokalno-instrumentalnych - 3 lat,
3)
przy wykonaniu lub nagraniu małych utworów muzyki rozrywkowej, użytkowej i jazzowej o czasie trwania do 5 minut - 1 roku,
4)
przy wydaniu i przystąpieniu do rozpowszechniania wszystkich rodzajów utworów, z wyjątkiem wymienionych w pkt 5 - 3 lat,
5)
przy wydaniu i przystąpieniu do rozpowszechniania małych utworów muzyki rozrywkowej, użytkowej i jazzowej - 1 roku.
2.
W przypadku utworu, którego realizacja jest wyjątkowo trudna, strony mogą ustalić inny termin realizacji.
W razie bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w § 16, kompozytor może odstąpić od umowy, zachowując prawo do umówionego wynagrodzenia.
1.
Zamawiający może wprowadzić do umowy postanowienia o karach umownych za niedostarczenie przez kompozytora utworu w umówionym terminie lub niedokonanie zmian określonych przez zamawiającego.
2.
Kara umowna za każdy dzień zwłoki wynosi 0,2% wynagrodzenia kompozytora, obliczonego według stawki podstawowej obowiązującej w dniu upływu umówionego terminu na dostarczenie utworu, jednak nie więcej niż 20% tego wynagrodzenia.
Minister Kultury i Sztuki w indywidualnych, szczególnie uzasadnionych wypadkach może wyrazić zgodę na podwyższenie stawki wynagrodzenia do 50% powyżej górnej granicy stawki wynikającej z odpowiedniej pozycji tabel wynagrodzeń stanowiących załączniki nr 1-3 do rozporządzenia, a Przewodniczący Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" w stosunku do stawek wynagrodzeń za utwory muzyczne, określonych w tabeli wynagrodzeń stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Rozporządzenie stosuje się do umów zawartych po dniu jego wejścia w życie. Strony mogą jednak dostosować treść umów zawartych przed wejściem w życie rozporządzenia do jego przepisów, jeżeli utwór został przyjęty po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
Traci moc uchwała nr 136 Rady Ministrów z dnia 10 lipca 1975 r. w sprawie wynagrodzeń kompozytorskich (Monitor Polski Nr 26, poz. 159, z 1982 r. Nr 29, poz. 253 i z 1985 r. Nr 21, poz. 161).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1989 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH ZA NAPISANIE I PIERWSZE PUBLICZNE WYKONANIE UTWORU MUZYCZNEGO ORAZ ZA NAPISANIE I ROZPOWSZECHNIANIE ZAMÓWIONEGO PRZEZ RADIO I TELEWIZJĘ UTWORU MUZYCZNEGO

(w procentach od stawki podstawowej)
abcde
1-3 głosów4-9 głosów10-24 głosów25-34 głosów35 głosów i więcej
I. Muzyka poważnaryczałt za utwór
1. Drobne utwory o czasie

trwania do 1 minuty (np.

miniatury pedagogiczne)

9-2111-26
2. Małe utwory instrumentalne,

chóralne, pieśni o czasie

trwania do 5 minut

za jedną minutę
10-2215-3418-4020-45
3. Utwory estradowe i

koncertowe (w formie

jednoczęściowej rozwiniętej

lub cyklicznej) o czasie

trwania ponad 5 minut

15-3418-4020-4522-5026-58
4. Utwory sceniczne oraz

wielkie formy wokalno-

instrumentalne (oratorium,

opera, balet itp.)

20-4522-5026-5830-67
II. Muzyka rozrywkowa, muzyka

użytkowa, muzyka jazzowa

abcde
5. Piosenka zapisana

wielogłosowo i za pomocą nut

(nie symboli akordowych),

temat w muzyce jazzowej i

rozrywkowej zapisany jak

wyżej

ryczałt za utwór
20-44
6. Małe utwory instrumentalne,

wokalne i wokalno-

instrumentalne (z

wyłączeniem piosenki i

tematu) o czasie trwania do

5 minut

za jedną minutę
7-1610-2413-3116-37
7. Rozbudowane utwory estradowe

i koncertowe o czasie

trwania ponad 5 minut

10-2413-3116-3719-2421-47
8. Widowiska muzyczne

(operetka, musical, balet

itp.)

16-3719-4221-4723-52
III. Muzyka komponowana w celach

ilustracyjnych (na potrzeby

teatru, filmu, radia,

telewizji itp.)

abcde
ryczałt za utwór
9. Sygnały10-4417-6023-7728-93
10. Muzyka częściowo

ograniczona elementami

akcji ("półsynchron")

za jedną minutę
6-139-2012-2614-3116-35
11. Muzyka ściśle ograniczona

elementami akcji

("synchron")

9-2012-2614-3116-3517-38
12. Muzyka utrwalona na taśmie,

powstała w drodze

improwizacji

5-127-15

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TABELA WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH ZA WYDANIE I ROZPOWSZECHNIANIE UTWORU MUZYCZNEGO

(w procentach od stawki podstawowej)
abcde
1-3 głosów4-9 głosów10-24 głosów25-34 głosów35 głosów i więcej
I. Muzyka poważnaryczałt za utwór
1. Drobne utwory o czasie

trwania do 1 minuty (np.

miniatury pedagogiczne)

9-2210-27
2. Małe utwory instrumentalne,

chóralne, pieśni o czasie

trwania do 5 minut

za jedną minutę
9-2513-3615-4016-43
3. Utwory estradowe i koncertowe

(w formie jednoczęściowej

rozwiniętej lub cyklicznej) o

czasie trwania ponad 5 minut

14-3816-4217-4518-4819-52
4. Utwory sceniczne oraz wielkie

formy wokalno-instrumentalne

(oratorium, opera, balet

itp.)

17-4718-5021-5523-60
II. Muzyka rozrywkowa, muzyka

użytkowa, muzyka jazzowa

ryczałt za utwór
5. Piosenka zapisana

wielogłosowo i za pomocą nut

(nie symboli akordowych),

temat w muzyce jazzowej i

rozrywkowej zapisany jak

wyżej

20-46
6. Małe utwory instrumentalne,

wokalne i wokalno-

instrumentalne (z wyłączeniem

piosenki i tematu) o czasie

trwania do 5 minut

za jedną minutę
7-179-2412-3013-35
7. Rozbudowane utwory estradowe

i koncertowe o czasie trwania

ponad 5 minut

10-2612-3214-3715-4116-44
8. Widowiska muzyczne (operetka,

musical, balet itp.)

