Tryb postępowania i tok instancyj władz wojskowych, odnośnie wydawania zarządzeń uskutecznienia potrąceń z uposażenia osób wojskowych oraz funkcjonariuszów państwowych w administracji wojskowej.
Dz.U.1928.64.588
Akt utracił mocMINISTRA
SPRAW WOJSKOWYCH
z dnia 18 czerwca 1928 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Sprawiedliwości i Skarbu o trybie postępowania i toku instancyj władz wojskowych, odnośnie wydawania zarządzeń uskutecznienia potrąceń z uposażania osób wojskowych oraz funkcjonarjuszów państwowych w administracji wojskowej. 1
Właściwość wojskowych władz administracyjnych.
Właściwość wojskowych władz administracyjnych.
Przez władze wojskowe i zarząd wojskowy rozumie się zarówno władze i zarząd wojska i marynarki wojennej, jak władze i zarząd Korpusu Ochrony Pogranicza
Jeżeli szkodę lub stratę spowodował dowódca okręgu korpusu lub dowódca (komendant, kierownik) o równorzędnych uprawnieniach, właściwy do wydawania zarządzenia administracyjnego, albo gdy szkoda lub strata, przekraczająca sumę 250 zł, powstała w formacjach (urzędach, zakładach, instytucjach), podległych bezpośrednio Ministrowi Spraw Wojskowych, - wyznacza Minister Spraw Wojskowych dowódcę (komendanta, kierownika) jako władzę właściwą do wydania zarządzenia administracyjnego
Jeżeli szkodę lub stratę spowodował dowódca brygady Korpusu Ochrony Pogranicza lub dowódca (komendant, kierownik, szef) o równorzędnych uprawnieniach, właściwy do wydania zarządzenia administracyjnego, lub gdy szkoda lub strata powstała w związku z obrotem materjałowym pomiędzy dwiema formacjami, podporządkowanemi różnym dowódcom brygad lub komendantom (kierownikom, szefom) o równorzędnych uprawnieniach, albo tej gdy szkoda lub strata powstała w formacjach, podległych bezpośrednio dowódcy Korpusu Ochrony Pogranicza, - dowódca ten wyznacza każdorazowo dowódcę (kierownika, komendanta, szefa), jako władzę właściwą do wydania zarządzenia administracyjnego.
Jeżeli szkodę lub stratę spowodował dowódca Floty, dowódca Flotylli Rzecznej lub gdy szkoda lub strata, przekraczająca 250 zł, powstała w formacjach (urzędach, zakładach, instytucjach), podległych bezpośrednio szefowi Kierownictwa Marynarki Wojennej, - wyznacza szef Kierownictwa Marynarki Wojennej dowódcę (komendanta, kierownika) jako władzę właściwą do wydania zarządzenia administracyjnego".
Jeżeli szkodę lub stratę spowodował dowódca Korpusu Ochrony Pogranicza, wyznacza Minister Spraw Wojskowych, w drodze osobnego rozkazu, wojskową władzę administracyjną I instancji, jako właściwą do wydania zarządzenia. Wojskową władzą administracyjną II instancji jest dla tego wypadku Minister Spraw Wojskowych.
O ile wojskowa władza administracyjna uznaje się za niewłaściwą, przekazuje sprawę władzy właściwej.
Dochodzenia administracyjne.
Dochodzenia administracyjne.
O ile szkoda, strata lub nadwyżka została ujawnioną przez komisję lub organ kontrolny, nakaz przeprowadzenia dochodzeń administracyjnych wydaje na zasadzie odnośnego sprawozdania lub raportu, ten dowódca (komendant) jednostki administracyjnej, w której ujawniono szkodę, stratę lub nadwyżkę.
Jeżeli w przypadku powstania szkody lub straty przeprowadzała badania komisja awaryjna lub badania wypadków lotniczych, akta zakończonych prac komisji należy przekazać właściwej władzy administracyjnej, która stosownie do wyników tych badań wydaje zarządzenie administracyjne lub nakazuje uzupełnienie dochodzeń administracyjnych.
Nakaz przeprowadzenia dochodzeń administracyjnych należy wydać niezależnie od skierowania sprawy na drogę postępowania karnego.
Równocześnie z nakazem przeprowadzenia dochodzeń administracyjnych należy, o ile tego zachodzi potrzeba, wydać zarządzenia, mające na celu zabezpieczenie majątku określonego w § 1 pkt. a) rozporządzenia od dalszych szkód i strat, oraz w razie potrzeby zarządzenia, mające na celu zabezpieczenie pokrycia szkody lub straty na majątku sprawcy.
Jeżeli z powodu niejasności wypadku, znacznej szkody lub straty, albo też innych ważnych powodów, okaże się potrzeba komisyjnego przeprowadzenia dochodzeń, wówczas na wniosek prowadzącego dochodzenia, albo też z urzędu, wyznacza Dowódca Okręgu Korpusu, w którego okręgu powstała szkoda lub strata, lub wyznaczony przez niego przełożony, komisję dla przeprowadzenia dochodzeń, składającą się z 3-ch oficerów. W skład komisji wchodzi jako członek jeden oficer, będący przedstawicielem tego działu gospodarki wojskowej, w którym powstała szkoda lub strata. W razie potrzeby przewodniczący komisji może prosić władzę, ustanawiającą komisję, o przydział dalszych członków.
W marynarce wojennej wyznacza komisję szef Kierownictwa Marynarki Wojennej lub dowódca Floty.
Wszystkie okoliczności mające istotne znaczenie dla sprawy powinny być wyjaśnione w toku dochodzeń administracyjnych, oraz uwidocznione w aktach tych dochodzeń.
Dochodzenia administracyjne należy prowadzić z możliwym pośpiechem oraz unikaniem rozgłosu. Z reguły nie powinny one tamować normalnego biegu służby w odnośnym oddziale (formacji).
Prawdziwość złożonych przez odpowiedzialnego wyjaśnień należy zbadać w toku dochodzeń administracyjnych, uwzględniając uzasadnione wnioski odpowiedzialnego, co do przeprowadzenia dowodów przez niego przedstawionych.
Protokół podpisują: odpowiedzialny, prowadzący dochodzenia (członkowie komisji) oraz protokolant, o ile był wezwany do spisania protokółu.
Odmowa wyjaśnień przez odpowiedzialnego nie wstrzymuje toku postępowania.
Przytoczony przez odpowiedzialnego powód odmowy wyjaśnień lub podpisania protokółu, powinien być zaznaczony w protokóle.
Niezłożenie tych wyjaśnień w zakreślonym terminie - jest równoznaczne z odmową wyjaśnień.
Świadka przesłuchuje prowadzący dochodzenia (komisja), który do spisania protokółu może,. stosownie do potrzeby, wezwać protokolanta. Protokół zeznań świadka podpisują wszyscy obecni; powód odmówienia podpisu protokółu przez świadka należy zaznaczyć w protokóle przesłuchania.
Opinję wraz z powodami mogą rzeczoznawcy podać zaraz do protokółu albo też zastrzec sobie wydanie jej na piśmie, w którym to celu wyznacza im prowadzący dochodzenia (komisja) odpowiedni termin.
W razie przybrania kilku rzeczoznawców należy im dozwolić, by przed wydaniem opinji naradzili się wzajemnie.
Jeżeli wydane opinje różnią się w punktach istotnych od siebie, a różnic tych nie można usunąć przez przesłuchanie rzeczoznawców, wówczas należy powołać innych rzeczoznawców, celem wydania nowej opinji.
Pismo o przesłuchanie świadka lub rzeczoznawcy, powinno zawierać szczegółowe przedstawienie tych okoliczności faktycznych, co do których świadek ma złożyć zeznanie, lub sformułowanie pytania, na które rzeczoznawca ma dać fachową odpowiedź (opinję).
Rewizję kasy należy przeprowadzić w obecności kwatermistrza lub organu równorzędnego, oraz płatnika lub prowadzącego kasę.
Ponadto można wyznaczyć do rewizji kasy jednego oficera w charakterze świadka rewizji kasy.
Ten tryb postępowania ma również zastosowanie w wypadkach' niedoboru w materjale powstałym z powodu przekroczenia granic normalnego zużycia, lub też z przekroczenia granic naturalnych ubytków, ustalonych przepisami służbowemi lub rozkazami.
Akt karny podlega badaniu przez wojskową władzę administracyjną w następujących kierunkach:
O ile akta sprawy karnej wyjaśniają powyższe okoliczności, wojskowa władza administracyjna wydaje zarządzenie, - w przeciwnym wypadku powinna ona spowodować uzupełnienie potrzebnych wiadomości przez przeprowadzenie dochodzeń dodatkowych, stosownie do § 21 rozporządzenia.
Gdy sprawa karna, mająca za przedmiot czyn karygodny, który wywołał szkodę lub stratę w majątku określonym w pkt. a) § 1 rozporządzenia, była prowadzoną przed powszechnym sądem karnym; wojskowa władza administracyjna zwraca' się do właściwego prokuratora o nadesłanie aktów, przy równoczesnem przedstawieniu tego interesu prawnego, jaki posiada ta władza w zbadaniu odnośnych aktów karnych.
Zarządzenia administracyjne.
Zarządzenia administracyjne.
W razie stwierdzenia, iż dochodzenia administracyjne są niezupełne, lub też zawierają sprzeczności dotyczące istotnych okoliczności, należy zarządzić uzupełnienie dochodzeń.
Wojskowa władza administracyjna I-ej instancji może również przeprowadzić uzupełnienie dochodzeń w drodze korespondencji.
Wojskowa władza administracyjna I instancji wydając zarządzenie skierowania sprawy na drogę sądową, powinna zażądać opinji prawnej od powołanych do tego organów wojskowych. Zażądanie opinji prawnej w innych wypadkach nie jest konieczne.
W przypadku, gdy czyn, z którego powodu powstała szkoda lub strata, jest przedmiotem postępowania karno-sądowego, należy zasadniczo wstrzymać wydanie zarządzenia uskuteczniania potrąceń z uposażenia do czasu zakończenia sprawy karnej.
Odpis zarządzenia uskuteczniania potrąceń z uposażenia ma być doręczony za potwierdzeniem odbioru zobowiązanemu.
Jeżeli zarządzenie uskuteczniania potrąceń z uposażenia nie może być wydane przeciwko jednej z osób, odpowiedzialnych solidarnie za szkodę lub stratę, nie może ono być wydane również przeciwko pozostałym z odpowiedzialnych za tę szkodę.
W powyższych przypadkach właściwa wojskowa władza administracyjna zarządza skierowanie sprawy roszczenia Skarbu Państwa o odszkodowanie na drogę sądową z zachowaniem przepisu § 22 ust. 2.
Skierowując sprawę na drogę sądową, przesyła wojskowa władza administracyjna I instancji akta dochodzeń administracyjnych do Prokuratorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
wojskowa władza administracyjna I instancji zarządza umorzenie stwierdzonych szkód i strat, co powoduje definitywne wydatkowanie i rachunkowe rozchodowanie umorzonych szkód i strat w księgach kasowych i materjałowych.
Szkodę lub stratę można umorzyć również w tych przypadkach, gdy wydatki, związane z ustaleniem wysokości roszczenia lub też z jego zaspokojeniem, przewyższałyby sumę roszczenia.
Decyzja władzy administracyjnej I instancji o umorzeniu szkody lub straty powinna być uzasadniona.
Umorzenie szkód lub strat przez dowódcę jednostki administracyjnej, dowódcę Flotylli Rzecznej bądź dowódcę (komendanta, kierownika, zarządcę) o równorzędnych uprawnieniach do wysokości 100 zł lub przez dowódcę okręgu korpusu, dowódcę Floty bądź dowódcę (komendanta, kierownika) o równorzędnych uprawnieniach do wysokości 1.000 zł nie wymaga rozpatrzenia przez wojskową władzę administracyjną II instancji.
Środki prawne.
Środki prawne.
Prawo do wniesienia zażalenia przysługuje osobie, z której uposażenia na skutek zarządzenia wojskowej władzy administracyjnej I-szej instancji, zarządzono potrącenie.
Wniesienie zażalenia wstrzymuje wykonanie zarządzenia.
Zażalenie, wniesione przez jedną z osób, odpowiedzialnych solidarnie, wstrzymuje wykonanie zarządzenia również w stosunku do pozostałych osób.
Obowiązkiem tej władzy jest najdalej w terminie dni 8-iu przekazać akta postępowania administracyjnego wraz z zażaleniem wojskowej władzy administracyjnej II-ej instancji.
Jeżeli ostatni dzień terminu przypada na niedzielę lub święto, termin upływa w najbliższym następnym dniu powszednim.
Terminu nie uważa się za niedotrzymany, jeżeli przed jego upływem zażalenie wysłano pocztą listem poleconym.
Powyższa prośba wraz z zażaleniem powinna być wniesioną najpóźniej w ciągu dni 7-miu po ustaniu przeszkody.
Prośbę o przywrócenie terminu rozstrzyga wojskowa władza administracyjna II-ej instancji, która w razie dozwolenia przywrócenia terminu, rozstrzyga również w samej sprawie.
Prośba o przywrócenie terminu nie wstrzymuje wykonalności zarządzenia administracyjnego, o ile wojskowa władza administracyjna II-ej instancji, na prośbę interesowanego lub też z urzędu inaczej nie postanowi.
