Rozdział 3 - Obowiązki i zakres działalności członków personelu. - Tymczasowy regulamin zakładów poprawczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1951.67.468

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1951 r.

Rozdział  3.

Obowiązki i zakres działalności członków personelu.

Dyrektor zakładu.
§  9.
Dyrektor zakładu jest przełożonym wszystkich pracowników zakładu odpowiedzialnym za całokształt działalności zakładu zarówno pod względem wychowawczo-pedagogicznym jak i administracyjno-gospodarczym.
§  10.
Dyrektor jest kierownikiem całego życia zakładowego, dokonuje podziału czynności między podwładnych pracowników, daje im wskazówki i wyjaśnienia, czuwa nad wykonywaniem przez nich obowiązków służbowych oraz troszczy się o ich dobro.
§  11.
Dyrektor dba o należytą konserwację majątku zakładowego, jest odpowiedzialny za oszczędne i celowe wydatkowanie kredytów, materiałów i artykułów żywnościowych.
§  12.
W sprawach wychowawczo-pedagogicznych dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej.
§  13.
Do obowiązków dyrektora należy w szczególności:
1)
reprezentowanie zakładu na zewnątrz,
2)
planowanie i organizowanie pracy w zakładzie,
3)
dopilnowanie przestrzegania obowiązujących przepisów, instrukcji, okólników i zarządzeń,
4)
utrzymanie karności w zakładzie,
5)
dobór odpowiedniego personelu w ramach przydzielonych etatów,
6)
przewodniczenie i kierowanie pracą rady pedagogicznej,
7)
kontrola wychowania i nauczania w zakładzie,
8)
kontrola administracji i gospodarki zakładowej,
9)
wydatkowanie i rozliczenie kredytów zgodnie z budżetem zakładu i obowiązującymi przepisami rachunkowo-kasowymi,
10)
składanie sprawozdań z działalności zakładu,
11)
współpraca z radami narodowymi i terenowymi organizacjami politycznymi i społecznymi.
§  14.
1.
Organem doradczym dyrektora zakładu w zakresie organizacji wychowania jest rada pedagogiczna.

W skład rady pedagogicznej wchodzą:

1)
dyrektor zakładu,
2)
przedstawiciel miejskiej (powiatowej) rady narodowej,
3)
zastępcy dyrektora,
4)
kierownicy szkół zawodowych, nauczyciele i nauczyciele zawodu, wychowawcy, lekarz zakładowy.
2.
Dyrektor zakładu może w razie potrzeby zaprosić do udziału w posiedzeniu rady pedagogicznej przedstawicieli zakładowych organizacji młodzieżowych jak również personel administracyjny.

Zastępcy dyrektora.

§  15.
Dyrektor zakładu może mieć bezpośrednich zastępców w osobach: zastępcy dyrektora do spraw pedagogiczno-wychowawczych i zastępcy dyrektora do spraw administracyjno-gospodarczych.

Zastępca dyrektora do spraw pedagogiczno-wychowawczych.

