Rozdział 4 - Tryb rozliczeń - Tryb, terminy i zakres sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju, tryb kontroli realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz tryb rozliczeń.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.216.2206

Akt utracił moc
Wersja od: 28 marca 2007 r.

Rozdział  4

Tryb rozliczeń

§  31.
1. 69
 Refundacja wydatków poniesionych przez beneficjenta następuje z publicznych środków wspólnotowych lub innych środków publicznych na podstawie wniosku o płatność, złożonego przez beneficjenta wraz z załączonymi kopiami dokumentów poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki, z zastrzeżeniem ust. 1c.
1a. 70
 Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości dokonania płatności na podstawie umowy o dofinansowanie, o ile przepisy odrębne tak stanowią.
1b. 71
 Złożony przez beneficjenta wniosek o płatność wraz z załączonymi dokumentami, o których mowa w ust. 1, jest przedmiotem kontroli, o której mowa w §12a ust. 2 pkt 1.
1c. 72
 W przypadku projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, na wniosek instytucji wdrażającej poprzedzony wnioskiem beneficjenta, instytucja zarządzająca, w porozumieniu z instytucją płatniczą, może wyrazić zgodę na załączenie przez beneficjenta do wniosku o płatność jedynie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki.
1d. 73
 Zgoda, o której mowa w ust. 1c, może być wyrażona w stosunku do beneficjentów, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
1)
posiadają minimum dwuletnie doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego;
2)
kontrole przeprowadzone u beneficjenta zgodnie z § 12a ust. 2 pkt 1 i 2 nie wykazały nieprawidłowości.
2. 74
 Wzór wniosku beneficjenta o płatność określa załącznik do rozporządzenia. Wniosek jest sporządzany w formie pisemnej i elektronicznej. Instytucja płatnicza może ustalić format wersji elektronicznej wniosku beneficjenta o płatność oraz sposób jej przekazywania.
3. 75
 Dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki są:
1)
zapłacone faktury lub dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty;
2)
inne dokumenty, określone przez instytucję zarządzającą, poświadczające wkład własny beneficjenta, jeżeli poniesione wydatki nie mogą być potwierdzone dokumentami, o których mowa w pkt 1.
3a. 76
 Oryginały dokumentów przechowywane przez beneficjenta stanowią przedmiot kontroli, o której mowa w § 11 ust. 1, w jego siedzibie.
4. 77
 Instytucja zarządzająca określa sposób potwierdzenia za zgodność z oryginałem kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1.
5.
Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości przekazywania publicznych środków wspólnotowych w formie premii.
6. 78
 Refundacja wydatków poniesionych przez beneficjenta z tytułu realizacji projektu, w części określonej w umowie lub decyzji o dofinansowanie projektu, następuje w możliwie najkrótszym terminie. Szczegółowe zasady, tryb i terminy przekazywania beneficjentom środków określa umowa lub decyzja o dofinansowanie projektu.
7. 79
 Jeżeli system finansowania projektu zakłada przekazywanie środków beneficjentowi przed dokonaniem wydatków, refundacja, o której mowa w ust. 1, oznacza rozliczenie otrzymanych środków.
§  32.
1.
Wniosek beneficjenta o płatność może dotyczyć:
1)
płatności pośredniej - kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w miarę postępu realizacji projektu;
2)
płatności końcowej - kwoty obejmującej wszystkie poniesione wydatki kwalifikowalne na realizację projektu lub ostatniej kwoty poniesionych wydatków kwalifikowalnych.
2.
Wniosek beneficjenta o płatność może również dotyczyć pierwszej płatności oraz premii, o której mowa w § 31 ust. 5.
3. 80
 Wniosek, o którym mowa w ust. 2, nie wymaga przedstawienia kopii dokumentów, o których mowa w § 31 ust. 1.
