Udzielanie regionalnej pomocy inwestycyjnej, pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych przyjętych na lata 2007-2013.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.1163 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 2 sierpnia 2016 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 20 listopada 2014 r.
w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej, pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych przyjętych na lata 2007-2013

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom przez fundusze rozwoju obszarów miejskich, w ramach regionalnych programów operacyjnych przyjętych na lata 2007-2013, następujących rodzajów pomocy:
1)
regionalnej pomocy inwestycyjnej,
2)
pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej,
3)
pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej

- zwanych dalej "pomocą", do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (UE) nr 651/2014".

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pożyczki udzielanej przedsiębiorcy, oprocentowanej według stopy referencyjnej ustalonej zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską 2 lub stopy wyższej;
2)
poręczenia spłaty kredytu lub innego zobowiązania finansowego udzielanego mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, który nie ma problemów finansowych zgodnie z kryteriami określonymi przez Komisję Europejską 3 , jeżeli:
a)
koszt poręczenia został ustalony w oparciu o stawkę bezpieczną określoną przez Komisję Europejską 4 lub stawkę wyższą,
b)
poręczenie jest terminowe i udzielane do kwoty z góry oznaczonej,
c)
poręczenie nie obejmuje więcej niż 80% niespłaconego kredytu lub innego zobowiązania finansowego.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się również w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 2-5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dużym projekcie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć duży projekt inwestycyjny w rozumieniu art. 2 pkt 52 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
2)
dużym przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć duże przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 pkt 24 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
3)
funduszu rozwoju obszarów miejskich - należy przez to rozumieć fundusz na rzecz rozwoju obszarów miejskich, o którym mowa w art. 46 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z 27.12.2006, str. 1, z późn. zm.), którego celem jest tworzenie korzystnych warunków do rozwoju obszarów miejskich przez udzielanie pożyczek przedsiębiorcom lub poręczeń mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom;
4)
intensywności pomocy - należy przez to rozumieć intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
5)
inwestycji początkowej - należy przez to rozumieć inwestycję początkową w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
6)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
7)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
Pomoc nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcom, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej, uznającej taką pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
Pomoc może być udzielana na inwestycje, o których mowa w art. 43 ust. 1, w zakresie, o którym mowa w lit. b rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
1.
Kwota pomocy udzielonej na podstawie rozporządzenia w formie:
1)
pożyczki dla przedsiębiorców - stanowi różnicę pomiędzy zdyskontowaną rynkową wartością odsetek, która byłaby naliczona dla pożyczki, a zdyskontowaną wartością odsetek wynikającą z oprocentowania zastosowanego przez fundusz rozwoju obszarów miejskich;
2)
poręczenia dla mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców - stanowi różnicę między zdyskontowaną wartością rynkowej opłaty prowizyjnej, jaka byłaby pobrana od udzielanego poręczenia, a zdyskontowaną wartością opłaty prowizyjnej pobieranej przez fundusz rozwoju obszarów miejskich.
2.
Rynkowa wartość odsetek, o której mowa w ust. 1 pkt 1, jest wyliczana na podstawie stóp referencyjnych ustalonych zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską 5 .
3.
Przez rynkową opłatę prowizyjną, o której mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się stawkę bezpieczną, ustaloną zgodnie z metodą określoną przez Komisję Europejską 6 .
1.
Pomoc może być udzielana w województwie objętym regionalnym programem operacyjnym przyjętym na lata 2007-2013.
2.
Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana na inwestycję początkową, z tym że dużemu przedsiębiorcy w województwie mazowieckim może być udzielana wyłącznie regionalna pomoc inwestycyjna na inwestycję początkową stanowiącą inwestycję początkową na rzecz nowej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 pkt 51 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
3.
Regionalna pomoc inwestycyjna nie może być udzielana na inwestycję prowadzącą wyłącznie do odtworzenia zdolności produkcyjnych.
Poręczenie dla mikroprzedsiębiorców, małych lub średnich przedsiębiorców nie może obejmować więcej niż 80% pozostającej do spłaty kwoty kredytu lub innego zobowiązania finansowego oraz musi być terminowe i udzielane do kwoty z góry oznaczonej.
1.
Regionalna pomoc inwestycyjna może być udzielana w odniesieniu do:
1)
inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją inwestycji początkowej,
2)
kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją inwestycji początkowej

- zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

2.
Do inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją inwestycji początkowej zalicza się niezbędne do jej realizacji koszty ponoszone na:
1)
nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości;
2)
nabycie, wytworzenie oraz instalację i uruchomienie środków trwałych, w tym:
a)
budowli i budynków, pod warunkiem że ich nabycie pozostaje w bezpośrednim związku z celami projektu objętego pomocą,
b)
maszyn i urządzeń,
c)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
d)
wyposażenia technicznego do prac biurowych,
e)
infrastruktury technicznej związanej z inwestycją początkową, w szczególności dróg wewnętrznych, przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych lub telekomunikacyjnych;
3)
nadzór inwestorski, w tym inwestora zastępczego, oraz nadzór autorski, pod warunkiem że stanowią integralną część kosztów ponoszonych na nabycie prawa własności lub wieczystego użytkowania nieruchomości, lub środków trwałych, w ramach projektu objętego pomocą;
4)
prace przygotowawcze na terenie budowy:
a)
wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie,
b)
wykonanie niwelacji terenu,
c)
zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów,
d)
wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy;
5)
prace polegające na demontażu, rozbiórce lub remoncie, pod warunkiem że pozostają w bezpośrednim związku z celami projektu objętego pomocą;
6)
prace konserwatorskie lub restauratorskie;
7)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych, takich jak patenty, licencje, know-how lub inna własność intelektualna.
3.
Koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 7, zalicza się do inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją inwestycji początkowej, jeżeli są spełnione warunki określone w art. 14 ust. 6-8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
4.
Do kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z realizacją inwestycji początkowej zalicza się dwuletnie koszty płacy nowo zatrudnionych pracowników, na które składają się:
1)
wynagrodzenia brutto,
2)
obowiązkowe składki, w tym składki na ubezpieczenia społeczne,
3)
koszty opieki nad dziećmi i nad rodzicami

- jeżeli są spełnione warunki określone w art. 14 ust. 9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.

1.
Pomoc na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej jest udzielana na rzecz mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy, na zasadach określonych w art. 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
2.
Do kosztów kwalifikowalnych w przypadku pomocy na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej zalicza się koszty niezbędne do jej przygotowania, ponoszone na:
1)
przygotowanie dokumentacji technicznej;
2)
przygotowanie ekspertyz, badań, analiz technicznych, finansowych, ekonomicznych oraz specjalistycznych, w tym biznesplanu, studium wykonalności projektu i raportu oddziaływania na środowisko;
3)
inne prace przygotowawcze.
3.
Do kosztów kwalifikowalnych w przypadku pomocy na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej zalicza się niezbędne koszty zakupu tych usług.
1.
Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 10 ust. 2 i 4, określa się zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 878).
2.
Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej, o której mowa w ust. 1, z wyłączeniem regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego, zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
2)
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorcy lub małego przedsiębiorcy.
3.
Maksymalną wielkość regionalnej pomocy inwestycyjnej oblicza się, uwzględniając warunki określone w art. 14 ust. 12-14 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
W celu spełnienia efektu zachęty, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, przedsiębiorca ubiegający się o:
1)
regionalną pomoc inwestycyjną - składa wniosek o udzielenie pomocy w ramach regionalnego programu operacyjnego przyjętego na lata 2007-2013, zwany dalej "wnioskiem", przed rozpoczęciem prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014;
2)
pomoc na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej - składa wniosek przed powstaniem pierwszego zobowiązania do zakupu tych usług.
Pomoc udzielaną na podstawie rozporządzenia można kumulować z inną pomocą na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
1.
Regionalna pomoc inwestycyjna, udzielana zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu, stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej i może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską w przypadku, gdy łączna kwota tej pomocy, w odniesieniu do jednej inwestycji, przekracza równowartość:
1)
11,25 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy;
2)
15 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarze należącym do podregionu warszawskiego zachodniego, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. poz. 1573, z późn. zm.);
3)
18,75 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: dolnośląskiego, śląskiego, wielkopolskiego;
4)
26,25 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz na obszarach należących do podregionów: ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego wschodniego, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS);
5)
37,5 mln euro - dla inwestycji realizowanych na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego oraz warmińsko-mazurskiego.
2.
Pomoc na usługi doradcze związane z przygotowaniem inwestycji początkowej oraz pomoc na usługi doradcze związane z realizacją inwestycji początkowej, w przypadku określonym w art. 4 ust. 1 lit. d rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014, stanowi pomoc indywidualną podlegającą notyfikacji Komisji Europejskiej i może być udzielona po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską.
1.
Przedsiębiorca składa wniosek do funduszu rozwoju obszarów miejskich.
2.
Wniosek zawiera:
1)
nazwę przedsiębiorcy;
2)
miejsce realizacji inwestycji;
3)
cel realizacji inwestycji;
4)
opis inwestycji;
5)
planowane daty rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji;
6)
wartość inwestycji;
7)
koszty kwalifikowalne;
8)
wnioskowaną kwotę pomocy;
9)
źródła finansowania inwestycji;
10)
inne informacje, wskazane przez fundusz rozwoju obszarów miejskich, niezbędne do dokonania oceny wniosku.
3.
Do wniosku przedsiębiorca załącza informacje przygotowane zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. poz. 312 i 1704 oraz z 2016 r. poz. 238).
4.
Fundusz rozwoju obszarów miejskich dokonuje oceny wniosku w oparciu o kryteria odnoszące się do:
1)
celu pomocy;
2)
kosztów kwalifikowalnych;
3)
maksymalnej intensywności pomocy.
5.
Po przeprowadzeniu oceny, o której mowa w ust. 4, pomoc przeznaczona na pokrycie części kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 10 ust. 2 i 4 oraz § 11 ust. 2 i 3, może być udzielona na podstawie umowy o udzielenie pomocy.
6.
W przypadku regionalnej pomocy inwestycyjnej przedsiębiorca, zawierając umowę o udzielenie pomocy, zobowiązuje się do utrzymania inwestycji na zasadach określonych w art. 14 ust. 5 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
7.
Fundusz rozwoju obszarów miejskich przekazuje przedsiębiorcy informacje, o których mowa w art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. poz. 404, z 2008 r. poz. 585, z 2010 r. poz. 99, z 2011 r. poz. 1381 oraz z 2015 r. poz. 1830).
Pomoc jest udzielana do dnia 31 marca 2017 r.
1.
Do umów zawartych na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. poz. 1709 oraz z 2013 r. poz. 1430) przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Do oceny wniosków o udzielenie pomocy na nowe inwestycje złożonych na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, w zakresie których przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie zawarto umów, stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
3.
Wnioski, o których mowa w ust. 2, wymagające uzupełnienia w zakresie wynikającym z niniejszego rozporządzenia, uzupełnia się na wezwanie funduszu rozwoju obszarów miejskich w terminie wyznaczonym przez ten fundusz, nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania przez wnioskodawcę.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej przez fundusze rozwoju obszarów miejskich w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. poz. 1709 oraz z 2013 r. poz. 1430).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Obecnie działem administracji rządowej - rozwój regionalny kieruje Minister Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz.U.2015.1895).
2 Metoda ta jest określona w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
3 Kryteria te są określone w pkt 3.2 lit. a obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
4 Stawka ta jest określona w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).
5 Metoda ta jest określona w komunikacie Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6).
6 Stawka ta jest określona w pkt 3.3 obwieszczenia Komisji w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy państwa w formie gwarancji (Dz. Urz. UE C 155 z 20.06.2008, str. 10, z późn. zm.).