§  16.
Zastępca dyrektora do spraw pedagogiczno-wychowawczych, podlegając bezpośrednio dyrektorowi zakładu, zastępuje go w czasie jego nieobecności. Odpowiada on za właściwy poziom pracy wychowawczej oraz nauczania ogólnego i zawodowego wychowanków.
§  17.
Do jego obowiązków należy w szczególności:
1)
organizowanie i kierowanie pracą wychowawczą, obejmującą całokształt życia zakładowego wychowanków, a zwłaszcza opieka nad samorządem wychowanków i organizacjami młodzieżowymi,
2)
organizowanie i prowadzenie nauczania podstawowego oraz nauczania zawodowego na terenie zakładu,
3)
nadzór nad pracą i praktyczną nauką zawodu w warsztatach i gospodarstwie rolnym,
4)
kontrola wychowania i nauczania, hospitowanie lekcyj i zajęć warsztatowych w szkołach znajdujących się na terenie zakładu,
5)
nadzór nad pracą świetlicową i bibiloteczną oraz nad objęciem tą pracą wychowanków, przebywających w izbie chorych, którzy uzyskali na to zezwolenie lekarza,
6)
opieka nad wychowankami, którzy uczęszczają do szkół, zakładów i warsztatów pracy poza zakładem,
7)
sporządzenie wspólnie z nauczycielami zakładu i kierownikami szkół zakładowych planu wychowawczego oraz planu nauczania ogólnego i zawodowego.
§  18.
Zastępcy dyrektora do spraw pedagogiczno-wychowawczych podporządkowani są w zakresie nauczania i wychowania: kierownicy szkół i warsztatów na terenie zakładu, nauczyciele szkoły podstawowej i szkół zawodowych, opiekunowie grup wychowawczych, wychowawcy, kierownik świetlicy oraz bibliotekarz.

Kierownik szkoły podstawowej.

§  19.
Jeśli w zakładzie jest zorganizowane szkolenie podstawowe obejmujące ponad 3 oddziały, należy powołać kierownika szkoły podstawowej.
§  20.
Do obowiązków kierownika szkoły podstawowej należy:
1)
organizowanie i prowadzenie nauczania podstawowego na terenie zakładu,
2)
dopilnowanie realizacji obowiązującego programu nauczania,
3)
hospitowanie lekcyj,
4)
dopilnowanie wyników nauczania,
5)
utrzymanie porządku i karności w szkole,
6)
przewodniczenie i kierowanie pracą rady pedagogicznej szkoły podstawowej,
7)
współpraca przy układaniu planu wychowawczego zakładu,
8)
planowanie pracy szkolnej i składanie sprawozdań z działalności szkoły podstawowej,
9)
nadzór nad pomocami naukowymi szkoły,
10)
opieka nad warsztatami robót ręcznych w zakładach, w których nie prowadzi się szkolenia zawodowego.

Kierownik szkół zawodowych.

§  21.
Wszystkie szkoły zawodowe na terenie zakładu prowadzi kierownik szkół zawodowych. W przypadku jeśli w zakładzie nie został powołany kierownik szkoły podstawowej (§ 19), kierownik szkół zawodowych opiekuje się ponadto szkoleniem podstawowym.
§  22.
Do obowiązków kierownika szkół zawodowych należy:
1)
organizowanie i prowadzenie szkolenia zawodowego na terenie zakładu,
2)
rozplanowanie pracy szkolnej,
3)
czuwanie nad prawidłowym, zgodnym z obowiązującymi programami i przepisami przebiegiem szkolenia zawodowego w szkołach i warsztatach,
4)
hospitowanie lekcyj teoretycznych i zajęć praktycznych,
5)
przewodniczenie i kierowanie pracą rady pedagogicznej szkół zawodowych,
6)
kontrola pracy kierownika warsztatów, nauczycieli i nauczycieli zawodu,
7)
planowanie wspólnie z kierownikiem warsztatów i nauczycielami zawodu produkcji poszczególnych warsztatów, dostosowanej do programu szkolenia,
8)
przygotowanie wspólnie z kierownikiem warsztatów planów wyposażenia warsztatów w maszyny, urządzenia, narzędzia, materiały i surowce niezbędne do przeprowadzenia zaplanowanej produkcji oraz planowanie inwestycji dla szkół i warsztatów i zgłaszanie wniosków do dyrektora,
9)
czuwanie nad wypełnieniem planu pracy warsztatów,
10)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w warsztatach,
11)
ścisła współpraca z działem ośrodków szkoleniowo-produkcyjnych.

Kierownik warsztatów.

