Rozdział 9 - Opóźnienia pociągów - Udostępnianie infrastruktury kolejowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2024.602 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 kwietnia 2024 r.

Rozdział  9

Opóźnienia pociągów

§  16. 
1. 
Zarządca dokonuje wstępnej klasyfikacji przyczyn opóźnień pociągów zgodnie z następującymi kategoriami:
1)
eksploatacja, planowanie i zarządzanie, za które jest odpowiedzialny zarządca:
a)
rozkład jazdy,
b)
przygotowanie pociągu, jeżeli odpowiada za nie zarządca,
c)
organizacja ruchu,
d)
nieprzestrzeganie zasad kolejności wyprawiania pociągów,
e)
personel,
f)
pozostałe przyczyny;
2)
elementy infrastruktury, za które jest odpowiedzialny zarządca:
a)
urządzenia i systemy sterowania ruchem kolejowym,
b)
urządzenia zabezpieczenia na przejazdach kolejowych,
c)
urządzenia telekomunikacyjne,
d)
urządzenia sieci trakcyjnej,
e)
tory,
f)
budowle,
g)
personel,
h)
pozostałe przyczyny;
3)
inżynieria lądowa, za którą jest odpowiedzialny zarządca:
a)
planowane roboty budowlane,
b)
nieprawidłowości w zakresie robót budowlanych,
c)
ograniczenie prędkości ze względu na zły stan toru,
d)
pozostałe przyczyny;
4)
przyczyny, za które są odpowiedzialni inni zarządcy:
a)
spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy, od którego przyjmowany jest pociąg,
b)
spowodowane przez zdarzenie przypisane zarządcy, do którego wyprawiany jest pociąg;
5)
przyczyny handlowe, za które jest odpowiedzialny przewoźnik:
a)
wydłużony czas postoju,
b)
żądanie przewoźnika,
c)
czynności ładunkowe,
d)
nieprawidłowości w zakresie załadunku,
e)
przygotowanie pociągu do jazdy,
f)
personel,
g)
pozostałe przyczyny;
6)
tabor, za który jest odpowiedzialny przewoźnik:
a)
plan obiegów i jego zmiany,
b)
przygotowanie pociągu,
c)
problemy mające wpływ na wagony pasażerskie,
d)
problemy mające wpływ na wagony towarowe,
e)
problemy mające wpływ na pojazdy trakcyjne,
f)
personel,
g)
pozostałe przyczyny;
7)
przyczyny, za które są odpowiedzialni inni przewoźnicy:
a)
spowodowane przez zdarzenie przypisane przewoźnikowi, któremu przekazywany jest pociąg,
b)
spowodowane przez zdarzenie przypisane przewoźnikowi, od którego przyjmowany jest pociąg;
8)
przyczyny zewnętrzne, za które nie są odpowiedzialni ani zarządca, ani przewoźnicy:
a)
strajk,
b)
formalności administracyjne,
c)
czynniki zewnętrzne,
d)
skutki działania czynników pogodowych i przyczyn naturalnych,
e)
opóźnienia spowodowane czynnikami zewnętrznymi w sąsiedniej sieci,
f)
pozostałe przyczyny;
9)
przyczyny wtórne, za które nie są odpowiedzialni ani zarządca, ani przewoźnicy:
a)
niebezpieczne zdarzenia, wypadki i zagrożenia,
b)
zajęcie torów spowodowane opóźnieniem tego samego pociągu,
c)
zajęcie torów spowodowane opóźnieniem innego pociągu,
d)
opóźnienie innego pociągu, którego przybycie jest niezbędne z przyczyn organizacyjnych do odjazdu danego pociągu,
e)
skomunikowanie,
f)
konieczne jest dalsze rozpoznanie.
2. 
W przypadku wątpliwości co do sposobu kwalifikacji opóźnienia pociągu stosuje się zasady określone przez zarządcę w regulaminie sieci.
3. 
Zarządca po dokonaniu wstępnej klasyfikacji przyczyn opóźnień pociągów uzgadnia ją z przewoźnikami.
4. 
Zarządca dokonuje, w uzgodnieniu z przewoźnikami, podziału przyczyn opóźnień pociągów na następujące grupy:
1)
przyczyny, za które odpowiada zarządca;
2)
przyczyny, za które odpowiadają:
a)
inni zarządcy,
b)
przewoźnicy;
3)
przyczyny, za które nie odpowiadają ani zarządcy ani przewoźnicy.
5. 
W ramach grup, o których mowa w ust. 4 pkt 2, wskazuje się konkretnych zarządców i przewoźników. Jeżeli to możliwe zarządca przypisuje przyczynę opóźnienia pociągu jednemu podmiotowi, w przeciwnym przypadku ustala procentowy udział odpowiedzialności poszczególnych podmiotów.
6. 
Na podstawie podziału, o którym mowa w ust. 4, zarządca ustala wielkość opóźnień pociągów przypadającą na poszczególnych zarządców i przewoźników z uwzględnieniem następujących zasad:
1)
za wielkość opóźnienia pociągu przyjmuje się największe opóźnienie, jakie wystąpiło na trasie przejazdu pociągu na przyjeździe do punktów postoju zamówionych przez aplikanta;
2)
przyjmuje się, że wielkość opóźnienia pociągu wyniosła zero, jeżeli opóźnienie, o którym mowa w pkt 1, nie przekroczyło wartości opóźnienia uzgodnionej przez zarządcę na podstawie art. 30f ust. 4 pkt 1 ustawy;
3)
opóźnienie, o którym mowa w pkt 1, przypisuje się do poszczególnych przyczyn opóźnienia proporcjonalnie do wielkości opóźnień, które spowodowały na trasie przejazdu pociągu do punktu postoju, w którym opóźnienie było największe;
4)
na podstawie przypisania, o którym mowa w pkt 3, zarządca ustala wysokość opóźnień pociągów przypadających na poszczególnych zarządców i przewoźników.
§  17. 
Wielkość opóźnienia pociągu, dla której uznaje się, że pociąg kursuje planowo, o której mowa w art. 30f ust. 4 pkt 1 ustawy, nie może przekraczać:
1)
5 minut - w odniesieniu do pociągów pasażerskich;
2)
15 minut - w odniesieniu do pozostałych pociągów.
§  18. 
Procentowy udział liczby pociągów przewoźnika kolejowego, które nie zostaną opóźnione z jego winy, o którym mowa w art. 30f ust. 4 pkt 2 ustawy, nie może być niższy niż:
1)
90% - w odniesieniu do pociągów pasażerskich;
2)
70% - w odniesieniu do pozostałych pociągów.