Rozdział 2 - Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania mikroprzedsiębiorstwom, małym przedsiębiorstwom lub średnim przedsiębiorstwom wsparcia na dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku ostatniej mili  4 - Udzielanie przez Władzę Wdrażającą Programy Europejskie pomocy finansowej na dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku "ostatniej mili" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.170.1147

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2014 r.

Rozdział  2

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania mikroprzedsiębiorstwom, małym przedsiębiorstwom lub średnim przedsiębiorstwom wsparcia na dostarczenie usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku ostatniej mili  4

§  5.
1.
Podmiot udzielający pomocy może udzielić wsparcia, w zakresie wskazanym w § 1 ust. 4, na dofinansowanie projektów realizowanych przez mikroprzedsiębiorstwo, małe przedsiębiorstwo lub średnie przedsiębiorstwo, prowadzące działalność gospodarczą i mające siedzibę, a w przypadku osoby fizycznej - miejsce zamieszkania, jeżeli wszystkie one prowadzą działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej "beneficjentem pomocy".
2.
Wsparcie może być udzielone beneficjentowi pomocy, który:
1)
złożył do podmiotu udzielającego pomocy wniosek o udzielenie wsparcia przed rozpoczęciem realizacji inwestycji;
2)
zobowiązał się do realizacji inwestycji;
3)
zobowiązał się do utrzymania trwałości projektu objętego wsparciem, w szczególności przez utrzymanie inwestycji objętej wsparciem w województwie, w którym została zrealizowana, a w przypadku realizacji inwestycji na obszarze miasta stołecznego Warszawy - w tym mieście, przez okres co najmniej 3 lat od dnia zakończenia realizacji projektu, przy czym wymiana przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym lub modernizacja sieci telekomunikacyjnej w celu zwiększenia jej przepustowości jest zgodna z warunkami utrzymania trwałości projektu;
4)
zobowiązał się do zapewnienia kompatybilności i połączalności budowanej infrastruktury telekomunikacyjnej z publiczną siecią telekomunikacyjną w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
5)
przedłożył informacje określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 53, poz. 312).
3.
Dniem zakończenia realizacji projektu jest dzień złożenia wniosku o płatność końcową.
4.
Wymóg utrzymania efektów projektu nie uniemożliwia wprowadzania w projekcie uzasadnionych ekonomicznie lub technologicznie modyfikacji w odniesieniu do świadczonych usług i głównych ich odbiorców. Modyfikacje te są możliwe po uzyskaniu akceptacji podmiotu udzielającego pomocy. Użycie sprzętu wymienionego podczas tej modyfikacji poza obszarem projektu wymaga akceptacji podmiotu udzielającego pomocy.
5.
Podmiot udzielający pomocy informuje beneficjenta pomocy o numerze referencyjnym programu pomocowego w zakresie wsparcia, o którym mowa w § 1 ust. 4.
§  6.
Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem na realizację usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej w celu dostarczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu użytkownikowi końcowemu są wydatki niezbędne do realizacji projektu i bezpośrednio związane z jego realizacją, poniesione w okresie wskazanym w umowie o udzielenie wsparcia, jednak nie wcześniej niż po dniu złożenia wniosku o udzielenie wsparcia, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług z wyjątkiem przypadku, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podmiotom, o których mowa w § 5 ust. 1, nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.
§  7.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej zalicza się wydatki poniesione na:
1)
nabycie, wraz z kosztem instalacji (wdrożenia), wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli wartości te spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie w przedsiębiorstwie otrzymującym pomoc,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami ustawy,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych, przy czym kupujący nie sprawuje kontroli nad sprzedającym w rozumieniu art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2004, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 40) ani odwrotnie,
d)
będą stanowić aktywa beneficjenta pomocy i pozostaną w jego posiadaniu przez okres co najmniej trzech lat, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu;
2)
dzierżawę, najem, zakup lub wytworzenie oraz instalację nowych środków trwałych:
a)
maszyn i urządzeń,
b)
narzędzi, przyrządów i aparatury,
c)
wyposażenia technicznego,
d)
infrastruktury technicznej związanej z inwestycją, w tym kanalizacji kablowej, masztów i wież radiowych;
3)
zakup używanych środków trwałych wskazanych w pkt 2, pod warunkiem że:
a)
cena używanych środków trwałych nie przekroczy ich wartości rynkowej określonej na dzień nabycia i będzie niższa od ceny podobnych nowych aktywów,
b)
sprzedający złoży oświadczenie określające zbywcę używanych środków trwałych, miejsce i datę ich zakupu,
c)
w okresie siedmiu lat poprzedzających datę nabycia środków trwałych ich zakup nie był współfinansowany ze środków wspólnotowych ani z krajowych środków pomocy publicznej lub pomocy de minimis,
d)
środek trwały posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji projektu oraz spełnia obowiązujące normy i standardy,
e)
w przypadku przejęcia jednostki uwzględnia się jedynie koszty nabycia aktywów od osób trzecich, o ile transakcję przeprowadzono na warunkach rynkowych; w przypadku gdy nabyciu towarzyszy inna inwestycja, wydatki z nią związane powiększają koszty nabycia,
f)
koszty związane z nabyciem aktywów objętych najmem lub dzierżawą innych niż grunty i budynki uwzględnia się jedynie w przypadku, gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu, na który została zawarta umowa najmu lub dzierżawy;
4)
raty spłat wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych, poniesione przez korzystającego do dnia zakończenia realizacji projektu, do wysokości ich wartości początkowej z dnia zawarcia umowy leasingu prowadzącego do przeniesienia własności, z wyłączeniem leasingu zwrotnego, albo spłatę wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, należnej z tytułu umowy leasingu prowadzącego do przeniesienia własności, z wyłączeniem leasingu zwrotnego;
5)
zakup prawa własności lub wieczystego użytkowania gruntów oraz najem lub dzierżawę gruntów do wysokości 10 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu, pod warunkiem że:
a)
powyższe wydatki są niezbędne do realizacji projektu,
b)
mikroprzedsiębiorstwo, małe przedsiębiorstwo lub średnie przedsiębiorstwo przedstawi opinię rzeczoznawcy majątkowego potwierdzającą, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej gruntu określonej na dzień nabycia,
c)
w okresie siedmiu lat poprzedzających datę zakupu gruntu zakup ten nie był współfinansowany ze środków wspólnotowych ani z krajowych środków pomocy publicznej lub pomocy de minimis,
d)
w odniesieniu do najmu lub dzierżawy gruntów umowa najmu lub dzierżawy została zawarta na okres gwarantujący trwałość projektu;
6)
raty spłat wartości początkowej gruntów poniesione przez korzystającego do dnia zakończenia realizacji projektu, do wysokości ich wartości początkowej z dnia zawarcia umów, o których mowa w pkt 5, albo spłatę wartości początkowej gruntów, należnej finansującemu z tytułu umowy leasingu, pod warunkiem że umowa będzie zawarta na okres co najmniej trzech lat od przewidywanego terminu zakończenia realizacji projektu;
7)
nabycie robót i materiałów budowlanych;
8)
najem lub dzierżawę powierzchni, konstrukcji, budynków lub części pomieszczeń przeznaczonych na instalację nadajników oraz łączy telekomunikacyjnych, w celu umożliwienia realizacji usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej, pod warunkiem że umowa najmu lub dzierżawy będzie zawarta na okres gwarantujący trwałość projektu;
9)
najem lub dzierżawę kanalizacji teletechnicznej, miejsca w otworze kanalizacji teletechnicznej, rurociągu teletechnicznego, włókien światłowodowych lub pasma transmisyjnego w celu umożliwienia realizacji usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej, pod warunkiem że umowa najmu lub dzierżawy będzie zawarta na okres gwarantujący trwałość projektu;
10)
opłaty dla właściciela, użytkownika wieczystego nieruchomości lub zarządcy nieruchomości za umożliwienie umieszczenia na nieruchomości obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej, w szczególności - zainstalowania urządzeń telekomunikacyjnych, przeprowadzenia linii kablowych pod nieruchomością, na niej lub nad nią, umieszczenia tabliczek informacyjnych o urządzeniach, a także ich eksploatacji i konserwacji;
11)
opłaty, o których mowa w art. 185 ust. 1, 3 i 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
12) 5
infrastrukturę tymczasowo komunikującą sieć dostępu z siecią dystrybucyjno-szkieletową, pod warunkiem że będzie ona pełnić rolę infrastruktury zapasowej dla rozwiązania docelowego funkcjonującego w okresie trwałości projektu w przypadku projektów przewidujących podłączenie do najbardziej efektywnego punktu dystrybucji Internetu;
13) 6
wszelkie opłaty związane z zajęciem pasa drogowego w związku z realizacją projektu poniesione w okresie realizacji projektu w bezpośrednim związku z procesem inwestycyjnym, chyba że stanowią karę za zajęcie pasa drogowego.
2.
Cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych, o których mowa w ust. 1, ustala się zgodnie z przepisami ustawy.
§  7a. 7
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się wydatki poniesione na:
1)
przygotowanie dokumentacji wymaganej do zgłoszenia budowy lub uzyskania pozwolenia na budowę oraz dokumentacji powykonawczej w rozumieniu art. 3 pkt 12-14 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.);
2)
opłaty publicznoprawne związane z przygotowaniem i realizacją projektu, w szczególności za wydanie decyzji, zgód, zezwoleń itp. do wysokości 15% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem dla inwestycji w sieci radiowe oraz w istniejącej kanalizacji teletechnicznej oraz 25-30% dla inwestycji we własną kanalizację lub kable doziemne;
3)
obsługę instrumentów zabezpieczających, realizację umowy o udzielenie wsparcia, określonych w umowie o udzielenie wsparcia;
4)
pokrycie kosztów ogólnych obejmujących zakup usług księgowych i prawnych, pod warunkiem że ich stawki odpowiadają powszechnie stosowanym na rynku, do wysokości 5% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, o których mowa w § 7 ust. 1;
5)
promocję projektu, dokonywaną drogą elektroniczną i tradycyjną, w tym na działania informacyjne i promocyjne o udziale finansowym budżetu Unii Europejskiej w projekcie, objętym wsparciem do wysokości nieprzekraczającej 5% całkowitych wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w pkt 1-3 i 6 oraz w § 7 ust. 1;
6)
wydatki poniesione na zakup ekspertyz i analiz związanych z przygotowaniem realizacji projektu oraz innych usług doradczych, poniesionych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o udzielenie wsparcia, do wysokości ogółem 5% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, jednak nie więcej niż 20 tysięcy złotych łącznie.
§  8.
Do wydatków kwalifikowalnych w ramach pomocy szkoleniowej realizowanej zgodnie z art. 38-39 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 zalicza się wydatki na zakup szkoleń specjalistycznych bezpośrednio związanych z realizacją projektu, do wysokości nieprzekraczającej 10 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w art. 7 ust. 1, w szczególności wydatki na:
1)
zatrudnienie wykładowców;
2)
podróże wykładowców i uczestników szkolenia, w tym zakwaterowanie;
3)
wydatki bieżące, w tym na materiały bezpośrednio związane z projektem;
4)
amortyzację narzędzi i wyposażenia w zakresie, w jakim są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby projektu szkoleniowego;
5)
usługi konsultacyjne i doradcze związane z projektem szkoleniowym.
§  9. 8
1.
Wsparcie udzielane na podstawie rozporządzenia podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis, udzieloną beneficjentowi pomocy w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych, bez względu na jej formę i źródło pochodzenia, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, i nie może przekroczyć maksymalnej intensywności wsparcia.
2.
Podmiot ubiegający się o wsparcie obowiązany jest do przedstawienia zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis za okres 3 lat kalendarzowych oraz informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311).
§  10.
1.
Wsparcie, o którym mowa w § 1 ust. 4 pkt 1, podlega indywidualnej notyfikacji do Komisji Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 6 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
2.
Wsparcie, o którym mowa w § 1 ust. 4 pkt 2, podlega indywidualnej notyfikacji do Komisji Europejskiej w przypadkach określonych w art. 6 ust. 1 lit. g rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
§  11.
1.
Wsparcie udzielane w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej może być udzielone beneficjentowi pomocy na projekty związane z realizacją usługi przyłączenia do sieci telekomunikacyjnej w celu dostarczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu użytkownikowi końcowemu z zachowaniem intensywności pomocy publicznej, która wynosi:
1)
60 % dla średnich przedsiębiorstw i 70 % dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, małopolskiego, lubuskiego, łódzkiego i kujawsko-pomorskiego;
2)
50 % dla średnich przedsiębiorstw i 60 % dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw na obszarach należących do województw: śląskiego, pomorskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, a w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym do województwa mazowieckiego, z wyłączeniem miasta stołecznego Warszawy;
3) 9
40% dla średnich przedsiębiorstw i 50% dla mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy do dnia 30 czerwca 2014 r. oraz - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2014 r. - na obszarze należącym do województwa mazowieckiego.
2.
W przypadku projektu realizowanego w kilku lokalizacjach objętych różną intensywnością wsparcia, maksymalną dopuszczalną intensywnością wsparcia, w części dotyczącej wydatków na inwestycje, jest pułap określony dla tej lokalizacji projektu, w której intensywność wsparcia jest najniższa.
3.
Wsparcie udzielane w ramach pomocy szkoleniowej może być udzielone na szkolenia specjalistyczne z zachowaniem intensywności pomocy publicznej, która nie przekracza 25 % wydatków kwalifikowalnych.
4.
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 3, zwiększa się o:
1)
10 punktów procentowych w przypadku szkoleń dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych;
2)
10 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz średniego przedsiębiorstwa i o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy na rzecz mikroprzedsiębiorstwa lub małego przedsiębiorstwa.
§  12.
1.
Maksymalną wartość wsparcia udzielonego na realizację dużego projektu inwestycyjnego ustala się zgodnie z wzorem określonym w § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402).
2.
Wartość wsparcia na projekt w zakresie wspierania realizacji usługi przyłączania do sieci telekomunikacyjnej w celu dostarczenia usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu na odcinku "ostatniej mili" nie może być niższa niż 30 tysięcy złotych.
3.
Beneficjent pomocy zapewni finansowanie projektu w części nieobjętej wsparciem, przy czym co najmniej 25 % wydatków kwalifikowalnych będzie pokryte ze środków własnych beneficjenta pomocy lub zewnętrznych źródeł finansowania, pochodzących z innych źródeł niż pomoc publiczna.
4 Tytuł rozdziału 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
5 § 7 ust. 1 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
6 § 7 ust. 1 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
7 § 7a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
8 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 22 lutego 2013 r. (Dz.U.13.264) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2013 r.
9 § 11 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2013 r. (Dz.U.2013.1575) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.