Rozdział 12 - Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania wsparcia mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom w ramach działania 6.1 Paszport do eksportu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013 - Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.2021 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 2021 r.

Rozdział  12

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania wsparcia mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom w ramach działania 6.1 Paszport do eksportu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013

§  49. 
1. 
Agencja może udzielić mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą i mającemu siedzibę, a w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną - miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wsparcia na wdrożenie planu rozwoju eksportu.
2. 
Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone:
1)
mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, który spełnia łącznie następujące warunki:
a)
w okresie trzech ostatnich lat obrotowych poprzedzających rok, w którym złożył wniosek o udzielenie wsparcia, posiadał średni udział eksportu, rozumiany zarówno jako sprzedaż na Jednolitym Rynku Europejskim, jak również do państw spoza tego rynku, w całkowitej sprzedaży nie większy niż 30%, oraz w żadnym z tych trzech lat obrotowych udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie przekroczył 60%,
b)
ma plan rozwoju eksportu sporządzony w wyniku usługi doradczej nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o udzielenie wsparcia albo
2)
mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, któremu udzielono wsparcia na przygotowanie planu rozwoju eksportu na podstawie przepisów dotychczasowych, jeżeli plan rozwoju eksportu został pozytywnie zweryfikowany przez Agencję, przy czym plan ten może być zaktualizowany w wyniku usługi doradczej nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o udzielenie wsparcia.
3. 
Plan rozwoju eksportu powinien w szczególności zawierać:
1)
analizę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz wskazanie rynków docelowych działalności eksportowej pod kątem produktów lub usług przedsiębiorcy;
2)
badanie wybranych rynków docelowych, w szczególności przez przeprowadzenie analizy aktów prawnych, procedur, zwyczajów, praktyk handlowych i zasad warunkujących dostęp produktu lub usługi przedsiębiorcy do wybranych rynków;
3)
wskazanie i uzasadnienie wyboru co najmniej dwóch działań, o których mowa w § 50, które będą realizowane przez przedsiębiorcę w celu wejścia na wybrane rynki.
§  50. 
Wsparcie na wdrożenie planu rozwoju eksportu jest udzielane na realizację co najmniej dwóch z następujących działań, w tym co najmniej jednego ze wskazanych w pkt 3-6:
1)
udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy;
2)
organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą;
3)
wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych;
4)
uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe;
5)
doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej;
6)
doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych;
7)
udział w międzynarodowych imprezach targowo-wystawienniczych odbywających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w charakterze wystawcy;
8)
organizację misji gospodarczych przedsiębiorców zagranicznych u przedsiębiorcy.
§  51. 
1. 
Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem na wdrożenie planu rozwoju eksportu są wydatki poniesione po dniu złożenia wniosku o udzielenie wsparcia do dnia określonego w umowie o udzielenie wsparcia, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 12. Okres realizacji projektu polegającego na wdrożeniu planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 24 miesięcy.
2. 
Do wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem na wdrożenie planu rozwoju eksportu zalicza się wydatki:
1)
w zakresie, o którym mowa w § 50 pkt 1, na:
a)
wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,
b)
zakup usług w zakresie obsługi technicznej stoiska,
c)
zakup usług w zakresie transportu eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem, odprawą celną i kosztami spedycji,
d)
podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowo-wystawienniczej, według stawek określonych w przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
e)
opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu,
f)
wpis do katalogu targowego, opłatę rejestracyjną oraz reklamę w mediach targowych,
g)
zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,
h)
zakup usług doradczych w zakresie promocji podczas zagranicznych targów i wystaw, określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych;
2)
w zakresie, o którym mowa w § 50 pkt 2, na:
a)
zakup usługi polegającej na zorganizowaniu misji,
b)
zakup usługi polegającej na organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,
c)
zakup usług doradczych w zakresie określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych,
d)
podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż jeden dzień przed rozpoczęciem i jeden dzień po dniu zakończenia misji, według stawek określonych w przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej w odniesieniu do podróży służbowej poza granicami kraju,
