Rozdział 2 - Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania wsparcia w ramach działania III.2 Infrastruktura turystyki kongresowej i targowej - Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.21.117

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 lutego 2009 r.

Rozdział  2

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania wsparcia w ramach działania III.2 Infrastruktura turystyki kongresowej i targowej

§  2.
1.
Agencja może udzielić podmiotom, o których mowa w § 1 ust. 2, wsparcia na realizację projektu w miastach wojewódzkich Polski Wschodniej oraz gminach należących do potencjalnego obszaru metropolitarnego tych miast, polegającego na budowie lub realizacji innych robót budowlanych związanych z obiektami wystawienniczymi, targowymi, kongresowymi i konferencyjnymi wraz z infrastrukturą techniczną na ich powierzchniach oraz wyposażeniu tych obiektów, a także na realizację projektów w miastach powiatowych Polski Wschodniej polegających na budowie lub realizacji innych robót budowlanych związanych z obiektami kongresowymi i konferencyjnymi wraz z infrastrukturą techniczną na ich powierzchniach oraz wyposażeniu tych obiektów.
2.
Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, jeżeli złożył wniosek o udzielenie wsparcia przed dniem rozpoczęcia realizacji projektu.
3.
Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone przedsiębiorcy innemu niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca oraz podmiotowi innemu niż wymieniony w ust. 2, jeżeli złożył wniosek o udzielenie wsparcia przed dniem rozpoczęcia realizacji projektu, w którym wykazał wystąpienie efektu zachęty w rozumieniu ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych.
4.
Wykazanie efektu zachęty następuje przez analizę porównawczą wskazującą na możliwość wystąpienia co najmniej jednej z poniższych okoliczności, w porównaniu do sytuacji, jaka miałaby miejsce przy braku udzielenia wsparcia:
1)
znaczącego zwiększenie rozmiarów projektu;
2)
znaczącego zwiększenie zasięgu projektu;
3)
znaczącego przyspieszenie zakończenia projektu;
4)
znaczącego zwiększenie całkowitej kwoty wydanej przez beneficjenta na projekt;
5)
w przypadku braku pomocy projekt nie zostałby zrealizowany.
5.
Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone podmiotowi, który zobowiąże się do:
1)
utrzymania inwestycji w województwie, w którym została zrealizowana, przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lat od dnia zakończenia realizacji projektu, przy czym nie jest niezgodna z warunkiem utrzymania inwestycji wymiana maszyn lub urządzeń, które z uwagi na szybki postęp technologiczny stają się przestarzałe w tym okresie, pod warunkiem, że działalność gospodarcza zostanie utrzymana w danym regionie przez minimalny wymagany okres;
2)
zapewnienia finansowania inwestycji w części nieobjętej wsparciem, przy czym co najmniej 30 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem zostanie pokryte ze środków własnych podmiotu pochodzących z innych źródeł, w formie pozbawionej znamion pomocy publicznej.
§  3.
1.
Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki przeznaczone na pokrycie:
1)
ceny nabycia gruntu lub nabycia nieruchomości zabudowanej z zamiarem rozbiórki budynków - do wysokości 10 % łącznej kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem - pod warunkiem, że:
a)
beneficjent przedstawi operat szacunkowy, sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego, potwierdzający, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości określonej na dzień nabycia,
b)
w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu nieruchomość nie była nabyta z wykorzystaniem bezzwrotnej pomocy krajowej lub wspólnotowej;

w przypadku nabycia nieruchomości zabudowanej z zamiarem rozbiórki budynków, w kwocie wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem nie uwzględnia się wartości budynków przeznaczonych do rozbiórki, uwzględnia się natomiast wydatki związane z rozbiórką tych budynków;

2)
ceny nabycia budynku lub budowli pod warunkiem, że:
a)
beneficjent przedstawi operat szacunkowy, sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego, potwierdzający, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości określonej na dzień nabycia,
b)
w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu nieruchomość nie była nabyta z wykorzystaniem bezzwrotnej pomocy krajowej lub wspólnotowej;
3)
ceny nabycia i instalacji aktywów innych niż określone w pkt 1 i 2, z zastrzeżeniem ust. 2;
4)
czynszu, najmu lub dzierżawy gruntów, budynków lub budowli pod warunkiem, że najem lub dzierżawa będzie trwać przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy - co najmniej 3 lat od przewidywanego dnia zakończenia realizacji projektu;
5)
kosztów przygotowania terenu pod budowę, w tym prac geodezyjnych;
6)
ceny nabycia materiałów lub robót budowlanych;
7)
ceny nabycia wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli wartości niematerialne i prawne spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane przez beneficjenta wyłącznie na cele projektu otrzymującego wsparcie,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych,
d)
będą stanowić aktywa beneficjenta i pozostaną w jego przedsiębiorstwie przez co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy - co najmniej 3 lata od dnia zakończenia realizacji inwestycji;
8)
raty spłat wartości początkowej aktywów innych niż określone w pkt 1 i 2 lub wartości niematerialnych i prawnych przez korzystającego, należne finansującemu z tytułu umowy leasingu prowadzącego do przeniesienia własności do wysokości ich wartości początkowej z dnia zawarcia umowy leasingu, poniesione do dnia zakończenia realizacji projektu wskazanego w umowie o udzielenie wsparcia;
9)
kosztów związanych z zarządzaniem projektem, w szczególności poniesionych na pokrycie:
a)
ceny nabycia i instalacji systemów informatycznych wspomagających zarządzanie projektem i jego monitorowanie,
b)
wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu,
c)
ceny zakupu usług zewnętrznych, polegających na wykonywaniu czynności w ramach zarządzania projektem,
d)
kosztów ogólnych związanych z realizacją projektu, w szczególności kosztów wynajmu i eksploatacji pomieszczeń, usług telekomunikacyjnych, usług komunalnych, ogrzewania oraz dostaw energii elektrycznej

- do wysokości 3 % całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;

10)
kosztów przygotowania dokumentacji niezbędnej dla realizacji projektu, w szczególności:
a)
studium wykonalności,
b)
raportu oddziaływania na środowisko,
c)
dokumentacji technicznej,
d)
dokumentacji przetargowej,
e)
analiz i ekspertyz związanych z realizacją projektu

- do wysokości 8 % całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;

