Tryb przekazywania mienia przez Skarb Państwa powiatom i miastom na prawach powiatu oraz określenie kategorii mienia wyłączonego z przekazywania.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.13.114

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 2 lutego 1999 r.
w sprawie trybu przekazywania mienia przez Skarb Państwa powiatom i miastom na prawach powiatu oraz określenia kategorii mienia wyłączonego z przekazywania.

Na podstawie art. 47 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 i Nr 155, poz. 1014) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przekazywania powiatom i miastom na prawach powiatu mienia:
a)
nabywanego z mocy prawa, na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 i Nr 162, poz. 1126), zwanej dalej "ustawą",
b)
nabywanego na wniosek powiatu, w drodze decyzji administracyjnej, na podstawie art. 64 ustawy,
c)
nabywanego, w drodze porozumienia, na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 i Nr 155, poz. 1014), zwanej dalej "ustawą o samorządzie powiatowym",
2)
kategorie mienia wyłączonego z przekazywania powiatom i miastom na prawach powiatu, przeznaczonego na zaspokojenie roszczeń reprywatyzacyjnych oraz realizację programu powszechnego uwłaszczenia.
Przekazanie mienia następuje w trybie właściwym dla przenoszenia nabywanych praw.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
inwentaryzacji - należy przez to rozumieć spis z natury wszystkich składników majątkowych wymienionych w § 1 pkt 1, wykonany zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591, z 1997 r. Nr 32, poz. 183, Nr 43, poz. 272, Nr 88, poz. 554, Nr 118, poz. 754, Nr 139, poz. 933 i 934, Nr 140, poz. 939 i Nr 141, poz. 945, z 1998 r. Nr 60, poz. 382, Nr 106, poz. 668, Nr 107, poz. 669 i Nr 155, poz. 1014 oraz z 1999 r. Nr 9, poz. 75), zwanej dalej "ustawą o rachunkowości",
2)
przekazywaniu mienia - należy przez to rozumieć przekazanie praw do nieruchomości (gruntów, budynków, budowli, lokali) i ruchomości, należności i zobowiązań przekazywanych instytucji i jednostek oraz dokumentację instytucji lub jednostki.
Zarząd powiatu sporządza wykaz jednostek i instytucji, których mienie podlega przekazaniu, oraz zawiadamia instytucje i państwowe jednostki organizacyjne władające mieniem, które podlega przekazaniu, o terminie przeprowadzenia inwentaryzacji i konieczności przygotowania dokumentów dotyczących tego mienia.
1.
Inwentaryzację przeprowadza komisja, w której skład wchodzi dwóch przedstawicieli wojewody, z których jeden jest przewodniczącym komisji, i dwóch przedstawicieli zarządu powiatu.
2.
Inwentaryzację mienia przekazywanej jednostki przeprowadza się oddzielnie dla nieruchomości i ruchomości.
3.
Dla każdej nieruchomości zakłada się oddzielne karty inwentaryzacyjne sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 1.
1.
Komisja inwentaryzacyjna sporządza projekt protokołu zdawczo-odbiorczego. Wzór protokołu określa załącznik nr 2.
2.
Przekazywanie mienia, o którym mowa w § 1 pkt 1, następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego podpisywanego przez kierownika jednostki lub instytucji, której mienie nabywa powiat - z jednej strony, i przez dwóch przedstawicieli zarządu powiatu - z drugiej strony.
3.
Załącznikami do protokołu, o którym mowa w ust. 1, są:
1)
sprawozdanie finansowe przekazywanej instytucji lub jednostki, zawierające bilans sporządzony zgodnie z zasadami rachunkowości określonymi ustawą o rachunkowości,
2)
karty inwentaryzacyjne przekazywanego mienia, sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 3,
3)
dla nieruchomości - dokumenty zwierające: oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej lub zbioru dokumentów oraz katastru nieruchomości, przeznaczenie nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, jej obecne wykorzystanie oraz stan techniczny, ogólne dane techniczne, informacje o wpisie do rejestru zabytków, informacje o szczególnych formach ochrony przyrody, mapy i inne dokumenty związane z przekazaną nieruchomością, np. rodzaj użytkowanych gruntów oraz ich klas gleboznawczych dla nieruchomości rolnych,
4)
wykaz tytułów prawnych do należności, a w szczególności: umowy sprzedaży z rozłożeniem na raty, ugody bankowe, ugody sądowe, wyroki sądowe,
5)
wykaz obciążeń majątkowych - hipoteki, zastawy, wyciąg z rejestru zastawów,
6)
wykaz należności i zobowiązań przekazywanej instytucji lub jednostki organizacyjnej wraz z potwierdzeniem sald zgodnie z art. 26 ustawy o rachunkowości.
1.
Po przekazaniu mienia zarząd powiatu sporządza spis inwentaryzacyjny mienia powiatu i kompletuje dokumentację.
2.
Spis inwentaryzacyjny mienia powiatu sporządza się według:
1)
wzoru określonego w załączniku nr 4,
2)
grup określonych w klasyfikacji środków trwałych Głównego Urzędu Statystycznego.
3.
Wartość składników mienia powiatu ustala się według danych z ksiąg rachunkowych przekazującego.
Protokół zdawczo-odbiorczy sporządza się w przypadku nabycia przez powiat mienia:
1)
na podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym,
2)
w trybie art. 64 ustawy.
Przekazywaniu powiatom i miastom na prawach powiatu nie podlega:
1)
mienie Skarbu Państwa wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa,
2)
własność nieruchomości wchodzących w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa nie służących do wykonania zadań powiatów,
3)
mienie Skarbu Państwa będące w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,
4)
prawa do akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa,
5)
mienie przedsiębiorstw państwowych, dla których organem założycielskim są wojewodowie lub Minister Skarbu Państwa, z zastrzeżeniem art. 64 ustawy.
1.
Dokumenty stwierdzające przekazanie mienia powiatowi organy przekazujące przechowują przez okres 5 lat.
2.
Organy przekazujące, w terminie do dnia 15 maja i do dnia 15 listopada 1999 r., przekażą Ministrowi Skarbu Państwa na nośniku elektronicznym informację o mieniu Skarbu Państwa przekazanym poszczególnym powiatom, zawierającą dane ujęte w załączniku nr 5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Karta inwentaryzacyjna nieruchomości

