Tryb likwidacji funduszy inwestycyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.65.738

Akt utracił moc
Wersja od: 9 sierpnia 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 lipca 1999 r.
w sprawie trybu likwidacji funduszy inwestycyjnych.

Na podstawie art. 144 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933) zarządza się, co następuje:
Rozpoczęcie likwidacji funduszu następuje z datą określoną w decyzji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, zwanej dalej "Komisją", o likwidacji funduszu inwestycyjnego, zwanego dalej "funduszem".
1.
Decyzja o likwidacji funduszu określa sposób wynagrodzenia likwidatora.
2.
Decyzję o likwidacji funduszu doręcza się niezwłocznie:
1)
depozytariuszowi,
2)
funduszowi,
3)
likwidatorowi funduszu - w przypadku gdy jest nim podmiot inny niż depozytariusz,
4)
towarzystwu, będącemu organem funduszu, które w chwili wydania decyzji o likwidacji nie reprezentowało funduszu w stosunkach z osobami trzecimi.
Likwidację prowadzi się pod nazwą funduszu z dodatkiem "w likwidacji".
1.
W czasie trwania likwidacji fundusz:
1)
nie zbywa jednostek uczestnictwa ani nie emituje certyfikatów inwestycyjnych,
2)
nie odkupuje jednostek uczestnictwa i nie wykupuje certyfikatów inwestycyjnych, z wyjątkiem wypłat dokonywanych w trybie, o którym mowa w art. 141 ust. 1 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 139, poz. 933), zwanej dalej "ustawą",
3)
nie dokonuje przewidzianych w statucie funduszu wypłat, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy.
2.
Z chwilą otwarcia likwidacji funduszu likwidatorowi przysługują wyłączne prawa do reprezentowania funduszu i zarządzania funduszem.
Komisja zawiadamia niezwłocznie sąd rejestrowy, załączając odpis decyzji o likwidacji funduszu, o:
1)
decyzji, w stosunku do której przysługuje prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy,
2)
decyzji, która stała się ostateczna w wyniku upływu terminu do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy,
3)
decyzji wydanej po rozpoznaniu wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
1.
O rozpoczęciu likwidacji funduszu towarzystwo niezwłocznie informuje osoby, którym powierzyło wykonywanie swoich obowiązków, oraz podmioty, za pośrednictwem których fundusz:
1)
zbywa jednostki uczestnictwa albo certyfikaty inwestycyjne,
2)
odkupuje jednostki uczestnictwa albo wykupuje certyfikaty inwestycyjne.
2.
Likwidator funduszu jest obowiązany do niezwłocznego dokonania ogłoszeń o rozpoczęciu likwidacji funduszu.
3.
Ogłoszeń o rozpoczęciu likwidacji funduszu dokonuje się, w odstępach czternastodniowych, trzykrotnie, w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń funduszu. Pierwszego ogłoszenia dokonuje się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji. Ogłoszenia powinny być również udostępnione w punktach zbywania jednostek uczestnictwa oraz w punktach domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską, w których były przyjmowane zapisy na nabycie certyfikatów inwestycyjnych.
4.
W ogłoszeniu o rozpoczęciu likwidacji zamieszcza się w szczególności:
1)
nazwę i rodzaj funduszu,
2)
wskazanie daty wydania decyzji Komisji o likwidacji funduszu oraz przesłanek wydania tej decyzji,
3)
termin rozpoczęcia i zakończenia likwidacji,
4)
nazwę (firmę) lub imię i nazwisko, siedzibę lub miejsce zamieszkania likwidatora funduszu oraz adres siedziby likwidatora funduszu lub adres miejsca zamieszkania,
5)
wezwanie wierzycieli nie będących uczestnikami funduszu do zgłaszania likwidatorowi roszczeń w terminie jednego miesiąca od daty ostatniego ogłoszenia,
6)
tryb i termin określenia wysokości wypłat dla uczestników funduszu,
7)
wskazanie, że jeżeli wierzyciele nie zgłoszą roszczeń w terminie miesiąca od dnia ostatniego ogłoszenia, wypłaty uczestnikom funduszu zostaną dokonane w oparciu o dane znane likwidatorowi,
8)
oznaczenie, którym z kolei jest dokonywane ogłoszenie.
1.
W przypadku pojawienia się sporu co do istnienia wierzytelności lub wysokości wierzytelności w stosunku do funduszu, likwidator składa sumę pieniężną odpowiadającą wielkości przedmiotu sporu do depozytu sądowego.
2.
Jeżeli w czasie trwania likwidacji funduszu spór zostanie rozstrzygnięty na korzyść funduszu, suma złożona do depozytu zostaje podzielona między wierzycieli funduszu i uczestników funduszu.
3.
Jeżeli spór zostanie rozstrzygnięty po zakończeniu likwidacji funduszu na niekorzyść funduszu - suma złożona do depozytu ulega zwrotowi wierzycielowi, z zastrzeżeniem, że wierzyciel ten nie może być procentowo zaspokojony w stopniu większym, aniżeli zostali zaspokojeni pozostali wierzyciele funduszu nie będący uczestnikami funduszu.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lub 2, jak również w przypadku, gdy spór zostanie rozstrzygnięty częściowo na niekorzyść funduszu, sumy, które nie zostały zwrócone wierzycielowi, który pozostawał w sporze z funduszem, zostają rozdzielone między pozostałych wierzycieli funduszu i uczestników funduszu.
5.
Jeżeli koszty dokonania podziału sum, o których mowa w ust. 1-4, są większe od sum, które powinny podlegać podziałowi, stosuje się przepis art. 142 ustawy.
1.
Towarzystwo, a w przypadku, o którym mowa w art. 48 ust. 1 ustawy - depozytariusz, jest obowiązane do przekazania likwidatorowi wszelkich dokumentów i nośników informacji dotyczących działalności funduszu, w tym w szczególności:
1)
ksiąg rachunkowych funduszu, w tym rejestru uczestników funduszu (w przypadku funduszu inwestycyjnego otwartego i specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego),
2)
statutu i prospektu funduszu,
3)
dokumentów rejestracyjnych funduszu,
4)
umów zawartych przez fundusz,
5)
dokumentacji postępowań sądowych i administracyjnych, których wynik może mieć wpływ na sytuację finansową funduszu.
2.
Przekazanie dokumentów i nośników informacji, o których mowa w ust. 1, następuje w terminie dwóch tygodni od daty doręczenia towarzystwu decyzji o likwidacji funduszu.
1.
Likwidator sporządza sprawozdanie finansowe rozpoczęcia likwidacji funduszu niezwłocznie po otrzymaniu dokumentów i nośników informacji, o których mowa w § 8 ust. 1.
2.
Niezwłocznie po sporządzeniu sprawozdania finansowego, o którym mowa w ust. 1, likwidator przekazuje jego kopię równocześnie:
1)
depozytariuszowi,
2)
Komisji,
3)
radzie inwestorów - w przypadku gdy została ona utworzona.
1.
Likwidator przedstawia Komisji, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia mu dokumentów i nośników informacji, o których mowa w § 8 ust. 1, harmonogram oraz sposób dokonywania czynności związanych z likwidacją funduszu, w tym sposób podejmowania decyzji dotyczących zbycia aktywów funduszu oraz sposób i kolejność dokonywania wypłat środków pieniężnych wierzycielom oraz uczestnikom funduszu.
2.
Likwidator, oprócz informacji określonych w ust. 1, przedstawia Komisji:
1)
informację o sumie zobowiązań funduszu na dzień rozpoczęcia likwidacji wraz z listą wierzycieli znanych funduszowi,
2)
informację o sumie zobowiązań funduszu na dzień następujący po ostatnim dniu, do którego, zgodnie z § 6 ust. 4 pkt 7, wierzyciele powinni zgłaszać roszczenia wobec funduszu.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 2, powinny być przekazywane również towarzystwu będącemu organem funduszu.
1.
Likwidator jest obowiązany do dostarczania Komisji informacji miesięcznych do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego ta informacja dotyczy, począwszy od miesiąca, w którym została rozpoczęta likwidacja. Informacje są sporządzane według danych na ostatni dzień miesiąca.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera następujące dane:
1)
ilość i rodzaj zbytych aktywów w danym miesiącu,
2)
sumę zobowiązań ogółem,
3)
sumę roszczeń zaspokojonych w danym miesiącu,
4)
sumę roszczeń pozostających do zaspokojenia, z podziałem na roszczenia uczestników funduszu oraz innych podmiotów,
5)
poniesione koszty likwidacji, w tym wynagrodzenie wypłacone likwidatorowi w danym miesiącu.
3.
Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 3 i 5, podaje się również narastająco od dnia rozpoczęcia likwidacji funduszu.
1.
Po dokonaniu czynności określonych w art. 141 ustawy likwidator sporządza sprawozdanie zawierające co najmniej:
1)
bilans zamknięcia,
2)
listę podmiotów, które zgłosiły roszczenia wobec funduszu,
3)
wyliczenie kosztów likwidatora, na dzień zakończenia likwidacji, wynikających z roszczeń zgłoszonych wobec funduszu.
2.
W terminie 14 dni od dnia zaspokojenia wierzycieli funduszu i umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych likwidator przekazuje do sądu rejestrowego wniosek o wykreślenie zlikwidowanego funduszu z rejestru funduszy inwestycyjnych.
3.
Kopię sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, oraz kopię wniosku, o którym mowa w ust. 2, likwidator przekazuje Komisji w terminie 14 dni od dnia sporządzenia wniosku.
W przypadku gdy likwidatorem funduszu wyznaczonym przez Komisję jest podmiot inny niż depozytariusz, depozytariusz jest obowiązany do wykonywania wszelkich poleceń likwidatora związanych z likwidacją funduszu, chyba że są sprzeczne z prawem lub statutem funduszu.
Przepisów § 6-13 nie stosuje się do funduszu rozwiązywanego ze względu na upływ czasu, na jaki dany fundusz został utworzony, jeżeli sposób przeprowadzenia likwidacji został określony w statucie tego funduszu.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.