Tryb i warunki wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1996 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1996.71.337

Akt utracił moc
Wersja od: 27 czerwca 1996 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 czerwca 1996 r.
w sprawie trybu i warunków wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1996 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.

Na podstawie art. 37i ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211) oraz art. 27 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1996 z dnia 1 lutego 1996 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 87) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
województwa, w których realizacja regionalnego programu, mającego na celu restrukturyzację gospodarki i ograniczenie negatywnych skutków bezrobocia, jest wspierana ze środków budżetu państwa na rok 1996,
2)
tryb i warunki wspierania ze środków budżetu państwa na rok 1996 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych w województwach, o których mowa w pkt 1,
3)
tryb i szczegółowe zasady wykorzystywania środków budżetu państwa na rok 1996 na tworzenie instytucji segmentów lokalnych, o których mowa w art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 4, 5 i 7 oraz art. 21-23 "Kontraktu regionalnego dla województwa katowickiego".
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - rozumie się przez to ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1996 r. Nr 47, poz. 211),
2)
ustawie budżetowej - rozumie się przez to ustawę budżetową na rok 1996 r. z dnia 1 lutego 1996 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 87),
3)
ustawie o finansowaniu gmin - rozumie się przez to ustawę z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509 oraz z 1995 r. Nr 101, poz. 504, Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794),
4)
Kontrakcie - rozumie się przez to "Kontrakt regionalny dla województwa katowickiego" z dnia 5 października 1995 r., o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy budżetowej.

Województwa otrzymujące środki z rezerw celowych budżetu państwa na 1996 r. oraz przeznaczenie tych środków

§  3.
1.
Ze środków rezerwy celowej utworzonej w budżecie państwa na rok 1996, której wysokość określa art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy budżetowej, jest wspierana realizacja:
1)
programu restrukturyzacji województwa łódzkiego,
2)
programu restrukturyzacji regionu wałbrzyskiego,
3)
programu obejmującego inwestycje realizowane przez gminy w województwach olsztyńskim i suwalskim, które są określone w Programie ochrony środowiska - MASTERPLAN dla regionu Wielkich Jezior Mazurskich i finansowane z udziałem środków Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich w Giżycku.
2.
Rezerwę celową, określoną w ust. 1, rozdziela się pomiędzy województwa, w których są realizowane regionalne programy restrukturyzacyjne, przeznaczając dla:
1)
województwa łódzkiego - kwotę 15.500 tys. zł,
2)
województwa wałbrzyskiego - kwotę 13.100 tys. zł,
3)
województw olsztyńskiego i suwalskiego - kwotę 5.800 tys. zł.
3.
Środki z rezerwy celowej, o której mowa w ust. 1 i 2, są przeznaczone na dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych oraz na dotacje dla agencji rozwoju regionalnego i fundacji, zwanych dalej "instytucjami regionalnymi", przyznawane w trybie i na warunkach określonych w rozdziałach 3 i 4.
§  4.
Środki z rezerwy celowej, której wysokość określa art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy budżetowej, są przeznaczone na tworzenie w województwie katowickim instytucji segmentów lokalnych, o których mowa w § 1 pkt 3, zwanych dalej "instytucjami lokalnymi", w trybie i według zasad określonych w rozdziale 5.

Dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych, które są realizowane w województwach: łódzkim, olsztyńskim, suwalskim i wałbrzyskim

§  5.
1.
Wojewodowie: Łódzki, Olsztyński, Suwalski i Wałbrzyski, zwani dalej w niniejszym rozdziale "wojewodami", w granicach kwoty środków budżetowych określonej dla danego województwa, ustalają kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji realizowanych przez gminy i podmioty gospodarcze, objętych regionalnym programem restrukturyzacyjnym, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Kwoty dotacji na dofinansowanie inwestycji realizowanych w województwach olsztyńskim i suwalskim przez gminy, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, są wstępnie ustalane przez Wojewodę Olsztyńskiego i Wojewodę Suwalskiego w drodze porozumienia, po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w § 6, i zasięgnięciu opinii Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich; wymienieni wojewodowie po wstępnym ustaleniu kwot dotacji podejmują działania określone w § 7, w odniesieniu do inwestycji realizowanych w danym województwie.
3.
Łączna kwota dotacji i innych środków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie w 1996 r.:
1)
inwestycji będącej zadaniem własnym gminy - nie może przekroczyć kwoty, którą ustala się według zasad określonych w art. 21 ust. 4-6 ustawy o finansowaniu gmin,
2)
inwestycji nie będącej zadaniem własnym gminy, która jest rozpoczynana i kończona w 1996 r. lub realizowana w okresie dłuższym niż 1 rok - nie może przekroczyć 100% środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie tej inwestycji w 1996 r., z tym że łączna kwota dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie takiej inwestycji nie może przekroczyć 50% jej wartości kosztorysowej.
§  6.
1.
Wnioski o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji są składane wojewodom przez zarządy gmin i podmioty gospodarcze, zwane dalej "wnioskodawcami", w terminie określonym przez wojewodów, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Wojewodowie zawiadomią inwestorów, których inwestycje są określone w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, o ustalonym terminie składania wniosków.
3.
Wniosek o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji jest sporządzany według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
4.
Część opisowa wniosku powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby realizacji inwestycji objętej wnioskiem oraz informacje o:
1)
zakresie rzeczowym inwestycji, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja jest w toku realizacji,
2)
zakresie rzeczowym inwestycji, planowanym do wykonania do terminu jej zakończenia określonego w części A poz. 4 wniosku (w tym w 1996 r., jeżeli inwestycja jest planowana do zakończenia po 1996 r.),
3)
stanie przygotowania inwestycji do realizacji,
4)
uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska związanych z realizacją inwestycji,
5)
planowanych efektach inwestycji, innych niż określone w części A poz. 5 wniosku,
6)
przewidywanych kwotach i źródłach środków zagranicznych, które w 1996 r. mają być przeznaczone na finansowanie inwestycji,
7)
wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub z innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.
5.
Wnioskodawca do wniosku załącza:
1)
pisemne potwierdzenie banku o udzieleniu lub zapewnieniu udzielenia wnioskodawcy kredytu na finansowanie inwestycji oraz o kwocie tego kredytu, jeżeli w części B tabela 1 wniosku jest wykazany kredyt jako źródło finansowania tej inwestycji; w razie wykazania pożyczki w części B tabela 1 wniosku - do takiego wniosku wnioskodawca załącza pisemne potwierdzenie pożyczkodawcy, zawierające odpowiednie informacje,
2)
zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji wraz z odsetkami w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu, w wypadkach, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 1 i ust. 5, oraz od dnia następującego po terminie określonym w § 11 ust. 1 do dnia zwrotu kwoty dotacji, o której mowa w tym przepisie.
6.
Przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje planowane do zakończenia w 1996 r. i 1997 r.
§  7.
1.
Wojewoda po rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji, w terminie 50 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:
1)
ustala kwotę dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji oraz planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom; jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach, wojewoda określa też wysokość rat i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom,
2)
przekazuje Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania wykaz inwestycji, które będą dofinansowane dotacją, zawierający w szczególności pełne nazwy inwestycji, ich wartość kosztorysową i termin realizacji, kwoty środków planowanych w budżetach gmin na finansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne gmin i kwoty środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie inwestycji nie będących zadaniami własnymi gmin, ustalone kwoty dotacji i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom oraz klasyfikację budżetową (dział, rozdział, paragraf) wydatków budżetowych, które mają być poniesione z budżetu państwa na poszczególne inwestycje,
3)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa, załączając do wniosku kopię wykazu, o którym mowa w pkt 2,
4)
informuje wnioskodawców o ustalonych kwotach dotacji i planowanych terminach ich przekazania.
2.
Kopię wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
3.
Wojewoda przekazuje wnioskodawcy dotację w kwocie i terminie, które ustalił po rozpatrzeniu wniosków, chyba że:
1)
w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 3 - zmieni ustalony termin przekazania dotacji,
2)
w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 - dane raty dotacji nie podlegają przekazaniu wnioskodawcy.
§  8.
1.
Wojewoda kontroluje:
1)
prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych wnioskodawcom,
2)
przestrzeganie przez wnioskodawców obowiązku zwrotu dotacji w wypadkach określonych w ust. 4 pkt 1, ust. 5 i ust. 7 oraz w § 11 ust. 1.
2.
Jeżeli wojewoda w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy stwierdzi nieprawidłowości, polegające w szczególności na:
1)
wstrzymaniu lub zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji, nierozpoczęciu inwestycji w planowanym terminie albo zaawansowaniu realizacji inwestycji w stopniu zagrażającym jej zakończeniu w planowanym terminie,
2)
wykorzystaniu dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem,

podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla wnioskodawcy termin, do którego wnioskodawca jest zobowiązany usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.

3.
Wojewoda w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawcy może zmienić ustalone terminy przekazania pozostałych rat dotacji.
4.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie nieprawidłowości w ustalonym przez wojewodę terminie, o którym mowa w ust. 2:
1)
dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody,
2)
wojewoda nie przekazuje wnioskodawcy pozostałych rat dotacji.
5.
Dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości do budżetu wojewody również gdy:
1)
inwestycja przewidziana do zakończenia w 1996 r. nie zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 1996 r.,
2)
inwestycja przewidziana do zakończenia po 1996 r. nie zostanie zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1996 r.
6.
W wypadkach, o których mowa w ust. 5, dotacja podlega zwrotowi przez wnioskodawcę w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 1997 r.
7.
Wnioskodawca realizujący:
1)
inwestycję będącą zadaniem własnym gminy - zwraca część dotacji w wypadku określonym w art. 21 ust. 8 ustawy o finansowaniu gmin, w kwocie ustalonej zgodnie z tym przepisem,
2)
inwestycję nie będącą zadaniem własnym gminy - zwraca część dotacji, jeżeli w 1996 r. nie przeznaczy na finansowanie inwestycji środków innych niż środki z budżetu państwa w kwocie planowanej w części B wniosku, z zastrzeżeniem ust. 8.
8.
W wypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, wnioskodawca zwraca dotację w kwocie stanowiącej różnicę między kwotą dotacji otrzymanej w roku budżetowym a kwotą tej dotacji obniżoną o taki sam procent, o jaki w roku budżetowym była niższa kwota rzeczywistych wydatków na finansowanie inwestycji ze środków innych niż środki z budżetu państwa od łącznej kwoty takich środków planowanej na rok budżetowy w części B tabela 1 rubryka 6 wniosku.
9.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio także do części dotacji podlegającej zwrotowi w wypadkach określonych w ust. 7.
§  9.
1.
Dotacje, które w 1996 r. będą zwrócone przez wnioskodawców do budżetu wojewody w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 1 lub z powodu rezygnacji z ich wykorzystania w całości lub części, oraz dotacje, które nie będą przekazane wnioskodawcom w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 2, wojewoda w 1996 r. może przeznaczyć:
1)
na zwiększenie kwot dotacji ustalonych na dofinansowanie inwestycji, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1,
2)
na dofinansowanie innych inwestycji objętych wnioskami złożonymi w terminie określonym w § 6 ust. 1,
3)
na cel określony w § 13 ust. 1.
2.
W wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się odpowiednio również pozostałe przepisy rozdziału 3 rozporządzenia oraz odrębne przepisy określające zasady przenoszenia planowanych wydatków budżetowych.
§  10.
1.
Wnioskodawca, który otrzymał dotację na dofinansowanie inwestycji, jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania właściwemu wojewodzie, w terminie 15 dni po upływie III i IV kwartału 1996 r., zwanego dalej "okresem sprawozdawczym", informacji o przebiegu realizacji i finansowania tej inwestycji, zawierającej w szczególności:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy,
2)
nazwę i lokalizację inwestycji,
3)
wartość kosztorysową inwestycji,
4)
planowaną i rzeczywistą wartość nakładów poniesionych na inwestycję w okresie sprawozdawczym,
5)
kwotę środków z budżetu gminy, planowaną i rzeczywiście przeznaczoną na finansowanie inwestycji realizowanej jako zadanie własne gminy,
6)
kwotę przyznanej i otrzymanej dotacji,
7)
planowane i rzeczywiste efekty inwestycji lub jej części (etapu), zakończonej w okresie sprawozdawczym.
2.
Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:
1)
kopię protokołu końcowego odbioru inwestycji zakończonej w okresie sprawozdawczym, a po upływie IV kwartału 1996 r. - również kopię protokołu częściowego odbioru inwestycji przewidzianej do zakończenia po 1996 r., w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1996 r.,
2)
część opisową, zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania inwestycji, dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego inwestycji, który w części C wniosku był planowany do wykonania w 1996 r., a po upływie IV kwartału - również ocenę przewidywanego wpływu inwestycji zakończonej w 1996 r., w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy w gminie.
3.
Wojewoda do dnia 31 marca 1997 r. przekaże Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania informację o przebiegu realizacji i finansowania inwestycji w 1996 r., sporządzoną na podstawie danych otrzymanych od wnioskodawców, która będzie zawierała w szczególności wykaz inwestycji dofinansowanych w 1996 r. dotacją i dane określone w ust. 1 dotyczące poszczególnych inwestycji oraz łączne obejmujące wszystkie inwestycje wymienione w wykazie, a także ocenę przewidywanego wpływu realizacji inwestycji zakończonych w 1996 r. na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwie.
4.
Przed sporządzeniem informacji, o której mowa w ust. 3, dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodę.
5.
Informacja jest przekazywana przez wojewodę łącznie z:
1)
analizą nieprawidłowości występujących w 1996 r. podczas realizacji i finansowania inwestycji,
2)
informacją o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia nieprawidłowości, o których mowa w pkt 1, i wynikach tych działań,
3)
informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez wnioskodawców do budżetu wojewody w 1996 r. i w 1997 r. oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1996 r.
6.
Kopie informacji i analizy, o których mowa w ust. 3 i 5, wojewoda przekazuje Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
7.
Minister-Kierownik Centralnego Urzędu Planowania do dnia 15 maja 1997 r. przedstawi Radzie Ministrów oraz Przewodniczącemu Podkomitetu Polityki Regionalnej i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów informację zbiorczą, sporządzoną na podstawie danych i analiz otrzymanych od wojewodów, która będzie zawierała w szczególności dane o wykorzystaniu w 1996 r. środków z rezerwy celowej, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 2 ustawy budżetowej, na dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych, o inwestycjach dofinansowanych dotacją, ważniejszych efektach inwestycji zakończonych w 1996 r. oraz przewidywanym wpływie tych inwestycji na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwach realizujących regionalne programy restrukturyzacyjne.
§  11.
1.
Część dotacji otrzymanej przez wnioskodawcę w 1996 r. na dofinansowanie inwestycji, która pozostanie w dniu 31 grudnia tego roku, może być przeznaczona przez wnioskodawcę w 1997 r. wyłącznie na finansowanie zobowiązań związanych z zakresem rzeczowym inwestycji, planowanym i wykonanym w 1996 r., a po sfinansowaniu zobowiązań pozostała kwota dotacji podlega zwrotowi do budżetu wojewody w terminie 14 dni od dnia zakończenia finansowania zobowiązań.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji do budżetu wojewody, w wypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1 i ust. 5.
§  12.
1.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1996 r., lecz nie przeznaczone przez wojewodę do dnia 31 grudnia 1996 r. na cele określone w § 9 ust. 1, zmniejszają wydatki budżetowe na 1996 r.
2.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1997 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.
3.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, wpływają na rachunek bieżący, subkonto wydatków, właściwego urzędu wojewódzkiego, a dotacje, o których mowa w ust. 2 - na rachunek bieżący, subkonto dochodów, właściwego urzędu wojewódzkiego.