Komisja inwentaryzacyjna
nazwisko i imiępodpis
Numer karty....................
Oznaczenie nieruchomości
według księgi wieczystej
oznaczenie dokumentów stwierdzających własność Skarbu Państwa
położenie
Nr ewidencyjny działkiPowierzchnia działkiRodzaj użytkowaniaBudynki i budowleWartość w tys. złUwagi
nieruchomościrodzajilość kondygnacjigruntubudynków
12345678

Objaśnienie:

W kol. 2 powierzchnię działek wpisuje się na wysokości jej numeru. Jeżeli nieruchomość składa się z kilku działek, to powierzchnię nieruchomości stanowi suma powierzchni działek wpisana po oddzieleniu linią poziomą powierzchni poszczególnych działek.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

PROTOKÓŁ ZDAWCZO-ODBIORCZY

PRZEKAZANIA POWIATOWI..............MIENIA INSTYTUCJI/JEDNOSTKI

ORGANIZACYJNEJ POD NAZWĄ......................................

sporządzony w dniu ...................

Na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o

samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 i Nr 155, poz.

1014).........................................................

(imię i nazwisko)

.................działający w imieniu.........................

na podstawie..................................................

(nazwa aktu powołania na stanowisko kierownika

jednostki lub instytucji)

z dnia .......................................................

przekazuje

............................................

(imię i nazwisko)

działającemu w imieniu powiatu........na podstawie............

(nazwa aktu)

z dnia.................

mienie

..............................................................

(nazwa instytucji lub jednostki organizacyjnej)

§ 1. Przedmioty przekazania stanowią:

I. Nieruchomości (załącznik nr 1 do niniejszego

protokołu)

1. Grunty: (oznaczenie w ewidencji gruntów, ilość m2)

- wartość księgowa w zł.

2. Budynki: (adres, powierzchnia użytkowa w m2,

kubatura w m3, funkcja) - wartość księgowa w zł.

3. Lokale: (adres, powierzchnia użytkowa w m2,

funkcja) - wartość księgowa w zł.

4. Budowle: (adres, funkcja, jednostka miary, ilość

jednostek miary) - wartość księgowa w zł.

Razem wartość w zł...........

II. Ruchomości i inne środki trwałe (załącznik nr 2 do

niniejszego protokołu)

Lp.Nazwa i cechy identyfikacyjne środka trwałegoJednostka miaryIlośćWartość księgowa w zł

Razem wartość...............

III. Środki finansowe w wysokości......................zł

(słownie..............................),

które zostały przekazane na konto...............wskazane przez

(numer konta)

przejmującego, na dowód czego przekazujący przedkłada dowód

wpłaty stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

IV. Należności, których szczegółowy wykaz stanowi

załącznik nr 4 do niniejszego protokołu (w wykazie

wymienia się nazwę dłużnika, tytuł należności, kwotę,

termin płatności).

