Rozdział 4 - Ubezpieczenie auto-casco (AC). - Ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1985.6.20

Akt utracił moc
Wersja od: 18 lutego 1985 r.

Rozdział  4

Ubezpieczenie auto-casco (AC).

§  21.
Z ubezpieczenia AC przysługuje odszkodowanie w razie uszkodzenia, zniszczenia lub utraty zarejestrowanego w PRL pojazdu mechanicznego, przyczepy (naczepy) oraz ich wyposażenia wskutek:
1)
nagłego działania siły mechanicznej w chwili zetknięcia pojazdu z przedmiotami lub osobami znajdującymi się poza tym pojazdem,
2)
powodzi, zatopienia, piorunu, pożaru, wybuchu, gradobicia, huraganu - niezależnie od miejsca ich powstania - oraz innych sił przyrody działających nagle,
3)
nagłego działania czynnika termicznego lub chemicznego, pochodzącego z zewnątrz pojazdu,
4)
użycia pojazdu bez zgody posiadacza albo kradzieży pojazdu lub jego części, pod warunkiem zabezpieczenia ich przed kradzieżą w sposób przewidziany w konstrukcji pojazdu, chyba że pojazd jest pozostawiony w pomieszczeniu zamkniętym albo strzeżonym,
5)
uszkodzenia pojazdu przez osoby trzecie,
6)
uszkodzenia lub zniszczenia pojazdu w związku z przewozem osób, którym ma być udzielona pomoc lekarska.
§  22.
Zakład ubezpieczeń nie odpowiada za szkody:
1)
powstałe podczas prowadzenia pojazdu mechanicznego przez posiadacza pojazdu lub upoważnionego kierowcę w stanie nietrzeźwości albo bez odpowiedniego prawa jazdy,
2)
spowodowane umyślnie przez posiadacza pojazdu lub kierowcę upoważnionego przez posiadacza do kierowania tym pojazdem,
3)
powstałe podczas jazd wyścigowych i konkursowych oraz treningów do takich jazd, jak również podczas użycia pojazdu jako rekwizytu,
4)
powstał wskutek czynności wykonywanych przez posiadacza (kierowcę) pojazdu lub osobę przez niego upoważnioną albo przez zakład naprawczy podczas konserwacji i naprawy pojazdu, chyba że szkoda powstała wskutek ognia, wybuchu, niezbędnych prób technicznych przed lub po dokonaniu naprawy, jak również wskutek kradzieży pojazdu lub jego części,
5)
nie przekraczające 3.000 zł.
§  23.
W razie całkowitego zniszczenia pojazdu albo gdy nie odzyskano pojazdu utraconego wskutek kradzieży lub innych przyczyn określonych w § 21 (szkoda całkowita), zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w kwocie równej wartości pojazdu w dniu ustalenia przez zakład ubezpieczeń tego odszkodowania.
§  24.
1.
W razie częściowego uszkodzenia pojazdu, zniszczenia lub utraty jego części (szkoda częściowa), zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie, które obejmuje koszty naprawy pojazdu w zakresie określonym w wypadkowej ocenie technicznej, sporządzonej przez zakład ubezpieczeń bądź na zlecenie zakładu ubezpieczeń, z tym że wysokość tego odszkodowania nie może przekraczać wartości pojazdu w dniu ustalenia odszkodowania przez zakład ubezpieczeń.
2.
Odszkodowanie obejmuje koszty naprawy i wymiany tylko tych części pojazdu, które zostały uszkodzone wskutek wypadku, chyba że użycie do naprawy zmodernizowanych części lub zespołów wymaga wymiany również części nie uszkodzonych.
§  25.
1.
Wartość pojazdu w odniesieniu do pojazdów sprzedawanych w handlu uspołecznionym ustala zakład ubezpieczeń, stosując ceny pojazdów obowiązujące w dniu ustalenia odszkodowania.
2.
W razie szkody częściowej, koszty naprawy i wymiany części pojazdu ustala zakład ubezpieczeń według cen usług i części zamiennych, stosowanych w gospodarce uspołecznionej i nie uspołecznionej w dniu ustalenia odszkodowania.
3.
Wartość pojazdów nie wymienionych w ust. 1 i wartość ich części ustala zakład ubezpieczeń, przyjmując za podstawę właściwości techniczne pojazdu, kraj jego produkcji oraz wskaźnik cen pojazdów o najbardziej zbliżonych parametrach technicznych i eksploatacyjnych.
4.
Jeżeli wypadek objęty ubezpieczeniem nastąpił za granicą, naprawa pojazdu powinna być dokonana w PRL, chyba że zakład ubezpieczeń lub jego zagraniczny przedstawiciel wyrazi zgodę na przeprowadzenie naprawy za granicą.