§  23.
Bezpośredni nadzór nad warsztatami szkoleniowymi w zakładzie sprawuje kierownik warsztatów.
§  24.
Do obowiązków kierownika warsztatów należy:
1)
uzgadnianie pracy w warsztatach z nauką teoretyczną w szkole zawodowej,
2)
opracowanie wspólnie z nauczycielami zawodu planu szkolenia i planu produkcji warsztatowej,
3)
bezpośredni nadzór nad szkoleniem zawodowym w warsztatach zakładu,
4)
dopilnowanie jakości i terminowego wykonania zaplanowanej produkcji,
5)
ścisła współpraca z działem ośrodków szkoleniowo-produkcyjnych,
6)
ustalanie w porozumieniu z nauczycielami zawodu norm pracy dla wychowanków,
7)
składanie zapotrzebowania na materiały, narzędzia i maszyny dla warsztatów,
8)
przygotowanie planów inwestycyjnych warsztatów,
9)
dopilnowanie higieny i bezpieczeństwa pracy w warsztatach.

Nauczyciele.

§  25.
Do obowiązków nauczycieli należy:
1)
stosowanie właściwych metod nauczania i wychowania,
2)
realizowanie obowiązujących programów nauczania,
3)
rozplanowanie materiału nauczania,
4)
udział w posiedzeniach rady pedagogicznej i stosowanie się do jej uchwał i postanowień,
5)
pełnienie dodatkowych czynności wychowawczych zleconych przez dyrektora zakładu lub kierownika szkoły, np. wychowawstwo klasy, opieka nad grupą wychowawczą, opieka nad biblioteką, świetlicą, pracowniami szkolnymi itp.,
6)
dopilnowanie przestrzegania przez uczniów regulaminu szkolnego i zakładowego,
7)
stosowanie się do poleceń i wskazówek władz szkolnych.

Nauczyciel zawodu (instruktor).

§  26.
Do obowiązków nauczyciela zawodu należy:
1)
prowadzenie szkolenia praktycznego powierzonych mu wychowanków,
2)
rozplanowanie i podział prac między wychowanków,
3)
czuwanie nad higieną i bezpieczeństwem pracy w warsztacie,
4)
przestrzeganie regulaminu warsztatowego,
5)
współpraca z kierownikiem warsztatów przy ustalaniu norm pracy,
6)
ustalanie wykonanych przez wychowanków norm i podanie ich wysokości kierownikowi warsztatów oraz działowi ośrodków szkoleniowo-produkcyjnych,
7)
czuwanie nad powierzonym inwentarzem warsztatów,
8)
kontrola zużywanych materiałów i surowców,
9)
przestrzeganie dobrego, oszczędnego i terminowego wykonania przez wychowanków zaplanowanych prac,
10)
przygotowanie zapotrzebowania na materiały, narzędzia, maszyny dla warsztatu.

Kierownik świetlicy. Bibliotekarz.

§  27.
Kierownik świetlicy sprawuje opiekę nad świetlicą zakładu, prowadzi pracę świetlicową.
§  28.
W szczególności kierownik świetlicy jest obowiązany:
1)
przygotować roczny plan pracy świetlicy, uzgodniony z planem wychowawczym zakładu,
2)
zorganizować i prowadzić zajęcia świetlicowe,
3)
zorganizować na terenie świetlicy kółka samokształceniowe, naukowe, sportowe, artystyczne itp., pobudzać wychowanków do samokształcenia,
4)
realizować na terenie świetlicy wychowanie estetyczne wychowanków,
5)
współpracować w urządzaniu imprez i uroczystości.
§  29.
1.
Opiekę nad biblioteką oraz prowadzenie wypożyczalni książek i czasopism pełni nauczyciel, wyznaczony przez dyrektora zakładu.
2.
Wskazane jest łączenie funkcji kierownika świetlicy i bibliotekarza.
§  30.
Do obowiązków bibliotekarza należy:
1)
utrzymywanie w należytym stanie i uzupełnianie biblioteki zakładu,
2)
organizowanie i prowadzenie dyżurów przy wypożyczaniu książek oraz w czytelni,
3)
uzgodnienie z nauczycielami i nauczycielami zawodu wykazu książek, które należy zakupić dla biblioteki,
4)
stawianie wniosków do dyrektora zakładu w sprawie zakupu książek i czasopism,
5)
propagowanie czytelnictwa wśród wychowanków,
6)
opracowanie sprawozdawczości z czytelnictwa wychowanków.