15-3916-4217-4518-47

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA WYNAGRODZEŃ ZA OPRACOWANIA EDYTORSKIE

(w procentach od stawki podstawowej)

I.

Opracowania edytorskie o charakterze naukowym

A.

Edycje historyczno-muzykologiczne

Rodzaj opracowania edytorskiegoFaktura utworuUwagi
1 głos2-4 głosów5-9 głosów10-24 głosówpowyżej 24 głosów
instrument akordowy = 2 głosy; organy = 3 głosy; instrument melodyczny o fakturze akordowej lub polifonicznej = 2 głosy
płatne za 1 takt bieżący utworu (przy melodii beztaktowej liczy się 8 nut za 1 takt)
1) Opracowania naukowe źródłowo-

krytyczne

0,12-0,310,18-0,650,24-0,730,28-0,830,34-0,97
a) za każde ponad 2 źródła*)zwyżka 20-40%*) uwzględnione w nutach lub komentarzu rewizyjnym
b) za specjalne trudności z

podłożeniem tekstu

zwyżka 10-40%dotyczy także trudności związanych z językami obcymi
2) Transkrypcja notacyjna:0,02-0,18----
a) z notacji neumatycznych
b) z notacji modalnej-0,16-0,550,2-0,62--
c) z notacji menzuralnej do

XV w. włącznie

-0,1-0,480,14-0,55--
d) z notacji menzuralnej -

XVI i początek XVII w.

-0,04-0,210,06-0,240,08-0,28-
e) z tabulatur lutniowych

(metodą Schradego) oraz

tabulatur organowych

niemieckich i włoskich

-0,04-0,210,06-0,24--
f) z innych tabulatur-0,1-0,480,14-0,55--
3) Realizacja historycznych

konwencji wykonawczych:

-0,2-0,83---
a) realizacja basso continuo
b) realizacja ozdobników w

głosie traktowanym solowo

0,06-0,28----
c) rekonstrukcja głosu

zaginionego

0,1-0,59----
d) sugestie wykonawcze0,04-0,210,08-0,310,08-0,380,12-0,450,16-0,51obsada, dynamika, agogika

B.

Edycje etnomuzykologiczne

Rodzaj opracowania edytorskiegoFaktura utworuUwagi
jednogłosowawielogłosowa
płatne za 1 takt bieżący*)
1) Opracowanie źródłowo-

krytyczne na podstawie:

0,16-0,420,24-0,62*) przy muzyce beztaktowej przyjmuje się 8 nut w głosie za 1 takt
a) materiałów publikowanych
b) materiałów archiwalnych

pisanych

0,2-0,480,28-0,76
2) Transkrypcja i opracowanie

źródłowo-krytyczne na

podstawie nagrań

0,3-0,870,4-1,2
3) Dokonanie wyboru z materiałów

publikowanych

1-5,1

II.

Opracowania edytorskie o charakterze instruktywnym i użytkowym

A.

Szkoły, samouczki, zbiory ćwiczeń

(płatne za arkusz wydawniczy)
Opracowanie szkoły lub samouczka na instrument lub głos36-971 arkusz wydawniczy przeliczeniowy = 3.000 cm2 przy pięciolinii 4 mm, 4.500 cm2 przy pięciolinii 6 mm
Zbiory ćwiczeń o charakterze pedagogicznym24-87jak wyżej

B.

Antologie i wybory

(płatne za utwór)
Dokonanie wyboru utworów z zakresu muzyki dawnej (do 1820 r.) lub utworów nowszych nie publikowanych:1-4,2łącznie z dostarczeniem materiału
a) jednego kompozytora
b) kilku kompozytorów1,5-7jak wyżej
Dokonanie wyboru utworów nowszych (po 1820 r.) publikowanych:0,5-2,6jak wyżej
a) jednego kompozytora
b) kilku kompozytorów1-3,5jak wyżej

III.

Opracowania edytorskie utworów muzycznych

płatne za 1 takt bieżący; przy muzyce beztaktowej 8 nut (liniowo) = 1 takt
Rodzaj opracowania edytorskiegoFaktura utworuUwagi
1 głos2-4 głosów5-9 głosów10-20 głosówpowyżej 20 głosów
instrument melodyczny o fakturze akordowej lub polifonicznej = 2 głosy; organy = 2-3 głosy
1) opracowanie instruktywne

utworów muzycznych

0,06-0,280,08-0,310,08-0,340,12-0,420,14-0,48dynamika, agogika, artykulacja itp., frazowanie, palcowanie, pedalizacja
2) oznakowanie głosu

melodycznego funkcjami

harmonicznymi

0,06-0,18----dla gitary, akordeonu itp.
3) opracowanie wyciągu

fortepianowego

-0,1-0,340,16-0,550,18-0,620,2-0,69liczy się według liczby głosów w utworze, z którego dokonuje się wyciągu
4) transkrypcja instrumentalna0,12-0,310,18-0,620,24-0,73--z instrumentu lub zespołu kameralnego na inny instrument lub zespół kameralny
5) instrumentacja (orkiestracja)---0,28-0,830,34-0,97z instrumentu lub zespołu kameralnego na zespół orkiestrowy
6) aranżacja--12-41,518-6224-83stawka za cały utwór z zakresu muzyki rozrywkowej lub tanecznej

ZAŁĄCZNIK Nr  4

OBJAŚNIENIA DO TABEL WYNAGRODZEŃ KOMPOZYTORSKICH

1. Podstawą obliczenia czasu trwania utworu jest:

1) faktyczny czas trwania wykonania lub utrwalenia utworu,

2) w razie wydania utworu drukiem - czas jego trwania, uwidoczniony przez kompozytora w partyturze, a jeśli kompozytor określa czas trwania utworu w zakresie od wielkości minimalnej do maksymalnej, należność oblicza się biorąc za podstawę czas średni,

3) w przypadku nietypowych utworów muzyki poważnej o nie ustalonym czasie trwania, a zwłaszcza kompozycji konceptualnych, repetytywnych, przedstawionych graficznie, tekstów do grania, projektów audiowizualnych - za podstawę obliczeń przyjmuje się jedną stronę zapisu właściwego dla tego rodzaju utworów i wycenia według rubryki 3 odpowiedniej tabeli, stanowiącej załącznik nr 1 lub nr 2,

4) w odniesieniu do muzyki komponowanej w celach ilustracyjnych (dział III tabeli załącznika nr 1) wynagrodzenie oblicza się według czasu trwania przyjętej muzyki; w razie gdy zamawiający kilkakrotnie wykorzystuje ten sam fragment muzyki przez jego zwykłe powtórzenie lub mechaniczne przekopiowanie w tym samym dziele ilustrowanym zamówioną muzyką, kompozytor ma prawo do osobnego wynagrodzenia w wysokości 100% należności odpowiadającej czasowi trwania powtarzanej muzyki.