Jeżeli w zarządzeniu mylnie wskazano władzę, do której należy wnieść zażalenie, właściwa wojskowa władza administracyjna II-ej instancji po otrzymaniu sprawy od władzy niewłaściwej, postąpi z-zażaleniem tak, jak gdyby od początku było ono wniesione do władzy właściwej.
W razie mylnego pouczenia w zarządzeniu, iż nie podlega ono zaskarżeniu w administracyjnym toku instancyj, jak również w razie nieumieszczenia w zarządzeniu pouczenia, służy interesowanemu prawo żądania od władzy, która wydała zarządzenie sprostowania pouczenia, względnie uzupełnienia zarządzenia pouczeniem. Od dnia doręczenia sprostowanego, względnie uzupełnionego zarządzenia, liczy się termin do wniesienia zażalenia.
Decyzja wojskowej władzy administracyjnej II-ej instancji powinna być uzasadnioną, oraz zawierać pouczenie, iż od tej decyzji niema dalszego środka prawnego w administracyjnym toku instancyj.
W tych wypadkach wojskowa władza administracyjna II-ej instancji w drodze decyzji postanawia:
Wojskowa władza administracyjna I-szej instancji zawiadamia żalącego się przy przesłaniu mu odpisu decyzji wojskowej władzy administracyjnej II-ej instancji o załatwieniu wniesionego przezeń zażalenia, - oraz powinna spowodować niezwłoczne wykonanie prawomocnego zarządzenia uskuteczniania potrąceń z uposażenia.
Wznowienie postępowania administracyjnego i uchylenie decyzji z urzędu. 24
Wznowienie postępowania administracyjnego i uchylenie decyzji z urzędu. 24
Prośbę o wznowienie może wnieść ta osoba, z której uposażenia zarządzono potrącenie, na skutek zarządzenia wojskowej władzy administracyjnej.
Na skutek wniesionej prośby o wznowienie, powinna wojskowa władza administracyjna I-szej instancji wydać nakaz przeprowadzenia dochodzeń administracyjnych, celem sprawdzenia okoliczności przytoczonych w prośbie o wznowienie.
Sprawdzenie tych okoliczności następuje wedle zasad, wskazanych w rozdziale II-im rozporządzenia.
Przed wydaniem decyzji należy zażądać opinji prawnej od powołanego do tego organu wojskowego.
Stosownie do wyników przeprowadzonego postępowania administracyjnego, wojskowa władza administracyjna I-szej instancji wydaje zarządzenie, w którem bądź to utrzymuje w mocy poprzednio wydane zarządzenie uskuteczniania potrąceń z uposażenia, bądź też w którem znosi je, wydając nowe zarządzenie stosownie do § 22 rozporządzenia.
Uchylenie decyzji z powodów, wskazanych pod lit. a), może nastąpić tylko przed upływem lat 3-ch od daty jej uprawomocnienia się.
€Rozdział VI.[] 28
Przeglądanie aktów postępowania administracyjnego.
Jeżeli interesowany posiada przydział w innej miejscowości aniżeli władza, w której odnośne akta się znajdują, należy akta te na prośbę interesowanego przesłać do przejrzenia do jego przełożonej władzy.
Te same uprawnienia służą również pełnomocnikowi lub przedstawicielowi ustawowemu interesowanego.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Z dniem tym tracą moc wszelkie przepisy dotyczące spraw unormowanych niniejszem rozporządzeniem.
- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 19 października 1929 r. (Dz.U.29.73.555) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 października 1929 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1936 r. (Dz.U.36.38.289) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 1936 r.
- dodany przez § 1 pkt II rozporządzenia z dnia 8 sierpnia 1930 r. (Dz.U.30.67.532) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 września 1930 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1936 r. (Dz.U.36.38.289) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 1936 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (5)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (3)
- Zm.: rozporządzenie z dnia 18 czerwca 1928 r. o trybie postępowania i toku instancyj władz wojskowych odnośnie wydawania zarządzeń uskuteczniania potrąceń z uposażenia oficerów i zawodowych szeregowych.
- Uzupełnienie rozporządzenia z dnia 18 czerwca 1928 r. o trybie postępowania i toku instancyj władz wojskowych odnośnie wydawania zarządzeń uskutecznienia potrąceń z uposażenia oficerów i zawodowych szeregowych.
- Zm.: rozporządzenie z dnia 18 czerwca 1928 r. odnośnie wydawania zarządzeń uskuteczniania potrąceń z uposażenia oficerów i zawodowych szeregowych.