Rozdział 2 - Tryb i warunki postępowania domów maklerskich w kontaktach z klientami - Tryb i warunki postępowania podmiotów prowadzących działalność maklerską oraz banków prowadzących rachunki papierów wartościowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.73.644

Akt utracił moc
Wersja od: 28 kwietnia 2005 r.

Rozdział  2

Tryb i warunki postępowania domów maklerskich w kontaktach z klientami

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Informacje upowszechniane przez dom maklerski w celu reklamy lub promocji usług świadczonych przez ten dom maklerski powinny być rzetelne i zrozumiałe.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
firmę lub nazwę domu maklerskiego;
2)
dane pozwalające na bezpośredni kontakt z domem maklerskim;
3)
nazwę organu nadzoru, który udzielił domowi maklerskiemu zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.
3.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają wskazanie korzyści możliwych do osiągnięcia w przypadku skorzystania z usług maklerskich świadczonych przez dom maklerski, powinny one zawierać również wskazanie poziomu ryzyka inwestycyjnego związanego z danymi usługami.
4.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają dane dotyczące efektów usług maklerskich świadczonych przez dom maklerski w przeszłości, powinny one zawierać również wskazanie źródła tych danych.
5.
Upowszechniane przez dom maklerski dane o charakterze prognoz lub przewidywań na przyszłość powinny być oparte na rzetelnych i obiektywnych przesłankach. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
6.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają dane o systemie rekompensat, o którym mowa w ustawie, lub o innym tego typu systemie, którego uczestnikiem jest dom maklerski, dane te mogą zawierać wyłącznie wskazanie systemu, do którego należy dom maklerski.
§  4.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług maklerskich dom maklerski przekazuje klientowi, w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji, szczegółowe informacje dotyczące domu maklerskiego oraz usługi, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
firmę lub nazwę domu maklerskiego oraz nazwę podmiotu dominującego w grupie kapitałowej, do której należy dom maklerski;
2)
dane pozwalające na bezpośredni kontakt klienta z domem maklerskim;
3)
nazwę organu nadzoru, który udzielił domowi maklerskiemu zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej;
4)
wskazanie zakresu usług maklerskich świadczonych przez dom maklerski;
5)
wskazanie podstawowych zasad ochrony aktywów klienta, gwarantowanej przez system rekompensat, o którym mowa w rozdziale 7 ustawy, lub inny tego typu system, którego uczestnikiem jest dom maklerski;
6)
wskazanie szczegółowych zasad świadczenia usługi, na podstawie zawieranej umowy;
7)
opis ryzyka inwestycyjnego związanego z daną usługą maklerską;
8)
opis kosztów, jakie klient będzie ponosił w związku z daną usługą maklerską, w tym w szczególności wskazanie opłat i prowizji pobieranych przez dom maklerski oraz opłat i prowizji pobieranych przez podmioty, z których pośrednictwa korzysta dom maklerski w związku ze świadczeniem usługi;
9)
wskazanie podstawowych zasad załatwiania przez dom maklerski skarg klientów składanych w związku ze świadczonymi przez ten dom maklerski usługami maklerskimi;
10)
wskazanie podstawowych zasad postępowania domu maklerskiego w przypadku powstania konfliktu interesów, o którym mowa w § 6 ust. 2.
3.
W przypadku gdy informacje wskazane w ust. 2 są zamieszczone w regulaminie świadczenia danej usługi, przekazanie klientowi regulaminu przed zawarciem umowy stanowi wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
4.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym.
§  5.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług maklerskich dom maklerski zwraca się do klienta o przedstawienie informacji niezbędnych do dokonania oceny poziomu wiedzy klienta dotyczącej inwestowania w zakresie instrumentów finansowych, doświadczenia inwestycyjnego oraz celów inwestycyjnych (indywidualna sytuacja klienta).
2.
W przypadku gdy na podstawie zawieranej umowy ma być świadczona usługa zarządzania portfelem instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego, dom maklerski zwraca się do klienta dodatkowo o przedstawienie informacji dotyczących maksymalnego poziomu i rodzaju ryzyka, jakie klient jest w stanie zaakceptować w ramach realizacji wskazanych celów inwestycyjnych.
3.
Dom maklerski, na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, dokonuje oceny, czy usługa maklerska, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy, jest odpowiednia dla danego klienta, biorąc pod uwagę jego indywidualną sytuację.
4.
Jeżeli zgodnie z oceną, o której mowa w ust. 3, usługa maklerska, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy, jest nieodpowiednia dla danego klienta ze względu na zbyt duże ryzyko inwestycyjne, dom maklerski informuje o tym klienta w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
5.
Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do domu maklerskiego, który:
1)
zawiera z klientem umowę o przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych do podmiotu uprawnionego do ich wykonania;
2)
zawiera z klientem umowę o wykonywanie zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty finansowe, w ramach świadczonej przez inny dom maklerski usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych;
3)
zawiera umowę z klientem profesjonalnym.
§  6.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług maklerskich dom maklerski informuje klienta, w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji, o istniejących konfliktach interesów związanych ze świadczeniem danej usługi maklerskiej na rzecz tego klienta.
2.
Przez konflikt interesów rozumie się znane domowi maklerskiemu okoliczności mogące doprowadzić do powstania sprzeczności między interesem domu maklerskiego lub osoby powiązanej z domem maklerskim i obowiązkiem działania przez ten dom maklerski w sposób rzetelny z uwzględnieniem najlepiej pojętego interesu klienta tego domu maklerskiego. Konflikt interesów powstaje w szczególności, gdy:
1)
dom maklerski lub osoba powiązana z domem maklerskim może uzyskać korzyść lub uniknąć straty wskutek poniesienia straty lub nieuzyskania korzyści przez co najmniej jednego klienta tego domu maklerskiego;
2)
dom maklerski lub osoba powiązana z domem maklerskim posiada obiektywny powód, aby preferować klienta lub grupę klientów w stosunku do innego klienta lub grupy klientów tego domu maklerskiego;
3)
dom maklerski lub osoba powiązana z domem maklerskim posiada obiektywny powód, aby preferować interes własny lub osoby trzeciej w stosunku do interesów co najmniej jednego klienta tego domu maklerskiego.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, umowa o świadczenie danej usługi maklerskiej może zostać zawarta wyłącznie pod warunkiem, że klient, w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji, potwierdzi otrzymanie informacji wskazanej w ust. 1 oraz potwierdzi wolę zawarcia umowy z domem maklerskim o świadczenie danej usługi maklerskiej.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio w przypadku powstania konfliktu interesów po zawarciu z klientem umowy o świadczenie usług maklerskich, o ile organizacja oraz regulacje wewnętrzne domu maklerskiego nie zapewniają, że w przypadku powstania danego konfliktu interesów nie dojdzie do naruszenia interesów klienta.
§  7.
Przepisy niniejszego oddziału stosuje się odpowiednio do zagranicznej firmy inwestycyjnej prowadzącej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską bez otwierania oddziału.

Szczegółowe zasady zawierania umów o świadczenie usług maklerskich

§  8.
1.
Świadczenie usług brokerskich odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług brokerskich zawartej między domem maklerskim a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług brokerskich.
2.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 34a ust. 2 pkt 2 ustawy, pośredniczy w przekazywaniu zleceń klienta, który podpisał z bankiem prowadzącym rachunki papierów wartościowych umowę na warunkach, o których mowa w art. 34a ust. 1 ustawy, umowa o świadczenie usług brokerskich może być zawarta pomiędzy domem maklerskim a:
1)
klientem, który podpisał z bankiem prowadzącym rachunki papierów wartościowych umowę na warunkach, o których mowa w art. 34a ust. 1 ustawy, albo
2)
podmiotem, o którym mowa w art. 34a ust. 2 pkt 2 ustawy.
3.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży papierów wartościowych;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń klienta na rynku regulowanym, na którym dom maklerski wykonuje te zlecenia;
4)
tryb i warunki uczestniczenia w dogrywce oraz notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
5)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
6)
tryb i warunki prowadzenia rejestru sesji;
7)
terminy, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
8)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń klienta, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest określone przez umowę lub odrębne przepisy;
9)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane papiery wartościowe oraz wymogi, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu dokonywania płatności;
10)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub w odrębnych przepisach;
11)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach i w rejestrze operacyjnym klienta prowadzonych przez dom maklerski;
12)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową o świadczenie usług brokerskich oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
13)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
14)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
15)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
16)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
17)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży papierów wartościowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
18)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
19)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów papierów wartościowych oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji;
20)
kryteria ustalania kolejności udzielania pożyczek papierów wartościowych klientom oraz zaciągania pożyczek od klientów w przypadku, gdy:
a)
popyt na papiery wartościowe jest większy od liczby papierów wartościowych, które mogą być przedmiotem pożyczek,
b)
liczba papierów wartościowych, które mogą być przedmiotem pożyczek, jest większa od zapotrzebowania na te papiery;
21)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia klienta więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
22)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
23)
tryb i warunki zawierania oraz realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty pochodne, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
24)
tryb i warunki zawierania oraz realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są zagraniczne instrumenty finansowe, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
25)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku praw majątkowych oraz zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
26)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku transakcji giełdowych oraz zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe na giełdzie towarowej, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
27)
tryb i warunki zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty rynku niepublicznego, oraz rejestrowania instrumentów rynku niepublicznego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji umowy wskazanej w § 12;
28)
tryb i warunki zawierania i realizacji umowy o przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych do podmiotu uprawnionego do ich wykonywania, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
4.
Przepisy ust. 3 pkt 4, 6 i 17-28 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
5.
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 3 pkt 22-28, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 9-11, 13, 16 i 28-31.
6.
Postanowienia dotyczące świadczenia usług na danym rynku regulowanym mogą być przedmiotem odrębnego regulaminu.
§  9.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty pochodne, wymaga zawarcia między domem maklerskim a klientem umowy w tym zakresie. Warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 23, regulamin wykonywania zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty pochodne.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży instrumentów pochodnych;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń klienta na rynku regulowanym, na którym dom maklerski pośredniczy w obrocie;
4)
tryb i warunki uczestniczenia w notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
5)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
6)
tryb i warunki prowadzenia rejestru sesji;
7)
tryb, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
8)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń klienta, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest określone przez umowę lub odrębne przepisy;
9)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości;
10)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego i jego uzupełniania;
11)
tryb przekazywania przez dom maklerski żądania uzupełnienia depozytu zabezpieczającego do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami;
12)
tryb przekazywania przez dom maklerski informacji dotyczącej konieczności spełnienia zobowiązania wynikającego z pozycji zajętej w zakresie instrumentów pochodnych;
13)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta depozytu zabezpieczającego lub w przypadku przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez Krajowy Depozyt lub podmiot organizujący rynek;
14)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach i w rejestrze operacyjnym klienta prowadzonych przez dom maklerski;
15)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
16)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży instrumentów pochodnych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
21)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
22)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów papierów wartościowych oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji;
23)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia klienta więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
24)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
25)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku praw majątkowych oraz zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
26)
tryb i warunki zawierania oraz realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są zagraniczne instrumenty finansowe, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
27)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku transakcji giełdowych oraz zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe na giełdzie towarowej, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
28)
tryb i warunki zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty rynku niepublicznego, oraz rejestrowania instrumentów rynku niepublicznego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji umowy wskazanej w § 12.
3.
Przed zawarciem umowy, o której mowa w ust. 1, dom maklerski ma obowiązek uzyskać od klienta informację o Numerze Identyfikacji Klienta w Krajowym Depozycie, jeżeli klient posiada już taki numer.
4.
Dom maklerski określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem domu maklerskiego dokonywać transakcji instrumentami pochodnymi. Dom maklerski uzależni zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
5.
Przepisu ust. 4 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym.
6.
Przepisy ust. 2 pkt 4, 6 i 20-28 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
7.
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 2 pkt 24-28, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 9-11, 13 i 28-31.
8.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do regulaminu, o którym mowa w § 8.
§  10.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są zagraniczne instrumenty finansowe, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między domem maklerskim a klientem. Warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 24 i § 9 ust. 2 pkt 26, regulamin świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są zagraniczne instrumenty finansowe.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży papierów wartościowych;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń klienta na zagranicznym rynku regulowanym, na którym dom maklerski pośredniczy w obrocie;
4)
terminy i sposoby informowania klienta o zawarciu transakcji;
5)
terminy i sposoby informowania klienta o stanie posiadania zagranicznych instrumentów finansowych;
6)
określenie sposobu przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących wykonywania praw majątkowych i niemajątkowych związanych z nabytymi przez klienta zagranicznymi instrumentami finansowymi;
7)
sposoby i tryb przekazywania klientom informacji o:
a)
prawach przysługujących im do zagranicznych instrumentów finansowych oraz
b)
przepisach i zwyczajach obowiązujących na danym zagranicznym rynku regulowanym;
8)
sposoby informowania klientów o wyborze zagranicznego podmiotu przechowującego papiery wartościowe oraz zagranicznego podmiotu świadczącego usługi brokerskie, jeżeli usługi są świadczone z wykorzystaniem pośrednictwa takich podmiotów;
9)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
10)
terminy, warunki i sposoby dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
11)
sposoby i terminy sprawdzania pokrycia zleceń klienta, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest wymagane przez umowę lub odrębne przepisy;
12)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane zagraniczne instrumenty finansowe oraz warunki, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu płatności;
13)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
14)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub odrębnych przepisach;
15)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań;
16)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
sposób informowania klienta o zasadach przechowywania nabytych papierów wartościowych przez zagraniczny podmiot, jeżeli usługi są świadczone z wykorzystaniem pośrednictwa takiego podmiotu, oraz tryb i warunki otwierania i prowadzenia rachunku lub rejestru służącego do rejestrowania zagranicznych instrumentów finansowych;
21)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży zagranicznych instrumentów finansowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
22)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
23)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów papierów wartościowych oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji.
3.
Przepisy ust. 2 pkt 21-23 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
4.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do regulaminu, o którym mowa w § 8.
5.
W przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia klienta, których przedmiotem są zagraniczne instrumenty finansowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 2, stosuje się dodatkowo przepisy § 9 ust. 2 pkt 9-13.
§  11.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między domem maklerskim a klientem. Warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, z zastrzeżeniem ust. 4, § 8 ust. 3 pkt 25 oraz § 9 ust. 2 pkt 25.
2.
Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 3, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 9 ust. 2.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 dotyczących obowiązku opracowania regulaminu świadczenia usług wykonywania zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, nie stosuje się, jeżeli konstrukcja praw majątkowych lub specyfika obrotu tymi prawami majątkowymi uniemożliwiają uregulowanie praw i obowiązków związanych z zawarciem i realizacją umowy, o której mowa w ust. 1, w sposób jednolity dla wszystkich klientów, na rzecz których świadczone są usługi polegające na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, zasady wykonywania zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, określa się w umowie wskazanej w ust. 1. Do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 3, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 9 ust. 2.
5.
Dom maklerski określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem domu maklerskiego dokonywać transakcji prawami majątkowymi, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania przez klienta depozytu zabezpieczającego. Dom maklerski uzależni zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
6.
Przepisu ust. 5 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym.
§  12.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty rynku niepublicznego, odbywa się na podstawie umowy między domem maklerskim a klientem. Przepisy § 11 stosuje się odpowiednio.
§  13.
1.
Świadczenie przez dom maklerski usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe na giełdzie towarowej, odbywa się na podstawie umowy zawartej między klientem a domem maklerskim oraz regulaminu wykonywania zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe na giełdzie towarowej, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 26 oraz § 9 ust. 2 pkt 27.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
3)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży praw majątkowych na giełdzie towarowej;
4)
tryb i warunki wykonywania zleceń klienta na giełdzie towarowej, na której dom maklerski pośredniczy w obrocie;
5)
tryb i warunki uczestniczenia w notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
6)
terminy, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
7)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń klienta, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest wymagane przez umowę lub odrębne przepisy;
8)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane prawa majątkowe na giełdzie towarowej oraz warunki, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu dokonywania płatności, jeżeli obowiązek dokonania płatności jest określony przez umowę lub odrębne przepisy;
9)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości, jeżeli obowiązek wnoszenia depozytu zabezpieczającego wynika z umowy lub odrębnych przepisów;
10)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego i jego uzupełniania, jeżeli obowiązek wnoszenia depozytu zabezpieczającego wynika z umowy lub odrębnych przepisów;
11)
tryb przekazywania przez dom maklerski żądania uzupełnienia depozytu zabezpieczającego do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami;
12)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta depozytu zabezpieczającego lub w przypadku przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez właściwą izbę rozrachunkową lub podmiot organizujący rynek;
13)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub w odrębnych przepisach;
14)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach lub rejestrach klienta prowadzonych przez dom maklerski;
15)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
16)
sposoby doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży praw majątkowych na giełdzie towarowej za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
21)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
22)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rejestru transakcji giełdowych lub rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
3.
Przepisy ust. 2 pkt 6 i 20-22 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach. Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 2 pkt 22, stosuje się odpowiednio przepis § 30.
4.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do regulaminu, o którym mowa w § 8 lub 9.
5.
Postanowienia dotyczące świadczenia usług, o których mowa w ust. 1, na danej giełdzie towarowej, mogą być przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
6.
Dom maklerski określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem domu maklerskiego dokonywać transakcji prawami majątkowymi na giełdzie towarowej, jeżeli jest to związane z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego przez klienta. Dom maklerski uzależni zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
7.
Przepisu ust. 6 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym.
§  14.
1.
Świadczenie usług polegających na zarządzaniu portfelem instrumentów finansowych wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między domem maklerskim a klientem. Warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin zarządzania portfelami instrumentów finansowych.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb i warunki podejmowania i realizacji przez dom maklerski decyzji inwestycyjnych dotyczących aktywów wchodzących w skład zarządzanych portfeli;
3)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
4)
tryb dokonywania wyboru podmiotu przechowującego aktywa wchodzące w skład zarządzanych przez dom maklerski portfeli oraz podmiotów wykonujących zlecenia klienta, których przedmiotem są instrumenty finansowe wchodzących w skład zarządzanych przez dom maklerski portfeli - jeżeli dom maklerski wykorzystuje pośrednictwo takich podmiotów przy świadczeniu usług zarządzania portfelami instrumentów finansowych;
5)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, w tym sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta wchodzących w skład zarządzanych przez dom maklerski portfeli;
6)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową o zarządzanie portfelem instrumentów finansowych oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
7)
obiektywne wskaźniki finansowe wykorzystywane przez dom maklerski w celu ustalenia poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych, z zastrzeżeniem ust. 3;
8)
zasady i metody wyceny instrumentów wchodzących w skład zarządzanych przez dom maklerski portfeli;
9)
sposoby i terminy przekazywania przez dom maklerski klientowi raportów dotyczących składu i wartości zarządzanego portfela instrumentów finansowych oraz zakres informacji przekazywanych w raportach, z zastrzeżeniem § 71;
10)
sposoby i terminy informowania klienta o spadku wartości portfela poniżej wielkości ustalonej w umowie z klientem;
11)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
12)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
13)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
14)
sposoby i tryb przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących aktywów wchodzących w skład zarządzanego przez dom maklerski portfela instrumentów finansowych.
3.
Przepisu ust. 2 pkt 7 nie stosuje się w przypadku, gdy ze względu na specyficzną strategię inwestycyjną wykorzystywaną do zarządzania portfelem instrumentów finansowych nie jest możliwe wykorzystywanie wskaźników finansowych. W takim przypadku w umowie, o której mowa w ust. 1, przewiduje się alternatywny sposób ustalania poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych.
4.
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa strategię inwestycyjną, zgodnie z którą świadczona ma być usługa zarządzania portfelem instrumentów finansowych.
5.
Strategia inwestycyjna zawiera w szczególności wskazanie:
1)
celów inwestycyjnych zarządzania portfelem instrumentów finansowych;
2)
rodzaju instrumentów finansowych wchodzących w skład portfela;
3)
rodzaju transakcji i inwestycji dokonywanych w ramach zarządzania portfelem instrumentów finansowych;
4)
ograniczeń i limitów w zakresie dokonywanych transakcji lub inwestycji w ramach zarządzania portfelem instrumentów finansowych.
§  15.
W przypadku zmiany regulaminów, o których mowa w § 8-14, dom maklerski informuje klienta o treści zmiany w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed dniem wejścia w życie zmian.
§  16.
1.
Świadczenie usług przyjmowania lub przekazywania zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty finansowe, odbywa się na podstawie umowy zawartej między klientem a domem maklerskim oraz regulaminu przyjmowania lub przekazywania zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty finansowe.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży papierów wartościowych;
3)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
4)
tryb i zasady przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych do podmiotu uprawnionego do ich wykonywania;
5)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
6)
sposoby doręczania klientowi informacji dotyczących wykonywania zleceń klienta lub nieprzyjęcia do wykonania składanych przez niego zleceń, jeżeli informacje te są dostarczane za pośrednictwem domu maklerskiego przyjmującego lub przekazującego zlecenia;
7)
tryb przekazywania przez klienta dyspozycji nabycia lub zbycia instrumentów finansowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji, sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję oraz tryb przekazywania przez dom maklerski takich dyspozycji do podmiotu uprawnionego do wystawiania na ich podstawie zleceń i ich wykonywania;
8)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
9)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
10)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
11)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów papierów wartościowych oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji.
3.
W przypadku gdy dom maklerski, według własnego wyboru, zawiera w imieniu i na rachunek klienta, na podstawie udzielonego przez niego pełnomocnictwa, umowy o świadczenie usług brokerskich lub o prowadzenie rachunków lub rejestrów, na których przechowywane mają być instrumenty finansowe nabywane na rachunek klienta, regulamin, o którym mowa w ust. 2, powinien również określać sposób dokonywania wyboru podmiotów świadczących takie usługi.
4.
Przepis ust. 2 pkt 7 stosuje się do domu maklerskiego, który prowadzi taką działalność.
§  17.
Przepisy niniejszego oddziału stosuje się odpowiednio do zagranicznej firmy inwestycyjnej prowadzącej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską bez otwierania oddziału.

Prowadzenie rachunków i rejestrów

§  18.
Dom maklerski, który prowadzi dla klienta rachunek papierów wartościowych, otwiera dla tego klienta rejestr operacyjny. Dom maklerski może również otworzyć dla klienta rejestr sesji.
§  19.
1.
Dom maklerski nie otwiera rachunku papierów wartościowych dla klienta, gdy nabywane papiery wartościowe będą zapisywane na rachunku tego klienta w banku prowadzącym rachunki papierów wartościowych lub w Krajowym Depozycie.
2.
Dom maklerski jest obowiązany do rejestrowania papierów wartościowych zgodnie z procedurami określonymi przez Krajowy Depozyt.
3.
Na rachunku papierów wartościowych odrębnie są rejestrowane papiery wartościowe:
1)
służące jako zabezpieczenie wykonania zobowiązań:
a)
wynikających z pożyczek papierów wartościowych, udzielonych na podstawie odrębnych przepisów,
b)
wynikających z pożyczek lub kredytów na nabycie instrumentów finansowych, udzielonych na podstawie odrębnych przepisów,
c)
wynikających z instrumentów pochodnych,
d)
wynikających z praw majątkowych,
e)
wynikających z praw majątkowych na giełdzie towarowej,
f)
innych, określonych w przepisach rozporządzenia;
2)
będące przedmiotem:
a)
blokady,
b)
zastawu,
c)
zabezpieczenia finansowego.
4.
Papiery wartościowe, określone w ust. 3, mogą być rejestrowane łącznie dla wszystkich lub dla niektórych rodzajów zobowiązań wymienionych w ust. 3, pod warunkiem prowadzenia przez dom maklerski dokumentacji pozwalającej na określenie liczby papierów wartościowych stanowiących zabezpieczenie dla poszczególnych rodzajów zobowiązań.
5.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy procedury Krajowego Depozytu wymagają łącznego rejestrowania papierów wartościowych określonych w ust. 3.