2. Z każdą rozpoczętą końcową minutę utworu przysługuje pełna stawka minutowa.

3. Przez określenie "głos" należy rozumieć każdy samodzielnie występujący instrument w danym zespole. Fortepian, harfę, celestę, akordeon, fisharmonię i klawesyn uważa się za dwa głosy, organy i syntezator polifoniczny - za trzy głosy. W grupie instrumentów perkusyjnych przez głos należy rozumieć partię przeznaczoną dla jednego wykonawcy. Kwintet smyczkowy w orkiestrze symfonicznej liczy się za pięć głosów, z wyjątkiem utworów, w których istnieje uzasadniony artystycznie inny podział zespołu smyczkowego; w tym ostatnim przypadku za "głos" liczy się każdą samodzielnie występującą partię. W muzyce wokalnej za "głos" uważa się każdy głos solowy, jak również każdą partię chóralną. W muzyce wokalno-instrumentalnej sumuje się liczbę głosów wokalnych i instrumentalnych. W muzyce elektronicznej, konkretnej i komputerowej za "głos" uważa się samodzielną partię zarejestrowaną na dwóch ścieżkach magnetofonu wielośladowego.

4. Wynagrodzenie za poważną muzykę elektroniczną, komputerową i konkretną oblicza się tak, jak za tradycyjną muzykę poważną, przy czym pojęcie liczby głosów odpowiada pojęciu liczby samodzielnych partii zarejestrowanych przestrzennie, z zastrzeżeniem że przyjmuje się górną granicę 24 partii w kompozycji. Zastrzeżenie to nie dotyczy utworów łączących muzykę elektroniczną z muzyką wykonywaną "na żywo".

5. Wynagrodzenie za elektroniczną muzykę rozrywkową, użytkową i jazzową oblicza się jak za tradycyjną muzykę rozrywkową, użytkową i jazzową, przyjmując za górną granicę 24 głosy.

6. Wynagrodzenie za muzykę elektroniczną, komponowaną w celach ilustracyjnych (na potrzeby teatru, filmu, radia, telewizji itp.), oblicza się jak za muzykę tradycyjną, komponowaną w tych samych celach, przyjmując za górną granicę 24 głosy.

7. Za opracowanie kompozytorskie lub aranżację uważa się przeniesienie istniejącego utworu muzycznego na określony zespół wykonawczy w sposób, który wzbogaca ten utwór o nowe, istotne elementy artystyczne, stanowiące indywidualny wkład twórczy, i nadaje mu charakter nowej, oryginalnej całości. Za opracowanie kompozytorskie lub aranżację przysługuje od 50% do 70% wynagrodzenia przypadającego za napisanie utworu oryginalnego na dany skład i w danym gatunku.

8. Za instrumentację uważa się przeniesienie istniejącego utworu muzycznego na określony zespół wykonawczy w taki sposób, który nie naruszając istoty tego utworu, w szczególności jego formy i materii dźwiękowej (zwłaszcza melodii, rytmu, harmonii), wprowadza do niego jedynie zmiany wynikające z charakteru zespołu wykonawczego, na jaki jest przeniesiony. Za instrumentację przysługuje 25-50% wynagrodzenia należnego za napisanie utworu oryginalnego na dany skład instrumentalny i w danym gatunku.

9. Za wyciąg fortepianowy uważa się przeniesienie - na fortepian, na fortepian na 4 ręce lub na 2 fortepiany - utworu muzycznego napisanego na większy zespół wykonawczy, z ewentualnym zachowaniem oryginalnych głosów wokalnych lub solowych instrumentalnych. Za wyciąg fortepianowy utworu przysługuje od 20% do 35% wynagrodzenia przypadającego za napisanie utworu oryginalnego na dany skład i w danym gatunku. Za wyciąg fortepianowy własnego utworu przysługuje kompozytorowi od 15% do 25% wynagrodzenia przypadającego za skomponowanie utworu oryginalnego na dany skład i w danym gatunku.

10. Za piosenkę lub temat w muzyce jazzowej i rozrywkowej, przedstawiony jedynie w formie jednogłosowej (tzw. "prymka"), przysługuje 50% stawki ryczałtowej przypadającej za skomponowanie utworu w formie typowej (pozycja 5a tabel z załączników nr 1 i 2).

11. Przez określenie "muzyka użytkowa" należy rozumieć zwłaszcza muzykę marszową, muzykę taneczną, utwory dla amatorskich zespołów instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych, popularne opracowanie muzyki ludowej oraz muzykę dla cyrku.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZORCOWA UMOWA O NAPISANIE I PIERWSZE PUBLICZNE WYKONANIE UTWORU MUZYCZNEGO

Dnia .......... między ............................... z siedzibą w ...................... (zwanym dalej "Zamawiającym"), w imieniu którego działają ................................................. a Ob. ................................................ zam. w ................................ (zwanym dalej "Kompozytorem"), została zawarta umowa następującej treści:
§  1.
Kompozytor zobowiązuje się napisać (oświadcza, że napisał) utwór muzyczny ................................... pt. ............................ na .......... głosów, o czasie trwania ........... minut.

