Tryb powoływania, skład i szczegółowy zakres działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1983.25.107

Akt utracił moc
Wersja od: 12 maja 1983 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI, GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 7 maja 1983 r.
w sprawie trybu powoływania, składu i szczegółowego zakresu działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230) zarządza się, co następuje:
1.
Komisje do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi:
1)
przy terenowych organach administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, zwane dalej "komisjami wojewódzkimi" - powołują wojewodowie oraz prezydenci miast stopnia wojewódzkiego,
2)
przy terenowych organach administracji państwowej stopnia podstawowego, zwane dalej "komisjami terenowymi" - powołują prezydenci miast stopnia podstawowego; naczelnicy miast, dzielnic, gmin oraz miast i gmin.
2.
Organy administracji państwowej, o których mowa w ust. 1, ustalają skład komisji, regulamin określający szczegółowo tryb ich działania oraz preliminarz wydatków komisji.
3.
W uzasadnionych wypadkach terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego mogą w ramach współdziałania powoływać komisje wspólne dla obszaru sąsiadujących ze sobą dwóch lub więcej gmin oraz miasta i gmin.
1.
W skład komisji wojewódzkich wchodzą:
1)
jako przewodniczący wicewojewoda (wiceprezydent miasta stopnia wojewódzkiego),
2)
sekretarz komisji oraz
3)
jako członkowie:
a)
specjaliści w dziedzinie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi,
b)
przedstawiciele zarządu wojewódzkiego oddziału Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego, zarządu wojewódzkiego Towarzystwa Trzeźwości Transportowców oraz innych organizacji, których działalność ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi i jego skutki,
c)
przedstawiciel komendanta wojewódzkiego Milicji Obywatelskiej,
d)
kierownicy jednostek organizacyjnych urzędu wojewódzkiego (urzędu miasta) do spraw gospodarki terenowej i ochrony środowiska, handlu i usług, zdrowia i opieki społecznej, oświaty i wychowania, spraw społeczno-administracyjnych oraz zatrudnienia i spraw socjalnych.
2.
W skład komisji terenowej wchodzą:
1)
jako przewodniczący prezydent miasta, naczelnik miasta, dzielnicy, gminy, miasta i gminy lub osoba zastępująca prezydenta (naczelnika),
2)
sekretarz komisji oraz
3)
jako członkowie:
a)
specjaliści w dziedzinie wychowania w trzeźwości oraz przeciwdziałania alkoholizmowi,
b)
przedstawiciele miejskiego, gminnego oddziału Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego oraz innych organizacji, których działalność ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi i jego skutkom,
c)
przedstawiciel właściwej terenowo jednostki Milicji Obywatelskiej,
d)
kierownicy komórek organizacyjnych urzędów terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego do spraw gospodarki terenowej i ochrony środowiska, handlu i usług, spraw społeczno-administracyjnych, oświaty i wychowania oraz zatrudnienia.
3.
W skład komisji wymienionych w ust. 1 i 2 mogą wchodzić również przedstawiciele sądu, innych organów i instytucji, zakładów pracy oraz organizacji politycznych i społecznych.
Do zadań komisji wojewódzkich należy w szczególności:
1)
przygotowywanie do planów społeczno-gospodarczych wniosków dotyczących:
a)
tworzenia warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokojenie motywuje powstrzymywanie się od spożywania napojów alkoholowych,
b)
działalności wychowawczej i informacyjnej,
c)
ograniczenia dostępności alkoholu,
d)
leczenia i rehabilitacji osób uzależnionych od alkoholu,
e)
zapobiegania negatywnym następstwom nadużywania napojów alkoholowych i ich usuwania,
2)
inicjowanie przedsięwzięć w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi,
3)
współdziałanie i popieranie działalności terenowych organów administracji państwowej i organizacji społecznych w zakresie krzewienia trzeźwości i abstynencji oraz udzielanie im pomocy,
4)
opiniowanie projektów dotyczących liczby miejsc sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu sprzedaży w miastach i gminach województwa,
5)
projektowanie zakresu i sposobu wykorzystywania środków funduszu przeciwalkoholowego,
6)
ocena działań podejmowanych przez terenowe organy administracji państwowej, zakłady pracy i organizacje społeczne oraz przygotowywanie wniosków w tym zakresie.
Do zadań komisji terenowych należą odpowiednio sprawy wymienione w § 3, a ponadto:
1)
współdziałanie z terenowymi organami administracji państwowej i organizacjami społecznymi, a także organami samorządu mieszkańców w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi,
2)
występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących wprowadzenia regulaminowego zakazu sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych,
3)
ocena działalności izb wytrzeźwień oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
4)
przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i rozmów w sprawach osób nadużywających alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom,
5)
kierowanie na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego osób, które w związku z nadużywaniem napojów alkoholowych powodują rozkład pożycia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny,
6)
kierowanie do sądów wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie zastosowania obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,
7)
udzielanie pomocy kuratorom sądowym wykonującym nadzór nad osobami poddanymi leczeniu odwykowemu na podstawie orzeczenia sądowego.
Komisje rozpatrują sprawy na posiedzeniach w obecności przynajmniej połowy liczby członków. O przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego oraz rozmów, o których mowa w § 4 pkt 4, komisja rozstrzyga w składzie co najmniej trzyosobowym.
Przewodniczący komisji mogą zapraszać do udziału w pracach komisji osoby nie będące ich członkami.
Komisja terenowa może upoważnić osoby nie będące ich członkami do przeprowadzania wywiadów środowiskowych oraz wykonywania czynności przygotowawczych, związanych z działalnością komisji. Osoby te mogą brać udział w posiedzeniach komisji. Zakres wywiadu środowiskowego ustala komisja.
W celu realizacji swych zadań komisja może żądać udzielenia jej informacji dotyczących osób nadużywających alkoholu, w szczególności od jednostek Milicji Obywatelskiej, izby wytrzeźwień oraz zakładów pracy.
Terenowe organy administracji państwowej zapewniają obsługę biurową oraz inne środki niezbędne do działania komisji.
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 kwietnia 1961 r. w sprawie komisji społeczno-lekarskich do spraw przymusowego leczenia alkoholików (Dz. U. Nr 22, poz. 109).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 maja 1983 r.