Tymczasowa bezpośrednia komunikacja osobowo-bagażowa i towarowa między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym ( włączając w to stacje należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polskę, kolei obszaru W.M. Gdańska).

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.19.129

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lutego 1923 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 22 lutego 1923 r.
o tymczasowej bezpośredniej komunikacji osobowo-bagażowej i towarowej między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza śląskiem Górnym (włączając w to stacje należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polskiej, kolei obszaru W. M. Gdańska).

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 roku o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) oraz art. 438 polsko-niemieckiej konwencji górnośląskiej (Dz. U. R. P. z r. 1922 № 44, poz. 371). i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
Komunikacja polskiej części Śląska, Górnego z resztą Polski.

TYMCZASOWA TARYFA KOLEJOWA

na przewóz osób, bagażu, przesyłek nadzwyczajnych, zwłok i zwierząt żywych w komunikacji pomiędzy stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polskę, kolei obszaru W. M Gdańska), o ile w komunikacji tej nie uczestniczą linje węzła Bytomskiego.

Zakres działania1).

Przewóz osób, psów, bagażu, przesyłek nad zwyczajnych, czasopism, broszur i książek oraz zwłok2), towarów i zwierząt żywych w bezpośredniej komunikacji między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami polskich kolei państwowych, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polskę kolei obszaru W M. Gdańska), o ile w komunikacji tej nie uczestniczą linje węzła Bytomskiego, odbywa się przez stacje przejściowe (punkty styczne, taryfowe punkty rozdzielcze):
a)
Herby Polskie tylko od i do stacji górnośląskich, położonych na północ od węzła Bytomskiego;
b)
Dziedzice, Mysłowice, Oświęcim i Sosnowiec Warszawski tylko od i do stacji górnośląskich, położonych na południe od węzła Bytomskiego.

Przepisy taryfowe i regulaminowe.

Komunikacja osobowo-bagażowa.

1.
Do bezpośredniego przewozu osób, psów, bagażu, przesyłek nadzwyczajnych, czasopism, broszur i książek stosuje się:
a)
na linjach polskiej części Śląska Górnego -» "Przepisy taryfowe i wykazy odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach";
b)
na linjach kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, "Taryfa na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalno- i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi i normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo.
c)
na linjach należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polskę, kolei obszaru W. M. Gdańska - odnośne taryfy i przepisy taryfowe gdańskie.
2.
Aż do odwołania odprawia się osoby, psy, bagaż, przesyłki nadzwyczajne, czasopisma, broszury i książki bezpośrednio przez następujące punkty styczne:
a)
Herby Polskie - między stacjami: Herby Śląskie, Lubliniec i Tarnowskie Góry z jednej, a stacjami: Bydgoszcz, Częstochowa, Kalisz, Kielce, Koluszki, Lublin, Łazy, Lodź Fabryczna, Łódź Kaliska, Myszków, Ostrowy, Piotrków, Poraj, Poznań, Radom, Skierniewice, Tczew, Toruń i Warszawa Główna z drugiej strony;
b)
Dziedzice - między stacjami: Goczałkowice, Hajduki, Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami: Biała, Bielsko, Borysław-Tustanowice, Brzeszcze, Chabówka, Chybi, Cieszyn-Bobrówka, Czechowice, Dębica, Drohobycz, Goleszów, Gorlice, Iwonicz, Jasio, Jawiszowice, Komorowice, Kraków, Krynica, Lwów, Łodygowice, Nowy Sącz, Nowy Targ, Poronin, Przemyśl, Przeworsk, Rabka, Rymanów, Rzeszów, Śniatyn-Załucze, Sporysz, Stanisławów, Sucha, Tarnów, Trzecinia, Vacuum Oil Comp., Wilkowice-Bystra, Zabrze, Zakopane, Zebrzydowice i Żywiec z drugiej strony;
c)
Mysłowice - między stacjami: Bogucice, Goczałkowice, Hajduki, Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik, Szopienice i Tychy z jednej a stacjami: Borysław-Tustanowice, Chabówka, Dębica, Drohobycz, Gorlice, Iwonicz, Jasło, Jordanów, Kraków, Krynica, Lwów, Maków, Nowy Sącz, Nowy Targ, Poronin, Przemyśl, Przeworsk, Rabka, Rymanów, Rzeszów, Śniatyn, Stanisławów, Sucha, Szczakowa, Tarnów, Trzebinia i Zakopane z drugiej strony;
d)
Oświęcim - między stacjami: Bogucice, Goczałkowice, Hajduk:, Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik, Szopienice i Tychy z jednej a stacjami: Biała, Bielsko, Borysław-Tustanowice, "Brzeszcze, Chabówka, Chybi, Cieszyn-Bobrówka, Czechowice, Dębica, Drohobycz, Gorlice, Iwonicz, Jasło, Jawiszowice, Jordanów, Komorowice, Kraków, Krynica, Lwów, Łodygowice, Maków, Nowy Sącz, Nowy Targ, Poronin, Przemyśl, Przeworsk, Rabka, Rymanów, Rzeszów, Śniatyn-Załucza, Stanisławów, Sucha, Tarnów, Trzebinia, Vacuum Oil Comp., Wilkowice-Bystra, Zakopane i Żywiec z drugiej strony;
e)
Sosnowiec Warszawski - między stacjami: Bogucice, Goczałkowice, Hajduki, Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik, Szopienice i Tychy a stacjami: Będzin, Bydgoszcz, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Gołonóg, Grodziec, Kalisz, Koluszki, Lublin, Łazy, Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska, Nowo - Radomsk, Piotrków, Poraj, Poznań, Radom, Skierniewice, Starobędzin, Strzemieszyce, Tczew, Toruń, Warszawa Główna, Wilno, Ząbkowice i Zawiercie z drugiej strony.

W miarę, rzeczywistej potrzeby zaprowadzą Dyrekcje bezpośredni komunikacje, także pomiędzy stacjami, nieobjętemi punktami a) do e).

3.
Obliczanie należności.

Należności za przejazd osób i za przewóz psów, bagażu, przesyłek nadzwyczajnych, czasopism, broszur i książek oblicza się oddzielnie za linje polskich kolei górnośląskich do i od wykazanych wyżej punktów stycznych według "Przepisów taryfowych i wykazu odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach" i oddzielnie za linje kolei, leżących poza Śląskiem Górnym, od i do pomienionych punktów stycznych według "Taryfy na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalno - i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi i normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo".

4.
Należności przewozowe pobiera się w obu kierunkach za całą przestrzeń w walucie polskiej.

W kierunku ze Śląska Górnego do reszty Polski może kolej pobierać na życzenie płacącego należności przewozowe za całą odległość od stacji początkowej do stacji docelowej lub do taryfowego punktu rozdzielczego (punktu stycznego) w walucie niemieckiej.

W tym wypadku należności górnośląskie, względnie polskie, przelicza się według kursu, ustalanego co pewien czas.

5.
Przesyłki nadzwyczajne odprawia się. tak, jak bagaż, za kwitem bagażowym, który należy zaopatrzyć napisem "Przesyłka nadzwyczajna (Expressgut)" oraz adresem odbiorcy i wskazać nazwę towaru.

______

1) W komunikacji Polski ze Śląskiem Górnym - o ile w rachubę wchodzą linje węzła Bytomskiego- mają na kolejach górnośląskich zastosowanie postanowienia sąsiedzkiej taryfy górnośląskiej.

2) Przewóz zwłok może się odbywać aż do odwołania w komunikacji łamanej-nie zaś bezpośrednio.

Komunikacja towarowa.

1.
Bezpośredni przewóz towarów i zwierząt odbywa się. na linjach:
a)
polskiej części Śląska Górnego - na zasadach "Taryfy towarowej oraz wykazu stacji i wykazu odległości taryfowych dla przewozu towarów i zwierząt pomiędzy stacjami i po linjach okręgu dyrekcyjnego kolei państwowych w Katowicach",
b)
kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, na zasadach "Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt", oraz "Wykazu odległości taryfowych",
c)
na linjach, należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polską, kolei obszaru W. M. Gdańska - na zasadach odnośnych taryf i przepisów taryfowych gdańskich.
2.
Odprawianie odbywa się za pomocą bezpośrednich listów przewozowych stacji nadawczej.

Oświadczenia nadawcy w liście przewozowym uskutecznia siej w języku tego obszaru, w którym towar przyjęto do przewozu. W razie potrzeby ma kolej przetłumaczyć piśmienne dane listu przewozowego. W tym wypadku uważa się kolej za mandatarjusza nadawcy, który w myśl odnośnych przepisów regulaminowych sam ponosi wszystkie skutki, wynikające z ewentualnego niedokładnego przetłumaczenia. Nadawcy przysługuje prawo oświadczenia piśmienne listu przewozowego podać w języku polskim i niemieckim.

Nadawca obowiązany jest oznaczyć stacją, przez którą towar ma przejść z jednego obszaru na drugi (zob. postanowienia ad 1).

Pozatem obowiązany jest nadawca dołączyć do listu przewozowego wszelkie zezwolenia wywozu i przywozu odnośnego obszaru. Kolej nie jest obowiązana do badania autentyczności tych dokumentów. W razie stwierdzenia braku lub nieprawidłowości rzeczonych dokumentów na stacji nadawczej, kolej ma prawo nie przyjąć przesyłki do przewozu. Jeżeli stwierdzenie to nastąpiło dopiero na stacji pośredniej względnie odbiorczej, kolej może przesyłkę zatrzymać i oddać do rozporządzenia nadawcy, który ponosi powstałe z tego powodu wydatki (składowe, postojowe i t. p.).

3.
Obliczanie należności przewozowych. Należność przewozową oblicza się oddzielnie za linje kolei górnośląskich, oddzielnie za linje kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, i oddzielnie za linje należących do Polski, jak również zarządządzanych przez Polskę, kolei obszaru W. M. Gdańska. Dla obliczeń przewoźnego za linje od punktu stycznego (taryfowego punktu rozdzielczego) miarodajne są taryfy, obowiązujące na danym odcinku w dniu przejścia przesyłki przez odnośny punkt styczny (taryfowy punkt rozdzielczy).
4.
Należność przewozową pobiera się w obu kierunkach.
a)
albo zgóry za całą odległość,
b)
albo zgóry do górnośląskiego punktu stycznego (Dziedzice, Herby Polskie, Mysłowice, Oświęcim i Sosnowiec Warszawski) z przekazaniem reszty na odbiorcę,
c)
albo całe przewoźne przekazuje się na odbiorcą.

Na obszarze Śląska Górnego pobiera kolej wszystkie opłaty w tej walucie, w jakiej odnośne taryfy są ustalone, a więc za linię koki górnośląskich i kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, - w walucie polskiej, za linje należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polską, kolei obszaru W. M. Gdańska-w walucie gdańskiej względnie niemieckiej. Na życzenie płacącego pobiera kolej należności taryfowe, ustalone w walucie polskiej, w»markach niemieckich według kursu, oznaczonego co pewien czas.

Na obszarze W. M. Gdańska uiszcza płacący należności wszelkiego rodzaju za linje kolei górnośląskich i kolei polskich, leżących poza Sląskiem Górnym, w walucie gdańskiej przy zastosowaniu kursu, oznaczanego co pewien czas; na żądania płacącego opłaty taryfowe kolei polskich (włączając w to linje polskiego Śląska Górnego) mogą być uiszczane w walucie polskiej.

5.
Należności, narosłe na stacjach pośrednich, zalicza się według przepisów taryfy, obowiązującej w okręgu dane) Stacji pośredniej.
6.
Wydatki w gotowiźnie, zaliczenia i ubezpieczenia terminu dostawy w komunikacji z należącemi do Polski, jak również zarządzanemi przez Polskę, kolejami obszaru W. M. Gdańska są czasowo wyłączone.
7.
Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak, uszkodzenie i przekroczenie terminu dostawy wobec uprawnionego nadawcy lub odbiorcy określają postanowienia przepisów przewozowych i taryfowych, obowiązujące na odnośnych obszarach. Odstąpienie praw, wynikających z powyższych przepisów, komu innemu, jak nadawcy lub odbiorcy, jest niedopuszczalne.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 marca 1923 r.

Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z 26 czerwca 1922 r. o tymczasowej bezpośredniej komunikacji osobowej, bagażowej i towarowej między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W. M. Gdańska), ogłoszone w Dz. U. R. P. z 1922 r. № 52, poz. 473.