Tymczasowa instrukcja o przekazywaniu przesyłek celnych.
Dz.U.1922.73.663
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SKARBU, KOLEI ŻELAZNYCH ORAZ PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 28 lipca 1922 r.
w przedmiocie tymczasowej instrukcji o przekazywaniu przesyłek celnych.
ZAŁĄCZNIK
Tymczasowa instrukcja o przekazywaniu przesyłek celnych.
Tymczasowa instrukcja o przekazywaniu przesyłek celnych.
Przekazywanie towarów do urzędów celnych, leżących poza stacją przeznaczenia lub na linji bocznej, nieustanowiącej linji przewozu towaru, jest wzbronione.
Kolejowe stacje rozdzielcze winny baczyć, aby przekazane przesyłki celne były skierowane tą drogą, przy której znajduje się wymieniony w liście przekazowej względnie zielonych nalepkach, urząd celny.
Kierowanie tego rodzaju przesyłek celnych na drogi okólne z pominięciem wyznaczonego urzędu celnego jest surowo wzbronione.
Przewóz tranzytowy przez obszar celny polski zwłok, zwierząt żywych, oraz surowych produktów zwierzęcych, odbywa się na zasadzie osobnych przepisów policyjno-sanitarnych.
Okna wagonów zawierających przesyłki celne, winny być odpowiednio zabezpieczone, aby nie mogły być otwarte w drodze.
W razie niemożności pomieszczenia sztuk w wagonach krytych np. niektórych maszyn, kotłów i t. d. zezwala się na przewóz ich w wagonach niekrytych.
Przybyłe do granicznego urzędu pełne ładunki wagonowe, o ile zawartość wagonu jest całkowicie przeznaczona do jednego urzędu, mogą być przekazane bez przeładowania z pozostawieniem na wagonie plomb stacji zagranicznej. W tym wypadku urząd celny wejściowy zawiesza dodatkowo plomby celne, przyczem kolej sporządza listę przekazową na podstawie danych, zawartych w kolejowym liście przewozowym. O ile zaś zajdzie potrzeba rozdzielenia przesyłek w celu przekazania ich do różnych urzędów, przesyłki winny być sprawdzone z dokumentami co do wagi, znaków, rodzaju i stanu opakowania.
W wypadkach przekazywania towarów w wagonie niekrytym, lub też drobnych przesyłek (oddzielnych sztuk) w wagonach zbiorowych ogólnych, urząd celny decyduje, czy i w jaki sposób ma być na te przesyłki nałożone zamknięcie celne, zabezpieczające całość towaru.
W każdym razie przesyłki w opakowaniu, przewożone w wagonach bez zamknięcia celnego, zasadniczo winny być zaopatrzone w plomby celne.
Urząd celny w takich wypadkach obowiązany jest sprawdzić zgodność załadowanych przesyłek z listą przekazową pod względem cech, ilości, wagi, rodzaju opakowania i t. d. i zgodność tą stwierdzić na liście przekazowej.
Listy przekazowe sporządza kolej oddzielnie na każdą przesyłkę w. trzech identycznych egzemplarzach, wypełniając je według rubryk i oznaczając egzemplarze odręcznie literami: A, B, C, poczem przedstawia je urzędowi celnemu.
Przedstawione przez kolej listy przekazowe urząd celny sprawdza i zapisuje do rejestru przekazowego (wzór № 2) uwidaczniając numer kolejny rejestru przekazowego u góry listy (np. Towarowa lista przekazowa № 803).
Po zapisaniu do rejestru oraz poświadczeniu listy i odnotowaniu w niej ilości zawieszonych plomb na wagonie względnie przesyłkach, urząd celny zwraca kolei egzemplarz F\, który to egzemplarz kolej dołącza do listu przewozowego odnośnej przesyłki w sposób trwały, aby nie mógł zaginąć w drodze.
Z pozostałych dwóch egzemplarzy listy nadawczy urząd celny przesyła egzemplarz B wraz z ewentualnemi innemi dokumentami celnemi urzędowi celnemu odbiorczemu w sposób wskazany w § 11 niniejszej instrukcji, zaś egzemplarz C zatrzymuje urząd nadawczy we własnem archiwum.
Za przesyłkę należy uważać całkowitą ilość towaru objętą jednym listem przewozowym.
O ile wagon zawiera przekazowe przesyłki, przeznaczone wyłącznie dla jednego urzędu celnego odbiorczego, można te przesyłki przekazać sumarycznie
za pomocą wspólnej listy przekazowej, za jedną pozycją rejestru przekazowego, uwidaczniając w takiej liście przekazowej szczegółowo według rubryk wszystkie przesyłki, znajdujące się w wagonie, podług odnośnych kolejowych listów przewozowych.
W każdym razie za jedną listą przekazową nie wolno przekazywać więcej ponad jeden wagon.
Listy przekazowe winny być sporządzone dokładnie, czytelnie, przyczem napisane wyrazy i cyfry nie mogą być ani wycierane, ani skreślane. Ewentualne konieczne poprawki winny być uskuteczniane przez przekreślenie pierwotnego tekstu i wpisanie pod nim nowego. Poprawka winna być stwierdzona wzmianką o tem i podpisem urzędnika.
Urzędy celne nie mają prawa przyjmować od kolei list przekazowych, sporządzonych wbrew powyższym wskazówkom.
Listy przekazowe wystawione przez osoby prywatne (np. ekspedytorów i t. d.) nie mogą być przyjmowane przez urzędy celne.
Urząd Celny nadawczy ................................................. |
Lista przekazowa № .................. dn. ............................ |
Zagraniczny towar nieoclony dostawić do Urzędu Celnego w ............. |
100 X 160 m/m.
Takie same nalepki ze wskazaniem urzędów celnych nadawczego oraz odbiorczego, numeru i daty listy przekazowej kolej obowiązana jest nakleić na każdą sztukę przesyłek, przekazywanych pojedyncze w wagonach, na które nie nałożono zamknięcia celnego.
Na kolejowych listach przewozowych, cedułach oraz wykazach ładunkowych, odnoszących się do przekazowych przesyłek, winna kolej nakleić u góry polewej stronie w sposób widoczny i trwały nalepki zielone według poniżej podanego wzoru po uprzedniem wpisaniu do nich nazwy urzędu nadawczego, numeru i daty listy przekazowej oraz urzędu celnego odbiorczego:
Urząd Celny nadawczy ................................................. |
Lista przekazowa № .................. dn. ............................ |
Zagraniczny towar nieoclony dostawić do Urzędu Celnego w ............. |
35 X 110 mm.
"Terminowe"
Dokumenty celne
Dostarczyć do urzędu celnego w ..........
Do czasu zaopatrzenia urzędów celnych w powyższe zielone koperty specjalne, należy dokumenty celne przesyłać w zwykłych kopertach, względnie paczkach, nalepiając na nich po obydwóch stronach nalepki zielone większego formatu z odręcznym napisem według przytoczonego powyżej wzoru. Koperty względnie paczki z omawianemi dokumentami urząd celny nadawczy oddaje za pokwitowaniem ekspedycji bagażowej, która obowiązana jest odesłać przyjęte koperty i pakiety do stacji docelowej najbliższym pociągiem osobowym, nie wyłączając pociągów kurjerskich i ekspresów. Stacja docelowa po przybyciu omawianych kopert i pakietów winna niezwłocznie doręczyć je za pokwitowaniem urzędowi celnemu odbiorczemu.