V. Zobowiązania, których szczegółowy wykaz stanowi

załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

VI. Pozostałe mienie wyszczególnione w załączniku nr 6 do

niniejszego protokołu (w tym w szczególności:

wartości niematerialne i prawne, archiwa).

VII. Dokumenty (w tym w szczególności wymienione w § 5

ust. 3 rozporządzenia).

§ 2. Protokół sporządzono w czterech egzemplarzach, po dwa dla

każdej ze stron.

Przejmujący Przekazujący

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Karta inwentaryzacyjna jednostki

lub instytucji................

Adres.........................

Komisja inwentaryzacyjna
nazwisko i imiępodpis

Numer karty........................

Dane o nieruchomości
oznaczenie nieruchomości według księgi wieczystej
oznaczenie nieruchomości według ewidencji gruntów
powierzchnia nieruchomości
wartość gruntów w tys. zł
forma władania
oznaczenie dokumentu stanowiącego prawo władania
numer karty inwentaryzacyjnej
Lp.Środki trwałePrzedmioty nietrwałeŚrodki niematerialne, prawne i pieniężneInneUwagi
symbolika klasyfikacji rodzajowejnazwa środkanumer inwentarzowywartość w tys. złnazwa

środka

numer lub numery w kartoteceliczba sztukwartość w tys. złokreśleniewartość w tys. złokreśleniewartość w tys. zł
1234567891011121314

Objaśnienia:

1. W kol. 3 wpisuje się także budynki, rurociągi itp.

2. Przy budynkach podaje się sposób korzystania, np.: kotłownia, biurowy, administracyjny.

3. Wartość poszczególnych części składowych majątku podaje się w kol. 5, 9, 11 i 13 jako sumę poszczególnych wartości po oddzieleniu ich poziomą linią.

4. Wartość łączną majątku umieszcza się w kol. 14 na wysokości lp. 1 i obwodzi się czerwoną linią.

5. Dane dotyczące opisu nieruchomości przyjmuje się z karty inwentaryzacyjnej nieruchomości.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

SPIS INWENTARYZACYJNY MIENIA POWIATU

Województwo......................
NieruchomośćJednostka organizacyjna
oznaczeniewartość w tys. zł
Lp. jednostkinumer karty inwentaryzacyjnejksięgi wieczystejewidencji gruntówrodzaj użytkowaniapowierzchnia w m2wartość w tys. złnumer karty inwentaryzacyjnejnazwaadresśrodki trwałeprzedmioty nietrwałeinnełącznieUwagi
123456789101112131415

Objaśnienia:

1. Spis zbiorczy wypełnia się na podstawie odpowiednich kart inwentaryzacyjnych.

2. W kol. 7, jeżeli nieruchomość oddana jest w użytkowanie wieczyste, podaje się tylko wartość gruntu.

3. Kol. od 8 do 14 wypełnia się w wierszu, w którym znajduje się nieruchomość oddana w trwały zarząd jednostki wymienionej w kol. 9.

4. Poszczególne wartości w kol. 7, 11, 12, 13 i 14 sumuje się, a wynik sumowań wpisuje do kolumn po oddzieleniu linią poziomą poszczególnych wartości.

5. Wartość łączną majątku we władaniu jednostki umieszcza się w kol. 15 na wysokości lp. i obwodzi czerwoną linią.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

SPIS INWENTARYZACYJNY MIENIA PRZEKAZANEGO POWIATOM

Powiat przejmujący ...................

za okres od 1 stycznia 1999 r. do ................

NieruchomośćJednostka organizacyjna
oznaczeniewartość w tys. zł
Lp. jednostkinumer karty inwentaryzacyjnejksięgi wieczystejewidencji gruntówrodzaj użytkowaniapowierzchnia w m2wartość w tys. złnumer karty inwentaryzacyjnejnazwaadresśrodki trwałeprzedmioty nietrwałeinnełącznieUwagi
123456789101112131415

Objaśnienia:

1. Spis zbiorczy wypełnia się na podstawie odpowiednich kart inwentaryzacyjnych.

2. W kol. 7, jeżeli nieruchomość oddana jest w użytkowanie wieczyste, podaje się tylko wartość gruntu.

3. Kol. od 8 do 14 wypełnia się w wierszu, w którym znajduje się nieruchomość oddana w trwały zarząd jednostki wymienionej w kol. 9.

4. Poszczególne wartości w kol. 7, 11, 12, 13 i 14 sumuje się, a wynik sumowań wpisuje do kolumn po oddzieleniu linią poziomą poszczególnych wartości.

5. Wartość łączną majątku we władaniu jednostki umieszcza się w kol. 15 na wysokości lp. i obwodzi czerwoną linią.