(rodzaj utworu)

§  2.
Kompozytor zobowiązuje się dostarczyć utwór Zamawiającemu w postaci: partytury (rękopisu, fotokopii, diagramu - w 1 egzemplarzu), napisany zgodnie z przyjętymi zasadami zapisu muzycznego, w terminie do dnia ..........................................
§  3.
Kompozytor oświadcza, że:
1)
utwór, o którym mowa w § 1, będzie (jest) jego utworem oryginalnym,
2)
prawa autorskie do tego utworu nie będą (nie są) ograniczone w zakresie objętym umową.
§  4.
1.
Kompozytor przenosi na Zamawiającego:
1)
prawo pierwszego publicznego wykonania utworu,
2)
prawo korzystania z utworu zgodnie z celem, dla którego umowa została zawarta.
2.
Postanowienia ust. 1 nie ograniczają praw Kompozytora do zawarcia umowy o wydanie i rozpowszechnianie tego utworu.
§  5.
Zamawiający zobowiązuje się do ochrony i poszanowania autorskich praw osobistych Kompozytora, a w szczególności do:
1)
dokonywania zmian w utworze lub jego tytule tylko za zgodą Kompozytora,
2)
zachowania integralności utworu.
§  6.
1.
Zamawiającemu przysługuje, za zgodą Kompozytora, prawo przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umowy na osobę trzecią.
2.
W razie przeniesienia praw i obowiązków, o których mowa w ust. 1, Zamawiający zobowiązuje się do zapewnienia ochrony i poszanowania autorskich praw osobistych Kompozytora.
§  7.
1.
Jeżeli Kompozytor nie dostarczy utworu w umówionym terminie, Zamawiający może odstąpić od umowy po wyznaczeniu Kompozytorowi dodatkowego terminu na dostarczenie utworu, z zastrzeżeniem odstąpienia od umowy po bezskutecznym jego upływie.
2.
W razie odstąpienia od umowy z powodu niedostarczenia utworu, Kompozytor jest obowiązany zwrócić Zamawiającemu otrzymaną zaliczkę.
§  8.
Wynagrodzenie Kompozytora za napisanie utworu i przeniesienie na Zamawiającego prawa pierwszego publicznego wykonania utworu strony ustalają w wysokości ....% (słownie .......... procent) stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia utworu, zgodnie z poz. ... tabeli wynagrodzeń stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1988 r. w sprawie umów o wykorzystanie utworów muzycznych (Dz. U. Nr 44, poz. 344), zwanej dalej tabelą, wraz z objaśnieniami stanowiącymi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  9.
1.
Wynagrodzenie Kompozytora jest płatne w następujący sposób:
1)
zaliczka w wysokości 25% wynagrodzenia za utwór, obliczonego według umówionego czasu trwania (objętości) utworu i według stawki podstawowej w wysokości ............. zł obowiązującej w dniu podpisania umowy, to jest kwota ...... zł (słownie: .................... zł) - w ciągu 15 dni od dnia podpisania umowy,
2)
wynagrodzenia za utwór, obliczonego według przyjętego czasu trwania (objętości) utworu i według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia utworu, z potrąceniem wypłaconej zaliczki - w ciągu 15 dni od dnia przyjęcia utworu.
2.
Wynagrodzenie Kompozytora, ustalone w § 8, obejmuje także należność za sporządzenie objaśnień i zaleceń dotyczących sposobu odczytania zapisu utworu, sposobu wykonania utworu, jego utrwalenia audiowizualnego, a także innych zaleceń.
§  10.
1.
Zamawiający jest obowiązany zawiadomić Kompozytora na piśmie w ciągu ... miesięcy, licząc od dnia dostarczenia całości utworu, o przyjęciu lub nieprzyjęciu utworu lub o uzależnieniu przyjęcia utworu od dokonania przez Kompozytora zmian w wyznaczonym jednocześnie terminie. Niezawiadomienie Kompozytora w powyższym terminie uważa się za przyjęcie utworu.
2.
W razie dokonania przez Kompozytora zmian określonych przez Zamawiającego, okres przeznaczony na przyjęcie poprawionego utworu nie może przekraczać połowy okresu przewidzianego w ust. 1.
§  11.
W razie nieprzyjęcia utworu przez Zamawiającego, odmowy Kompozytora dokonania w tym utworze proponowanych przez Zamawiającego zmian lub niedokonania ich w wyznaczonym terminie, każda ze stron może odstąpić od umowy, z tym że wypłacona zaliczka nie podlega zwrotowi.
§  12.
1.
Zamawiający zobowiązuje się wykonać utwór publicznie w ciągu ... lat, licząc od dnia przyjęcia utworu.
2.
Jeżeli w terminie ustalonym w ust. 1 utwór nie zostanie wykonany, Kompozytor może wyznaczyć Zamawiającemu dodatkowy termin realizacji, wynoszący ........
3.
W razie bezskutecznego upływu terminu dodatkowego, Kompozytor może odstąpić od umowy, zachowując prawo do wynagrodzenia.
§  13.
1.
Zmiany i uzupełnienia umowy, a zwłaszcza odstąpienie przez Zamawiającego od umowy lub od wyznaczenia dodatkowego terminu na dostarczenie utworu, wymagają formy pisemnej. Wymianę pism między stronami, jeżeli wynika z nich jednoznacznie, jaką zmianę lub uzupełnienie strony ustaliły, uważa się za zachowanie formy pisemnej.
2.
W sprawach nie uregulowanych umową stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1988 r. w sprawie umów o wykorzystanie utworów muzycznych (Dz. U. Nr 44, poz. 344).
§  14.
Wszelkie spory mogące wyniknąć przy realizacji umowy będą rozstrzygane przez sądy właściwe dla miejsca zamieszkania Kompozytora.
§  15.
Umowa zostaje sporządzona w ... jednobrzmiących egzemplarzach, w tym ... dla Kompozytora i ... dla Zamawiającego.

Postanowienia dodatkowe:

.........................................

.........................................

.........................................

Kompozytor Zamawiający

............................. ...........................

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZORCOWA UMOWA

O NAPISANIE I ROZPOWSZECHNIANIE ZAMÓWIONEGO PRZEZ RADIO I TELEWIZJĘ UTWORU MUZYCZNEGO

Dnia ............. między .................................................. z siedzibą w .......................... (zwanym dalej "Zamawiającym"), w imieniu którego działają ............................................ a Ob. ............................... zam. w ......................... (zwanym dalej "Kompozytorem"), została zawarta umowa następującej treści:
§  1.
1.
Kompozytor zobowiązuje się napisać (oświadcza, że napisał) utwór muzyczny ............................ pt. ......................... na ...... głosów o czasie trwania ........... minut.