Funkcjonarjusze ekspedycji bagażowej oraz konduktorzy bagażowi, mając na widoku ważność omawianych dokumentów oraz przeświadczenie, że opóźnienie dostarczenia tego rodzaju dokumentów urzędowi celnemu odbiorczemu wstrzyma odprawę przesyłek, winni zwracać szczególniejszą uwagę, aby tego rodzaju korespondencja nigdzie nie była zatrzymaną. Zwłaszcza ekspedycje bagażowe stacji węzłowych winny baczyć, aby dokumenty te były odsyłane do stacji przeznaczenia bez zatrzymywania możliwie bezpośredniemi pociągami.
W wyjątkowych razach, o ile wymagają tego warunki miejscowe, mogą urzędy celne przesyłać koperty z dokumentami przekazowemi listami poleconemi pocztą.
Urząd celny winien odnotować w rejestrze przekazowym numery kopert względnie paczek z przekazowemi dokumentami oraz sposób ich wysiania urzędowi odbiorczemu.
Urząd celny odbiorczy po otrzymaniu od kolei egzemplarzy list przekazowych A, odłączonych od kolejowych listów przewozowych, zapisuje je do swego rejestru przywozu i przystępuje łącznie z koleją do sprawdzenia przekazanych przesyłek.
Zgodność przybyłych przesyłek z listami przekazowemi potwierdza urząd celny na listach przekazowych za pomocą wpisania daty, wyciśnięcia pieczęci urzędu celnego i podpisu urzędnika celnego w rubryce "potwierdzenie odbioru".
Egzemplarze list przekazowych B, otrzymane w kopertach względnie paczkach, wypełnia urząd jak powyżej i zwraca niezwłocznie urzędowi celnemu nadawczemu, jako potwierdzenie odbioru przesyłek.
Urząd celny nadawczy po otrzymaniu zwrotnej listy przekazowej B z potwierdzeniem odbioru przesyłek notuje w swoim rejestrze przekazowym i trzecim egzemplarzu listy przekazowej C datę i pozycję urzędu odbiorczego, poczem listy przekazowe zwrotne B dołącza do rejestru przekazowego.
Niezależnie od tego kolej sporządza protokuł w trzech egzemplarzach, który winien być podpisany przez funkcjonarjusza kolejowego oraz zaświadczony przez urzędnika celnego.
Jeden egzemplarz takiego protokułu ma być niezwłocznie po sporządzeniu doręczony urzędowi celnemu, który odsyła go wraz ze zwrotną listą przekazową urzędowi celnemu nadawczemu celem wdrożenia postępowania karno-skarbowego.
Odprawa celna ostateczna dokonana |
w Urzędzie Celnym w ................................................ |
dnia ............................................................... |
według deklaracji celnej № ......................................... |
Kolejowa ajencja celna w ........................................... |
(Podpis) |
9 X 5 m/m
Kolejowe ajencje celne winny baczyć, aby data odprawy i numer deklaracji były wpisane dokładnie, zgodnie z odnośnemi dokumentami celnemi.
W nowowystawionych listach przekazowych na leży dokładnie uwidocznić kraj pochodzenia przesyłki oraz z jakiego granicznego urzędu i za jaką listą była pierwotnie przekazana.
Jednocześnie urząd nadawczy przesyła urzędowi odbiorczemu odnośną kartę zgłoszenia statystycznego.
W razie uszkodzenia w drodze wagonu z przekazanym ładunkiem i potrzeby przeładowania ładunku stacja kolejowa, która wagon zatrzymała, zawiadamia o tem najbliższy urząd celny telegraficznie.
Urząd celny po otrzymaniu telegramu winien niezwłocznie delegować urzędnika z plombownicą i plombami do sprawdzenia zawartości uszkodzonego wagonu.
Do czasu przybycia urzędnika celnego stacja kolejowa winna przedsięwziąć wszelkie środki celem zabezpieczenia całości ładunku.