5.
Minister Finansów określi tryb rozliczeń oraz wysokość kwoty, do której dokonanie naprawy za granicą w zakresie niezbędnym do kontynuowania dalszej bezpiecznej jazdy nie będzie wymagało zgody zakładu ubezpieczeń lub jego zagranicznego przedstawiciela.
§  26.
Z ustalonego odszkodowania w razie szkody całkowitej (§ 23) oraz szkody częściowej (§ 24) potrąca się wartość pozostałości. Wartości pozostałości nie potrąca się, jeżeli pojazd został całkowicie zniszczony poza terytorium PRL i na podstawie decyzji zakładu ubezpieczeń nie będzie transportowany do PRL albo jeżeli posiadacz pojazdu przeniesie prawo własności pozostałości na zakład ubezpieczeń.
§  27.
1.
Z ustalonego odszkodowania w razie szkody całkowitej lub szkody częściowej zakład ubezpieczeń potrąca udział własny posiadacza pojazdu w szkodzie objętej ubezpieczeniem auto-casco, jeżeli:
1)
istnieje odpowiedzialność cywilna tego posiadacza za szkodę wyrządzoną innym osobom,
2)
szkoda powstała z przyczyn określonych w § 21 pkt 1.
2.
Udział własny stosowany do poszczególnych grup pojazdów, o którym mowa w ust. 1, jest określony w tabeli stanowiącej załącznik do rozporządzenia.
3.
Jeżeli w okresie kolejnych dwóch lat trwania ubezpieczenia powstanie więcej niż jedna szkoda, za którą wypłaca się odszkodowanie z zastosowaniem udziału własnego, udział ten ulega zwiększeniu o 50% przy drugiej szkodzie, a o 100% przy trzeciej i następnych szkodach.
4.
Przepis ust. 3 nie dotyczy szkód powstałych w ruchu zagranicznym.
§  28.
Udziału własnego nie stosuje się, jeżeli:
1)
szkoda wynikła wskutek zdarzeń określonych w § 21 pkt 2-6,
2)
naprawa uszkodzonego pojazdu została dokonana za granicą, w zakresie niezbędnym do kontynuowania dalszej bezpiecznej jazdy, za zgodą zakładu ubezpieczeń lub jego zagranicznego przedstawiciela albo w przypadku określonym w § 25 ust. 5.
§  29.
Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie za szkodę objętą ubezpieczeniem AC nie czekając na wynik postępowania w sprawie ustalenia odpowiedzialności cywilnej za dany wypadek.
§  30.
1.
Jeżeli poszkodowany odzyskał skradziony lub utracony z innych przyczyn pojazd albo jego część po wypłacie odszkodowania, jest on obowiązany zwrócić zakładowi ubezpieczeń otrzymane odszkodowanie, a w razie odzyskania pojazdu w stanie uszkodzonym - odpowiednią jego część.
2.
Jeżeli pojazd został odzyskany po wypłacie odszkodowania przez zakład ubezpieczeń i nabyciu innego pojazdu przez poszkodowanego, może on zamiast zwrotu odszkodowania przenieść prawo własności odzyskanego pojazdu na zakład ubezpieczeń.
§  31.
1.
Z chwilą zapłaty odszkodowania roszczenie posiadacza pojazdu przeciwko osobie odpowiedzialnej za szkodę przechodzi z mocy prawa na zakład ubezpieczeń do wysokości zapłaconego odszkodowania. Jeżeli zakład ubezpieczeń pokrył tylko część szkody, posiadaczowi pojazdu przysługuje co do pozostałej części pierwszeństwo zaspokojenia roszczeń przed roszczeniami zakładu ubezpieczeń.
2.
Nie przechodzą na zakład ubezpieczeń roszczenia przeciwko:
1)
osobie bliskiej, chyba że osoba ta wyrządziła szkodę umyślnie,
2)
pracownikowi posiadacza pojazdu, chyba że wyrządził on szkodę umyślnie albo gdy szkoda wynikła w czasie użycia pojazdu bez zgody posiadacza.
3.
Przepis § 11 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4.
Jeżeli poszkodowany bez zgody zakładu ubezpieczeń zrzekł się roszczenia w stosunku do osoby trzeciej odpowiedzialnej za szkodę lub je ograniczył, zakład ubezpieczeń może odmówić odszkodowania lub je zmniejszyć. Jeżeli zrzeczenie się lub ograniczenie roszczenia zostanie ujawnione po wypłaceniu przez zakład ubezpieczeń odszkodowania, zakładowi ubezpieczeń przysługuje prawo dochodzenia od poszkodowanego zwrotu całości lub części wypłaconego odszkodowania.