11)
kosztów związanych z nabyciem nieruchomości;
12)
wydatków związanych z nadzorem nad robotami budowlanymi;
13)
kosztów związanych z zakupem sprzętu i wyposażenia, w szczególności związanych z instalacją, montażem, niezbędnymi szkoleniami do obsługi urządzeń, odbioru urządzeń, transportu i jego ubezpieczenia, kosztami certyfikacji, testów, zakupów materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do przetestowania i uruchomienia urządzeń;
14)
kosztów amortyzacji środków trwałych przeznaczonych do użytku na czas realizacji projektu, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
a)
odpisy amortyzacyjne dotyczą środka trwałego, który jest niezbędny do prawidłowej realizacji projektu i bezpośrednio wykorzystywany do jego wdrażania,
b)
w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu środek trwały nie został nabyty z wykorzystaniem bezzwrotnej pomocy krajowej lub wspólnotowej,
c)
kwalifikowana wartość odpisów amortyzacyjnych odnosi się wyłącznie do okresu realizacji projektu objętego wsparciem,
d)
wartość odpisów amortyzacyjnych została obliczona zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.4));
15)
kosztów niezbędnych opłat związanych z realizacją projektu, w szczególności opłat związanych z otwarciem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku bankowym beneficjenta lub odrębnego rachunku bankowego, opłat pobieranych od dokonywanych transakcji finansowych lub opłat poniesionych na instrumenty zabezpieczające realizację umowy o udzielenie wsparcia;
16)
ceny nabycia usług księgowych i prawniczych;
17)
kosztów audytu pod warunkiem, że będzie dokonywany przez biegłych rewidentów w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. z 2001 r. Nr 31, poz. 359, z późn. zm.5)) albo audytorów wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.6)), a cena audytu odpowiada stawkom powszechnie stosowanym na rynku usług audytorskich;
18)
kosztów informacji i promocji pod warunkiem, że w tych działaniach przekazywana jest informacja, że projekt jest realizowany z udziałem wsparcia pochodzącego z budżetu Unii Europejskiej.
2.
Nabywane aktywa muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiebiorców, małych lub średnich przedsiębiorców, przy czym:
1)
cena używanych aktywów nie przekracza ich wartości rynkowej, określonej na dzień nabycia, i jest niższa od ceny podobnych, nowych aktywów;
2)
sprzedający złoży oświadczenie określające zbywcę aktywów, miejsce i datę ich zakupu;
3)
w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu nie zostały one nabyte z wykorzystaniem bezzwrotnej pomocy krajowej lub wspólnotowej.
3.
W przypadku przedsiębiorcy innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych, określonych w ust. 1 pkt 7, uwzględnia się w wydatkach kwalifikujących się do objęcia wsparciem w wysokości nieprzekraczającej 50 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, o których mowa w ust. 1 pkt 1-8.
§  4.
1.
Wsparcie w zakresie wydatków wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1-8 stanowi regionalną pomoc inwestycyjną i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w ogólnym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń blokowych.
2.
Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, nie może być udzielone na nowe inwestycje w zakresie działalności gospodarczej:
1)
związanej z produkcją podstawową produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 22 rozporządzenia wymienionego w § 1 ust. 3 pkt 2;
2)
związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych w rozumieniu art. 1 ust. 3 lit. c rozporządzenia wymienionego w § 1 ust. 3 pkt 2;
3)
w sektorze górnictwa węgla w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. UE L 205 z 02.08.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 170);
4)
w sektorze rybołówstwa i akwakultury w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 17 z 21.01.2000, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, str. 198);
5)
w sektorach hutnictwa żelaza i stali oraz włókien syntetycznych w rozumieniu przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy publicznej7);
6)
w sektorze budownictwa okrętowego.
§  5.
1.
Wsparcie w zakresie wydatków wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 9-18 stanowi pomoc de minimis i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).
2.
Pomoc de minimis może być udzielona określonemu podmiotowi pod warunkiem, że łącznie z inną pomocą de minimis, otrzymaną w bieżącym roku kalendarzowym oraz w ciągu dwóch poprzedzających lat kalendarzowych z różnych źródeł i w różnych formach, nie przekroczy kwoty 200.000 euro, a w przypadku podmiotu prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego - 100.000 euro.
3.
Pomoc de minimis nie może być udzielona na działalność:
1)
w sektorze rybołówstwa i akwakultury w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury;
2)
związaną z produkcją pierwotną produktów wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;
3)
związaną z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jeżeli:
a)
wysokość pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez podmioty gospodarcze objęte pomocą,
b)
przyznanie pomocy zależy od jej przekazania w części lub w całości producentom surowców;
4)
w sektorze górnictwa węgla w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego.
4.
Pomoc de minimis nie może być udzielona podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie towarowego transportu drogowego na nabycie pojazdów przeznaczonych do takiego transportu.
5.
Pomocy de minimis nie udziela się, jeżeli łącznie z inną pomocą udzieloną podmiotowi w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy, określonej w przepisach mających zastosowanie przy udzielaniu pomocy innej niż de minimis.
§  6.
1.
Wartość projektu realizowanego w ramach działania nie może być mniejsza niż 20.000.000 zł.
2.
Intensywność wsparcia nie może przekroczyć wielkości określonych w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402).
3.
Intensywność wsparcia udzielanego mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, z wyłączeniem prowadzących działalność w sektorze transportu, podwyższa się o 20 punktów procentowych w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych w przypadku średnich przedsiębiorców.
4.
Maksymalną wartość regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego ustala się zgodnie z wzorem:

I = R x (50 mln euro + 0,5 x B + 0,34 x C),

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

I - maksymalną wartość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego,

R - intensywność pomocy, o której mowa w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej, w zależności od obszaru, na którym ma być zlokalizowana inwestycja,

B - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą powyżej równowartości 50.000.000 euro - nieprzekraczającą równowartości 100.000.000 euro,

C - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą równowartość 100.000.000 euro.

5.
Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia podlega sumowaniu z każdą inną pomocą przeznaczoną na realizację tej samej inwestycji, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, w tym pomocą de minimis oraz inną pomocą ze środków wspólnotowych, i nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy ustalonej zgodnie z ust. 2-4.
6.
W przypadku gdy łączna wartość pomocy ze wszystkich źródeł, w tym udzielanej na podstawie rozporządzenia, przekracza 75 % maksymalnej kwoty pomocy, jakiej można udzielić na rzecz inwestycji o wydatkach kwalifikujących się do objęcia wsparciem stanowiących równowartość 100.000.000 euro, przy zastosowaniu intensywności pomocy, o których mowa w ust. 2-4, pomoc udzielana na realizację dużego projektu podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej.
7.
Nadzorowanie i monitorowanie pomocy udzielonej na podstawie rozporządzenia odbywa się zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 oraz z 2008 r. Nr 93, poz. 585).