Urzędnik celny po przybyciu na stację, gdzie zatrzymano uszkodzony wagon, sprawdza zawartość jego razem z funkcjonarjuszem kolejowym, poczem po przeładowaniu i zawieszeniu nowych plomb celnych i kolejowych sporządza w trzech egzemplarzach protokuł, z których jeden pozostaje na stacji kolejowej, drugi dołącza się do listy przekazowej, znajdującej się przy kolejowym liście przewozowym, trzeci zaś winien być odesłany do urzędu nadawczego, celem dołączenia do odpowiedniej listy przekazowej.
Jednocześnie z dołączeniem protokułu urzędnik celny notuje na liście przekazowej daty o przeładowaniu zawartości wozu i zawieszeniu nowych plomb.
O ile zajdzie wypadek zerwania w drodze plomby celnej, a kolejowe plomby będą w całości, nie należy wzywać urzędu celnego do rewizji wagonu
W tym wypadku stacja kolejowa łącznie z władzą policyjną względnie administracyjną sporządza protokuł o zerwaniu plomby celnej i stanie innych plomb na wagonie i dwa odpisy takiego protokułu dołącza do dokumentów kolejowych, na liście zaś przekazowej, dołączonej do kolejowego listu przewozowego, uskutecznia odpowiednią adnotacje.
Dla przekazowych przesyłek bagażowych urzędy celne mają prowadzić oddzielne rejestry przekazowe na formularzach rejestrowych przyjętych dla przesyłek towarowych.
Jeżeli w ciągu 14 dni oryginały list przekazowych nie nadejdą do urzędu odbiorczego ten ostatni odsyła jeden egzemplarz zastępczych list wraz z odpowiednią adnotacją do urzędu nadawczego, jako potwierdzenie odbioru.
W tym celu urząd wewnętrzny w zastępstwie urzędu granicznego przyjmuje od strony deklarację wywozową i oznajmienie statystyczne, oraz wszelkie inne dokumenty potrzebne do odprawy wywozowej.
Po dokonaniu rewizji przesyłek urząd celny wewnętrzny nakłada zamknięcie celne i przekazuje je w sposób wskazany w tej instrukcji za listą przekazową do właściwego granicznego urzędu celnego celem ostatecznego wywozu zagranicę.
Urząd celny wewnętrzny nie wpisuje wspomnianej wyżej deklaracji wywozowej, do swego rejestru, a tylko robi odpowiednią adnotację w rejestrze przekazowym.
Deklarację powyższą wraz z oznajmieniem statystycznem wewnętrzny urząd celny dołącza do listy przekazowej B, w której zaznacza, że rewizję wywozową już uskuteczniono.
Urząd celny wyjściowy ogranicza się w takich wypadkach jedynie do sprawdzenia całości zamknięcia celnego, porównania przesyłki z listą przekazową i po zdjęciu plomb z przesyłki wypuszcza ją zagranicę. Deklaracje; celną otrzymaną z urzędy wewnętrznego urząd celny wyjściowy zapisuje do rejestru wywozowego.
Jeżeli w ciągu wyznaczonych powyżej terminów urząd nadawczy nie otrzyma od urzędu odbiorczego odnośnych list przekazowych B z potwierdzeniem przybycia przekazanych przesyłek, porozumiewa się drogą korespondencji z urzędem odbiorczym.
O ile urząd odbiorczy doniesie, że przesyłek tam nie dostawiono, urząd nadawczy zawiadamia o tem kolej, która obowiązana jest niezwłocznie wszcząć poszukiwania przesyłek.
Jeżeli w ciągu czterech tygodni od daty zawiadomienia przesyłki nie będą odszukane i dostarczone właściwemu urzędowi odbiorczemu, urząd celny nadawczy ściąga należności celne od kolei, która przyjęła do przewozu przekazane przesyłki, względnie wdraża przeciwko winnym postępowanie skarbowo-karne.
Wzór № 1
TOWAROWA LISTA PRZEKAZOWA №
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Wzór № 2.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Wzór № 3.
BAGAŻOWA LISTA PRZEKAZOWA №
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »