Tymczasowe przepisy o przestrzeganiu porządku na kolejach.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1929.56.444

Akt utracił moc
Wersja od: 25 kwietnia 1932 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 24 czerwca 1929 r.
w sprawie tymczasowych przepisów o przestrzeganiu porządku na kolejach.

Na mocy art. 4 punktu 7 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) postanawiam co następuje:
Na kolejach użytku publicznego wprowadza się "Tymczasowe Przepisy o przestrzeganiu porządku na kolejach", podane w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia tracą moc obowiązującą art. art. 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 154 i 156 Ogólnej ustawy rosyjskich kolei żelaznych z 12 czerwca 1885 (ros. zbiór praw. Tom XII, część I z r. 1906), §§ 77, 78, 79, 80 i 81 niemieckich przepisów o budowie i ruchu na kolejach żelaznych (Dz. U. Rz. Niem. z 1904 r. Nr. 47) i §§ 93, 94-95, 96, 97, 98, 99 i 100 austrjackiego rozporządzenia cesarskiego z 16 listopada 1851 r. o porządku ruchu kolei żelaznych (Dz. U. austr. z 1852 r. Nr. 1).
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWE PRZEPISY

o przestrzeganiu porządku na kolejach.
§ 1.
Każda osoba, przebywająca na stacji, w pociągu lub wogóle na obszarze kolejowym, obowiązana jest przestrzegać podanych niżej przepisów, a także stosować się do wydawanych na ich podstawie zarządzeń.
§  2.
Przejeżdżanie i przechodzenie przez tory kolejowe jest dozwolone jedynie przez przejazdy i przejścia do tego celu przeznaczone.

Przy przechodzeniu i przejeżdżaniu przez tory kolejowe należy zwracać baczną uwagę na ruch pociągów i taboru, mogący zagrażać bezpieczeństwu oraz stosować się do wskazówek personelu kolejowego w tym względzie.

Zatrzymywanie się na przejazdach i przejściach kolejowych jest wzbronione.

Przy przechodzeniu i przejeżdżaniu przez przejazdy i przejścia kolejowe należy trzymać się prawej strony.

Samowolne otwieranie lub zamykanie rogatek (zapór) na przejazdach przez osoby do tego nieupoważnione, jak również przechodzenie przez przejazdy, gdy rogatki są zamknięte, jest wzbronione.

§  3.
Chodzenie po torach i torowiskach kolejowych poza przejazdami i przejściami (§§ 2 i 9) tak w obrębie stacyj jak i poza niemi (na szlaku) jest osobom postronnym wzbronione.

Wstęp na tory i torowiska kolejowe jest dozwolony jedynie upoważnionym do tego pracownikom kolejowym oraz funkcjonarjuszom państwowym i innym osobom, wykonywającym służbę na obszarze kolejowym.

Osoby, upoważnione do wstępu na tory i torowiska kolejowe, powinny być zaopatrzone w osobne karty wstępu (przepustki), z wyjątkiem organów sądowych i policji państwowej, którym prawo to przysługuje, za okazaniem legitymacyj służbowych.

§  4.
Przedmioty, które ze względu na swój ciężar lub rozmiar mogłyby uszkodzić tory kolejowe lub spowodować przeszkodę w ruchu kolejowym, mogą być przewożone lub przeciągane przez przejścia i przejazdy kolejowe w poziomie toru tylko za zezwoleniem właściwych organów kolejowych, przy zachowaniu przepisów wydanych przez Zarząd Kolejowy.
§  5.
Zabrania się przepędzania zwierząt domowych przez tory kolejowe poza przejazdami oraz pozostawiania ich na torach i torowiskach kolejowych.

Przepędzanie zwierząt domowych przez przejazdy powinno się odbywać z należytą ostrożnością i po uprzedniem stwierdzeniu, że pociąg lub pojazd kolejowy nie zbliżają się do przejazdu.

Zwierzęta domowe, przebywające na obszarze kolejowym jak również w bezpośredniej bliskości jego, powinny być stale dozorowane.

Za przekroczenie powyższych przepisów ponosi odpowiedzialność osoba, pod której dozorem zwierzęta domowe się znajdowały lub właściciel zwierząt domowych.

§  6.
Zabrania się uszkadzania torów, budowli, mostów, przepustów, środków przewozowych, urządzeń ruchowych, sygnałowych, telegraficznych i stwarzania jakichkolwiek przeszkód ruchu, zatarasowywania toru kolejowego, samowolnego przestawiania zwrotnic lub sygnałów, wywierania jakiegokolwiek wpływu na sposób działania sygnałów, rogatek, wrót, zapór lub innych urządzeń kolejowych, zatrzymywania pociągów bez uzasadnionej potrzeby, wzniecania fałszywych alarmów, wreszcie naśladowania jakichkolwiek sygnałów kolejowych, znaków ostrzegawczych lub innych tego rodzaju czynności.

W pobliżu obszaru kolejowego nie wolno przedsiębrać czynności, któreby mogły grozić bezpieczeństwu, prawidłowości i ciągłości ruchu kolejowego lub spowodować uszkodzenie urządzeń kolejowych.

§  7.
Zabrania się umieszczania lub pozostawiania na torach kolejowych albo w ich bezpośredniej bliskości przedmiotów, które mogłyby te tory uszkodzić lub spowodować przeszkodę w ruchu kolejowym.
§  8.
Zabrania się rozpalania ognisk na obszarze kolejowym, jak również dokonywania takich czynności, które mogłyby wywołać pożar.

Zabrania się również strzelania z broni palnej na obszarze kolejowym lub w jego pobliżu na odległość strzału.

§  9. 1
Wstęp na perony stacyjne i wogóle do zamkniętych części stacyj jest dozwolony jedynie osobom posiadającym właściwe bilety kolejowe na przejazd lub bilety peronowe, jako też osobom zaopatrzonym w specjalne upoważnienia.

Hale odjazdowe i przyjazdowe, jako leż niezamknięte części stacyj, są dostępne tylko dla osób, które załatwiają sprawy związane z przejazdem koleją lub nadawaniem przesyłek do przewozu koleją, oraz dla osób, które mają uzasadniony interes w oczekiwaniu przybycia lub odjazdu pociągu.

Przebywanie w restauracjach, zakładach fryzjerskich, umywalniach i t. p. pomieszczeniach na stacji, dozwolone jest tylko w celu, do którego dany lokal służy.

Wejście lub wyjście z peronów stacyjnych i innych pomieszczeń na stacjach, dozwolone jest tylko przez przejęcia do tego przeznaczone.

§  10.
Wsiadanie podróżnych do wagonów pociągu i wysiadanie z wagonów pociągu jest dozwolone jedynie w miejscach do tego przeznaczonych i ze wskazanej w tym celu strony pociągu.

Wsiadanie i wysiadanie z wagonów będących w biegu, jest wzbronione.

§  11.
Podczas biegu pociągu zabrania się przebywania podróżnych na stopniach wagonów, przechodzenia z jednego wagonu do drugiego, jeżeli te wagony nie są połączone ze sobą krytemi przejściami (harmonjami), wychylania się z okien i otwierania zewnętrznych bocznych drzwi wagonów.
§  12.
Zabrania się uszkadzania wewnętrznych urządzeń w wagonach, zanieczyszczania wagonów, używania w wagonach wszelkiego rodzaju lampek i maszynek spirytusowych, benzynowych i innych do grzania, palenia świec, jeżeli nie są one umieszczone w latarniach oraz palenia innego ognia otwartego.

Zabrania się umieszczania nóg w obuwiu na siedzeniach wagonowych, umieszczania na nich pakunków i przewożonych zwierząt, tudzież korzystania z klozetów podczas postoju pociągów na stacjach.

Pluć wolno jedynie do własnych chustek, względnie do spluwaczek.

§  13.
Zabrania się wyrzucania z wagonów przedmiotów, które mogłyby zranić ludzi albo też uszkodzić urządzenia kolejowe lub inne przedmioty.
§  14.
Zabrania się zanieczyszczania pomieszczeń stacyjnych, peronów, placów i torów stacyjnych.
§  15.
W godzinach, gdy poczekalnie dworców stacyjnych są zamknięte dla publiczności, mogą z nich korzystać, zgodnie z obowiązującemi przepisami, tylko następujące osoby:
a)
podróżni, którzy po przybyciu pociągiem, z powodu zasp śnieżnych, ulewy lub braku środków przewozowych nie mogą udać się do miejsca, będącego celem ich podróży,
b)
podróżni, którzy z powodu zasłabnięcia w drodze pozostają w dworcu stacyjnym do czasu udzielenia im pomocy lekarskiej,
c)
osoby, które z powodu nieszczęśliwego wypadku w drodze szukają schronienia w dworcu stacyjnym, jako w jedynie dostępnym i zamieszkałym w danej miejscowości budynku, do czasu ustąpienia okoliczności, które wywołały konieczność szukania tego schronienia.
1 Załącznik § 9 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 26 lutego 1932 r. (Dz.U.32.35.360) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 1932 r.