Tryb likwidacji funduszy inwestycyjnych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1999.65.738
Akt utracił moc Wersja od: 9 sierpnia 1999 r.
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 lipca 1999 r.
w sprawie trybu likwidacji funduszy inwestycyjnych.
Na podstawie art. 144 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933) zarządza się, co następuje:
Rozpoczęcie likwidacji funduszu następuje z datą określoną w decyzji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, zwanej dalej "Komisją", o likwidacji funduszu inwestycyjnego, zwanego dalej "funduszem".
1.
Decyzja o likwidacji funduszu określa sposób wynagrodzenia likwidatora.2.
Decyzję o likwidacji funduszu doręcza się niezwłocznie:1)
depozytariuszowi,2)
funduszowi,3)
likwidatorowi funduszu - w przypadku gdy jest nim podmiot inny niż depozytariusz,4)
towarzystwu, będącemu organem funduszu, które w chwili wydania decyzji o likwidacji nie reprezentowało funduszu w stosunkach z osobami trzecimi.1.
W czasie trwania likwidacji fundusz:1)
nie zbywa jednostek uczestnictwa ani nie emituje certyfikatów inwestycyjnych,2)
nie odkupuje jednostek uczestnictwa i nie wykupuje certyfikatów inwestycyjnych, z wyjątkiem wypłat dokonywanych w trybie, o którym mowa w art. 141 ust. 1 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933), zwanej dalej "ustawą",3)
nie dokonuje przewidzianych w statucie funduszu wypłat, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy.2.
Z chwilą otwarcia likwidacji funduszu likwidatorowi przysługują wyłączne prawa do reprezentowania funduszu i zarządzania funduszem.
Komisja zawiadamia niezwłocznie sąd rejestrowy, załączając odpis decyzji o likwidacji funduszu, o:
1)
decyzji, w stosunku do której przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy,2)
decyzji, która stała się ostateczna w wyniku upływu terminu do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy,3)
decyzji wydanej po rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.1.
O rozpoczęciu likwidacji funduszu towarzystwo niezwłocznie informuje osoby, którym powierzyło wykonywanie swoich obowiązków, oraz podmioty, za pośrednictwem których fundusz:1)
zbywa jednostki uczestnictwa albo certyfikaty inwestycyjne,2)
odkupuje jednostki uczestnictwa albo wykupuje certyfikaty inwestycyjne.2.
Likwidator funduszu jest obowiązany do niezwłocznego dokonania ogłoszeń o rozpoczęciu likwidacji funduszu.3.
Ogłoszeń o rozpoczęciu likwidacji funduszu dokonuje się, w odstępach czternastodniowych, trzykrotnie, w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń funduszu. Pierwszego ogłoszenia dokonuje się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji. Ogłoszenia powinny być również udostępnione w punktach zbywania jednostek uczestnictwa oraz w punktach domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską, w których były przyjmowane zapisy na nabycie certyfikatów inwestycyjnych.4.
W ogłoszeniu o rozpoczęciu likwidacji zamieszcza się w szczególności:1)
nazwę i rodzaj funduszu,2)
wskazanie daty wydania decyzji Komisji o likwidacji funduszu oraz przesłanek wydania tej decyzji,3)
termin rozpoczęcia i zakończenia likwidacji,4)
nazwę (firmę) lub imię i nazwisko, siedzibę lub miejsce zamieszkania likwidatora funduszu oraz adres siedziby likwidatora funduszu lub adres miejsca zamieszkania,5)
wezwanie wierzycieli nie będących uczestnikami funduszu do zgłaszania likwidatorowi roszczeń w terminie jednego miesiąca od daty ostatniego ogłoszenia,6)
tryb i termin określenia wysokości wypłat dla uczestników funduszu,7)
wskazanie, że jeżeli wierzyciele nie zgłoszą roszczeń w terminie miesiąca od dnia ostatniego ogłoszenia, wypłaty uczestnikom funduszu zostaną dokonane w oparciu o dane znane likwidatorowi,8)
oznaczenie, którym z kolei jest dokonywane ogłoszenie.1.
W przypadku pojawienia się sporu co do istnienia wierzytelności lub wysokości wierzytelności w stosunku do funduszu, likwidator składa sumę pieniężną odpowiadającą wielkości przedmiotu sporu do depozytu sądowego.2.
Jeżeli w czasie trwania likwidacji funduszu spór zostanie rozstrzygnięty na korzyść funduszu, suma złożona do depozytu zostaje podzielona między wierzycieli funduszu i uczestników funduszu.3.
