Udzielanie funkcjonariuszom Centralnego Biura Antykorupcyjnego niezbędnej pomocy przez instytucje państwowe, organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego, przedsiębiorców, jednostki organizacyjne, organizacje społeczne oraz obywateli.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2006.142.1018
Akt obowiązujący Wersja od: 9 sierpnia 2006 r.
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 sierpnia 2006 r.
w sprawie udzielania funkcjonariuszom Centralnego Biura Antykorupcyjnego niezbędnej pomocy przez instytucje państwowe, organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego, przedsiębiorców, jednostki organizacyjne, organizacje społeczne oraz obywateli
Na podstawie art. 14 ust. 11 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. Nr 104, poz. 708) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób przeprowadzania przez funkcjonariusza Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej "funkcjonariuszem", czynności, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, zwanej dalej "ustawą".
1.
Zwracając się z żądaniem nieodpłatnej pomocy do podmiotów, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy, zwanym dalej "żądaniem udzielenia pomocy", funkcjonariusz zwraca się do kierowników jednostek, a w przypadku ich nieobecności - do osób aktualnie dysponujących możliwościami udzielenia takiej pomocy.2.
Żądanie udzielenia pomocy nie może prowadzić do zakłócenia funkcjonowania pogotowia ratunkowego lub technicznego, jednostek ochrony przeciwpożarowej włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego lub specjalistycznych organizacji i służb ratowniczych.1.
Zwracając się o udzielenie niezbędnej pomocy do podmiotów, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 8, zwanej dalej "prośbą o udzielenie pomocy", funkcjonariusz zwraca się do kierowników jednostek, a w przypadku ich nieobecności - do osób aktualnie dysponujących możliwościami udzielenia takiej pomocy.2.
Zwracając się o udzielenie niezbędnej pomocy do osób fizycznych, zwanej dalej "prośbą o udzielenie pomocy", funkcjonariusz zwraca się do osób aktualnie dysponujących możliwościami udzielenia takiej pomocy.3.
Warunkiem skorzystania przez funkcjonariusza z pomocy podmiotów i osób, o których mowa w ust. 1 i 2, jest wyrażenie przez nie zgody.1.
Występując z żądaniem o udzielenie pomocy lub prośbą o udzielenie pomocy, funkcjonariusz okazuje legitymację służbową oraz podaje podstawę prawną żądania lub prośby, rodzaj i zakres pomocy, a także poucza o prawie złożenia zażalenia do prokuratora właściwego ze względu na miejsce przeprowadzania czynności.2.
Żądanie udzielenia pomocy lub prośba o udzielenie pomocy może nastąpić w formie pisemnej lub ustnej.3.
Żądanie udzielenia pomocy lub prośba o udzielenie pomocy może być zgłoszona ustnie:1)
w sytuacjach niecierpiących zwłoki, jeżeli mogłoby to spowodować utratę informacji lub zatarcie albo zniszczenie dowodów przestępstwa;2)
jeżeli funkcjonariusz wykonuje czynności służbowe na polecenie sądu lub prokuratora.
O skorzystaniu z pomocy, jej rodzaju i zakresie oraz podmiocie lub osobie udzielającej pomocy funkcjonariusz informuje swojego bezpośredniego przełożonego.
1.
Funkcjonariusz, na żądanie podmiotu lub osoby udzielającej pomocy, wydaje pokwitowanie na udostępnione w ramach pomocy rzeczy lub dokumenty.2.
Pokwitowanie zawiera:1)
stanowisko, imię i nazwisko oraz numer legitymacji służbowej funkcjonariusza;2)
miejsce, datę i godzinę udostępnienia rzeczy lub dokumentu;3)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres właściciela rzeczy lub dokumentu;4)
określenie rzeczy lub dokumentu, a w odniesieniu do pojazdu - także markę, typ, numer rejestracyjny, szacunkową ilość paliwa oraz przebieg według wskazań licznika zainstalowanego w pojeździe;5)
opis stanu rzeczy lub dokumentu, w tym ewentualnych braków i uszkodzeń;6)
pouczenie o prawie do odszkodowania;7)
określenie miejsca i, w miarę możliwości, terminu zwrotu rzeczy lub dokumentu;8)
podpis funkcjonariusza oraz właściciela rzeczy lub dokumentu, a w przypadku nieobecności właściciela - osoby, która udostępniła rzecz lub dokument.3.
Właściciel albo inna osoba udzielająca pomocy może zamieścić w pokwitowaniu zastrzeżenie dotyczące danych, o których mowa w ust. 2 pkt 5.4.
W przypadkach uzasadnionych koniecznością niezwłocznego działania funkcjonariusz może odstąpić od wydania pokwitowania i ustnie poinformować osobę udzielającą pomocy o danych, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 6 i 7.5.
Jeżeli w pokwitowaniu nie określono terminu zwrotu rzeczy lub dokumentu oraz w przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust. 4, funkcjonariusz zwraca rzecz lub dokument niezwłocznie po zakończeniu prowadzonych czynności służbowych.1.
Zwrot rzeczy lub dokumentu odbywa się w terminie i miejscu oraz w sposób uzgodniony z właścicielem rzeczy lub dokumentu.2.
W przypadku zakończenia czynności służbowych przed terminem, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 7, albo ustania potrzeby korzystania z rzeczy lub dokumentu przed upływem tego terminu, zwraca się je niezwłocznie właścicielowi.3.
Zwrot rzeczy lub dokumentu dokumentuje się w formie protokołu, który zawiera:1)
stanowisko, imię i nazwisko oraz numer legitymacji służbowej funkcjonariusza;2)
miejsce, datę i godzinę udostępnienia rzeczy lub dokumentu;3)
imię i nazwisko lub nazwę oraz adres właściciela rzeczy lub dokumentu;4)
określenie rzeczy lub dokumentu, a w odniesieniu do pojazdu - także markę, typ, numer rejestracyjny, szacunkową ilość paliwa oraz przebieg według wskazań licznika zainstalowanego w pojeździe;5)
opis stanu rzeczy lub dokumentu, w tym ewentualnych braków i uszkodzeń oraz zastrzeżeń, o których mowa w § 8, w przypadku ich zgłoszenia;6)
pouczenie o prawie do odszkodowania;7)
podpis funkcjonariusza oraz właściciela rzeczy lub dokumentu, a w przypadku nieobecności właściciela - osoby, która udostępniła rzecz lub dokument.
W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu przez osobę odbierającą zwracaną rzecz lub dokument, dotyczących stanu rzeczy lub dokumentu, w tym ewentualnych braków i uszkodzeń, kierownik jednostki organizacyjnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego, w której funkcjonariusz dokonujący zwrotu pełni służbę, powołuje rzeczoznawcę w celu rozpatrzenia zgłoszonych zastrzeżeń.
Rzeczy lub dokumenty nieodebrane przez właściciela przechowuje się w depozycie właściwej jednostki organizacyjnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Przepisy § 6-9 dotyczące właściciela rzeczy lub dokumentu stosuje się odpowiednio wobec ich posiadacza.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »