Rozdział 2 - Przepisy taryfowe i regulaminowe. - Tymczasowa bezpośrednia komunikacja osobowo-bagażowa i towarowa między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym ( włączając w to stacje należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polskę, kolei obszaru W.M. Gdańska).
Dz.U.1923.19.129
Akt utracił mocII.
Przepisy taryfowe i regulaminowe.
Przepisy taryfowe i regulaminowe.
Komunikacja osobowo-bagażowa.
Komunikacja osobowo-bagażowa.
W miarę, rzeczywistej potrzeby zaprowadzą Dyrekcje bezpośredni komunikacje, także pomiędzy stacjami, nieobjętemi punktami a) do e).
Należności za przejazd osób i za przewóz psów, bagażu, przesyłek nadzwyczajnych, czasopism, broszur i książek oblicza się oddzielnie za linje polskich kolei górnośląskich do i od wykazanych wyżej punktów stycznych według "Przepisów taryfowych i wykazu odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach" i oddzielnie za linje kolei, leżących poza Śląskiem Górnym, od i do pomienionych punktów stycznych według "Taryfy na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalno - i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi i normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo".
W kierunku ze Śląska Górnego do reszty Polski może kolej pobierać na życzenie płacącego należności przewozowe za całą odległość od stacji początkowej do stacji docelowej lub do taryfowego punktu rozdzielczego (punktu stycznego) w walucie niemieckiej.
W tym wypadku należności górnośląskie, względnie polskie, przelicza się według kursu, ustalanego co pewien czas.
______
1) W komunikacji Polski ze Śląskiem Górnym - o ile w rachubę wchodzą linje węzła Bytomskiego- mają na kolejach górnośląskich zastosowanie postanowienia sąsiedzkiej taryfy górnośląskiej.
2) Przewóz zwłok może się odbywać aż do odwołania w komunikacji łamanej-nie zaś bezpośrednio.
Komunikacja towarowa.
Komunikacja towarowa.
Oświadczenia nadawcy w liście przewozowym uskutecznia siej w języku tego obszaru, w którym towar przyjęto do przewozu. W razie potrzeby ma kolej przetłumaczyć piśmienne dane listu przewozowego. W tym wypadku uważa się kolej za mandatarjusza nadawcy, który w myśl odnośnych przepisów regulaminowych sam ponosi wszystkie skutki, wynikające z ewentualnego niedokładnego przetłumaczenia. Nadawcy przysługuje prawo oświadczenia piśmienne listu przewozowego podać w języku polskim i niemieckim.
Nadawca obowiązany jest oznaczyć stacją, przez którą towar ma przejść z jednego obszaru na drugi (zob. postanowienia ad 1).
Pozatem obowiązany jest nadawca dołączyć do listu przewozowego wszelkie zezwolenia wywozu i przywozu odnośnego obszaru. Kolej nie jest obowiązana do badania autentyczności tych dokumentów. W razie stwierdzenia braku lub nieprawidłowości rzeczonych dokumentów na stacji nadawczej, kolej ma prawo nie przyjąć przesyłki do przewozu. Jeżeli stwierdzenie to nastąpiło dopiero na stacji pośredniej względnie odbiorczej, kolej może przesyłkę zatrzymać i oddać do rozporządzenia nadawcy, który ponosi powstałe z tego powodu wydatki (składowe, postojowe i t. p.).
Na obszarze Śląska Górnego pobiera kolej wszystkie opłaty w tej walucie, w jakiej odnośne taryfy są ustalone, a więc za linię koki górnośląskich i kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, - w walucie polskiej, za linje należących do Polski, jak również zarządzanych przez Polską, kolei obszaru W. M. Gdańska-w walucie gdańskiej względnie niemieckiej. Na życzenie płacącego pobiera kolej należności taryfowe, ustalone w walucie polskiej, w»markach niemieckich według kursu, oznaczonego co pewien czas.
Na obszarze W. M. Gdańska uiszcza płacący należności wszelkiego rodzaju za linje kolei górnośląskich i kolei polskich, leżących poza Sląskiem Górnym, w walucie gdańskiej przy zastosowaniu kursu, oznaczanego co pewien czas; na żądania płacącego opłaty taryfowe kolei polskich (włączając w to linje polskiego Śląska Górnego) mogą być uiszczane w walucie polskiej.
Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Kolei Żelaznych z 26 czerwca 1922 r. o tymczasowej bezpośredniej komunikacji osobowej, bagażowej i towarowej między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W. M. Gdańska), ogłoszone w Dz. U. R. P. z 1922 r. № 52, poz. 473.