Tryb i zasady prowadzenia rejestru małych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.30.283

Akt utracił moc
Wersja od: 5 kwietnia 1930 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 25 lutego 1928 r.
o trybie i zasadach prowadzenia rejestru małych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

Na podstawie art. 29 ust, 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 26 stycznia 1928 r. o kontroli ubezpieczeń (Dz. U. R. P. Nr. 9, poz. 64) zarządzam co następuje:
Rejestr małych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych prowadzi Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń.
Zarejestrowaniu podlegają:
a)
nazwa i siedziba towarzystwa,
b)
obszar działalności towarzystwa,
c)
działy ubezpieczeń,
d)
imiona, nazwiska i adresy osób uprawnionych do zarządzania sprawami towarzystwa i zakres ich uprawnień,
e)
otwarcie i ukończenie likwidacji oraz imiona, nazwiska i adresy organu likwidacyjnego; ogłoszenie i zniesienie upadłości oraz imiona, nazwiska i adresy zarządców masy upadłości.
Wciągnięcie wpisu do rejestru następuje na zasadzie decyzji Państwowego Urzędu Kontroli Ubezpieczeń lub na zasadzie wyroków i decyzyj sądowych.
1)
Decyzję o dokonaniu pierwszego wpisu do rejestru wydaje Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń z urzędu jednocześnie z udzieleniem towarzystwu zezwolenia na działalność.
2)
Decyzje o dokonaniu zmian wpisów dotyczących przedmiotów, których zmiana wymaga zezwolenia władzy nadzorczej, wydaje Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń z urzędu jednocześnie z udzieleniem zezwolenia na zmianę. Decyzje o wpisanie do rejestru likwidacji przymusowej oraz imion, nazwisk i adresów organu likwidacyjnego również ulegają ujawnieniu w rejestrze z urzędu.
3)
Decyzje o dokonaniu zmian wpisów na podstawie wyroków i decyzyj sądowych wydaje Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń z chwilą złożenia mu odnośnego tytułu sądowego.
1)
Do zgłoszenia pozostałych zmian, ulegających zarejestrowaniu, obowiązani są:
a)
w odniesieniu do zmiany osób upoważnionych do zarządzania sprawami towarzystwa - władze zarządzające towarzystwa,
b)
w odniesieniu do otwarcia lub ukończenia likwidacji, oraz imion, nazwisk i adresów organu likwidacyjnego - organ likwidacyjny,
c)
w odniesieniu do ogłoszenia i zniesienia upadłości, oraz imion, nazwisk i adresów zarządców masy upadłości - zarządcy masy upadłości,
2)
Do zgłoszenia należy dołączyć, poświadczone przez notarjusza lub urząd gminny (magistrat), podpisy osób, których imiona i nazwiska ulegają wciągnięciu do rejestru.
1)
Zgłoszenie ze strony osób do zgłoszenia obowiązanych ma nastąpić w ciągu 15 dni od daty zajścia wypadku, ulegającego zgłoszeniu. Zgłoszenie dokonuje się przez wniesienie podania. Podpisy na podaniu mają być poświadczone w sposób w art. 5 ust. 2 wskazany. Poświadczenia można zaniechać, jeżeli uwierzytelniony podpis znajduje się już w aktach rejestrowych.
2)
Jeżeli osoby obowiązane do zgłoszenia uchylają się od zgłoszenia, Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń może nałożyć na nie grzywnę przewidzianą w art. 88 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 26 stycznia 1928 r. o kontroli ubezpieczeń (Dz. U. R. P. Nr. 9, poz. 64), a niezależnie od tego może nakazać uskutecznienie wpisu z urzędu.
Dla każdego towarzystwa będą prowadzone osobne akta rejestrowe, z których czynione będą wpisy do ksiąg rejestru. Treść wpisu ustala Państwowy Urząd Kontroli Ubezpieczeń.
1)
Księgi rejestru winny mieć trwałą oprawę. Każdy tom oznaczony będzie rzymską literą według kolejności założenia. Stronice będą kolejno numerowane. Na ostatniej stronicy każdego tomu należy zaświadczyć ilość stronic. Księgi będą prowadzone według załączonego wzoru.
2)
Oprócz ksiąg rejestru i aktów prowadzony będzie skorowidz alfabetyczny zarejestrowanych towarzystw według pierwszej litery nazwy towarzystwa.
Księgi rejestru oraz akta przechowywane będą pod nadzorem urzędnika wyznaczonego przez dyrektora Państwowego Urzędu Kontroli Ubezpieczeń. Urzędnik ten odpowiedzialnym będzie za całość i porządek ksiąg i aktów.
1)
Każde towarzystwo wciągnięte będzie do rejestru pod numerem porządkowym.
2)
Dla każdego towarzystwa przeznaczone będą w rejestrze dwie równoległe strony. Jeżeli jest przewidziana większa ilość wpisów należy pozostawić dalsze wolne stronice.
3)
Wpisy, dotyczące każdego towarzystwa, będą miały oddzielną kolejną numerację. Każdy wpis ma być oddzielony od poprzedniego linją poprzeczną przez wszystkie rubryki. Równoczesne wpisy otrzymują tylko jeden numer kolejny. Przy każdym wpisie należy zaznaczyć datę wciągnięcia oraz numer aktu, na którym znajduje się decyzja Państwowego Urzędu Kontroli Ubezpieczeń, zarządzająca wciągnięcie wpisu do rejestru.
1)
Gdy zostanie zmienione brzmienie nazwy towarzystwa, inne zaś wpisy nie ulegają ważniejszym zmianom, wzmianka o tem będzie uczyniona w rubryce, w której zapisana była nazwa dotychczasowa; w przeciwnym razie nowa nazwa winna być wciągnięta do rejestru pod nowym numerem porządkowym (art. 10 ust. 1), z zaznaczeniem przeniesienia przy dawnym i nowym wpisie.
2)
Zmiany i wykreślenia wpisów winny być umieszczane pod nowym numerem kolejnym w tej samej rubryce, w której znajduje się wpis zmieniony lub wykreślony. Wpisy poprzednie, których zmiany lub wykreślenia dotyczą, należy podkreślić czerwonym atramentem.
3)
Omyłki pisarskie i t. p. oczywiste błędy we wpisach winny być przekreślane czerwonym atramentem i prostowane w tej samej rubryce. Sprostowania ważniejsze winny być przez urzędnika prowadzącego rejestr omawiane w rubryce uwag, podawane do wiadomości osób interesowanych i ogłaszane trybem przepisanym. Przekreślone lub podkreślone czerwonym atramentem wpisy będą umieszczane w odpisach z rejestru tylko na żądanie stron lub w razie potrzeby.
O wpisie do rejestru i o każdej zmianie tego wpisu winno towarzystwo podawać do publicznej wiadomości w trybie, który określać winien jego statut.
1)
Rejestr małych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych jest dla wszystkich dostępny do przeglądania, pod nadzorem urzędnika wymienionego w art. 9.
2)
Odpisy i wyciągi pism i dokumentów oraz wszelkiego rodzaju zaświadczenia z rejestru będą wydawane każdemu na żądanie, po uiszczeniu opłaty stemplowej, chyba że z mocy obowiązujących przepisów opłata się nie należy.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Wzór księgi rejestru małych towarzystw ubezpieczeń wzajemnych.

Numer porządkowy towarzystwa.Numer kolejny wpisu.Nazwa, siedziba i obszar działalności.Działy ubezpieczeń.Imiona, nazwiska i adresy osób uprawnionych do zarządzania sprawami towarzystwa i zakres ich uprawnień.Otwarcie i ukończenie likwidacji oraz imiona, nazwiska i adresy organu likwidacyjnego.

Ogłoszenie i zniesienie upadłości oraz imiona, nazwiska i adresy zarządców masy upadłości.

Nr. aktów. Data wpisu. Podpis urzędnika prowadzącego rejestr.Uwagi
1 § 12 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 17 marca 1930 r. (Dz.U.30.25.227) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 kwietnia 1930 r.