Rozdział 5 - Obowiązki posiadaczy pojazdów mechanicznych w zakresie rejestracji i opłacania składek oraz obowiązki granicznych urzędów celnych. - Ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1985.6.20

Akt utracił moc
Wersja od: 18 lutego 1985 r.

Rozdział  5

Obowiązki posiadaczy pojazdów mechanicznych w zakresie rejestracji i opłacania składek oraz obowiązki granicznych urzędów celnych.

§  32.
Posiadacze pojazdów mechanicznych opłacają składki za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne według zasad i stawek ustalonych odrębnymi przepisami.
§  33.
1.
Posiadacze pojazdów mechanicznych zarejestrowanych za granicą są zwolnieni od opłaty składki za ubezpieczenie ustawowe odpowiedzialności cywilnej, jeżeli posiadają ważne dowody ubezpieczenia uznawane na terytorium PRL. Dowody ubezpieczenia określa TUiR "WARTA" na podstawie zawartych umów międzynarodowych, zapewniających zwrot (refundację) wypłaconych przez TUiR "WARTA" świadczeń od właściwego zagranicznego zakładu ubezpieczeń, powiadamiając o tym organy administracji celnej.
2.
Posiadacze pojazdów, o których mowa w ust. 1, nie mający dowodów ubezpieczenia uznawanych na terytorium PRL, oraz posiadacze pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w PRL, o których mowa w § 2 pkt 3 i 4, opłacają składki w TUiR "WARTA" za okres pozostawania tych pojazdów na terytorium PRL.
3.
Jeżeli posiadacz pojazdu, o którym mowa ust. 1 i 2, nie opłacił składki za pełny okres pozostawania pojazdu mechanicznego na terytorium PRL, TUiR "WARTA" pobiera składkę uzupełniającą oraz odsetki za zwłokę.
§  34.
1.
Posiadacze pojazdów, o których mowa w § 5, wyjeżdżający za granicę tymi pojazdami, opłacają składki z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych realizowanych przez TUiR "WARTA" za pełny okres pozostawania pojazdu poza granicami PRL.
2.
Jeżeli posiadacz, o którym mowa w ust. 1, nie opłacił składki za pełny okres pozostawania pojazdu mechanicznego za granicą, TUiR "WARTA" pobiera składkę uzupełniającą oraz odsetki za zwłokę.
§  35.
1.
Graniczne urzędy celne są obowiązane do sprawdzania przy przekraczaniu granicy PRL dowodów ubezpieczenia pojazdów mechanicznych. Jeżeli graniczny urząd celny stwierdzi, że posiadacz pojazdu:
1)
zarejestrowanego za granicą, a nie podlegającego rejestracji w PRL, przy wjeździe na terytorium PRL nie posiada dowodu ubezpieczenia na planowany okres pobytu w PRL, pojazd nie może być dopuszczony do przekroczenia granicy bez uprzedniego opłacenia składki,
2)
zarejestrowanego za granicą lub pojazdu zarejestrowanego w PRL, zaopatrzonego w polskie tablice rejestracyjne dyplomatyczne lub cudzoziemskie, przy wyjeździe z terytorium PRL nie ma dowodu ubezpieczenia obejmującego pełny okres pozostawania pojazdu w PRL, pojazd nie może być dopuszczony do przekroczenia granicy bez uprzedniego opłacenia składki,
3)
zarejestrowanego w PRL, zaopatrzonego w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, przy wyjeździe z terytorium PRL nie ma dowodu ubezpieczenia na planowany okres pobytu za granicą, pojazd nie może być dopuszczony do przekroczenia granicy bez uprzedniego opłacenia składki,
4)
zarejestrowanego w PRL, zaopatrzonego w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, przy wjeździe na terytorium PRL nie ma dowodu ubezpieczenia obejmującego pełny okres pozostawania pojazdu za granicą, pojazd nie może być odprawiony bez uprzedniego opłacenia składki, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Jeżeli posiadacz, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie ma środków pieniężnych na opłacenie należnej składki i odsetek, graniczny urząd celny odprawia pojazd i zatrzymuje dowód ubezpieczenia, odnotowując na nim datę przekroczenia granicy. Zatrzymany dowód przesyła się do TUiR "WARTA". W razie braku dowodu ubezpieczenia, graniczny urząd celny sporządza informację dla TUiR "WARTA", podając dane dotyczące posiadacza pojazdu oraz markę i numer rejestracyjny pojazdu, a także okres pozostawania pojazdu za granicą.
3.
Posiadacz pojazdu, o którym mowa w ust. 1, opłaca składkę we wskazanym przez graniczny urząd celny przedstawicielstwie TUiR "WARTA".
4.
Graniczne urzędy celne są obowiązane stemplować dowody ubezpieczenia posiadaczy pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w PRL, zaopatrzonych w polskie tablice rejestracyjne zwyczajne, przy wyjeździe i wjeździe tych pojazdów na terytorium PRL.