4. 81
 Wniosek beneficjenta o płatność końcową jest składany wraz ze sprawozdaniem końcowym z realizacji projektu, o którym mowa w § 9, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. 82
 Instytucja zarządzająca, pośrednicząca lub wdrażająca, upoważniona przez instytucję zarządzającą w porozumieniu lub umowie, o których mowa odpowiednio w art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 5 ustawy, może w szczególnych przypadkach przedłużyć okres złożenia wniosku o płatność końcową.
§  33. 83
 
1.
Jeżeli złożony przez beneficjenta wniosek o płatność zawiera błędy formalno-rachunkowe, instytucja przyjmująca wniosek wzywa beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku.
2.
W przypadku stwierdzenia błędów formalno-rachunkowych przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości uzupełnienia lub poprawienia wniosku przez pracownika instytucji przyjmującej wniosek.
3.
O każdym uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku, o których mowa w ust. 1, beneficjent powinien być niezwłocznie poinformowany w formie pisemnej przez instytucję przyjmującą wniosek.
4.
Instytucja przyjmująca wniosek nie może poprawiać lub uzupełniać:
1)
zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem, o ile nie dotyczy to oczywistych omyłek pisarskich i omyłek rachunkowych;
2)
załączonych kserokopii dokumentów, o których mowa w § 31 ust. 3 pkt 1.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, instytucja przyjmująca może jedynie stwierdzić, czy kopie tych dokumentów zawierają dane zgodne z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.).
§  34. 84
 (uchylony).
§  35.
1. 85
 W wyniku kontroli, o której mowa w § 12a ust. 2 pkt 1, instytucja zarządzająca, instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca, upoważniona przez instytucję zarządzającą w porozumieniu lub umowie, o których mowa odpowiednio w art. 19 ust. 1 i art. 21 ust. 5 ustawy, poświadcza kwotę wydatków kwalifikowalnych.
2.
Poświadczona kwota wydatków kwalifikowalnych jest pomniejszana o wykazany przez beneficjenta przychód, zgodnie z zasadą nr 2 rozporządzenia nr 448/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie nr 1685/2000/WE ustanawiające szczegółowe zasady wprowadzenia rozporządzenia nr 1260/1999/WE w sprawie kwalifikowania wydatków związanych z projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenie nr 1145/2003/WE (Dz. Urz. WE L 72 z 11.03.2004).
3.
Po dokonaniu poświadczenia, o którym mowa w ust. 1, instytucja zarządzająca, upoważniona przez nią instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca zatwierdza do wypłaty na rzecz beneficjenta określoną kwotę z publicznych środków wspólnotowych objętych decyzją lub umową o dofinansowanie. Kwota do wypłaty pomniejszana jest o korekty - kwoty niewłaściwie wydatkowane, a przekazane na podstawie wcześniej zrealizowanych wniosków beneficjenta o płatność. Zatwierdzając kwoty do wypłaty uwzględnia się wielkość dokonanych wypłat celem zachowania poziomu refundacji ustalonego w decyzji lub umowie o dofinansowanie projektu.
4.
Płatność końcowa dokonywana jest przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 13 ust. 3.
5.
Informacja o kwocie środków zatwierdzonych do wypłaty przekazywana jest beneficjentowi, niezwłocznie po zatwierdzeniu kwoty do wypłaty, o którym mowa w ust. 3. Dodatkowo do informacji załącza się uzasadnienie w przypadku rozbieżności między kwotą środków zatwierdzonych do wypłaty a kwotą wnioskowaną przez beneficjenta.
§  36.
1. 86
 Instytucje właściwe w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność lub wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów, sporządzają zestawienia wydatków poświadczonych i zrefundowanych beneficjentom w ramach realizacji poszczególnych działań, w formie określonej przez instytucję zarządzającą. Zestawienie jest sporządzane w formie pisemnej i elektronicznej.
2.
Zestawienie wydatków, o którym mowa w ust. 1, przekazywane jest do instytucji zarządzającej.
