Tymczasowy przewóz osób, bagażu i towarów na niektórych wąskotorowych kolejach państwowych znaczenia drugorzędnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.105.825

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1927 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 1 października 1923 r.
o tymczasowym przewozie osób, bagażu i towarów na niektórych wąskotorowych kolejach państwowych znaczenia drugorzędnego.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi "Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152), zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
Na niżej wymienionych wąskotorowych kolejach państwowych, a mianowicie na znajdujących się w obrębie Dyrekcji Wileńskiej linjach:

1) (skreślony),

2) Iwacewicze-Janowo,

3) (skreślony),

3a) Derewek-Kamień Koszyrski

3b) Kamień Koszyrski-Werchy,

3c) Huta Kamieńska-Czerwiszcze,

4) Baranowicze-Leśna,

4a) Leśna-Obóz,

4b) Leśna-Las,

5) Błudeń-Michalin,

5a) Błudeń-Kartuz Bereza,

6) Gonczary-Filipowicze,

7) Woropajewo-Połowo,

7a) Woropajewo-Hruzdowo,

8) Wilejka-Lubań,

9) Juraciszki-Piesiewicze,

10) Konstantynów - Szematowo,

11) Marcinkance-Horodyszcze,

12) Domaszewicze-Zaroj,

13) Jeziory-Wiercieliszki,

13a) Jeziory-Szkieńsk,

14) Jeziory-Dubinka,

15) Gawja-Iwje,

16) Bohdanów-Odrowąż-Klem,

17) Druskieniki-Konanie,

18) Malkowicze-Dobrosławka,

19) Gancewicze-Deniskowicze,

20) Juchnowicze-Newel,

21) Kosowo-Chochłówka,

22) Parafianowo-Dokszyce,

23) Nowo Święciany-Kołtyniany,

24) Widzibor-Moroczno

dozwala się czasowo, aż do odwołania, przewóz osób i towarów prywatnych właścicieli na zasadach następujących:

a)
przewozy odbywają się w miarę możności, o ile warunki ruchu na to pozwalają; o przerwach ruchu odnośna dyrekcja kolei państwowych podaje do powszechnej wiadomości na stacjach;
b)
przewóz osób dokonywa się tylko między punktami, które dyrekcja otworzy dla tego rodzaju przewozów, po uiszczeniu za pokwitowaniem opłaty, ustalonej w drodze umownej; spóźnienie się lub odwołanie pociągu nie daje podróżnym prawa do jakiegokolwiek odszkodowania; na wymienionych kolejach nie mają zastosowania ulgowe przejazdy dla urzędników i wojskowych;
c)
za przewóz rzeczy, branych z sobą do wagonu albo nadawanych jako bagaż, podróżny uiszcza za pokwitowaniem opłatę ustaloną w drodze umownej; za całość tych rzeczy kolej odpowiedzialności nie ponosi;
d)
przewóz towarów prywatnych właścicieli w przesyłkach wyłącznie wagonowych odbywa się tylko pomiędzy punktami, które dyrekcja otworzy dla tego rodzaju przewozów; na przewozy masowe, dokonywane w ciągu pewnego okresu, zawierane być winny osobne umowy z dyrekcją; przesyłki towarowe przewozi się przy specjalnych zamówieniach, wypełnianych przez nadawcę osobno na każdy wagon; opłatę za przewóz uiszcza się zgóry, za pokwitowaniem; każdej przesyłce może towarzyszyć dozorca, opłacający należność za przejazd według p. b) ; za całość przesyłek i terminowość ich dostawy kolej odpowiedzialności nie ponosi;
e)
ładowanie i wyładowywanie przesyłek towarowych dokonywa nadawca, względnie odbiorca przesyłki; czynności ładunkowe lub wyładunkowe powinny być dokonane w ciągu 3 godzin od chwili podstawienia wagonu; za czas przetrzymania ponad ten termin nadawca, względnie odbiorca opłaca postojowe;
f)
w razie uszkodzenia wagonu przy ładowaniu lub wyładowywaniu, albo też w drodze z winy dozorcy przesyłki lub z powodu przeciążenia wagonu, wysokość odszkodowania, określona przez odnośną dyrekcję kolei państwowych pobrana być winna przed wydaniem przesyłki.
Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc Obowiązującą z dniem 1 listopada 1923 roku.
1 § 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 24 października 1925 r. (Dz.U.25.109.783) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1925 r.