(rodzaj utworu)

2.
Kompozytor zobowiązuje się dostarczyć utwór Zamawiającemu w postaci partytury (rękopisu, fotokopii, diagramu, taśmy magnetofonowej), napisany zgodnie z przyjętymi zasadami zapisu muzycznego w terminie ..........................
3.
Partytura (taśma magnetofonowa) staje się własnością Zamawiającego.
§  2.
Kompozytor oświadcza, że:
1)
utwór, o którym mowa w § 1, jest (będzie) jego utworem oryginalnym,
2)
prawa autorskie do tego utworu nie są (nie będą) ograniczone w zakresie objętym umową.
§  3.
Kompozytor przenosi na Zamawiającego prawo do:
1)
utrwalania utworu na nośniku materialnym (zarówno dźwięku, jak i łącznie dźwięku i obrazu) jedynie na cele radiowo-telewizyjne,
2)
powielania tekstu utworu wyłącznie na własny użytek wewnętrzny Zamawiającego,
3)
pierwszego nadania utworu środkami radia lub telewizji,
4)
wymiany utrwaleń utworu z zagranicznymi organizacjami radiowymi i telewizyjnymi, z zastrzeżeniem prawa do wynagrodzenia autorskiego w razie emisji utworu,
5)
wykorzystywania zrealizowanego przez Zamawiającego utrwalenia utworu, w całości lub w części, do reklamy tego utworu oraz przy realizacji programów radiowych i telewizyjnych o charakterze oświatowym, kronikarskim lub monograficznym, dotyczących tego utworu.
§  4.
1.
Jeżeli pierwsze nadanie utworu środkami radia lub telewizji albo jego pierwsze publiczne wykonanie nie nastąpi w ciągu 2 lat od daty przyjęcia utworu, Kompozytor może zawrzeć umowę w tym przedmiocie z inną osobą.
2.
Postanowienia umowy nie ograniczają praw Kompozytora w zakresie zawarcia umowy o wydanie utworu drukiem, z tym że wydawnictwom Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" przysługuje prawo pierwszeństwa wydania tego utworu drukiem, za odrębnym wynagrodzeniem.
§  5.
Zamawiający zobowiązuje się do ochrony i poszanowania autorskich praw osobistych Kompozytora, a w szczególności do dokonywania zmian w utworze lub w jego tytule oraz do wykorzystywania utworu na cele ilustracyjne jedynie za zgodą Kompozytora. Zamawiającemu przysługuje prawo przeniesienia, za zgodą Kompozytora, praw i obowiązków wynikających z umowy na osobę trzecią.
§  6.
Wynagrodzenie Kompozytora za napisanie utworu muzycznego i przeniesienie na Zamawiającego praw określonych w § 3 strony ustalają w wysokości ...% (słownie ................................. procent) stawki podstawowej, obowiązującej w dniu przyjęcia utworu, zgodnie z poz. ... tabeli wynagrodzeń stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1988 r. w sprawie umów o wykorzystanie utworów muzycznych (Dz. U. Nr 44, poz. 344), wraz z objaśnieniami stanowiącymi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  7.
Wynagrodzenie Kompozytora jest płatne w następujący sposób:
1)
zaliczka w wysokości 25% wynagrodzenia za utwór, obliczonego według umówionego czasu trwania (objętości) utworu i według stawki podstawowej w wysokości ............... zł (słownie: ........................ zł) obowiązującej w dniu podpisania umowy, to jest kwota ............... zł (słownie ................. zł) - w ciągu 15 dni od dnia podpisania umowy,
2)
100% wynagrodzenia za utwór, obliczonego według przyjętego czasu trwania (objętości) utworu i według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia utworu, z potrąceniem wypłaconej zaliczki - w ciągu 15 dni od dnia przyjęcia utworu.
§  8.
1.
Kompozytor zachowuje prawo do wynagrodzenia za zagraniczne emisje radiowe i telewizyjne, również w przypadku pierwszej emisji albo pierwszego publicznego wykonania utworu.
2.
Zamawiający zobowiązuje się powiadamiać Stowarzyszenie Autorów "ZAiKS" o dokonaniu wymiany utrwalenia utworu, zrealizowanego na cele radiowe i telewizyjne, z zagraniczną organizacją radiową lub telewizyjną.
§  9.
1.
W razie niedostarczenia przez Kompozytora utworu w umówionym terminie, Zamawiający może odstąpić od umowy po wyznaczeniu Kompozytorowi dodatkowego terminu na dostarczenie utworu, z zastrzeżeniem odstąpienia od umowy po bezskutecznym jego upływie.
2.
W razie odstąpienia od umowy z powodu niedostarczenia utworu, Kompozytor jest obowiązany zwrócić Zamawiającemu otrzymaną zaliczkę.
§  10.
1.
Zamawiający jest obowiązany zawiadomić Kompozytora, w ciągu 2 miesięcy od dnia dostarczenia utworu, o przyjęciu lub nieprzyjęciu utworu lub o uzależnieniu przyjęcia utworu od wprowadzenia określonych zmian lub uzupełnień w wyznaczonym przez Zamawiającego odpowiednim terminie. Niezawiadomienie Kompozytora w powyższym terminie uważa się za przyjęcie utworu.
2.
Kompozytor jest obowiązany w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia ustosunkować się na piśmie do propozycji zmian i uzupełnień oraz oświadczyć, czy w wyznaczonym terminie dostarczy poprawiony utwór. Niewysłanie takiego oświadczenia w powyższym terminie uważa się za zgodę Kompozytora na dokonanie zmian i uzupełnień w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie.
3.
Zamawiający jest obowiązany zawiadomić na piśmie Kompozytora o przyjęciu lub nieprzyjęciu utworu w ciągu 1 miesiąca od dnia otrzymania poprawionego utworu. Niezawiadomienie Kompozytora w powyższym terminie uważa się za ostateczne przyjęcie utworu przez Zamawiającego.
§  11.
W razie nieprzyjęcia utworu przez Zamawiającego, odmowy Kompozytora dokonania w tym utworze określonych przez Zamawiającego zmian lub niedokonania ich w oznaczonym terminie, każda ze stron umowy może od niej odstąpić, z tym że wypłacona zaliczka nie podlega zwrotowi.
§  12.
1.
Zmiany i uzupełnienia niniejszej umowy, a zwłaszcza odstąpienie przez Zamawiającego od umowy lub od wyznaczenia dodatkowego terminu na dostarczenie utworu, wymagają formy pisemnej. Wymianę pism między stronami, jeżeli wynika z nich jednoznacznie, jaką zmianę lub uzupełnienie strony ustaliły, uważa się za zachowanie formy pisemnej.
2.
W sprawach nie uregulowanych umową stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1988 r. w sprawie umów o wykorzystanie utworów muzycznych (Dz. U. Nr 44, poz. 344).
§  13.
Wszelkie spory mogące wyniknąć przy realizacji umowy będą rozpatrywane przez sądy właściwe dla miejsca zamieszkania Kompozytora.
§  14.
Umowa zostaje sporządzona w ... jednobrzmiących egzemplarzach, w tym ... dla Kompozytora i ... dla Zamawiającego.

Postanowienia dodatkowe:

.........................................

.........................................

.........................................

Kompozytor Zamawiający

........................................... ..............................

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZORCOWA UMOWA

O WYDANIE I ROZPOWSZECHNIANIE UTWORU MUZYCZNEGO

Dnia ............. w ............. między ....................... z siedzibą ................. ul. ............... zwanym dalej "Wydawcą", w imieniu i na rzecz którego działają:

Ob. ..................................................

Ob. ..................................................

a Ob. ........................... zam. .................... zwanym dalej "Kompozytorem", została zawarta umowa następującej treści:

§  1.
Kompozytor oświadcza, że napisał (zobowiązuje się napisać) utwór muzyczny .................................... pt. ............................. na ...... głosów o czasie trwania .......... minut.

(rodzaj utworu)

§  2.
Kompozytor oświadcza, że:
1)
utwór, o którym mowa w § 1, jest (będzie) jego utworem oryginalnym,
2)
prawa do wydania i rozpowszechniania tego utworu nie są (nie będą) ograniczone w zakresie objętym umową.
§  3.
Kompozytor przenosi na Wydawcę wyłączne prawo do:
1)
wydania utworu drukiem lub inną techniką w dowolnej liczbie egzemplarzy,
2)
rozpowszechniania utworu przez:
a)
sporządzanie i powielanie materiałów nutowych przeznaczonych do wykonań publicznych,
b)
sprzedaż i wypożyczanie egzemplarzy wydanego drukiem utworu oraz materiałów, o których mowa pod lit. a), udostępnianie materiałów nutowych właściwym instytucjom w celu rozpowszechniania utworu przez wykonania publiczne, utrwalenia audiowizualne oraz przez środki masowego przekazu, z wyjątkiem filmu,
c)
nieodpłatne rozsyłanie egzemplarzy wydanego drukiem utworu i materiałów nutowych,
d)
*) udzielanie - w porozumieniu z Kompozytorem - zezwoleń na subedycyjne i licencyjne wydania utworu drukiem.
§  4.
Kompozytor zobowiązuje się dostarczyć do dnia ................ rękopis utworu w odpowiednim stanie i z objaśnieniami niezbędnymi do przygotowania go do druku.
§  5.
Wydawca zobowiązuje się do:
1)
wydania utworu drukiem w terminie .............................. od dnia przyjęcia utworu,
2)
rozpisania partytury na głosy oraz sporządzania kompletów materiałów nutowych w liczbie zapewniającej pełną obsługę wykonań utworu,
3)
rozpowszechniania utworu w kraju przez:
a)
wypożyczanie materiałów nutowych instytucjom zainteresowanym publicznym wykonaniem utworu,
b)
bezpłatne przesyłanie egzemplarzy wydanego drukiem utworu instytucjom zainteresowanym upowszechnianiem muzyki,
c)
prowadzenie propagandy utworu, zgodnie ze stosowanymi w tym zakresie środkami,

4)*) rozpowszechniania utworu za granicą przez prowadzenie akcji promocyjnej utworu za pomocą wszelkich form działalności, mającej na celu zwiększenie częstotliwości publicznych wykonań utworu i jego transmisji środkami masowego przekazu za granicą, a w szczególności przez:

