Oddział 2 - Szczegółowe zasady zawierania umów o świadczenie usług maklerskich - Tryb i warunki postępowania podmiotów prowadzących działalność maklerską oraz banków prowadzących rachunki papierów wartościowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.73.644

Akt utracił moc
Wersja od: 28 kwietnia 2005 r.

Oddział  2

Szczegółowe zasady zawierania umów o świadczenie usług maklerskich

§  8.
1.
Świadczenie usług brokerskich odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług brokerskich zawartej między domem maklerskim a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług brokerskich.
2.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 34a ust. 2 pkt 2 ustawy, pośredniczy w przekazywaniu zleceń klienta, który podpisał z bankiem prowadzącym rachunki papierów wartościowych umowę na warunkach, o których mowa w art. 34a ust. 1 ustawy, umowa o świadczenie usług brokerskich może być zawarta pomiędzy domem maklerskim a:
1)
klientem, który podpisał z bankiem prowadzącym rachunki papierów wartościowych umowę na warunkach, o których mowa w art. 34a ust. 1 ustawy, albo
2)
podmiotem, o którym mowa w art. 34a ust. 2 pkt 2 ustawy.
3.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży papierów wartościowych;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń klienta na rynku regulowanym, na którym dom maklerski wykonuje te zlecenia;
4)
tryb i warunki uczestniczenia w dogrywce oraz notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
5)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
6)
tryb i warunki prowadzenia rejestru sesji;
7)
terminy, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
8)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń klienta, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest określone przez umowę lub odrębne przepisy;
9)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane papiery wartościowe oraz wymogi, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu dokonywania płatności;
10)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub w odrębnych przepisach;
11)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach i w rejestrze operacyjnym klienta prowadzonych przez dom maklerski;
12)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową o świadczenie usług brokerskich oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
13)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
14)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
15)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
16)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
17)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży papierów wartościowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
18)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
19)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów papierów wartościowych oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji;
20)
kryteria ustalania kolejności udzielania pożyczek papierów wartościowych klientom oraz zaciągania pożyczek od klientów w przypadku, gdy:
a)
popyt na papiery wartościowe jest większy od liczby papierów wartościowych, które mogą być przedmiotem pożyczek,
b)
liczba papierów wartościowych, które mogą być przedmiotem pożyczek, jest większa od zapotrzebowania na te papiery;
21)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia klienta więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
22)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
23)
tryb i warunki zawierania oraz realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty pochodne, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
24)
tryb i warunki zawierania oraz realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są zagraniczne instrumenty finansowe, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
25)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku praw majątkowych oraz zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
26)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku transakcji giełdowych oraz zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe na giełdzie towarowej, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
27)
tryb i warunki zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty rynku niepublicznego, oraz rejestrowania instrumentów rynku niepublicznego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji umowy wskazanej w § 12;
28)
tryb i warunki zawierania i realizacji umowy o przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych do podmiotu uprawnionego do ich wykonywania, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
4.
Przepisy ust. 3 pkt 4, 6 i 17-28 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
5.
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 3 pkt 22-28, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 9-11, 13, 16 i 28-31.
6.
Postanowienia dotyczące świadczenia usług na danym rynku regulowanym mogą być przedmiotem odrębnego regulaminu.
§  9.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty pochodne, wymaga zawarcia między domem maklerskim a klientem umowy w tym zakresie. Warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 23, regulamin wykonywania zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty pochodne.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży instrumentów pochodnych;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń klienta na rynku regulowanym, na którym dom maklerski pośredniczy w obrocie;
4)
tryb i warunki uczestniczenia w notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
5)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
6)
tryb i warunki prowadzenia rejestru sesji;
7)
tryb, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
8)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń klienta, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest określone przez umowę lub odrębne przepisy;
9)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości;
10)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego i jego uzupełniania;
11)
tryb przekazywania przez dom maklerski żądania uzupełnienia depozytu zabezpieczającego do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami;
12)
tryb przekazywania przez dom maklerski informacji dotyczącej konieczności spełnienia zobowiązania wynikającego z pozycji zajętej w zakresie instrumentów pochodnych;
13)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta depozytu zabezpieczającego lub w przypadku przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez Krajowy Depozyt lub podmiot organizujący rynek;
14)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach i w rejestrze operacyjnym klienta prowadzonych przez dom maklerski;
15)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
16)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży instrumentów pochodnych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
21)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
22)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów papierów wartościowych oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji;
23)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia klienta więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
24)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
25)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku praw majątkowych oraz zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
26)
tryb i warunki zawierania oraz realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są zagraniczne instrumenty finansowe, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
27)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku transakcji giełdowych oraz zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe na giełdzie towarowej, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
28)
tryb i warunki zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty rynku niepublicznego, oraz rejestrowania instrumentów rynku niepublicznego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji umowy wskazanej w § 12.
3.
Przed zawarciem umowy, o której mowa w ust. 1, dom maklerski ma obowiązek uzyskać od klienta informację o Numerze Identyfikacji Klienta w Krajowym Depozycie, jeżeli klient posiada już taki numer.
4.
Dom maklerski określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem domu maklerskiego dokonywać transakcji instrumentami pochodnymi. Dom maklerski uzależni zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
5.
Przepisu ust. 4 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym.
6.
Przepisy ust. 2 pkt 4, 6 i 20-28 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
7.
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 2 pkt 24-28, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 9-11, 13 i 28-31.
8.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do regulaminu, o którym mowa w § 8.
§  10.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są zagraniczne instrumenty finansowe, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między domem maklerskim a klientem. Warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 24 i § 9 ust. 2 pkt 26, regulamin świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są zagraniczne instrumenty finansowe.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży papierów wartościowych;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń klienta na zagranicznym rynku regulowanym, na którym dom maklerski pośredniczy w obrocie;
4)
terminy i sposoby informowania klienta o zawarciu transakcji;
5)
terminy i sposoby informowania klienta o stanie posiadania zagranicznych instrumentów finansowych;
6)
określenie sposobu przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących wykonywania praw majątkowych i niemajątkowych związanych z nabytymi przez klienta zagranicznymi instrumentami finansowymi;
7)
sposoby i tryb przekazywania klientom informacji o:
a)
prawach przysługujących im do zagranicznych instrumentów finansowych oraz
b)
przepisach i zwyczajach obowiązujących na danym zagranicznym rynku regulowanym;
8)
sposoby informowania klientów o wyborze zagranicznego podmiotu przechowującego papiery wartościowe oraz zagranicznego podmiotu świadczącego usługi brokerskie, jeżeli usługi są świadczone z wykorzystaniem pośrednictwa takich podmiotów;
9)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
10)
terminy, warunki i sposoby dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
11)
sposoby i terminy sprawdzania pokrycia zleceń klienta, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest wymagane przez umowę lub odrębne przepisy;
12)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane zagraniczne instrumenty finansowe oraz warunki, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu płatności;
13)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
14)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub odrębnych przepisach;
15)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań;
16)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
sposób informowania klienta o zasadach przechowywania nabytych papierów wartościowych przez zagraniczny podmiot, jeżeli usługi są świadczone z wykorzystaniem pośrednictwa takiego podmiotu, oraz tryb i warunki otwierania i prowadzenia rachunku lub rejestru służącego do rejestrowania zagranicznych instrumentów finansowych;
21)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży zagranicznych instrumentów finansowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
22)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
23)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów papierów wartościowych oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji.
3.
Przepisy ust. 2 pkt 21-23 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
4.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do regulaminu, o którym mowa w § 8.
5.
W przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia klienta, których przedmiotem są zagraniczne instrumenty finansowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 2, stosuje się dodatkowo przepisy § 9 ust. 2 pkt 9-13.
§  11.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między domem maklerskim a klientem. Warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, z zastrzeżeniem ust. 4, § 8 ust. 3 pkt 25 oraz § 9 ust. 2 pkt 25.
2.
Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 3, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 9 ust. 2.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 dotyczących obowiązku opracowania regulaminu świadczenia usług wykonywania zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, nie stosuje się, jeżeli konstrukcja praw majątkowych lub specyfika obrotu tymi prawami majątkowymi uniemożliwiają uregulowanie praw i obowiązków związanych z zawarciem i realizacją umowy, o której mowa w ust. 1, w sposób jednolity dla wszystkich klientów, na rzecz których świadczone są usługi polegające na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, zasady wykonywania zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, określa się w umowie wskazanej w ust. 1. Do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 3, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 9 ust. 2.
5.
Dom maklerski określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem domu maklerskiego dokonywać transakcji prawami majątkowymi, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania przez klienta depozytu zabezpieczającego. Dom maklerski uzależni zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
6.
Przepisu ust. 5 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym.
§  12.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty rynku niepublicznego, odbywa się na podstawie umowy między domem maklerskim a klientem. Przepisy § 11 stosuje się odpowiednio.
§  13.
1.
Świadczenie przez dom maklerski usług polegających na wykonywaniu zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe na giełdzie towarowej, odbywa się na podstawie umowy zawartej między klientem a domem maklerskim oraz regulaminu wykonywania zleceń klienta, których przedmiotem są prawa majątkowe na giełdzie towarowej, z zastrzeżeniem § 8 ust. 3 pkt 26 oraz § 9 ust. 2 pkt 27.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
3)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży praw majątkowych na giełdzie towarowej;
4)
tryb i warunki wykonywania zleceń klienta na giełdzie towarowej, na której dom maklerski pośredniczy w obrocie;
5)
tryb i warunki uczestniczenia w notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
6)
terminy, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
7)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń klienta, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest wymagane przez umowę lub odrębne przepisy;
8)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane prawa majątkowe na giełdzie towarowej oraz warunki, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu dokonywania płatności, jeżeli obowiązek dokonania płatności jest określony przez umowę lub odrębne przepisy;
9)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości, jeżeli obowiązek wnoszenia depozytu zabezpieczającego wynika z umowy lub odrębnych przepisów;
10)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego i jego uzupełniania, jeżeli obowiązek wnoszenia depozytu zabezpieczającego wynika z umowy lub odrębnych przepisów;
11)
tryb przekazywania przez dom maklerski żądania uzupełnienia depozytu zabezpieczającego do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami;
12)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta depozytu zabezpieczającego lub w przypadku przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez właściwą izbę rozrachunkową lub podmiot organizujący rynek;
13)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub w odrębnych przepisach;
14)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach lub rejestrach klienta prowadzonych przez dom maklerski;
15)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
16)
sposoby doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży praw majątkowych na giełdzie towarowej za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
21)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
22)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rejestru transakcji giełdowych lub rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
3.
Przepisy ust. 2 pkt 6 i 20-22 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach. Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 2 pkt 22, stosuje się odpowiednio przepis § 30.
4.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do regulaminu, o którym mowa w § 8 lub 9.
5.
Postanowienia dotyczące świadczenia usług, o których mowa w ust. 1, na danej giełdzie towarowej, mogą być przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
6.
Dom maklerski określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem domu maklerskiego dokonywać transakcji prawami majątkowymi na giełdzie towarowej, jeżeli jest to związane z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego przez klienta. Dom maklerski uzależni zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
7.
Przepisu ust. 6 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym.
§  14.
1.
Świadczenie usług polegających na zarządzaniu portfelem instrumentów finansowych wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między domem maklerskim a klientem. Warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin zarządzania portfelami instrumentów finansowych.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb i warunki podejmowania i realizacji przez dom maklerski decyzji inwestycyjnych dotyczących aktywów wchodzących w skład zarządzanych portfeli;
3)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
4)
tryb dokonywania wyboru podmiotu przechowującego aktywa wchodzące w skład zarządzanych przez dom maklerski portfeli oraz podmiotów wykonujących zlecenia klienta, których przedmiotem są instrumenty finansowe wchodzących w skład zarządzanych przez dom maklerski portfeli - jeżeli dom maklerski wykorzystuje pośrednictwo takich podmiotów przy świadczeniu usług zarządzania portfelami instrumentów finansowych;
5)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, w tym sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta wchodzących w skład zarządzanych przez dom maklerski portfeli;
6)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową o zarządzanie portfelem instrumentów finansowych oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
7)
obiektywne wskaźniki finansowe wykorzystywane przez dom maklerski w celu ustalenia poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych, z zastrzeżeniem ust. 3;
8)
zasady i metody wyceny instrumentów wchodzących w skład zarządzanych przez dom maklerski portfeli;
9)
sposoby i terminy przekazywania przez dom maklerski klientowi raportów dotyczących składu i wartości zarządzanego portfela instrumentów finansowych oraz zakres informacji przekazywanych w raportach, z zastrzeżeniem § 71;
10)
sposoby i terminy informowania klienta o spadku wartości portfela poniżej wielkości ustalonej w umowie z klientem;
11)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
12)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
13)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
14)
sposoby i tryb przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących aktywów wchodzących w skład zarządzanego przez dom maklerski portfela instrumentów finansowych.
3.
Przepisu ust. 2 pkt 7 nie stosuje się w przypadku, gdy ze względu na specyficzną strategię inwestycyjną wykorzystywaną do zarządzania portfelem instrumentów finansowych nie jest możliwe wykorzystywanie wskaźników finansowych. W takim przypadku w umowie, o której mowa w ust. 1, przewiduje się alternatywny sposób ustalania poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania portfelem instrumentów finansowych.
4.
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa strategię inwestycyjną, zgodnie z którą świadczona ma być usługa zarządzania portfelem instrumentów finansowych.
5.
Strategia inwestycyjna zawiera w szczególności wskazanie:
1)
celów inwestycyjnych zarządzania portfelem instrumentów finansowych;
2)
rodzaju instrumentów finansowych wchodzących w skład portfela;
3)
rodzaju transakcji i inwestycji dokonywanych w ramach zarządzania portfelem instrumentów finansowych;
4)
ograniczeń i limitów w zakresie dokonywanych transakcji lub inwestycji w ramach zarządzania portfelem instrumentów finansowych.
§  15.
W przypadku zmiany regulaminów, o których mowa w § 8-14, dom maklerski informuje klienta o treści zmiany w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed dniem wejścia w życie zmian.
§  16.
1.
Świadczenie usług przyjmowania lub przekazywania zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty finansowe, odbywa się na podstawie umowy zawartej między klientem a domem maklerskim oraz regulaminu przyjmowania lub przekazywania zleceń klienta, których przedmiotem są instrumenty finansowe.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży papierów wartościowych;
3)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
4)
tryb i zasady przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych do podmiotu uprawnionego do ich wykonywania;
5)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
6)
sposoby doręczania klientowi informacji dotyczących wykonywania zleceń klienta lub nieprzyjęcia do wykonania składanych przez niego zleceń, jeżeli informacje te są dostarczane za pośrednictwem domu maklerskiego przyjmującego lub przekazującego zlecenia;
7)
tryb przekazywania przez klienta dyspozycji nabycia lub zbycia instrumentów finansowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji, sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję oraz tryb przekazywania przez dom maklerski takich dyspozycji do podmiotu uprawnionego do wystawiania na ich podstawie zleceń i ich wykonywania;
8)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
9)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
10)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
11)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów papierów wartościowych oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji.
3.
W przypadku gdy dom maklerski, według własnego wyboru, zawiera w imieniu i na rachunek klienta, na podstawie udzielonego przez niego pełnomocnictwa, umowy o świadczenie usług brokerskich lub o prowadzenie rachunków lub rejestrów, na których przechowywane mają być instrumenty finansowe nabywane na rachunek klienta, regulamin, o którym mowa w ust. 2, powinien również określać sposób dokonywania wyboru podmiotów świadczących takie usługi.
4.
Przepis ust. 2 pkt 7 stosuje się do domu maklerskiego, który prowadzi taką działalność.
§  17.
Przepisy niniejszego oddziału stosuje się odpowiednio do zagranicznej firmy inwestycyjnej prowadzącej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską bez otwierania oddziału.