Wychowawcy.

§  31.
Bezpośredni nadzór nad grupami wychowawczymi w zakładzie sprawują wychowawcy.
§  32.
Do obowiązków wychowawcy należy w szczególności:
1)
sprawowanie bezpośredniego i ciągłego nadzoru nad powierzoną mu grupą,
2)
dopilnowanie przestrzegania regulaminu zakładowego przez wychowanków,
3)
utrzymywanie stałego kontaktu ze szkołą i warsztatem w celu czuwania nad przebiegiem nauki i pracy wychowanka, jego sprawowaniem i osiąganymi wynikami,
4)
współpraca z sanitariuszem co do kontroli i higieny osobistej wychowanków, higieny i estetyki pomieszczeń, zajmowanych przez grupę wychowawczą, sprawdzanie całości i czystości odzieży wychowanków,
5)
służenie wychowankom radą i pomocą w ich sprawach osobistych,
6)
oddziaływanie na wychowanków przykładem osobistym,
7)
prowadzenie: a) ewidencji wychowanków należących do grupy (czas przybycia do zakładu, rok urodzenia, pochodzenie społeczne, sieroty, półsieroty) oraz b) podręcznych zeszytów obserwacyjnych.
8)
przedkładanie dyrektorowi zakładu wniosków w sprawie nagrodzenia, wyróżnienia lub ukarania wychowanka,
9)
wymierzanie wychowankom zgodnie z regulaminem kar dyscyplinarnych,
10)
wypełnianie wychowankom czasu wolnego od zajęć zgodnie z upoważnieniem dyrektora zakładu,
11)
kierowanie pracą komendanta grupy,
12)
pełnienie dyżurów według planu dyżurów ustalonego przez dyrektora zakładu.
§  33.
Wychowawca grupy współpracuje z wyznaczonym nauczycielem w kierowaniu grupą wychowanków.

Zastępca dyrektora do spraw administracyjno-gospodarczych.

§  34.
1.
Zastępca dyrektora do spraw administracyjno-gospodarczych organizuje i kieruje całokształtem spraw administracji i gospodarki zakładu oraz odpowiada za prawidłowy, zgodny z przepisami i potrzebami zakładu bieg życia gospodarczego.
2.
Zastępcy dyrektora do spraw administracyjno-gospodarczych podlegają: kierownicy działów administracyjnego, gospodarczego i funduszu szkolnego wraz z personelem, zatrudnionym w tych działach.
§  35.
Do zakresu działania zastępcy dyrektora do spraw administracyjno-gospodarczych należy w szczególności:
1)
współpraca z zastępcą dyrektora do spraw pedagogicznych lub z kierownikami szkół zakładowych i warsztatów w celu zaspokojenia potrzeb gospodarczych szkół i warsztatów,
2)
opracowanie planu administracyjno-gospodarczego zakładu w powiązaniu z zagadnieniami wychowawczymi,
3)
nadzór nad przygotowaniem i wykonaniem preliminarza budżetowego, planów gospodarczych i planów inwestycyjnych,
4)
podział zadań między podległych pracowników i koordynowanie ich działalności,
5)
referowanie dyrektorowi zakładu planów i zamierzeń gospodarczych do aprobaty.

Kierownik działu gospodarczego.

§  36.
Kierownik działu gospodarczego pełni funkcję starszego księgowego i do obowiązków jego należy w szczególności:
1)
sporządzanie preliminarza budżetowego zakładu i przestrzeganie prawidłowego wykonania budżetu,
2)
załatwianie wszelkich spraw finansowo-budżetowych zakładu,
3)
prowadzenie rachunkowości zakładu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4)
terminowe sporządzanie sprawozdań finansowo-gospodarczych,
5)
zaopatrzenie zakładu w artykuły żywnościowe, opałowe, odzież, pościel, bieliznę, obuwie itd.,
6)
czuwanie nad starannym przechowaniem wymienionych artykułów,
7)
prowadzenie ewidencji zakupionych towarów,
8)
sporządzanie jadłospisów według treści kalorycznej, z przestrzeganiem obowiązujących norm,
9)
czuwanie nad należytym stanem budynków, pomieszczeń i urządzeń zakładowych oraz przeprowadzanie wszelkich remontów budowlanych,
10)
nadzór nad opalaniem i oświetleniem pomieszczeń zakładowych według obowiązujących norm,
11)
planowanie inwestycji zakładu,
12)
instruktaż i szkolenie personelu finansowego.
§  37.
Kierownik działu gospodarczego nadzoruje pracę pracowników finansowych, pracowników gospodarczych i magazyniera.

Magazynier.

§  38.
1.
Do obowiązków magazyniera należy w szczególności:
1)
prowadzenie magazynów: żywnościowego, odzieżowego, opałowego itp.,
2)
prowadzenie pomocniczych ksiąg magazynowych,
3)
wydawanie wychowankom odzieży, bielizny, obuwia itp.,
4)
czuwanie nad naprawą i konserwacją wyposażenia wychowanków i zakładu.
2.
Magazynier jest odpowiedzialny za magazyn.

Kierownik działu administracyjnego.

§  39.
1.
Do obowiązków kierownika działu administracyjnego należy w szczególności:
1)
prowadzenie kancelarii, dziennika podawczego, akt spraw zakładowych oraz depozytów wychowanków,
2)
prowadzenie akt i ksiąg wychowanków oraz korespondencji służbowej w sprawach wychowanków,
3)
przyjmowanie nowoprzybyłych wychowanków do zakładu,
4)
nadzór nad zwalnianiem wychowanków, którzy ukończyli 21 rok życia, oraz ekwipowaniem wszystkich wychowanków zwolnionych ostatecznie i warunkowo z zakładu,
5)
czuwanie nad należytym rozmieszczeniem wychowanków w grupach według przydziału dokonanego przez dyrektora zakładu,
6)
zakupywanie i wydawanie wychowankom tzw. "wypisków" i prowadzenie wykazów tych wypisków,
7)
sprawdzanie stanu liczebnego wychowanków przy apelu dziennym i wieczornym,
8)
czuwanie nad apelami oraz nadzór nad ścisłym przestrzeganiem rozkładu dnia w zakładzie,
9)
nadzór nad punktualnym rozpoczęciem pracy personelu zakładowego,
10)
prowadzenie ewidencji personelu oraz umundurowania i sprawy mieszkań służbowych oraz akt osobowych, o ile czynność ta nie jest zlecona innemu pracownikowi,
11)
organizowanie środków bezpieczeństwa i ostrożności przed nieszczęśliwymi wypadkami i pożarem,
12)
nadzór nad porządkiem i czystością terenu zakładowego,
13)
przechowywanie kluczy zakładowych po ukończeniu czynności dziennych.
2.
Kierownik działu administracyjnego nadzoruje pracę pracowników kancelaryjnych oraz sanitariusza.

Sanitariusz.

§  40.
Do obowiązków sanitariusza należy w szczególności:
1)
opieka nad wychowankami przebywającymi w izbie chorych,
2)
pomoc lekarzowi w jego pracy podczas godzin przyjęć i wykonywanie czynności zleconych przez lekarza,
3)
udzielanie pomocy sanitarnej wychowankom,
4)
opieka sanitarna nad nowoprzybyłymi do zakładu wychowankami,
5)
kontrola osobistej higieny wychowanków oraz stanu sanitarnego terenu zakładowego,
6)
prowadzenie ksiąg przychodu i rozchodu leków i środków opatrunkowych,
7)
kontrola nad stosowaniem jadłospisów.

Kierownik działu funduszu szkolnego.

§  41.
W dziale funduszu szkolnego zatrudnieni są następujący pracownicy:
1)
kierownik działu funduszu szkolnego,
2)
starszy księgowy,
3)
księgowy bądź pomoc księgowego,
4)
magazynier,
5)
kierownik gospodarstwa rolnego,
6)
ogrodnik,
7)
brygadziści w gospodarstwie rolnym.
§  42.
Do obowiązków kierownika funduszu szkolnego należy w szczególności sporządzanie na podstawie planów poszczególnych warsztatów gospodarstw rolnych przy pomocy starszego księgowego planu finansowo-gospodarczego zakładu i czuwanie nad jego terminowym wykonaniem pod względem produkcyjnym i finansowym.

Starszy księgowy.

§  43.
Starszy księgowy obowiązany jest do ścisłego przestrzegania zasad dyscypliny finansowej oraz zasad prawidłowej i oszczędnej gospodarki budżetowej zgodnie z planem finansowo-gospodarczym, za co jest odpowiedzialny na równi z dyrektorem zakładu i kierownikiem działu funduszu szkolnego. Do obowiązków starszego księgowego należy:
1)
zorganizowanie i prowadzenie księgowości i sprawozdawczości finansowej,
2)
zorganizowanie prawidłowego obiegu dokumentów i przestrzeganie ustalonych zasad i wzorów dokumentacji księgowej,
3)
bieżące prowadzenie księgowości,
4)
inwentaryzacja wartości materialnych w terminach ustalonych przez władze nadrzędne,
5)
instruktaż i szkolenie personelu finansowego,
6)
należyte przechowywanie ksiąg i dokumentów,
7)
podpisywanie wszystkich dowodów stanowiących podstawę zlecenia wypłat oraz dokumentów obrotu materiałowego; dokumenty te nie podpisywane przez starszego księgowego lub jego zastępcę nie mogą być przyjmowane do wykonania.

Księgowy i pomoc księgowego.

§  44.
Księgowy lub pomoc księgowego wykonuje prace przydzielone przez starszego księgowego.

Magazynier.

§  45.
1.
Do obowiązków magazyniera należy w szczególności prowadzenie magazynu dla gospodarstwa rolnego oraz magazynu dla warsztatów. Dla warsztatów należy prowadzić dwa magazyny:
1)
dla przechowywania narzędzi i materiałów,
2)
na wyroby gotowe otrzymane z warsztatów.
2.
Magazynier jest odpowiedzialny za magazyn.

Kierownik gospodarstwa rolnego.

§  46.
Kierownik gospodarstwa rolnego planuje i realizuje wykonanie planu gospodarczego przez racjonalne stosowanie płodozmianu oraz chowu i eksploatacji inwentarza żywego. W zakładach prowadzących szkoły rolnicze obowiązki kierownika gospodarstwa rolnego pełni kierownik szkoły przy pomocy pozostałego personelu gospodarstwa rolnego.

Ogrodnik.

§  47.
1.
Ogrodnik prowadzi prace w ogrodzie, szklarni, inspektach w ramach planu gospodarczego.
2.
Ogrodnik odpowiada za wykonanie planu i wszystkich prac na odcinku ogrodnictwa.
3.
W zakładach prowadzących szkoły ogrodnicze planowanie i ogólny nadzór nad produkcją ogrodniczą należy do kierownika szkoły przy pomocy ogrodnika.

Brygadziści.

§  48.
Polowy, stajenny, oborowy, chlewny są odpowiedzialni za wykonanie planu każdy na swoim odcinku przez terminowe wykonanie prac rolnych oraz racjonalną opiekę nad inwentarzem żywym.