Tryb postępowania w sprawach stwierdzania prawa wykonywania zawodu aptekarza oraz prowadzenie rejestrów aptekarzy i aptek.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1993.1.5

Akt utracił moc
Wersja od: 6 stycznia 1993 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 14 grudnia 1992 r.
w sprawie trybu postępowania w sprawach stwierdzania prawa wykonywania zawodu aptekarza oraz prowadzenia rejestrów aptekarzy i aptek.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (Dz. U. Nr 41, poz. 179 i z 1991 r. Nr 105, poz. 452) zarządza się, co następuje:
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"zaświadczenie" - zaświadczenie o prawie samodzielnego wykonywania zawodu aptekarza,
2)
"okręgowa rada" - okręgową radę aptekarską, właściwą ze względu na miejsce wykonywania zawodu.
Postępowanie w sprawie stwierdzania prawa wykonywania zawodu aptekarza prowadzi okręgowa rada, na której obszarze działania osoba zainteresowana zamierza wykonywać zawód aptekarza.
1.
Postępowanie w sprawie stwierdzania prawa wykonywania zawodu wszczyna się na pisemny wniosek osoby zainteresowanej. Do wniosku należy załączyć:
1)
kwestionariusz zgłoszeniowy,
2)
dokumenty stwierdzające posiadanie wymaganych kwalifikacji zawodowych,
3)
oświadczenie o posiadanym obywatelstwie,
4)
zaświadczenie o odbyciu rocznej praktyki w aptece.
2.
Jeżeli dokument dotyczący posiadania wymaganych kwalifikacji zawodowych został wydany przez zagraniczną jednostkę organizacyjną, należy ponadto przedstawić uwierzytelnione tłumaczenie na język polski dokumentu traktowanego równorzędnie z dyplomem polskiej szkoły wyższej lub dowód przeprowadzenia nostryfikacji tego dokumentu.
Uchwała okręgowej rady o stwierdzeniu prawa wykonywania zawodu jest podstawą do wydania odpowiedniego zaświadczenia ważnego na terenie całego kraju.
Zaświadczenie powinno zawierać:
1)
nazwę okręgowej rady wydającej zaświadczenie,
2)
numer kolejny,
3)
imię i nazwisko aptekarza oraz datę i miejsce jego urodzenia,
4)
numer, datę wydania dyplomu magistra farmacji oraz nazwę uczelni, która ten dyplom wydała,
5)
podstawę prawną zaświadczenia,
6)
datę i miejsce wydania zaświadczenia,
7)
podpis prezesa okręgowej rady,
8)
pieczęć urzędową.
1.
Okręgowa rada dokonuje w zaświadczeniu wpisów uzupełniających oraz adnotacji urzędowych dotyczących wykonywania zawodu.
2.
Wpisy uzupełniające w zaświadczeniu dotyczą:
1)
przeniesienia się aptekarza na obszar działania innej okręgowej izby aptekarskiej,
2)
zmiany nazwiska.
3.
Adnotacje urzędowe w zaświadczeniu dotyczą:
1)
wydania duplikatu zaświadczenia,
2)
zrzeczenia się prawa wykonywania zawodu,
3)
zaprzestania wykonywania zawodu na czas nieokreślony.
1.
Aptekarz jest obowiązany bezzwłocznie zawiadomić okręgową radę o:
1)
przeniesieniu się na obszar innego województwa lub innej okręgowej izby aptekarskiej,
2)
zmianie adresu zamieszkania,
3)
zmianie miejsca wykonywania zawodu.
2.
W przypadku przeniesienia się aptekarza na obszar działania innej okręgowej izby aptekarskiej, okręgowa rada tej izby:
1)
dokonuje odpowiedniego wpisu uzupełniającego w zaświadczeniu o prawie wykonywania zawodu,
2)
zawiadamia o dokonaniu tego wpisu okręgową radę aptekarską, na której obszarze uprzednio aptekarz wykonywał zawód.
1.
W razie utraty zaświadczenia, należy bezzwłocznie zawiadomić o tym okręgową radę, która wydała zaświadczenie. Rada ta, po przeprowadzeniu odpowiedniego postępowania, wydaje duplikat utraconego zaświadczenia.
2.
O wydaniu duplikatu zaświadczenia okręgowa rada zawiadamia wszystkie okręgowe izby aptekarskie.
Aptekarz, który zrzekł się prawa wykonywania zawodu lub zaprzestał wykonywania zawodu na czas nieokreślony, składa na piśmie oświadczenie okręgowej radzie.
1.
Okręgowa rada prowadzi rejestr aptekarzy.
2.
W rejestrze aptekarzy wpisuje się następujące dane:
1)
imię i nazwisko oraz miejsce i datę urodzenia,
2)
numer i datę wydania zaświadczenia, treść wpisów uzupełniających oraz adnotacji urzędowych, dokonanych w zaświadczeniu,
3)
numer rejestracyjny zaświadczenia o prawie wykonywania zawodu, ustalony na podstawie dotychczasowych przepisów,
4)
posiadane specjalizacje, stopnie i tytuły naukowe,
5)
stosunek do służby wojskowej,
6)
adres zamieszkania,
7)
miejsce wykonywania zawodu,
8)
oznaczenie województwa, na którego obszarze aptekarz wykonuje zawód,
9)
inne adnotacje związane z wykonywaniem zawodu.
3.
W przypadku gdy obszar działania okręgowej izby aptekarskiej obejmuje dwa lub więcej województw, rejestr aptekarzy prowadzi się oddzielnie dla każdego województwa.
4.
Załącznikiem do rejestru aptekarzy jest spis w porządku alfabetycznym aptekarzy figurujących w rejestrze, z podaniem pozycji (numeru rejestru) w rejestrze oraz miejsca zamieszkania.
1.
Okręgowa rada prowadzi rejestr aptek.
2.
W rejestrze aptek wpisuje się następujące dane:
1)
numer koncesji,
2)
typ apteki,
3)
adres apteki,
4)
imię i nazwisko osoby lub nazwę podmiotu gospodarczego, którym wydano koncesję, oraz określenie właściciela apteki,
5)
miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu gospodarczego,
6)
datę uruchomienia apteki.
3.
Przepis § 10 ust. 3 stosuje się odpowiednio do rejestru aptek.
Okręgowa rada przekazuje corocznie właściwemu inspektorowi farmaceutycznemu kopie załączników do rejestru aptekarzy oraz udostępnia temu organowi w razie uzasadnionej potrzeby dane wpisane do rejestru.
Wojewodowie przekażą właściwym okręgowym radom w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia dotychczasową dokumentację aptekarzy wykonujących zawód na obszarze danego województwa.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.