Umowa o wzajemności w zamówieniach obronnych. Waszyngton.2023.05.05.
Dz.U.2024.292
Akt obowiązującyUMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzajemności w zamówieniach obronnych,
podpisana w Waszyngtonie dnia 5 maja 2023 r.
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
Dnia 5 maja 2023 roku w Waszyngtonie została podpisana Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzajemności w zamówieniach obronnych, w następującym brzmieniu:
UMOWA
MIĘDZY RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ A RZĄDEM STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI O WZAJEMNOŚCI W ZAMÓWIENIACH OBRONNYCH (SKRÓCONY TYTUŁ: POLSKO-AMERYKAŃSKA UMOWA O WZAJEMNOŚCI W ZAMÓWIENIACH OBRONNYCH)
PREAMBUŁA
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki, zwane dalej "Stronami",
MAJĄC NA UWADZE, że Rzeczpospolita Polska i Stany Zjednoczone Ameryki są Członkami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;
PRAGNĄC wspierać racjonalizację, standaryzację, interoperacyjność oraz wzajemne wsparcie logistyczne w stosunkach obu państw w sferze obronności;
UZNAJĄC wzajemne długotrwałe stosunki opisane w Memorandum o Porozumieniu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzajemności w ramach zamówień obronnych, podpisanym w Waszyngtonie dnia 27 sierpnia 2011 roku oraz w Warszawie dnia 8 września 2011 roku, które weszło w życie 18 lipca 2012 roku, które utraciło moc dnia 18 lipca 2022 r;
PRAGNĄC rozwijać i wzmacniać istniejące pomiędzy Stronami przyjazne relacje;
DĄŻĄC do osiągnięcia i utrzymania uczciwych i równych szans przemysłu każdej ze Stron do uczestniczenia w programach zamówień sektora obronności drugiej Strony;
PRAGNĄC ulepszyć i wzmocnić bazę przemysłową każdego z Państw;
PRAGNĄC promować wymianę technologii obronnych zgodnie ze stosowną polityką wewnętrzną stron;
PRAGNĄC jak najbardziej ekonomicznie i racjonalnie wykorzystywać środki przeznaczone na cele obronne; oraz
PRAGNĄC usunąć dyskryminujące bariery w pozyskiwaniu dostaw lub usług wytwarzanych przez przedsiębiorstwa przemysłowe drugiego państwa we wzajemnie korzystnym zakresie i zgodnym z krajowymi przepisami, regulacjami, wytycznymi oraz zobowiązaniami międzynarodowymi;
Uzgodniły co następuje:
Zakres stosowania
Zasady regulujące współpracę w zakresie zakupów obronnych
4.1. Ułatwia zamówienia w dziedzinie obronności, dążąc do długoterminowej, sprawiedliwej równowagi w zakupach dokonywanych przez Strony, biorąc pod uwagę możliwości ich przemysłu obronnego oraz ośrodków badawczo-rozwojowych.
4.2. Usuwa bariery zarówno dla zamawiania, jak i koprodukcji produktów wytwarzanych w Państwie drugiej Strony lub usług wykonywanych przez podmioty (dalej zwane "przedsiębiorstwami przemysłowymi") mające siedzibę w Państwie drugiej Strony. Powyższe obejmuje zapewnienie przedsiębiorstwom przemysłowym drugiego Państwa traktowania nie mniej korzystnego niż przewidzianego dla krajowych przedsiębiorstw przemysłowych. Jeżeli przedsiębiorstwo przemysłowe Państwa jednej ze Stron przedłoży ofertę, która byłaby ofertą najkorzystniejszą, gdyby nie wymóg zakupu produktów krajowych, obie Strony zgadzają się znieść wymóg kupowania produktów krajowych.
4.3. Stosuje procedury kontraktowe, które umożliwiają wszystkim przedsiębiorstwom przemysłowym z obu Państw, które wcześniej nie zostały zawieszone lub objęte zakazem uczestniczenia w takich postępowaniach, konkurować o zamówienia objęte niniejszą Umową.
