Tryb postępowania i prowadzenia kampanii referendalnej w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1996.10.60

Akt utracił moc
Wersja od: 30 stycznia 1996 r.

ROZPORZĄDZENIE
KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z dnia 24 stycznia 1996 r.
w sprawie trybu postępowania i prowadzenia kampanii referendalnej w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji.

Na podstawie art. 40 ust. 4 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o referendum (Dz. U. Nr 99, poz. 487) zarządza się, co następuje:
Organ zarządzający referendum, Państwowa Komisja Wyborcza, partie polityczne oraz inne podmioty uczestniczą w kampanii referendalnej prowadzonej przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji na zasadach określonych w niniejszym rozporządzeniu.
Rozpowszechnianie audycji referendalnych rozpoczyna się z dniem ogłoszenia aktu prawnego o przeprowadzeniu referendum i kończy się na 24 godziny przed dniem głosowania.
1.
Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. w programach ogólnokrajowych zobowiązane są w okresie trwania kampanii referendalnej przygotować i rozpowszechniać pomiędzy godziną 6.00 a 23.00 audycje w wymiarze nie krótszym niż 60 minut w Telewizji Polskiej S.A. oraz 90 minut w Polskim Radiu S.A. Celem audycji jest umożliwienie organowi zarządzającemu referendum przedstawienie treści pytań i wariantów oraz problemów poddanych pod referendum.
2.
Ustalenia dotyczące rozpowszechniania audycji, w których mowa w ust. 1, przekazuje się niezwłocznie organowi zarządzającemu referendum, Państwowej Komisji Wyborczej oraz Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji, a także ogłasza w programach informacyjnych Telewizji Polskiej S.A. i Polskiego Radia S.A.
3.
W granicach wyznaczonych prawem organ zarządzający referendum swobodnie kształtuje treść audycji referendalnych oraz ponosi z tego tytułu odpowiedzialność.
1.
Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. zobowiązane są do przygotowania i rozpowszechniania audycji referendalnych zawierających wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej.
2.
Zarządy spółek Telewizji Polskiej S.A. i Polskiego Radia S.A. po konsultacji z Państwową Komisją Wyborczą określą nie później niż 25 dni przed dniem referendum:
1)
łączny czas przeznaczony na emisję audycji referendalnych w programach ogólnokrajowych oraz podział czasu emisji pomiędzy poszczególne programy,
2)
terminy i porę emisji poszczególnych audycji.
3.
Ustalenia, o których mowa w ust. 2, przekazuje się niezwłocznie Państwowej Komisji Wyborczej, Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji oraz organowi zarządzającemu referendum, a także ogłasza w programach informacyjnych Telewizji Polskiej S.A. i Polskiego Radia S.A.
4.
W granicach wyznaczonych prawem Państwowa Komisja Wyborcza swobodnie kształtuje treść audycji referendalnych oraz ponosi z tego tytułu odpowiedzialność.
Do przedstawiania stanowisk partii politycznych oraz innych podmiotów w zakresie audycji referendalnych stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 13 maja 1994 r. w sprawie trybu postępowania w związku z przedstawianiem w programach publicznej radiofonii i telewizji stanowisk partii politycznych, związków zawodowych i związków pracodawców w węzłowych sprawach publicznych (Dz. U. Nr 74, poz. 335 i z 1996 r. Nr 10, poz. 59), z uwzględnieniem zasady, iż w okresie rozpowszechniania audycji referendalnych Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. rozpowszechni nie mniej niż 1 audycję, o których mowa w § 2 cytowanego rozporządzenia.
Telewizja Polska S.A. i Polskie Radio S.A. zapewniają bezpłatne utrwalenie treści wyjaśnień organu zarządzającego referendum i Państwowej Komisji Wyborczej oraz bezpłatne rozpowszechnianie audycji referendalnych.
W przypadku zarządzenia w tym samym terminie nie więcej niż jednego referendum:
1)
każdemu z organów zarządzających referendum umożliwia się przedstawienie treści pytań i wariantów oraz problemów poddanych pod referendum w zakresie określonym w § 3,
2)
minimalny wymiar czasowy audycji referendalnych zawierających wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej ulega odpowiedniemu zwielokrotnieniu,
3)
liczba audycji, o których mowa w § 5, ulega odpowiedniemu zwiększeniu, lecz nie może przekroczyć liczby audycji przypadających w okresie kampanii referendalnej.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że termin określony w § 4 ust. 2 nie ma zastosowania wobec referendów zarządzonych na dzień 18 lutego 1996 r.