Rozdział 4 - Warunki, jakie powinni spełniać organizatorzy turnusów i ośrodki, w których odbywają się turnusy, sposób oceny spełniania tych warunków i dokonywania wpisu do rejestru organizatorów turnusów lub rejestru ośrodków, a także zasady prowadzenia tych rejestrów - Turnusy rehabilitacyjne.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2003.100.926
Akt utracił moc Wersja od: 5 czerwca 2003 r.
Rozdział 4
Warunki, jakie powinni spełniać organizatorzy turnusów i ośrodki, w których odbywają się turnusy, sposób oceny spełniania tych warunków i dokonywania wpisu do rejestru organizatorów turnusów lub rejestru ośrodków, a także zasady prowadzenia tych rejestrów
Warunki, jakie powinni spełniać organizatorzy turnusów i ośrodki, w których odbywają się turnusy, sposób oceny spełniania tych warunków i dokonywania wpisu do rejestru organizatorów turnusów lub rejestru ośrodków, a także zasady prowadzenia tych rejestrów
§ 9.
1.
Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, ubiegająca się o wpis do rejestru organizatorów turnusów, w których uczestniczą osoby niepełnosprawne korzystające z dofinansowania, składa wniosek o wpis do rejestru organizatorów turnusów wraz z:1)
dokumentem potwierdzającym prowadzenie działalności gospodarczej - w przypadku osób fizycznych prowadzących tę działalność;2)
aktualnym wypisem z rejestru sądowego lub innym dokumentem potwierdzającym osobowość prawną jednostki - w przypadku jednostek posiadających osobowość prawną;3)
dokumentem potwierdzającym istnienie jednostki - w przypadku jednostek nieposiadających osobowości prawnej;4)
oświadczeniem o nieposiadaniu wymagalnych zobowiązań wobec Funduszu;5)
informacją o prowadzonej, w okresie ostatnich dwóch lat przed datą złożenia wniosku organizatora turnusów, działalności na rzecz osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem rodzajów i form tej działalności oraz liczby osób niepełnosprawnych objętych tą działalnością;6)
statutem, w przypadku jego posiadania;7)
nazwą banku i numerem własnego rachunku bankowego;8)
programem dla określonego we wniosku organizatora turnusów rodzaju turnusu, z uwzględnieniem rodzaju dysfunkcji lub schorzenia osób, do których jest adresowany, i określeniem składu kadry odpowiedzialnej za realizację danego turnusu.2.
Wnioskodawca w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji o uchybieniach występujących we wniosku o wpis do rejestru organizatorów turnusów obowiązany jest do ich usunięcia. Nieusunięcie uchybień w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie tego wniosku bez rozpatrzenia.3.
Wzór wniosku o uzyskanie wpisu do rejestru organizatorów turnusów określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.§ 10.
Oceny spełnienia warunków uzasadniających wpis do rejestru organizatorów turnusów dokonuje się na podstawie:1)
informacji zawartych we wniosku o wpis do rejestru organizatorów turnusów;2)
załączonych do tego wniosku dokumentów;3)
opinii centrum pomocy właściwego dla siedziby wnioskodawcy, o ile została sporządzona;4)
stwierdzenia:a)
kompletności złożonego wniosku organizatora turnusów,b)
udokumentowania prowadzenia działalności na rzecz osób niepełnosprawnych w okresie ostatnich dwóch lat przed datą złożenia wniosku organizatora turnusów,c)
zgodności zawartości programu turnusu, o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 8, z treścią art. 10c ust. 6 ustawy.§ 11.
1.
Wpisu do rejestru organizatorów turnusów dokonuje się niezwłocznie po rozpatrzeniu wniosku, nadając organizatorowi turnusów numer wpisu określany w następujący sposób:1)
symbol rejestru organizatorów turnusów - "OR";2)
numer statystyczny województwa;3)
numer kolejny wpisu w danym roku kalendarzowym;4)
ostatnie dwie cyfry roku, w którym dokonano wpisu.2.
Numer wpisu do rejestru organizatorów turnusów składa się z ciągu znaków, określonych w ust. 1 pkt 1-4, rozdzielonych odpowiednio ukośnikami.3.
Zawiadomienie o wpisie do rejestru organizatorów turnusów zawiera informację o uprawnieniach do organizowania określonych rodzajów turnusów dla określonych grup osób niepełnosprawnych.4.
Wzór zawiadomienia o wpisie do rejestru organizatorów turnusów określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.5.
Zawiadomienie o odmowie wpisu do rejestru organizatorów turnusów zawiera uzasadnienie.6.
Rejestr organizatorów turnusów zawiera następujące informacje:1)
nazwę, siedzibę, adres, numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej organizatora turnusów;2)
numer, datę dokonania wpisu do rejestru organizatorów turnusów oraz datę ważności tego wpisu;3)
oznaczenie rodzaju organizowanych turnusów wraz z oznaczeniem dysfunkcji lub schorzenia osób, dla których organizowane są turnusy.7.
Informacje, o których mowa w ust. 6, wprowadza się do rejestru organizatorów turnusów na podstawie zweryfikowanych danych zawartych we wniosku organizatora turnusów.§ 12.
1.
Organizator turnusów powinien spełniać następujące warunki:1)
realizować turnus zgodnie z opracowanym programem turnusu;2)
zapewnić kadrę gwarantującą prawidłową realizację programu turnusu, w skład której wchodzą w szczególności:a)
kierownik odpowiedzialny za przebieg turnusu,b)
pielęgniarka,c)
specjalista do spraw rehabilitacji ruchowej,d)
specjalista do spraw rekreacji lub instruktor do spraw kulturalno-oświatowych,e)
pedagog lub inna osoba posiadająca przygotowanie pedagogiczne w przypadku turnusów organizowanych dla dzieci niepełnosprawnych lub osób z upośledzeniem umysłowym,f)
psycholog lub lekarz psychiatra w przypadku turnusów organizowanych dla osób z chorobą psychiczną,g)
tłumacz języka migowego w przypadku turnusów organizowanych dla osób z dysfunkcją narządu słuchu,h)
inni specjaliści w zależności od potrzeb wynikających z programu turnusu lub niepełnosprawności uczestników turnusu;3)
zapewnić łączny czas zorganizowanych zajęć indywidualnych i grupowych na turnusie w wymiarze nie mniejszym niż 6 godzin dziennie, a dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz osób z upośledzeniem umysłowym w wymiarze nie mniejszym niż 7 godzin dziennie;4)
zapewnić osobom niepełnosprawnym stałą opiekę pielęgniarską i umożliwić korzystanie z opieki lekarskiej podczas turnusu, w szczególności przeprowadzenie badań lekarskich na początku i na końcu turnusu;5)
przekazać właściwemu centrum pomocy informację, o której mowa w art. 10c ust. 7 pkt 4 ustawy, sporządzoną według wzoru określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;6)
przekazywać wojewodzie w terminie do dnia 31 stycznia informację o zrealizowanych w poprzednim roku kalendarzowym turnusach, z uwzględnieniem liczby turnusów i liczby uczestników;7)
dokonywać zwrotu przekazanych środków, o których mowa w art. 10e ust. 4 ustawy:a)
w wysokości 100% przekazanego dofinansowania w przypadku rezygnacji osoby niepełnosprawnej z uczestnictwa w turnusie przed jego rozpoczęciem lub stwierdzenia w wyniku kontroli rażących uchybień w zakresie realizacji turnusu,b)
w wysokości proporcjonalnej do liczby niewykorzystanych dni w przypadku skrócenia z przyczyn losowych pobytu osoby niepełnosprawnej na turnusie rehabilitacyjnym w wymiarze co najmniej połowy czasu trwania turnusu.2.
Wzór informacji dla wojewody za dany rok o zrealizowanych turnusach rehabilitacyjnych, w których uczestniczyły osoby niepełnosprawne korzystające z dofinansowania, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.§ 13.
1.
Warunkiem dokonania wpisu do rejestru ośrodków, w których mogą odbywać się turnusy dla osób niepełnosprawnych korzystających z dofinansowania, jest rozpatrzenie przez wojewodę wniosku o wpis do tego rejestru, zwanego dalej "wnioskiem ośrodka", zaopiniowanego przez samorząd województwa.2.