a)
wypożyczanie materiałów nutowych instytucjom zainteresowanym wykonaniami, nagraniami lub innymi sposobami odtwarzania utworu, z wyjątkiem przeniesienia na film,
b)
bezpłatne przesyłanie egzemplarzy wydanego drukiem utworu zagranicznym zespołom orkiestrowym, radiofoniom, dyrygentom itp.,
c)
prezentowanie utworu w wydawanych biuletynach i prospektach informacyjnych.
§  6.
Wydawca jest obowiązany zwrócić Kompozytorowi rękopis utworu najdalej w ciągu 30 dni po jego wydaniu drukiem.
§  7.
Liczbę egzemplarzy wydawanego utworu oraz ich cenę sprzedażną ustala Wydawca. Przekroczenie nakładu podstawowego uważa się za rozpoczęcie następnego nakładu.
§  8.
1.
Wynagrodzenie Kompozytora za pierwszy nakład podstawowy w liczbie ... egzemplarzy strony ustalają w wysokości ...% (słownie ................ procent) stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia utworu, zgodnie z poz. ... tabeli wynagrodzeń stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1988 r. w sprawie umów o wykorzystanie utworów muzycznych (Dz. U. Nr 44, poz. 344), wraz z objaśnieniami stanowiącymi załącznik nr 4 do rozporządzenia i z zastosowaniem postanowień zawartych w odnośniku**).
2.
Wynagrodzenie Kompozytora jest płatne w następujący sposób:
1)
zaliczka w wysokości 25% wynagrodzenia za utwór, obliczonego według umówionego czasu trwania (objętości) utworu i według stawki podstawowej w wysokości .............. zł, obowiązującej w dniu podpisania umowy, to jest kwota ............... zł (słownie: ............................. zł) - w ciągu 15 dni od dnia podpisania umowy,
2)
100% wynagrodzenia za utwór, obliczonego według przyjętego czasu trwania (objętości) utworu i według stawki podstawowej obowiązującej w dniu przyjęcia utworu z potrąceniem wypłaconej zaliczki - w ciągu 15 dni od dnia przyjęcia utworu.
§  9.
1.
W zamian za świadczenia określone w § 5 pkt 2 i 4 Kompozytor przenosi na Wydawcę prawo do 50% całości wpływów uzyskanych za granicą z tytułu wykonań publicznych utworu i nagrań mechanicznych utworu.
2.
*) Kompozytorowi przysługuje prawo do 50% wpływów uzyskanych przez Wydawcę z zagranicy z tytułu wydań licencyjnych i subedycyjnych utworu oraz sprzedaży i wypożyczeń materiałów nutowych za granicę.
3.
Wpływy wymienione w ust. 1 są rozliczane i wypłacane przez Stowarzyszenie Autorów "ZAiKS". Wydawca przesyła Stowarzyszeniu Autorów "ZAiKS" 1 egzemplarz umowy niezwłocznie po jej podpisaniu.
4.
Wynagrodzenie z tytułu publicznych wykonań utworu w kraju przypada w całości Kompozytorowi. Wpływy z tytułu sprzedaży i wypożyczeń materiałów nutowych w kraju przypadają w całości Wydawcy.
§  10.
1.
Kompozytor otrzymuje bezpłatnie w pierwszym wydaniu krajowym .......... egzemplarzy autorskich, a z każdego następnego wydania po .......... egzemplarzy autorskich.
2.
*) Kompozytor otrzymuje bezpłatnie z pierwszego wydania zagranicznego .......... egzemplarzy autorskich, a z każdego następnego wydania po .......... egzemplarzy.
§  11.
Wydawcy przysługuje prawo wykonania w każdym wydaniu .......... egzemplarzy przeznaczonych dla propagandy i reklamy utworu oraz na uzupełnienie braków i defektów.
§  12.
1.
Jeżeli Kompozytor przewiduje, że nie będzie mógł dotrzymać umówionego terminu dostarczenia utworu, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym Wydawcę, proponując nowy termin. Wydawca powinien ustosunkować się do tej propozycji w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. Nieudzielenie odpowiedzi w tym terminie oznacza zgodę Wydawcy na przedłużenie terminu dostarczenia utworu.
2.
Jeżeli Kompozytor nie dostarczy utworu w umówionym terminie, Wydawca może odstąpić od umowy bądź wyznaczyć stosowny dodatkowy termin na jego dostarczenie, z zagrożeniem odstąpienia od umowy po bezskutecznym upływie tego terminu.
3.
W razie odstąpienia od umowy z powodu niedostarczenia utworu w umówionym terminie, Kompozytor jest obowiązany zwrócić Wydawcy otrzymaną zaliczkę.
§  13.
Wydawca jest obowiązany zawiadomić Kompozytora na piśmie w ciągu ... tygodni (miesięcy), licząc od dnia dostarczenia całości utworu, o przyjęciu lub nieprzyjęciu utworu lub o uzależnieniu przyjęcia utworu od dokonania przez Kompozytora określonych przez Wydawcę zmian (poprawek, skrótów, uzupełnień) w wyznaczonym terminie. Niezawiadomienie Kompozytora w powyższym terminie jest równoznaczne z przyjęciem utworu.
§  14.
1.
Jeżeli Wydawca uzależni przyjęcie utworu od wprowadzenia przez Kompozytora określonych zmian, Kompozytor jest obowiązany w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia Wydawcy odpowiedzieć na piśmie, czy wykona zmiany w wyznaczonym przez Wydawcę terminie. Niezawiadomienie Wydawcy w powyższym terminie jest równoznaczne z wyrażeniem zgody przez Kompozytora.
2.
Wydawca powinien dokonać oceny zmienionego utworu i zawiadomić Kompozytora na piśmie o jego przyjęciu lub nieprzyjęciu w ciągu ... tygodni (miesięcy) od dnia dostarczenia zmienionego utworu. Niezawiadomienie Kompozytora w powyższym terminie jest równoznaczne z przyjęciem utworu.
§  15.
W razie nieprzyjęcia utworu przez Wydawcę, odmowy Kompozytora dokonania określonych przez Wydawcę zmian utworu lub niedokonania ich w wyznaczonym terminie, każda ze stron może odstąpić od umowy, z tym że wypłacona zaliczka nie podlega zwrotowi.
§  16.
1.
Wydawca jest obowiązany zawiadomić Kompozytora na piśmie o terminie wykonania korekty autorskiej. Kompozytor po otrzymaniu takiego zawiadomienia powinien w ciągu trzech dni zawiadomić Wydawcę, czy korektę wykona osobiście, czy upoważnia do jej wykonania inną osobę bądź z korekty rezygnuje.
2.
Termin wykonania korekty ustala się na jeden dzień dla dwu stron tekstu, licząc od dnia następnego po otrzymaniu przez Kompozytora (osobę upoważnioną) materiału do korekty.
3.
Niewykonanie korekty w terminie lub niedotrzymanie terminu jej zwrotu uznaje się za rezygnację z wykonania korekty.
§  17.
Kompozytor ponosi koszty zmian utworu dokonanych przez niego po sporządzeniu matryc nutowych bądź materiałów reprodukcyjnych, jeżeli koszt zmian przekracza 3% całości kosztów wykonania matryc nutowych (materiałów reprodukcyjnych), chyba że zmiany są następstwem okoliczności niezależnych od Kompozytora.
§  18.
1.
Jeżeli w terminie ustalonym w § 5 pkt 1 Wydawca nie ukończy druku utworu, jest obowiązany wypłacić Kompozytorowi pozostałą część wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy w ciągu 15 dni od upływu tego terminu. W takim wypadku Kompozytor, zachowując prawo do pełnego wynagrodzenia, może odstąpić od umowy - po bezskutecznym upływie co najmniej rocznego terminu dodatkowego wyznaczonego Wydawcy na dokończenie druku.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli pomimo ukończenia druku w ustalonym terminie Wydawca w ciągu 30 dni nie przystąpi do rozpowszechniania utworu.
3.
W razie gdy Wydawca w ciągu 6 miesięcy od wydania utworu drukiem nie sporządzi materiałów nutowych lub nie przystąpi do ich rozpowszechniania, Kompozytorowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy.
§  19.
1.
Wydawca jest obowiązany, odstępując z przyczyn niezależnych od Kompozytora od wydania utworu:
1)
przed zakończeniem druku - wypłacić Kompozytorowi pozostałą część wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy,
2)
po zakończeniu druku lub od jego rozpowszechniania - wypłacić Kompozytorowi pozostałą część wynagrodzenia za pierwszy nakład podstawowy oraz wynagrodzenie za dalsze wydrukowane nakłady.
2.
W sytuacjach określonych w ust. 1 Kompozytorowi nie przysługuje odszkodowanie za samo odstąpienie od wydania lub rozpowszechniania utworu.
§  20.
1.
Kompozytorowi przysługuje prawo wprowadzenia zmian do utworu wznawianego przez Wydawcę. O skorzystaniu z tego uprawnienia Kompozytor jest obowiązany zawiadomić Wydawcę w terminie 14 dni od dnia otrzymania od niego pisma o zamiarze wznowienia utworu.
2.
Jeżeli Wydawca po wyczerpaniu nakładu oświadczy, że nie zamierza drukować nowego wydania lub nie przystąpi do druku nowego wydania w ciągu 6 miesięcy od dnia wezwania go przez Kompozytora, Kompozytorowi przysługuje prawo rozwiązania umowy.
§  21.
Wydawcy przysługuje prawo przeniesienia na osobę trzecią uprawnień i obowiązków wynikających z umowy.
§  22.
1.
Prawa i obowiązki wynikające z umowy dotyczą terytorium ............. z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Kompozytor przenosi na Wydawcę prawo udostępniania sporządzonych przez niego materiałów nutowych wykonawcom polskim do wykonań publicznych na terenie całego świata.
§  23.
1.
Kompozytor zobowiązuje się zastrzegać w umowach z wydawcą zagranicznym, że na wszystkich egzemplarzach utworu, wydanego przez tego wydawcę, obok nazwy firmy wydawcy zagranicznego, figurować będzie nazwa wydawcy polskiego jako koedytora oraz że zastrzeżenie prawa autorskiego (nota copyright), zamieszczane przez wydawcę zagranicznego, będzie zawierało informację o terytorialnym zasięgu praw obu edytorów. Wydawca polski zobowiązuje się do zamieszczania na wydanych przez siebie egzemplarzach utworu analogicznych informacji.
2.
Kompozytor zobowiązuje się zawiadamiać niezwłocznie wydawcę polskiego o zawarciu umowy z wydawcą zagranicznym i o zakresie udzielonych mu praw.
§  24.
1.
Zmiany i uzupełnienia umowy, a zwłaszcza odstąpienie przez Wydawcę od umowy lub od wyznaczenia dodatkowego terminu na dostarczenie utworu, wymagają formy pisemnej. Wymianę pism między stronami, jeśli wynika z nich jednoznacznie, jaką zmianę lub uzupełnienie umowy strony ustaliły, uważa się za zachowanie formy pisemnej.
2.
W sprawach nie uregulowanych umową stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1988 r. w sprawie umów o wykorzystanie utworów muzycznych (Dz. U. Nr 44, poz. 344).
§  25.
Wszelkie spory mogące wyniknąć przy realizacji umowy będą rozpatrywane przez sądy właściwe dla miejsca zamieszkania Kompozytora.
§  26.
Umowa sporządzona zostaje w ... jednobrzmiących egzemplarzach, w tym ... dla Kompozytora i ... dla Wydawcy.