2a. 87
 Przed przekazaniem do instytucji zarządzającej oraz przed przekazaniem, o którym mowa w ust. 3, zestawienie wydatków wymaga poświadczenia przez instytucję właściwą w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność, w oparciu o przeprowadzone kontrole realizacji projektów i programu, o których mowa w § 11 i 14.
3.
W przypadku gdy instytucja właściwa w zakresie wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów nie jest instytucją właściwą w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność, instytucja właściwa w zakresie weryfikacji wniosków beneficjenta o płatność przekazuje zestawienie wydatków instytucji właściwej w zakresie wypłacania środków z publicznych środków wspólnotowych na rzecz beneficjentów.
§  37.
1. 88
 Instytucja zarządzająca w ramach realizacji całego programu i poszczególnych działań sporządza nie rzadziej niż raz na kwartał poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację.
1a. 89
 Podstawą do sporządzenia poświadczenia i zestawienia wydatków oraz wniosku o refundację, o którym mowa w ust. 1, są w szczególności: poświadczone zgodnie z § 36 ust. 2a zestawienia wydatków, o których mowa w § 36 ust. 1, oraz wyniki przeprowadzonych przez instytucję zarządzającą kontroli realizacji projektów i programu, o których mowa w § 11 i 14.
2.
Dla programów współfinansowanych ze środków kilku funduszy strukturalnych zestawienie wydatków jest sporządzane osobno dla każdego z funduszy.
3.
Poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację, o których mowa w ust. 1, przekazywane są nie rzadziej niż raz na kwartał do instytucji płatniczej i do wiadomości instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty.
4. 90
 W przypadku gdy poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację, o których mowa w ust. 1, wskazują na wyższy poziom współfinansowania działania z publicznych środków wspólnotowych niż określony w uzupełnieniu programu, którego wniosek o refundację dotyczy, instytucja zarządzająca przekazuje razem z poświadczeniem i zestawieniem wydatków oraz wnioskiem o refundację uzasadnienie przyczyn wyższego poziomu współfinansowania działania.
5. 91
 Instytucja płatnicza może wstrzymać certyfikację zestawienia wydatków, o którym mowa w ust. 1, w sytuacji gdy nie zaakceptuje uzasadnienia, o którym mowa w ust. 4.
6.
W przypadku braku akceptacji, o którym mowa w ust. 5, instytucja zarządzająca zobowiązana jest uzgodnić z instytucją płatniczą sposób zapewnienia poziomu współfinansowania działania z publicznych środków wspólnotowych określonego w uzupełnieniu programu.
§  38.
1. 92
 Instytucja płatnicza dokonuje weryfikacji poświadczenia i zestawienia wydatków oraz wniosku o refundację, o których mowa w § 37 ust. 1, przedstawionych przez instytucje zarządzające i na tej podstawie certyfikuje poniesione wydatki wobec Komisji Europejskiej.
1a. 93
 Certyfikacja wydatków, o której mowa w ust. 1, następuje w szczególności w przypadku gdy:
1)
poświadczenie i zestawienie wydatków oraz wniosek o refundację są poprawne pod względem formalnym;
2)
wyniki kontroli realizacji programu, stanowiące realizację obowiązków wynikających z art. 4 i 10 rozporządzenia nr 438/2001 oraz wyniki kontroli innych organów upoważnionych do tego na podstawie odrębnych przepisów nie wskazują na rażące nieprawidłowości w wydatkowaniu środków;
3)
instytucja zarządzająca składająca wniosek powiadomiła na piśmie instytucję płatniczą o zmianie procedur w części dotyczącej zarządzania i kontroli finansowej, jeśli takie zmiany miały miejsce w okresie od przekazania ostatniego wniosku o refundację, a instytucja płatnicza w terminie 7 dni od otrzymania powiadomienia nie zgłosiła na piśmie zastrzeżeń do tych zmian.
2. 94
 (uchylony).
3.