e)
opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu,
f)
zakup biletów wstępu w celu zwiedzenia targów związanych z daną misją gospodarczą;
3)
w zakresie, o którym mowa w § 50 pkt 3, na:
a)
zakup baz danych,
b)
zakup badań marketingowych,
c)
zakup usług prawnych związanych z wyszukiwaniem i doborem partnerów na rynkach docelowych,
d)
zakup usług doradczych w zakresie określenia, wyselekcjonowania, sprawdzenia wiarygodności grupy docelowej potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych,
e)
zakup usług w zakresie organizacji spotkań z wyselekcjonowanymi potencjalnymi partnerami handlowymi,
f)
podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż jeden dzień przed rozpoczęciem i jeden dzień po planowanym spotkaniu z potencjalnymi partnerami handlowymi, według stawek określonych w przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju,
g)
opłaty związane z uzyskaniem niezbędnych wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu;
4)
w zakresie, o którym mowa w § 50 pkt 4, na:
a)
zakup usług doradczych związanych z uzyskaniem certyfikatu, świadectwa lub atestu,
b)
zakup usług prawnych związanych z wprowadzeniem towarów lub usług na wybrane rynki docelowe,
c)
przygotowanie dokumentacji technicznej,
d)
transport i ubezpieczenie próbek wyrobu i dokumentacji technicznej wysyłanych do badań certyfikacyjnych,
e)
przeprowadzenie badań certyfikacyjnych,
f)
wystawienie i wydanie certyfikatu;
5)
w zakresie, o którym mowa w § 50 pkt 5, na zakup usług doradczych obejmujących:
a)
opracowanie optymalnej strategii finansowania,
b)
wskazanie potencjalnych źródeł finansowania i identyfikacja dostępnych źródeł,
c)
rekomendację źródeł finansowania;
6)
w zakresie, o którym mowa w § 50 pkt 6, na zakup usług doradczych obejmujących:
a)
opracowanie strategii wprowadzenia nowych produktów na rynki docelowe, w tym analizę:
cyklu życia produktu na wybranych rynkach docelowych,
wyglądu produktu pod kątem potrzeb wybranych rynków docelowych,
wyglądu i bezpieczeństwa produktu oraz opakowania,
b)
stworzenie wzornictwa w zakresie produktu, opakowania i znaku firmowego;
7)
w zakresie, o którym mowa w § 50 pkt 7, na:
a)
wynajęcie i zabudowę powierzchni wystawienniczej,
b)
zakup usług w zakresie obsługi technicznej stoiska,
c)
zakup usług w zakresie transportu eksponatów oraz elementów zabudowy wraz z ubezpieczeniem i kosztami spedycji,
d)
podróże służbowe trzech osób uczestniczących w realizacji projektu, w okresie nie dłuższym niż dwa dni przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu imprezy targowo-wystawienniczej, według stawek określonych w przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej w odniesieniu do podróży krajowej,
e)
wpis do katalogu targowego, opłatę rejestracyjną oraz reklamę w mediach targowych,
f)
zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi,
g)
zakup usług doradczych w zakresie promocji podczas targów i wystaw, określenia potencjalnych partnerów handlowych, przygotowania ofert współpracy oraz negocjacji handlowych;
8)
w zakresie, o którym mowa w § 50 pkt 8, dla trzech osób reprezentujących jednego przedsiębiorcę zagranicznego na:
a)
opłaty związane z uzyskaniem wiz oraz ubezpieczeniem,
b)
zakup usługi polegającej na zorganizowaniu misji,
c)
przejazdy, noclegi oraz dojazdy środkami komunikacji miejscowej, w okresie nie dłuższym niż jeden dzień przed rozpoczęciem i jeden dzień po zakończeniu misji, według stawek określonych w przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej w odniesieniu do podróży krajowej;
9)
na działania promocyjne i informacyjne, pod warunkiem że przekazywana jest informacja, że projekt realizowany jest z udziałem wsparcia pochodzącego z budżetu Unii Europejskiej, oraz na tłumaczenia niezbędne do realizacji działań, o których mowa w § 50, w wysokości nieprzekraczającej 25% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;
10)
ustanowienie lub utrzymanie zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o udzielenie wsparcia;
11)
pokrycie kosztów związanych z otwarciem i prowadzeniem przez przedsiębiorcę odrębnego rachunku bankowego lub subkonta na rachunku bankowym, przeznaczonych do obsługi projektu lub płatności zaliczkowych;
12)
na zakup usług doradczych w zakresie przygotowania planu rozwoju eksportu, o którym mowa w § 49 ust. 2 pkt 1 lit. b, poniesionych nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o udzielenie wsparcia.
3. 
Intensywność wsparcia na wdrożenie planu rozwoju eksportu w części dotyczącej wydatków, o których mowa w ust. 2:
1)
pkt 1-11, nie może przekroczyć 75% tych wydatków;
2)
pkt 12, nie może przekroczyć 80% tych wydatków.
4. 
Kwota pomocy de miminis udzielonej w ramach wsparcia na wdrożenie planu rozwoju eksportu w zakresie wydatków, o których mowa w ust. 2:
1)
pkt 1-11, nie może przekroczyć 400 tysięcy złotych dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt;
2)
pkt 12, nie może przekroczyć 10 tysięcy złotych dla jednego przedsiębiorcy.
§  52. 
Mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca może otrzymać wsparcie na wdrożenie planu rozwoju eksportu jeden raz w okresie realizacji działania 6.1 Paszport do eksportu Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013.