Jeżeli spór zostanie rozstrzygnięty po zakończeniu likwidacji funduszu na niekorzyść funduszu - suma złożona do depozytu ulega zwrotowi wierzycielowi, z zastrzeżeniem, że wierzyciel ten nie może być procentowo zaspokojony w stopniu większym, aniżeli zostali zaspokojeni pozostali wierzyciele funduszu nie będący uczestnikami funduszu.4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lub 2, jak również w przypadku, gdy spór zostanie rozstrzygnięty częściowo na niekorzyść funduszu, sumy, które nie zostały zwrócone wierzycielowi, który pozostawał w sporze z funduszem, zostają rozdzielone między pozostałych wierzycieli funduszu i uczestników funduszu.5.
Jeżeli koszty dokonania podziału sum, o których mowa w ust. 1-4, są większe od sum, które powinny podlegać podziałowi, stosuje się przepis art. 142 ustawy.1.
Towarzystwo, a w przypadku, o którym mowa w art. 48 ust. 1 ustawy - depozytariusz, jest obowiązane do przekazania likwidatorowi wszelkich dokumentów i nośników informacji dotyczących działalności funduszu, w tym w szczególności:1)
ksiąg rachunkowych funduszu, w tym rejestru uczestników funduszu (w przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego),2)
statutu i prospektu funduszu,3)
dokumentów rejestracyjnych funduszu,4)
umów zawartych przez fundusz,5)
dokumentacji postępowań sądowych i administracyjnych, których wynik może mieć wpływ na sytuację finansową funduszu.2.
Przekazanie dokumentów i nośników informacji, o których mowa w ust. 1, następuje w terminie dwóch tygodni od daty doręczenia towarzystwu decyzji o likwidacji funduszu.1.
Likwidator sporządza sprawozdanie finansowe rozpoczęcia likwidacji funduszu niezwłocznie po otrzymaniu dokumentów i nośników informacji, o których mowa w § 8 ust. 1.2.
Niezwłocznie po sporządzeniu sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, likwidator przekazuje jego kopię równocześnie:1)
depozytariuszowi,2)
Komisji,3)
radzie inwestorów - w przypadku gdy została ona utworzona.1.
Likwidator przedstawia Komisji, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia mu dokumentów i nośników informacji, o których mowa w § 8 ust. 1, harmonogram oraz sposób dokonywania czynności związanych z likwidacją funduszu, w tym sposób podejmowania decyzji dotyczących zbycia aktywów funduszu oraz sposób i kolejność dokonywania wypłat środków pieniężnych wierzycielom oraz uczestnikom funduszu.2.
Likwidator, oprócz informacji określonych w ust. 1, przedstawia Komisji:1)
informację o sumie zobowiązań funduszu na dzień rozpoczęcia likwidacji wraz z listą wierzycieli znanych funduszowi,2)
informację o sumie zobowiązań funduszu na dzień następujący po ostatnim dniu, do którego, zgodnie z § 6 ust. 4 pkt 7, wierzyciele powinni zgłaszać roszczenia wobec funduszu.3.
Informacje, o których mowa w ust. 2, powinny być przekazywane również towarzystwu będącemu organem funduszu.1.
Likwidator jest obowiązany do dostarczania Komisji informacji miesięcznych do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego ta informacja dotyczy, począwszy od miesiąca, w którym została rozpoczęta likwidacja. Informacje są sporządzane według danych na ostatni dzień miesiąca.2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera następujące dane:1)
ilość i rodzaj zbytych aktywów w danym miesiącu,2)
sumę zobowiązań ogółem,3)
sumę roszczeń zaspokojonych w danym miesiącu,4)
sumę roszczeń pozostających do zaspokojenia, z podziałem na roszczenia uczestników funduszu oraz innych podmiotów,5)
poniesione koszty likwidacji, w tym wynagrodzenie wypłacone likwidatorowi w danym miesiącu.3.
Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 5, podaje się również narastająco od dnia rozpoczęcia likwidacji funduszu.1.
Po dokonaniu czynności określonych w art. 141 ustawy likwidator sporządza sprawozdanie zawierające co najmniej:1)
bilans zamknięcia,2)
listę podmiotów, które zgłosiły roszczenia wobec funduszu,3)
wyliczenie kosztów likwidatora, na dzień zakończenia likwidacji, wynikających z roszczeń zgłoszonych wobec funduszu.2.
W terminie 14 dni od dnia zaspokojenia wierzycieli funduszu i umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych likwidator przekazuje do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie zlikwidowanego funduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.3.
Kopię sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, oraz kopię wniosku, o którym mowa w ust. 2, likwidator przekazuje Komisji w terminie 14 dni od dnia sporządzenia wniosku.
W przypadku gdy likwidatorem funduszu wyznaczonym przez Komisję jest podmiot inny niż depozytariusz, depozytariusz jest obowiązany do wykonywania wszelkich poleceń likwidatora związanych z likwidacją funduszu, chyba że są sprzeczne z prawem lub statutem funduszu.
Przepisów § 6-13 nie stosuje się do funduszu rozwiązywanego ze względu na upływ czasu, na jaki dany fundusz został utworzony, jeżeli sposób przeprowadzenia likwidacji został określony w statucie tego funduszu.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »