Rozdział 9 - Opóźnienia pociągów - Udostępnianie infrastruktury kolejowej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.602 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 19 kwietnia 2024 r.
Rozdział 9
Opóźnienia pociągów
Opóźnienia pociągów
§ 16.
1.
Zarządca dokonuje wstępnej klasyfikacji przyczyn opóźnień pociągów zgodnie z następującymi kategoriami:1)
eksploatacja, planowanie i zarządzanie, za które jest odpowiedzialny zarządca:a)
rozkład jazdy,b)
przygotowanie pociągu, jeżeli odpowiada za nie zarządca,c)
organizacja ruchu,d)
nieprzestrzeganie zasad kolejności wyprawiania pociągów,e)
personel,f)
pozostałe przyczyny;2)
elementy infrastruktury, za które jest odpowiedzialny zarządca:a)
urządzenia i systemy sterowania ruchem kolejowym,b)
urządzenia zabezpieczenia na przejazdach kolejowych,c)
urządzenia telekomunikacyjne,d)
urządzenia sieci trakcyjnej,e)
tory,f)
budowle,g)
personel,h)
pozostałe przyczyny;3)
inżynieria lądowa, za którą jest odpowiedzialny zarządca:a)
planowane roboty budowlane,b)
nieprawidłowości w zakresie robót budowlanych,c)
ograniczenie prędkości ze względu na zły stan toru,d)
pozostałe przyczyny;4)
przyczyny, za które są odpowiedzialni inni zarządcy:a)
spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy, od którego przyjmowany jest pociąg,b)
spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy, do którego wyprawiany jest pociąg;5)
przyczyny handlowe, za które jest odpowiedzialny przewoźnik:a)
wydłużony czas postoju,b)
żądanie przewoźnika,c)
czynności ładunkowe,d)
nieprawidłowości w zakresie załadunku,e)
przygotowanie pociągu do jazdy,f)
personel,g)
pozostałe przyczyny;6)
tabor, za który jest odpowiedzialny przewoźnik:a)
plan obiegów i jego zmiany,b)
przygotowanie pociągu,c)
problemy mające wpływ na wagony pasażerskie,d)
problemy mające wpływ na wagony towarowe,e)
problemy mające wpływ na pojazdy trakcyjne,f)
personel,g)
pozostałe przyczyny;7)
przyczyny, za które są odpowiedzialni inni przewoźnicy:a)
spowodowane przez zdarzenie przypisane przewoźnikowi, któremu przekazywany jest pociąg,b)
spowodowane przez zdarzenie przypisane przewoźnikowi, od którego przyjmowany jest pociąg;8)
przyczyny zewnętrzne, za które nie są odpowiedzialni ani zarządca, ani przewoźnicy:a)
strajk,b)
formalności administracyjne,c)
czynniki zewnętrzne,d)
skutki działania czynników pogodowych i przyczyn naturalnych,e)
opóźnienia spowodowane czynnikami zewnętrznymi w sąsiedniej sieci,f)
pozostałe przyczyny;9)
przyczyny wtórne, za które nie są odpowiedzialni ani zarządca, ani przewoźnicy:a)
niebezpieczne zdarzenia, wypadki i zagrożenia,b)
zajęcie torów spowodowane opóźnieniem tego samego pociągu,c)
zajęcie torów spowodowane opóźnieniem innego pociągu,d)
opóźnienie innego pociągu, którego przybycie jest niezbędne z przyczyn organizacyjnych do odjazdu danego pociągu,e)
skomunikowanie,f)
konieczne jest dalsze rozpoznanie.2.
W przypadku wątpliwości co do sposobu kwalifikacji opóźnienia pociągu stosuje się zasady określone przez zarządcę w regulaminie sieci.3.
Zarządca po dokonaniu wstępnej klasyfikacji przyczyn opóźnień pociągów uzgadnia ją z przewoźnikami.4.
Zarządca dokonuje, w uzgodnieniu z przewoźnikami, podziału przyczyn opóźnień pociągów na następujące grupy:1)
przyczyny, za które odpowiada zarządca;2)
przyczyny, za które odpowiadają:a)
inni zarządcy,b)
przewoźnicy;3)
przyczyny, za które nie odpowiadają ani zarządcy ani przewoźnicy.5.
W ramach grup, o których mowa w ust. 4 pkt 2, wskazuje się konkretnych zarządców i przewoźników. Jeżeli to możliwe zarządca przypisuje przyczynę opóźnienia pociągu jednemu podmiotowi, w przeciwnym przypadku ustala procentowy udział odpowiedzialności poszczególnych podmiotów.6.
Na podstawie podziału, o którym mowa w ust. 4, zarządca ustala wielkość opóźnień pociągów przypadającą na poszczególnych zarządców i przewoźników z uwzględnieniem następujących zasad:1)
za wielkość opóźnienia pociągu przyjmuje się największe opóźnienie, jakie wystąpiło na trasie przejazdu pociągu na przyjeździe do punktów postoju zamówionych przez aplikanta;2)
przyjmuje się, że wielkość opóźnienia pociągu wyniosła zero, jeżeli opóźnienie, o którym mowa w pkt 1, nie przekroczyło wartości opóźnienia uzgodnionej przez zarządcę na podstawie art. 30f ust. 4 pkt 1 ustawy;3)
opóźnienie, o którym mowa w pkt 1, przypisuje się do poszczególnych przyczyn opóźnienia proporcjonalnie do wielkości opóźnień, które spowodowały na trasie przejazdu pociągu do punktu postoju, w którym opóźnienie było największe;4)
na podstawie przypisania, o którym mowa w pkt 3, zarządca ustala wysokość opóźnień pociągów przypadających na poszczególnych zarządców i przewoźników.§ 17.
Wielkość opóźnienia pociągu, dla której uznaje się, że pociąg kursuje planowo, o której mowa w art. 30f ust. 4 pkt 1 ustawy, nie może przekraczać:1)
5 minut - w odniesieniu do pociągów pasażerskich;2)
15 minut - w odniesieniu do pozostałych pociągów.§ 18.
Procentowy udział liczby pociągów przewoźnika kolejowego, które nie zostaną opóźnione z jego winy, o którym mowa w art. 30f ust. 4 pkt 2 ustawy, nie może być niższy niż:1)
90% - w odniesieniu do pociągów pasażerskich;2)
70% - w odniesieniu do pozostałych pociągów.