Dotacje dla instytucji regionalnych w województwach łódzkim i wałbrzyskim

§  13.
1.
Wojewodowie Łódzki i Wałbrzyski, zwani dalej w niniejszym rozdziale "wojewodami", w granicach kwoty środków budżetowych, określonej dla danego województwa w § 3 ust. 2, mogą przyznać dotacje również dla instytucji regionalnych na udzielanie pożyczek inwestorom realizującym inwestycje przyczyniające się do powstawania nowych miejsc pracy w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, jeżeli statuty tych instytucji:
1)
przewidują wspomaganie realizacji regionalnego programu restrukturyzacyjnego,
2)
upoważniają dane instytucje do udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji realizowanych w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnym programie restrukturyzacyjnym.
2.
Kwota dotacji dla instytucji regionalnej nie może przekroczyć 75% łącznej kwoty obejmującej dotację oraz środki instytucji planowane przez nią na udzielanie w 1996 r. pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w ust. 1.
§  14.
1.
Wniosek o przyznanie dotacji jest składany przez instytucję regionalną właściwemu wojewodzie w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Instytucja regionalna do wniosku załącza:
1)
szczegółowe uzasadnienie wnioskowanej kwoty dotacji,
2)
oświadczenie o kwocie środków instytucji regionalnej przeznaczonych w 1996 r. na udzielanie pożyczek, o których mowa w § 13 ust. 2,
3)
dokument ustalający zasady udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1,
4)
statut instytucji regionalnej,
5)
bilans instytucji regionalnej za 1995 r.,
6)
plan finansowy instytucji regionalnej na 1996 r.,
7)
zaświadczenie urzędu skarbowego o stanie uregulowania przez instytucję regionalną zobowiązań wobec budżetu państwa,
8)
zobowiązanie instytucji regionalnej do zwrotu dotacji, wraz z odsetkami w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczanymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu - w wypadku, o którym mowa w § 17 ust. 3.
§  15.
1.
Wojewoda po rozpatrzeniu wniosków instytucji regionalnych, w terminie 50 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:
1)
ustala kwoty dotacji przyznanych dla poszczególnych instytucji regionalnych oraz planowany termin ich przekazania,
2)
przekazuje Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania informację o dotacjach przyznanych poszczególnym instytucjom regionalnym,
3)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa na rok 1996, załączając kopię informacji, o której mowa w pkt 2,
4)
informuje instytucje regionalne o ustalonej kwocie dotacji i planowanym terminie jej przekazania.
2.
Kopię informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
§  16.
1.
Instytucja regionalna otrzymaną dotację może przeznaczyć wyłącznie na udzielanie pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1.
2.
Oprocentowanie pożyczki nie może przekroczyć połowy stopy kredytu refinansowego, udzielanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującej w dniu podpisania umowy o udzieleniu pożyczki.
3.
Środki finansowe, otrzymane od pożyczkobiorców w wyniku zwrotu pożyczek i zapłacenia odsetek, instytucja regionalna przeznacza na udzielanie nowych pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1.
§  17.
1.
Wojewoda kontroluje prawidłowość wykorzystania dotacji przez instytucję regionalną.
2.
Jeżeli wojewoda w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od instytucji regionalnej stwierdzi nieprawidłowości w wykorzystywaniu dotacji, w szczególności polegające na jej wykorzystywaniu w całości lub w części niezgodnie z przeznaczeniem, podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla instytucji regionalnej termin, do którego jest zobowiązana usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.
3.
Jeżeli instytucja regionalna nie usunie nieprawidłowości w terminie ustalonym przez wojewodę, dotacja przekazana instytucji regionalnej podlega zwrotowi w całości lub w części określonej przez wojewodę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody.
§  18.
1.
Instytucja regionalna, która otrzymała dotację, jest zobowiązana do sporządzenia i przekazania wojewodzie do dnia 31 stycznia 1997 r.:
1)
wykazu pożyczkobiorców, zawierającego w szczególności następujące dane:
a)
nazwę pożyczkobiorcy,
b)
nazwę i lokalizację inwestycji finansowej z udziałem pożyczki,
c)
kwotę pożyczki udzielonej pożyczkobiorcy w 1996 r. ze środków dotacji,
d)
termin spłaty pożyczki określony w umowie o jej udzieleniu (lub terminy spłaty, jeśli spłata ma następować w ratach),
e)
wysokość odsetek od pożyczki określoną w umowie, o której mowa pod lit. d) oraz terminy ich zapłaty.
2)
informacji o łącznej kwocie pożyczek udzielonych w 1996 r. przez instytucję regionalną ze środków instytucji i dotacji.
2.
Wojewoda do dnia 31 marca 1997 r. przekaże Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania informację o pożyczkach udzielonych w 1996 r. przez poszczególne instytucje regionalne ze środków tych instytucji i dotacji, zawierającą w szczególności liczbę pożyczkobiorców, łączną kwotę udzielonych pożyczek, zbiorczy harmonogram spłaty pożyczek i odsetek oraz wykaz ważniejszych inwestycji finansowanych z udziałem pożyczek udzielonych w 1996 r.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 2, jest przekazywana przez wojewodę łącznie z:
1)
informacją o nieprawidłowościach określonych w § 17 ust. 2 oraz o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia tych nieprawidłowości i wynikach działań wojewody,
2)
informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez instytucje regionalne do budżetu wojewody oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1996 r.
4.
Kopię informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
5.
Minister-Kierownik Centralnego Urzędu Planowania sporządzi informację zbiorczą na podstawie danych zawartych w informacjach wojewodów, o których mowa w ust. 2, oraz przedstawi ją Radzie Ministrów i Przewodniczącemu Podkomitetu, o którym mowa w § 10 ust. 7, łącznie z informacją określoną w § 10 ust. 7.
§  19.
1.
Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody w 1996 r. wojewoda może przeznaczyć na cele określone w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz § 13 ust. 1.
2.
Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody po 1996 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.

Wykorzystywanie środków budżetu państwa na tworzenie instytucji lokalnych w województwie katowickim

§  20.
Wojewoda Katowicki w granicach kwoty rezerwy celowej, której wysokość określa art. 27 ust. 1 pkt 4 ustawy budżetowej, ustala kwoty środków z budżetu państwa - po pozytywnym zaopiniowaniu ich przez Radę Kontraktu, utworzoną zgodnie z art. 27 ust. 1, 3 i 4 Kontraktu - przeznaczone na:
1)
objęcie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów w instytucjach lokalnych, będących spółkami lub fundacjami tworzonymi przez podmioty określone w art. 20 ust. 5 Kontraktu, w sposób ustalony w art. 20 ust. 7 Kontraktu, w celu realizacji programów przebudowy i rozwoju lokalnego,
2)
finansowanie kosztów pomocy technicznej, udzielanej przez Górnośląską Agencję Rozwoju i Promocji S.A. w Katowicach, zwaną dalej "Agencją", przy tworzeniu instytucji lokalnych.
§  21.
1.
Wnioski o przyznanie środków z budżetu państwa na objęcie akcji lub udziałów są składane Wojewodzie Katowickiemu przez zarządy gmin lub innych założycieli instytucji lokalnych, o których mowa w art. 21 ust. 2 Kontraktu, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Zarząd gminy lub inny założyciel instytucji lokalnej do wniosku załącza w szczególności:
1)
umowę o utworzeniu instytucji lokalnej, a jeżeli instytucja lokalna nie jest utworzona - uchwały rad gmin oraz właściwych organów podmiotów gospodarczych i innych podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 5 Kontraktu, o przystąpieniu do instytucji lokalnej, określające wartość obejmowanych udziałów lub akcji w 1996 r. oraz w latach następnych,
2)
statut lub projekt statutu instytucji lokalnej,
3)
charakterystykę obszaru działania instytucji lokalnej,
4)
analizę problemów społecznych i gospodarczych wymagających rozwiązania na obszarze, o którym mowa w pkt 3,
5)
informację o planowanych elementach strategii przekształceń społecznych i gospodarczych.
3.
Wojewoda Katowicki może przeznaczyć środki z budżetu państwa na objęcie akcji lub udziałów w kwocie nie przekraczającej:
1)
przy tworzeniu przemysłowych instytucji lokalnych - 50%,
2)
przy tworzeniu rolniczych instytucji lokalnych - 75%

łącznej kwoty środków przeznaczonych na ten cel w 1996 r. z budżetów gmin na 1996 r. oraz przez podmioty gospodarcze i inne podmioty zgodnie z umową lub uchwałami, o których mowa w ust. 2 pkt 1, a także z budżetu państwa na rok 1996.

§  22.
Wniosek o przyznanie dotacji na finansowanie kosztów, o których mowa w § 20 pkt 2, Agencja składa Wojewodzie Katowickiemu, w terminie określonym w § 21 ust. 1, po pozytywnym zaopiniowaniu kosztorysu przez Prezydium Rady Kontraktu, powołane zgodnie z art. 27 ust. 5 Kontraktu.
§  23.
Wojewoda Katowicki:
1)
sprawuje nadzór nad wydatkowaniem dotacji przyznanej na wniosek, o którym mowa w § 22,
2)
do dnia 31 marca 1997 r. przekaże Przewodniczącemu Podkomitetu, o którym mowa w § 10 ust. 7, Ministrowi-Kierownikowi Centralnego Urzędu Planowania, Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów informację zbiorczą o kwotach środków z budżetu państwa, przeznaczonych na objęcie akcji lub udziałów w poszczególnych instytucjach lokalnych oraz na finansowanie kosztów określonych w § 20 pkt 2.

Przepis końcowy

§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1996 r.

ZAŁĄCZNIK

WNIOSEK

O PRZYZNANIE DOTACJI Z BUDŻETU PAŃSTWA NA ROK 1996 NA DOFINANSOWANIE INWESTYCJI OKREŚLONEJ W REGIONALNYM PROGRAMIE RESTRUKTURYZACYJNYM

(pominięty)