§  20.
1.
Dom maklerski dokonuje zapisów w rejestrze sesji na podstawie potwierdzenia wykonania zlecenia brokerskiego kupna lub sprzedaży papierów wartościowych, otrzymanego z giełdy lub rynku pozagiełdowego w czasie sesji, jeżeli dowody ewidencyjne potwierdzające zawarcie transakcji nie są udostępniane bezpośrednio po zawarciu transakcji lub dom maklerski nie przetwarza tych dokumentów na bieżąco.
2.
Rejestr sesji jest otwierany przed rozpoczęciem sesji lub w czasie jej trwania.
3.
Rejestr sesji jest prowadzony wyłącznie w celu sprawdzenia pokrycia zleceń klienta, gdy obowiązek sprawdzenia przez dom maklerski pokrycia wynika z odrębnych przepisów lub warunków umowy, albo w celu sprawdzenia, czy klient nie przekroczył limitu, o którym mowa w § 41 ust. 3.
4.
Rejestr sesji jest zamykany z chwilą zakończenia sesji.
§  21.
1.
Na wniosek klienta banku prowadzącego rachunki papierów wartościowych jest możliwe prowadzenie rejestru sesji dla tego klienta.
2.
Rejestr sesji, o którym mowa w ust. 1, jest otwierany w domu maklerskim, z którym klient zawarł umowę o świadczenie usług brokerskich lub umowę o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty pochodne.
3.
Początkowy zapis w rejestrze sesji jest dokonywany w wysokości uzgodnionej przez bank prowadzący rachunki papierów wartościowych z klientem i potwierdzonej domowi maklerskiemu przez ten bank.
§  22.
Dom maklerski zawierający transakcje na zlecenie innego domu maklerskiego będącego uczestnikiem Krajowego Depozytu przekazuje do niego potwierdzenie wykonania zlecenia brokerskiego w celu dokonania przez ten dom maklerski zapisu w rejestrze sesji.
§  23.
1.
Dom maklerski nie może wykorzystywać środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach pieniężnych w innym celu niż wykonywanie zleceń lub dyspozycji klienta oraz pokrycie opłat i prowizji z tytułu świadczonych klientowi usług lub pokrycie innych zobowiązań klienta wobec domu maklerskiego, wynikających z umów o świadczenie usług przez dom maklerski, z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
Dom maklerski może wykonywać dyspozycje klienta dotyczące jego środków pieniężnych wyłącznie w celu:
1)
realizacji zobowiązań wynikających z nabywania lub zbywania instrumentów finansowych;
2)
pokrywania opłat, prowizji i innych zobowiązań klienta z tytułu umów zawartych między domem maklerskim i klientem lub z tytułu umów zawartych między klientem i towarzystwem funduszy inwestycyjnych dotyczących zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie;
3)
dokonywania przelewów dotyczących ustanawiania depozytów zabezpieczających - w przypadku gdy obrót instrumentami finansowymi związany jest z obowiązkiem posiadania przez klienta depozytu zabezpieczającego;
4)
spłaty pożyczek i kredytów zaciągniętych na nabycie instrumentów finansowych;
5)
wypłaty środków pieniężnych przez klienta;
6)
przelewu środków pieniężnych na rachunek bankowy klienta lub na inny rachunek pieniężny klienta.
3.
Dom maklerski, na podstawie i w granicach pełnomocnictwa udzielonego mu przez klienta, może składać dyspozycje dotyczące środków pieniężnych klienta zgromadzonych na rachunku pieniężnym klienta w innym domu maklerskim w celu realizacji zobowiązań klienta wobec domu maklerskiego z tytułu usług świadczonych przez dom maklerski na rzecz klienta.
§  24.
1.
Na rachunku pieniężnym odrębnie są rejestrowane środki pieniężne:
1)
służące jako zabezpieczenie wykonania zobowiązań:
a)
wynikających z pożyczek papierów wartościowych, udzielonych na podstawie odrębnych przepisów,
b)
wynikających z kredytów lub pożyczek środków pieniężnych na nabycie instrumentów finansowych, udzielonych na podstawie odrębnych przepisów,
c)
wynikających z instrumentów pochodnych,
d)
wynikających z praw majątkowych,
e)
wynikających z praw majątkowych na giełdzie towarowej,
f)
innych, określonych w przepisach rozporządzenia;
2)
będące przedmiotem:
a)
blokady,
b)
zabezpieczenia finansowego.
2.
Środki służące jako zabezpieczenie wykonania zobowiązań, określonych w ust. 1, mogą być rejestrowane łącznie dla wszystkich lub dla niektórych rodzajów zobowiązań, wymienionych w ust. 1, pod warunkiem prowadzenia przez dom maklerski dokumentacji pozwalającej na określenie wysokości środków pieniężnych stanowiących zabezpieczenie dla poszczególnych rodzajów zobowiązań.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy procedury Krajowego Depozytu wymagają łącznego rejestrowania środków służących jako zabezpieczenie wykonania zobowiązań określonych w ust. 1.
§  25.
1.
Środki pieniężne klientów są zapisywane na rachunkach bankowych prowadzonych dla domu maklerskiego odrębnie od środków pieniężnych domu maklerskiego.
2.
Dom maklerski może otwierać lokaty terminowe, których przedmiotem są środki pieniężne klientów.
§  26.
1.
Zapisów na rachunkach papierów wartościowych oraz zapisów w rejestrach operacyjnych dokonuje się wyłącznie na podstawie dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określa Krajowy Depozyt.
2.
Zapisów na rachunkach pieniężnych dokonuje się na podstawie dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określa właściwa izba rozrachunkowa, a także na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  27.
Dowody, o których mowa w § 26, mogą być zapisywane lub przekazywane na elektronicznych nośnikach informacji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
§  28.
1.
Prowadzenie rachunku papierów wartościowych oraz rachunku pieniężnego przez dom maklerski, a także prowadzenie rachunku papierów wartościowych przez bank, odbywa się na podstawie umowy oraz regulaminu prowadzenia rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 22 i § 9 ust. 2 pkt 24.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
sposoby przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących papierów wartościowych i środków pieniężnych zapisanych na rachunku;
3)
sposób naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunku pieniężnym oraz tryb określania ich wysokości, jeżeli umowa określa oprocentowanie tych środków;
4)
sposoby udzielania przez klienta pełnomocnictw;
5)
tryb, warunki i przyczyny ustanawiania lub znoszenia blokady papierów wartościowych, praw do otrzymania papierów wartościowych oraz środków pieniężnych klienta;
6)
sposoby postępowania z papierami wartościowymi, na których ustanowiono ograniczone prawo rzeczowe lub których zbywalność jest ograniczona;
7)
sposoby postępowania z papierami wartościowymi, stanowiącymi przedmiot zabezpieczenia umowy kredytu lub pożyczki, jeżeli zabezpieczenia nie dokonano w drodze ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego;
8)
tryb i warunki przenoszenia papierów wartościowych lub środków pieniężnych na rachunki klienta prowadzone przez inny podmiot;
9)
terminy i sposoby wnoszenia przez klientów opłat związanych z prowadzeniem rachunków oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
10)
sposób sporządzania i przekazywania klientowi wyciągów z rachunków;
11)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
12)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1, likwidacji rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, a także tryb postępowania z papierami wartościowymi oraz środkami pieniężnymi, odnośnie do których klient nie wydał dyspozycji;
13)
tryb, terminy i warunki dokonywania zmian regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach.
3.
W przypadku gdy na rachunku papierów wartościowych mają być również rejestrowane instrumenty pochodne, regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa dodatkowo:
1)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości;
2)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego oraz jego uzupełniania;
3)
tryb przekazywania żądania uzupełnienia zabezpieczenia do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami;
4)
sposób postępowania domu maklerskiego lub banku w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta zabezpieczenia lub przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez Krajowy Depozyt lub podmiot organizujący rynek.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, bank ma obowiązek uzyskać od klienta informację o Numerze Identyfikacji Klienta w Krajowym Depozycie, jeżeli klient posiada już taki numer.
5.
Postanowienia, o których mowa w ust. 3, mogą być przedmiotem odrębnego regulaminu.
6.
Przepisów ust. 2 dotyczących rachunku pieniężnego nie stosuje się do banków prowadzących rachunki papierów wartościowych.
§  29.
1.
Dom maklerski, który świadczy usługi polegające na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, prowadzi dla klienta rachunek praw majątkowych na podstawie umowy, o której mowa w § 11 ust. 1. Zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku praw majątkowych określa regulamin prowadzenia rachunków praw majątkowych, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 25 i § 9 ust. 2 pkt 25.
2.
Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 28 ust. 2, a w przypadku gdy na rachunkach praw majątkowych mają być rejestrowane prawa majątkowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 28 ust. 3.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 dotyczących obowiązku opracowania regulaminu prowadzenia rachunków praw majątkowych nie stosuje się, jeżeli konstrukcja praw majątkowych lub specyfika obrotu tymi prawami majątkowymi uniemożliwiają uregulowanie praw i obowiązków związanych z prowadzeniem rachunków praw majątkowych w sposób jednolity dla wszystkich klientów, na rzecz których prowadzone są przez dom maklerski rachunki praw majątkowych.
4.
W przypadku wskazanym w ust. 3, w umowie, o której mowa w § 11 ust. 1, określa się zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku praw majątkowych. Do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 28 ust. 2, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 28 ust. 3.
5.
Zapisów na rachunku praw majątkowych dokonuje się na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określają zasady przyjęte w obrocie danymi prawami majątkowymi.
6.
Dowody, o których mowa w ust. 5, mogą być zapisywane lub przekazywane na elektronicznych nośnikach informacji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
7.
Dom maklerski jest obowiązany do ewidencjonowania praw majątkowych w sposób pozwalający na jednoznaczną identyfikację osób, którym te prawa przysługują.
8.
Do rachunków praw majątkowych stosuje się odpowiednio przepisy § 19 ust. 3 i 4.
§  30.
1.
Dom maklerski, który świadczy usługi polegające na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe na giełdzie towarowej, prowadzi dla klienta na podstawie umowy, o której mowa w § 13 ust. 1, rachunek transakcji giełdowych. Zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku transakcji giełdowych określa regulamin prowadzenia rachunków transakcji giełdowych, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 26 oraz § 9 ust. 2 pkt 27.
2.
Do regulaminu prowadzenia rachunku transakcji giełdowych stosuje się odpowiednio przepisy § 28 ust. 2 i 3.
3.
Zapisów na rachunku transakcji giełdowych dokonuje się na podstawie dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określa właściwa izba rozrachunkowa.
4.
Dowody, o których mowa w ust. 3, mogą być zapisywane lub przekazywane na elektronicznych nośnikach informacji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
5.
Do rachunków transakcji giełdowych stosuje się odpowiednio przepisy § 19 ust. 2 - w zakresie, w jakim na rachunkach transakcji giełdowych zapisywane są prawa majątkowe na giełdzie towarowej, którymi obrót obsługiwany jest przez Krajowy Depozyt, oraz § 19 ust. 3 i 4.
§  31.
1.
Dom maklerski, który świadczy usługi polegające na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty rynku niepublicznego, prowadzi dla klienta rachunek lub rejestr tych instrumentów na podstawie umowy, o której mowa w § 12. Zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku lub rejestru instrumentów rynku niepublicznego określa regulamin rejestrowania instrumentów rynku niepublicznego, z zastrzeżeniem ust. 4 oraz § 8 ust. 3 pkt 27 i § 9 ust. 2 pkt 28.
2.
Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 28 ust. 2, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia klienta, których przedmiotem są niepubliczne instrumenty finansowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 28 ust. 2 i 3.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 dotyczących obowiązku opracowania regulaminu prowadzenia rachunków lub rejestrów niepublicznych instrumentów finansowych nie stosuje się, jeżeli konstrukcja tych instrumentów lub specyfika dokonywania nimi obrotu uniemożliwiają uregulowanie praw i obowiązków związanych z prowadzeniem rachunków lub rejestrów niepublicznych instrumentów finansowych w sposób jednolity dla wszystkich klientów, na rzecz których prowadzone są przez dom maklerski rachunki lub rejestry niepublicznych instrumentów finansowych.
4.
W przypadku wskazanym w ust. 3, w umowie, o której mowa w § 12, określa się zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku lub rejestru niepublicznych instrumentów finansowych. Do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 28 ust. 2, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia klienta, których przedmiotem są niepubliczne instrumenty finansowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 28 ust. 2 i 3.
5.
Zapisów na rachunkach lub w rejestrach, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określają zasady przyjęte w obrocie danymi niepublicznymi instrumentami finansowymi.
6.
Dowody, o których mowa w ust. 5, mogą być zapisywane lub przekazywane na elektronicznych nośnikach informacji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
7.
Dom maklerski jest obowiązany do ewidencjonowania niepublicznych instrumentów finansowych w sposób pozwalający na jednoznaczną identyfikację osób, którym przysługują prawa wynikające z danych niepublicznych instrumentów finansowych.
8.
Do rachunków i rejestrów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 19 ust. 2 - w zakresie, w jakim na rachunkach lub rejestrach zapisywane są niepubliczne instrumenty finansowe, którymi obrót obsługiwany jest przez Krajowy Depozyt, oraz § 19 ust. 3 i 4.
9.
Wskazany w ust. 1 obowiązek prowadzenia dla klienta rachunku lub rejestru instrumentów rynku niepublicznego nie powstaje w przypadku świadczenia przez dom maklerski, w sposób incydentalny, usługi wykonywania zleceń klienta, których przedmiotem są te instrumenty.
§  32.
1.
W przypadku zmiany regulaminów, o których mowa w § 28-31, dom maklerski informuje klienta o treści zmiany w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed dniem wejścia w życie zmian.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do banku prowadzącego rachunki papierów wartościowych w przypadku zmiany regulaminu prowadzenia rachunków papierów wartościowych.
§  33.
1.
W zakresie nieuregulowanym w przepisach niniejszego oddziału, do banku prowadzącego rachunki papierów wartościowych stosuje się odpowiednio § 18 w zakresie odnoszącym się do rejestru operacyjnego oraz § 19 ust. 2-4, § 20, § 26 ust. 1 i § 27.
2.
W odniesieniu do usług świadczonych na rzecz klientów, którzy podpisali z bankiem prowadzącym rachunki papierów wartościowych umowę, o której mowa w art. 34a ust. 1 ustawy, do banku prowadzącego rachunki papierów wartościowych nie stosuje się przepisów niniejszego oddziału dotyczących prowadzenia rejestru operacyjnego.