Postanowienia dodatkowe .............

.........................................................

.........................................................

.........................................................

Kompozytor Wydawca

.......................................... ....................................

______

*) Skreślić w razie zawarcia umowy z ograniczeniem, o którym mowa w § 4 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1988 r. w sprawie umów o wykorzystanie utworów muzycznych (Dz. U. Nr 44, poz. 344).

**) 1. Wynagrodzenie ustalone w umowie dotyczy pierwszego nakładu podstawowego w pierwszym wydaniu. Każde przekroczenie nakładu podstawowego uważa się za rozpoczęcie następnego nakładu, za który należy się kompozytorowi właściwe wynagrodzenie.

2. Każdy nakład podstawowy może być drukowany w kilku seriach, z zastrzeżeniem, że ukończenie druku ostatniej serii danego nakładu nie może nastąpić po upływie dwu lat od dnia przystąpienia do rozpowszechniania pierwszej serii. Wynagrodzenie za cały nakład podstawowy wypłaca się w ciągu 30 dni od dnia przystąpienia do rozpowszechniania pierwszej serii nakładu podstawowego. Powyższego nie stosuje się przy wydaniu utworów, dla których jest ustalony nakład jednorazowy.

3. Jeżeli nakład został określony jako jednorazowy, wydawca ustala liczbę egzemplarzy dla danego wydania. Kompozytorowi przysługuje wynagrodzenie za każde wydanie bez względu na liczbę egzemplarzy.

4. Jeżeli rodzaj utworu nie jest wymieniony w tabeli nakładów podstawowych (załącznik nr 8), stosuje się przy jego wydaniu nakład jednorazowy.

5. Wynagrodzenie kompozytora za zamieszczenie publikowanego uprzednio utworu w wyborze utworów ustala się w wysokości 50% właściwej stawki przy zastosowaniu nakładu jednorazowego. W razie zamieszczenia w wyborze utworów utworu nie publikowanego, wynagrodzenie ustala się w wysokości 100% stawki za pierwsze wydanie, a za każde dalsze wydanie w wyborze - 50% tej stawki.

6. Wydań w wyborze nie uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzeń za kolejne nakłady podstawowe wydań utworu.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WYSOKOŚĆ NAKŁADÓW PODSTAWOWYCH WYDAWNICTW NUTOWYCH

(w tysiącach egzemplarzy)

1. Fortepian

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 15

2) Repertuar pedagogiczny i dziecięcy 10

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 5

b) współczesny 2

4) Repertuar popularny, rozrywkowy, taneczny 10

2. Organy, fisharmonia, klawesyn

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 5

2) Repertuar pedagogiczny 3

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 3

b) współczesny 2

4) Repertuar popularny i rozrywkowy 3

3. Skrzypce

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 10

2) Repertuar pedagogiczny i dziecięcy 5

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 3

b) współczesny 1

4) Repertuar popularny i rozrywkowy 3

4. Inne instrumenty smyczkowe oraz harfa i lutnia

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 5

2) Repertuar pedagogiczny 3

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 2

b) współczesny 1

5. Instrumenty dęte i perkusyjne

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 5

2) Repertuar pedagogiczny 3

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 2

b) współczesny 1

6. Akordeon, gitara, mandolina

1) Szkoły, wprawki, ćwiczenia 15

2) Repertuar pedagogiczny i dziecięcy 10

3) Repertuar estradowy:

a) klasyczny 3

b) współczesny 2

4) Repertuar popularny, rozrywkowy, taneczny 10

7. Wokalistyka

1) Repertuar pedagogiczny 3

2) Solowy repertuar estradowy:

a) klasyczny 2

b) współczesny 1

3) Chóralny repertuar estradowy:

a) klasyczny 2

b) współczesny 1

4) Śpiewniki chóralne 5

8. Umuzykalnienie

1) Podręczniki, ćwiczenia i materiały 15

2) Repertuar dziecięcy 5

9. Partytury muzyki orkiestrowej, operowej, koncertowej i kameralnej

1) Repertuar klasyczny 2

2) Repertuar współczesny 1