Instytucja płatnicza niezwłocznie przekazuje na rachunek programowy instytucji zarządzającej lub pośredniczącej środki otrzymane z Komisji Europejskiej tytułem refundacji.
4. 95
 Instytucja płatnicza przekazuje właściwej instytucji zarządzającej oraz instytucji zarządzającej Podstawami Wsparcia Wspólnoty do 10 dnia miesiąca informacje o wydatkach poświadczonych w miesiącu poprzednim wobec Komisji Europejskiej oraz o środkach otrzymanych w miesiącu poprzednim z Komisji Europejskiej tytułem refundacji i przekazanych na rachunek programowy instytucji zarządzającej lub pośredniczącej.
§  39.
1.
Instytucja płatnicza po otrzymaniu płatności zaliczkowej, o której mowa w art. 32 ust. 2 rozporządzenia nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającego ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999), przekazuje środki z tej płatności na rachunek instytucji zarządzającej lub innej instytucji, określonej w programie operacyjnym.
2.
Instytucja płatnicza przekazuje środki, o których mowa w ust. 1, na wniosek instytucji zarządzającej. Wnioskowana kwota wyliczana jest na podstawie prognozy płatności zawartej w sprawozdaniach, o których mowa w § 6, na kolejny okres sprawozdawczy.
2a. 96
 Instytucja zarządzająca programem przekazuje do instytucji płatniczej wniosek o zaliczkę na realizację płatności przewidzianych w danym kwartale do końca drugiego miesiąca tego kwartału.
3.
Jeżeli stan środków na rachunku bankowym instytucji zarządzającej lub innej instytucji określonej w programie umożliwia realizację bieżących zobowiązań, zgodnie z prognozą wydatków, o której mowa w ust. 2, instytucja płatnicza może wstrzymać przekazanie wnioskowanej kwoty zaliczki lub zrealizować wniosek w części.
4. 97
 Instytucje zarządzające i instytucje pośredniczące są zobowiązane, na żądanie instytucji płatniczej, do przekazania w terminie 10 dni od otrzymania pisemnego żądania od instytucji płatniczej kopii wyciągu bankowego potwierdzającego stan rachunku programowego.
5. 98
 Instytucja płatnicza może, w przypadkach uzasadnionych koniecznością zapewnienia płynności finansowej programu, wystąpić z żądaniem zwrotu środków do instytucji zarządzającej i instytucji pośredniczących, jeśli nie wykorzystają środków z zaliczki przekazanej na realizację płatności przewidzianych w danym kwartale. W takim przypadku, instytucja zarządzająca i instytucje pośredniczące są zobowiązane do zwrotu niewykorzystanych środków na żądanie instytucji płatniczej w terminie 10 dni od otrzymania pisemnego żądania od instytucji płatniczej.
69 § 31 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.

70 § 31 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 19 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
71 § 31 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 19 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
72 § 31 ust. 1c dodany przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
73 § 31 ust. 1d dodany przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
74 § 31 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
75 § 31 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
76 § 31 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
77 § 31 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
78 § 31 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. d) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
79 § 31 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 19 lit. d) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
80 § 32 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 20 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
81 § 32 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 20 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
82 § 32 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 20 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
83 § 33 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2006 r. Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz.U.06.107.729) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 2006 r.
84 § 34 uchylony przez § 1 pkt 21 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
85 § 35 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 22 rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
86 § 36 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 23 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
87 § 36 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 23 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
88 § 37 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 24 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
89 § 37 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 24 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
90 § 37 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 24 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
91 § 37 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 24 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
92 § 38 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 25 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
93 § 38 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 25 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
94 § 38 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 25 lit. c) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
95 § 38 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 25 lit. d) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
96 § 39 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 26 lit. a) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
97 § 39 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 26 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.
98 § 39 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 26 lit. b) rozporządzenia z dnia 31 października 2005 r. (Dz.U.05.224.1926) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 listopada 2005 r.