Dział 3 - Zasady ewidencjonowania i archiwizacji transakcji - Tryb i warunki postępowania towarowych domów maklerskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.165.1352

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 lipca 2019 r.

Dział  III

Zasady ewidencjonowania i archiwizacji transakcji

§  48. 
1. 
Towarowy dom maklerski przechowuje i archiwizuje przez okres co najmniej 5 lat formularze złożonych przez klientów zleceń, zawarte z klientami umowy o świadczenie usług maklerskich i inne umowy w zakresie usług świadczonych przez towarowy dom maklerski, dokumenty udzielonych pełnomocnictw, potwierdzenia zawartych transakcji, a także wszelkie inne dokumenty, związane z zawieraniem transakcji, prowadzeniem rachunków i rejestrów, dokonywaniem rozliczeń oraz świadczeniem usług odpłatnego doradztwa w zakresie obrotu giełdowego.
2. 
Towarowy dom maklerski utrwala i przechowuje przez okres co najmniej 5 lat dyspozycje, o których mowa w § 23.
3. 
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 i 2, dotyczy także dokumentów sporządzonych lub przekazanych do towarowego domu maklerskiego na elektronicznych nośnikach informacji.
4. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1-3, powinny być przechowywane na takim nośniku informacji, na jakim zostały sporządzone lub przekazane do towarowego domu maklerskiego.
5. 
Dokumenty sporządzone lub przekazane do towarowego domu maklerskiego na elektronicznych nośnikach informacji powinny być przechowywane na nośnikach elektronicznych o charakterze trwałym.
§  49. 
W przypadku dokumentów sporządzonych na elektronicznym nośniku informacji, towarowy dom maklerski stosuje nośniki zapewniające bezzwłoczny wgląd w treść gromadzonych dokumentów, zgodnie z pisemną szczegółową instrukcją obsługi stosowanych nośników, oraz dokonywanie wydruków danych w porządku chronologicznym, zgodnie z przyjętymi wzorami dokumentów.
§  50. 
W przypadku, o którym mowa w § 49, towarowy dom maklerski przechowuje dokumenty w sposób chroniący je przed zatarciem lub zniekształceniem albo naruszeniem ustalonych zasad ich przetwarzania. Dokumenty przechowywane są na nośnikach przez okres co najmniej 5 lat.
§  51. 
1. 
Towarowy dom maklerski prowadzi ewidencję wszystkich transakcji zawieranych w obrocie towarami giełdowymi oraz prawami pochodnymi.
2. 
Prowadząc ewidencję transakcji, towarowy dom maklerski sporządza następujące dokumenty:
1)
zestawienie zawartych w danym dniu transakcji, ze wskazaniem rynku lub giełdy, na której została zawarta transakcja, oraz z wyszczególnieniem, czy transakcja była zawarta na rachunek klienta czy na rachunek własny;
2)
dzienne zestawienie zleceń przyjętych od klientów;
3)
kopie dokumentów potwierdzających zawarcie i rozliczenie transakcji.
3. 
Towarowy dom maklerski prowadzi odrębny rejestr zleceń zawierających klauzulę umożliwiającą wystawianie na ich podstawie więcej niż jednego zlecenia maklerskiego.
4. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 2 i 3, towarowy dom maklerski przechowuje przez okres co najmniej 5 lat. Dokumenty te mogą być przechowywane na elektronicznych, magnetycznych lub optycznych nośnikach informacji.
5. 
Towarowy dom maklerski jest obowiązany do zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania dokumentów, o których mowa w § 48, a w szczególności do zabezpieczenia ich przed dostępem osób niepowołanych.
§  52. 
1. 
Towarowy dom maklerski jest zobowiązany do zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania nośników informacji, o których mowa w § 48 ust. 5, w sposób uniemożliwiający dostęp do nich osób nieuprawnionych i odczytywanie przez te osoby informacji zapisanych na tych nośnikach bądź modyfikowanie lub usuwanie ich treści.
2. 
Likwidacja dokumentów przechowywanych na nośnikach informacji, po upływie wymaganego okresu przechowywania, następuje poprzez pozbawienie tych nośników zapisu informacji bądź uszkodzenie nośników w sposób uniemożliwiający odczytanie informacji.
§  53. 
W przypadku umów oraz dokumentów pełnomocnictw, o których mowa w dziale niniejszym, okres 5 lat biegnie od dnia rozwiązania umowy lub wygaśnięcia pełnomocnictwa.