Opinia, o której mowa w ust. 1, zwana dalej "opinią", powinna zawierać:1)
stwierdzenie zgodności lub braku zgodności informacji zawartych we wniosku ośrodka ze stanem faktycznym;2)
informację o standardzie ośrodka;3)
ocenę warunków sanitarnohigienicznych;4)
ocenę możliwości zapewnienia osobom niepełnosprawnym dogodnych warunków pobytu, odpowiednich do rodzajów ich niepełnosprawności;5)
ocenę zaplecza i jego wyposażenia do prowadzenia różnych form aktywnej rehabilitacji, w tym zaplecza do prowadzenia zajęć ogólnousprawniających, rekreacyjno-sportowego i wypoczynkowego - w zależności od rodzaju turnusu, który będzie odbywał się w ośrodku;6)
stwierdzenie spełniania warunków określonych w § 17;7)
inne uznane za istotne informacje o ośrodku.3.
Opinia niezawierająca informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 1-6, jest przekazywana samorządowi województwa w celu uzupełnienia.4.
Wnioskodawca w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji o występujących we wniosku uchybieniach obowiązany jest do ich usunięcia. Nieusunięcie uchybień w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku ośrodka bez rozpatrzenia.5.
Wzór wniosku o wpis do rejestru ośrodków, w których mogą odbywać się turnusy, określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.§ 14.
1.
Wpis do rejestru ośrodków otrzymuje ośrodek, jeżeli:1)
wniosek ośrodka został złożony przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, w której zlokalizowany jest ośrodek;2)
dysponuje:a)
bazą noclegową i żywieniową umożliwiającą realizację turnusu dla co najmniej 20-osobowej, zorganizowanej grupy osób niepełnosprawnych, wraz z niezbędnymi opiekunami i kadrą,b)
odpowiednim i odpowiednio wyposażonym zapleczem do realizacji aktywnych form rehabilitacji, w tym prowadzenia zajęć ogólnousprawniających i sportowo-rekreacyjnych oraz innych zajęć, wynikających z programu turnusu,c)
zapleczem rekreacyjno-wypoczynkowym,d)
gabinetem lekarskim lub zabiegowym wyposażonym w umywalkę z bieżącą wodą, leżankę lekarską, wagę lekarską, aparat do mierzenia ciśnienia oraz podstawowy zestaw do udzielania pierwszej pomocy;3)
obiekty, pomieszczenia, infrastruktura i otoczenie (teren) ośrodka dostępne są dla osób niepełnosprawnych;4)
uzyskał opinię samorządu województwa.2.
W przypadku gdy ośrodek nie posiada własnego, pełnego zaplecza, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, zapewnia osobom niepełnosprawnym możliwość korzystania poza ośrodkiem z takiego zaplecza, spełniającego warunki określone w § 17, na podstawie zawartej umowy z innym podmiotem, której kopię dołącza się do wniosku ośrodka.§ 15.
Oceny spełnienia warunków uzasadniających wpis do rejestru ośrodków dokonuje się na podstawie:1)
informacji zawartych we wniosku ośrodka,2)
opinii- uwzględniając dostępność ośrodka dla określonych grup osób niepełnosprawnych oraz możliwość realizacji w ośrodku określonego programu turnusu.
§ 16.
1.
Wpisu do rejestru ośrodków dokonuje się niezwłocznie po rozpatrzeniu wniosku, nadając ośrodkowi numer określony w następujący sposób:1)
symbol rejestru ośrodków - "OD";2)
numer statystyczny województwa;3)
numer kolejny wpisu w danym roku kalendarzowym;4)
ostatnie dwie cyfry roku, w którym dokonano wpisu.2.
Numer wpisu do rejestru ośrodków składa się z ciągu znaków, określonych w ust. 1 pkt 1-4, rozdzielonych odpowiednio ukośnikami.3.
Zawiadomienie o wpisie do rejestru ośrodków zawiera informację o rodzajach turnusów, jakie mogą odbywać się w ośrodku, z uwzględnieniem rodzaju dysfunkcji lub schorzeń uczestników tych turnusów.4.
Wzór zawiadomienia o wpisie do rejestru ośrodków określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.5.
Zawiadomienie o odmowie wpisu do rejestru ośrodków powinno zawierać uzasadnienie.6.