4.4. W pełni bierze pod uwagę wszystkie wiarygodne przedsiębiorstwa przemysłowe zarówno w Stanach Zjednoczonych Ameryki, jak i Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z wytycznymi i kryteriami odpowiednich agencji zamawiających. Oferty muszą spełniać wymagania dotyczące działania, jakości, dostawy i kosztów. Jeśli, w celu uzyskania kontraktu, potencjalni kontrahenci lub ich produkty muszą spełniać wymagania kwalifikacyjne, Strona zamawiająca w pełni weźmie pod uwagę wszystkie wnioski kwalifikacyjne złożone przez przedsiębiorstwa przemysłowe drugiej Strony, zgodnie z prawem krajowym, regulacjami, wytycznymi, procedurami i zobowiązaniami międzynarodowymi Strony zamawiającej.
4.5. Dostarcza informacje dotyczące wymogów i proponowanych zamówień zgodnie z Artykułem V (Procedury Zamówień) niniejszej Umowy, w celu zapewnienia przedsiębiorstwom drugiej Strony wystarczającego czasu na ubieganie się o prawo do udziału w postępowaniu, o ile jest to wymagane, oraz na złożenie oferty.
4.6. Informuje przedsiębiorstwa przemysłowe, które decydują się na udział w zamówieniach objętych niniejszą Umową, o ograniczeniach dotyczących danych technicznych i elementów związanych z obronnością (artykułów i usług obronnych) udostępnionych do użytku przez drugą Stronę. Takie dane techniczne i elementy związane z obronnością, udostępnione przez Stronę zamawiającą, nie zostaną wykorzystywane w innych celach niż składanie ofert lub realizacja kontraktów obronnych objętych niniejszą Umową, z wyjątkiem przypadków uzyskania pisemnego upoważnienia właściciela łub wykonawcy praw własności lub dostarczenia danych technicznych czy też elementów obronnych.
4.7. Zapewnia pełną ochronę praw własności oraz wszelkich danych i informacji uprzywilejowanych, chronionych, podlegających kontroli eksportu lub niejawnych oraz podejmuje wszelkie dostępne zgodne z prawem kroki, aby zapobiec przekazywaniu takich danych i informacji, zasobów lub usług do państwa trzeciego lub jakiegokolwiek innego odbiorcy bez uprzedniej pisemnej zgody Strony pochodzenia.
4.8. Wymienia informacje o stosownych przepisach, przepisach wykonawczych, wytycznych i procedurach administracyjnych.
4.9. Wymienia się corocznie statystykami, wykazującymi łączną wartość pieniężną zamówień obronnych, udzielonych przedsiębiorstwom przemysłowym drugiej Strony w poprzednim roku. Roczne podsumowanie zostaje przygotowywane na podstawie wspólnej decyzji Stron.
4.10. Udziela odpowiednich wyjaśnień dotyczących wytycznych i procedur administracyjnych w ramach swoich organizacji obronnych w celu realizacji niniejszej Umowy.
Offset
Niniejsza Umowa nie reguluje offsetu. Strony postanawiają omówić środki mające na celu ograniczenie wszelkich niekorzystnych skutków, jakie umowy offsetowe wywierają na bazę przemysłowo-obronną każdego Państwa.
Cła, podatki i opłaty
O ile prawo krajowe, regulacje, wytyczne oraz zobowiązania międzynarodowe Państw każdej ze Stron dopuszczają taką możliwość, Strony zgadzają się, że na zasadzie wzajemności nie uwzględniają ceł, podatków i opłat przy ocenie ofert i odstąpią od poboru ceł oraz opłat w przypadku zamówień, do których ma zastosowanie niniejsza Umowa.
Procedury zamówień
5.1. Po przyznaniu kontraktu niezwłocznie informuje o tym oferentów, których oferty nie zostały wybrane, informując co najmniej o:
5.2. Na wniosek, niezwłocznie przekazuje oferentom, których oferty nie zostały wybrane, informacje mówiące o powodach nieprzyznania im kontraktu.
Udział przemysłu
Bezpieczeństwo, udostępnianie informacji i wizyty
Wdrożenie i zarządzanie
Załączniki i zmiany
Wejście w życie, czas trwania i rozwiązanie
NA DOWÓD CZEGO niżej podpisani, należycie upoważnieni przez swoje Rządy, podpisali niniejszą Umowę.
SPORZĄDZONO w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i angielskim, przy czym obydwa teksty są jednakowo autentyczne.
Po zaznajomieniu się z powyższą Umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
- została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych,
- jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,
- będzie niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydany został Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie, dnia 27 listopada 2023 roku.
grafika
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »