Rozdział 2 - Dochodzenia administracyjne. - Tryb postępowania i tok instancyj władz wojskowych, odnośnie wydawania zarządzeń uskutecznienia potrąceń z uposażenia osób wojskowych oraz funkcjonariuszów państwowych w administracji wojskowej.
Dz.U.1928.64.588
Akt utracił mocRozdział II.
Dochodzenia administracyjne.
Dochodzenia administracyjne.
O ile szkoda, strata lub nadwyżka została ujawnioną przez komisję lub organ kontrolny, nakaz przeprowadzenia dochodzeń administracyjnych wydaje na zasadzie odnośnego sprawozdania lub raportu, ten dowódca (komendant) jednostki administracyjnej, w której ujawniono szkodę, stratę lub nadwyżkę.
Jeżeli w przypadku powstania szkody lub straty przeprowadzała badania komisja awaryjna lub badania wypadków lotniczych, akta zakończonych prac komisji należy przekazać właściwej władzy administracyjnej, która stosownie do wyników tych badań wydaje zarządzenie administracyjne lub nakazuje uzupełnienie dochodzeń administracyjnych.
Nakaz przeprowadzenia dochodzeń administracyjnych należy wydać niezależnie od skierowania sprawy na drogę postępowania karnego.
Równocześnie z nakazem przeprowadzenia dochodzeń administracyjnych należy, o ile tego zachodzi potrzeba, wydać zarządzenia, mające na celu zabezpieczenie majątku określonego w § 1 pkt. a) rozporządzenia od dalszych szkód i strat, oraz w razie potrzeby zarządzenia, mające na celu zabezpieczenie pokrycia szkody lub straty na majątku sprawcy.
Jeżeli z powodu niejasności wypadku, znacznej szkody lub straty, albo też innych ważnych powodów, okaże się potrzeba komisyjnego przeprowadzenia dochodzeń, wówczas na wniosek prowadzącego dochodzenia, albo też z urzędu, wyznacza Dowódca Okręgu Korpusu, w którego okręgu powstała szkoda lub strata, lub wyznaczony przez niego przełożony, komisję dla przeprowadzenia dochodzeń, składającą się z 3-ch oficerów. W skład komisji wchodzi jako członek jeden oficer, będący przedstawicielem tego działu gospodarki wojskowej, w którym powstała szkoda lub strata. W razie potrzeby przewodniczący komisji może prosić władzę, ustanawiającą komisję, o przydział dalszych członków.
W marynarce wojennej wyznacza komisję szef Kierownictwa Marynarki Wojennej lub dowódca Floty.
Wszystkie okoliczności mające istotne znaczenie dla sprawy powinny być wyjaśnione w toku dochodzeń administracyjnych, oraz uwidocznione w aktach tych dochodzeń.
Dochodzenia administracyjne należy prowadzić z możliwym pośpiechem oraz unikaniem rozgłosu. Z reguły nie powinny one tamować normalnego biegu służby w odnośnym oddziale (formacji).
Prawdziwość złożonych przez odpowiedzialnego wyjaśnień należy zbadać w toku dochodzeń administracyjnych, uwzględniając uzasadnione wnioski odpowiedzialnego, co do przeprowadzenia dowodów przez niego przedstawionych.
Protokół podpisują: odpowiedzialny, prowadzący dochodzenia (członkowie komisji) oraz protokolant, o ile był wezwany do spisania protokółu.
Odmowa wyjaśnień przez odpowiedzialnego nie wstrzymuje toku postępowania.
Przytoczony przez odpowiedzialnego powód odmowy wyjaśnień lub podpisania protokółu, powinien być zaznaczony w protokóle.
Niezłożenie tych wyjaśnień w zakreślonym terminie - jest równoznaczne z odmową wyjaśnień.
Świadka przesłuchuje prowadzący dochodzenia (komisja), który do spisania protokółu może,. stosownie do potrzeby, wezwać protokolanta. Protokół zeznań świadka podpisują wszyscy obecni; powód odmówienia podpisu protokółu przez świadka należy zaznaczyć w protokóle przesłuchania.
Opinję wraz z powodami mogą rzeczoznawcy podać zaraz do protokółu albo też zastrzec sobie wydanie jej na piśmie, w którym to celu wyznacza im prowadzący dochodzenia (komisja) odpowiedni termin.
W razie przybrania kilku rzeczoznawców należy im dozwolić, by przed wydaniem opinji naradzili się wzajemnie.
Jeżeli wydane opinje różnią się w punktach istotnych od siebie, a różnic tych nie można usunąć przez przesłuchanie rzeczoznawców, wówczas należy powołać innych rzeczoznawców, celem wydania nowej opinji.
Pismo o przesłuchanie świadka lub rzeczoznawcy, powinno zawierać szczegółowe przedstawienie tych okoliczności faktycznych, co do których świadek ma złożyć zeznanie, lub sformułowanie pytania, na które rzeczoznawca ma dać fachową odpowiedź (opinję).
Rewizję kasy należy przeprowadzić w obecności kwatermistrza lub organu równorzędnego, oraz płatnika lub prowadzącego kasę.
Ponadto można wyznaczyć do rewizji kasy jednego oficera w charakterze świadka rewizji kasy.
Ten tryb postępowania ma również zastosowanie w wypadkach' niedoboru w materjale powstałym z powodu przekroczenia granic normalnego zużycia, lub też z przekroczenia granic naturalnych ubytków, ustalonych przepisami służbowemi lub rozkazami.
Akt karny podlega badaniu przez wojskową władzę administracyjną w następujących kierunkach:
O ile akta sprawy karnej wyjaśniają powyższe okoliczności, wojskowa władza administracyjna wydaje zarządzenie, - w przeciwnym wypadku powinna ona spowodować uzupełnienie potrzebnych wiadomości przez przeprowadzenie dochodzeń dodatkowych, stosownie do § 21 rozporządzenia.
Gdy sprawa karna, mająca za przedmiot czyn karygodny, który wywołał szkodę lub stratę w majątku określonym w pkt. a) § 1 rozporządzenia, była prowadzoną przed powszechnym sądem karnym; wojskowa władza administracyjna zwraca' się do właściwego prokuratora o nadesłanie aktów, przy równoczesnem przedstawieniu tego interesu prawnego, jaki posiada ta władza w zbadaniu odnośnych aktów karnych.