Rejestr ośrodków zawiera następujące informacje:1)
nazwę, adres, numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej ośrodka;2)
numer, datę dokonania wpisu do rejestru oraz datę ważności tego wpisu;3)
oznaczenie rodzaju turnusów, jakie mogą odbywać się w ośrodku;4)
oznaczenie dysfunkcji lub schorzenia osób, dla których ośrodek spełnia warunki dostępności;5)
liczbę miejsc noclegowych;6)
rodzaj zabudowy;7)
określenie:a)
rodzaju (typu) ośrodka,b)
okresu świadczonych usług,c)
posiadanego zaplecza, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 lit. b i c.7.
Informacje, o których mowa w ust. 6, wprowadza się do rejestru na podstawie zweryfikowanych danych zawartych we wniosku ośrodka.§ 17.
1.
Ośrodek uznaje się za spełniający warunki dostępności dla osób niepełnosprawnych, jeżeli obiekty, pomieszczenia, infrastruktura i otoczenie (teren) ośrodka zapewniają bezpieczne i samodzielne użytkowanie przez te osoby.2.
Ośrodek uznaje się za spełniający warunki dostępności dla osób, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, jeżeli posiada:1)
utwardzone dojścia do budynku i ciągi piesze;2)
drzwi wejściowe do budynku, w tym skrzydło zasadnicze, oraz do pomieszczeń noclegowych, higieniczno-sanitarnych, rekreacji, rehabilitacji, żywienia, gabinetów lekarskich oraz w ciągach komunikacyjnych, o szerokości w świetle co najmniej 0,9 m oraz o wysokości co najmniej 2 m, bez progu lub z progiem nie wyższym niż 0,02 m;3)
powierzchnię przed drzwiami wejściowymi pozbawioną odbojów, skrobaczek, wycieraczek lub innych urządzeń wystających ponad poziom wejścia do budynku lub wpuszczonych poniżej poziomu;4)
skrzydła drzwiowe oznakowane w sposób widoczny i wykonane z materiałów zapewniających bezpieczeństwo użytkowników - w szczególności w przypadku stłuczenia wypełnienia skrzydła drzwi;5)
stopnie schodów bez nosków i podcięć, o nawierzchni wykonanej z materiałów niepowodujących poślizgu lub zabezpieczonej taśmą antypoślizgową;6)
schody służące do pokonania wysokości większej niż 0,5 m, zaopatrzone w balustrady z wypełnieniem płaszczyzn pionowych od strony otwartej, zabezpieczającym przed wypadnięciem osób;7)
schody o szerokości biegu ponad 4 m zaopatrzone w balustradę pośrednią;8)
przy schodach obustronne poręcze przedłużone na początku i na końcu o 0,3 m, zakończone w sposób zapewniający bezpieczne użytkowanie;9)
osłony otworów na powierzchniach ciągów komunikacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych znajdujące się w płaszczyźnie tych ciągów, a otwory w tych osłonach o średnicy nie większej niż 0,02 m;10)
pomieszczenia higieniczno-sanitarne wyposażone w odpowiednie uchwyty i siedziska niezbędne do korzystania z urządzeń;11)
nawierzchnię w zewnętrznych i wewnętrznych ciągach komunikacyjnych, pomieszczeniach noclegowych, sanitarnohigienicznych, rekreacji, rehabilitacji, żywienia, gabinetów lekarskich i innych pomieszczeniach ogólnego przeznaczenia oraz pochylni wewnętrznych i zewnętrznych wykonaną z materiałów niepowodujących poślizgu;12)
balustrady od strony przestrzeni otwartej przy pochylniach, portfenetrach, balkonach i loggiach z wypełnieniem płaszczyzn pionowych, zabezpieczającym przed wypadnięciem osób;13)
podnośnik lub dźwig umożliwiający osobom niepełnosprawnym samodzielną komunikację między kondygnacjami w obiektach ośrodka, o liczbie kondygnacji większej niż dwie, zawierającym pomieszczenia, o których mowa w pkt 11, oraz pomieszczenia obsługi biurowej uczestników turnusów i inne pomieszczenia ogólnego przeznaczenia;14)
miejsca postojowe ze stanowiskami zarezerwowanymi dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne, spełniające warunki określone w przepisach odrębnych.3.
Ośrodek uznaje się za spełniający warunki dostępności dla osób, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 2, jeżeli posiada:1)
warunki określone w ust. 2 pkt 2-4, 9, 11, 12 i 14;2)
utwardzone dojścia do budynku i ciągi piesze o szerokości minimalnej 1,5 m;3)
furtki w ogrodzeniu otwierające się do środka działki, pozbawione progów, o szerokości nie mniejszej niż 0,9 m;4)
pochylnie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych, spełniające warunki określone w przepisach odrębnych, zapewniające dostęp do drzwi wejściowych obiektów ośrodka, jeżeli dostęp z poziomu terenu jest niemożliwy, a także niwelujące różnice poziomów w zakresie jednej kondygnacji, w przypadku braku urządzeń obsługujących różnice poziomów;5)
poziomą przestrzeń manewrową o wymiarach przynajmniej 1,5 m na 1,5 m umożliwiającą manewrowanie wózkiem inwalidzkim przed wejściem do budynku;6)
podnośnik lub dźwig umożliwiający osobom niepełnosprawnym na wózku inwalidzkim samodzielną lub z pomocą opiekuna komunikację między kondygnacjami w obiektach ośrodka o liczbie kondygnacji większej niż jedna, zawierającym pomieszczenia, o których mowa w ust. 2 pkt 11, oraz pomieszczenia obsługi biurowej uczestników turnusów i inne pomieszczenia ogólnego przeznaczenia na różnych kondygnacjach;7)
pomieszczenia sanitarnohigieniczne o powierzchni zapewniającej swobodę manewrowania wózkiem inwalidzkim, wyposażone w uchwyty umożliwiające przemieszczanie się z wózka inwalidzkiego na sedes, ławkę lub siedzisko pod natryskiem;8)
przynajmniej jedno okno w pokojach noclegowych zaopatrzone w urządzenie umożliwiające jego otwarcie i regulację otwarcia, zamontowane nie wyżej niż 1,2 m od poziomu podłogi;9)
wyposażenie i jego rozmieszczenie w pokojach noclegowych oraz pomieszczeniach ogólnego przeznaczenia zapewniające swobodę ruchu i użytkowania tego wyposażenia osobom na wózku inwalidzkim.4.
Ośrodek uznaje się za spełniający warunki dostępności dla osób, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 3, jeżeli posiada:1)
warunki określone w ust. 2 pkt 3, 4, 6, 11 i 12;2)
instalację alarmową przeciwpożarową wymaganą przepisami odrębnymi, ze świetlną sygnalizacją zagrożenia, świecącą światłem niepulsującym, zainstalowaną co najmniej w pokojach noclegowych;3)
widocznie oznakowane zewnętrzne i wewnętrzne ciągi komunikacyjne, pomieszczenia noclegowe, sanitarnohigieniczne, rekreacji, rehabilitacji, żywienia, gabinety lekarskie i inne pomieszczenia ogólnego przeznaczenia.5.
Ośrodek uznaje się za spełniający warunki dostępności dla osób, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 4, jeżeli posiada:1)
warunki określone w ust. 2 pkt 3-6, 11 i 12;2)
oznaczone piktogramami opisanymi pismem Braille'a drogi ewakuacyjne, drzwi, ciągi komunikacyjne poziome i pionowe, pomieszczenia higieniczno-sanitarne, dojścia do gabinetów lekarskich, miejsc noclegowych, rekreacji, rehabilitacji oraz żywienia;3)
oznaczone kolorystycznie oraz fakturą nawierzchni zmiany poziomów nawierzchni i kierunku ciągów komunikacyjnych wewnętrznych i zewnętrznych, w szczególności początku i zakończenia schodów w obrębie 0,3 m od krawędzi rozpoczynającej i kończącej bieg schodów;4)
ściany, sufit i posadzki ciągów komunikacyjnych i pomieszczeń noclegowych wykończone materiałami matowymi niepowodującymi olśnienia;5)
listwy prowadzące na pionowych powierzchniach głównych ciągów komunikacyjnych umieszczone na wysokości 1-1,1 m, w odległości 0,03-0,04 m od ściany;6)
osłony na grzejnikach centralnego ogrzewania ochraniające od bezpośredniego kontaktu z elementem grzejnym.6.
Ośrodek uznaje się za spełniający warunki dostępności dla osób, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 5-9, jeżeli posiada warunki określone w ust. 2 pkt 3-6, 11 i 12.