Rozdział 2 - Tryb i warunki postępowania firm inwestycyjnych w kontaktach z klientami - Tryb i warunki postępowania firm inwestycyjnych oraz banków powierniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.2.8

Akt utracił moc
Wersja od: 5 stycznia 2006 r.

Rozdział  2

Tryb i warunki postępowania firm inwestycyjnych w kontaktach z klientami

Przepisy ogólne

§  3.
1.
Informacje upowszechniane przez firmę inwestycyjną w celu reklamy lub promocji usług świadczonych przez tę firmę inwestycyjną powinny być rzetelne i zrozumiałe.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
firmę lub nazwę firmy inwestycyjnej;
2)
dane pozwalające na bezpośredni kontakt z firmą inwestycyjną;
3)
nazwę organu nadzoru, który udzielił firmie inwestycyjnej zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.
3.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają wskazanie korzyści możliwych do osiągnięcia w przypadku skorzystania z usług maklerskich świadczonych przez firmę inwestycyjną, powinny one zawierać również wskazanie poziomu ryzyka inwestycyjnego związanego z danymi usługami.
4.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają dane dotyczące efektów usług maklerskich świadczonych przez firmę inwestycyjną w przeszłości, powinny one zawierać również wskazanie źródła tych danych.
5.
Upowszechniane przez firmę inwestycyjną dane o charakterze prognoz lub przewidywań na przyszłość powinny być oparte na rzetelnych i obiektywnych przesłankach. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
6.
W przypadku gdy informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają dane o systemie rekompensat, o którym mowa w dziale V ustawy, lub o systemie rekompensat, o którym mowa w art. 136 ust. 1 ustawy, którego uczestnikiem jest firma inwestycyjna, dane te mogą zawierać wyłącznie wskazanie systemu, do którego należy firma inwestycyjna.
§  4.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług maklerskich firma inwestycyjna przekazuje klientowi, w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji, szczegółowe informacje dotyczące firmy inwestycyjnej oraz usługi, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności:
1)
firmę lub nazwę firmy inwestycyjnej oraz nazwę podmiotu dominującego w grupie kapitałowej, do której należy firma inwestycyjna;
2)
dane pozwalające na bezpośredni kontakt klienta z firmą inwestycyjną;
3)
nazwę organu nadzoru, który udzielił firmie inwestycyjnej zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej;
4)
wskazanie zakresu usług maklerskich świadczonych przez firmę inwestycyjną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
5)
wskazanie podstawowych zasad ochrony aktywów klienta, gwarantowanej przez system rekompensat, o którym mowa w ustawie, lub inny tego typu system, którego uczestnikiem jest firma inwestycyjna;
6)
wskazanie szczegółowych zasad świadczenia usługi maklerskiej, na podstawie zawieranej umowy;
7)
opis ryzyka inwestycyjnego związanego z daną usługą maklerską;
8)
opis kosztów, jakie klient będzie ponosił w związku z daną usługą maklerską, w tym w szczególności wskazanie opłat i prowizji pobieranych przez firmę inwestycyjną oraz opłat i prowizji pobieranych przez podmioty, z których pośrednictwa korzysta firma inwestycyjna w związku ze świadczeniem danej usługi;
9)
wskazanie podstawowych zasad załatwiania przez firmę inwestycyjną skarg klientów składanych w związku ze świadczonymi przez tę firmę inwestycyjną usługami maklerskimi;
10)
wskazanie podstawowych zasad postępowania firmy inwestycyjnej w przypadku powstania konfliktu interesów, o którym mowa w § 6 ust. 2;
11)
w przypadku gdy na podstawie umowy świadczona ma być usługa polegająca na wykonywaniu zleceń - listę rynków lub podmiotów, gdzie firma inwestycyjna wykonuje zlecenia oraz kryteria, według których firma inwestycyjna dokonuje wyboru rynku lub podmiotu dla wykonania zlecenia wraz z informacją o możliwości ustalenia przez klienta tych kryteriów w sposób dowolny w umowie zawartej z firmą inwestycyjną.
3.
W przypadku gdy informacje wskazane w ust. 2 są zamieszczone w regulaminie świadczenia danej usługi, przekazanie klientowi regulaminu przed zawarciem umowy stanowi wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 1.
4.
Firma inwestycyjna obowiązana jest po zawarciu umowy o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń udostępniać klientowi listę, o której mowa w ust. 2 pkt 11, oraz jej zmiany w sposób określony w regulaminie świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń.
5.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od firmy inwestycyjnej traktowania go jak klienta nieprofesjonalnego.
§  5.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług maklerskich firma inwestycyjna zwraca się do klienta o przedstawienie informacji niezbędnych do dokonania oceny poziomu wiedzy klienta dotyczącej inwestowania w zakresie maklerskich instrumentów finansowych, doświadczenia inwestycyjnego oraz celów inwestycyjnych (indywidualna sytuacja klienta).
2.
W przypadku gdy na podstawie zawieranej umowy ma być świadczona usługa zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych lub doradztwa inwestycyjnego, firma inwestycyjna zwraca się do klienta dodatkowo o przedstawienie informacji dotyczących maksymalnego poziomu i rodzaju ryzyka, jakie klient jest w stanie zaakceptować w ramach realizacji wskazanych celów inwestycyjnych.
3.
Firma inwestycyjna, na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, dokonuje oceny, czy usługa maklerska, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy, jest odpowiednia dla danego klienta, biorąc pod uwagę jego indywidualną sytuację.
4.
Jeżeli zgodnie z oceną, o której mowa w ust. 3, usługa maklerska, która ma być świadczona na podstawie zawieranej umowy, jest nieodpowiednia dla danego klienta ze względu na zbyt duże ryzyko inwestycyjne, firma inwestycyjna informuje o tym klienta w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
5.
Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do firmy inwestycyjnej, która zawiera:
1)
umowę o przyjmowanie i przekazywanie zleceń do podmiotu uprawnionego do ich wykonania;
2)
umowę o wykonywanie zleceń, w ramach świadczonej przez inną firmę inwestycyjną usługi zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych;
3)
umowę o świadczenie usług maklerskich, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 5 lub 6, ust. 3 pkt 1 lub ust. 4 ustawy;
4)
umowę z klientem profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od firmy inwestycyjnej traktowania go jak klienta nieprofesjonalnego.
§  6.
1.
Przed zawarciem umowy o świadczenie usług maklerskich firma inwestycyjna informuje klienta, w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji, o istniejących konfliktach interesów związanych ze świadczeniem danej usługi maklerskiej na rzecz tego klienta, o ile organizacja oraz regulacje wewnętrzne firmy inwestycyjnej nie zapewniają, że w przypadku powstania konfliktu interesów nie dojdzie do naruszenia interesu klienta.
2.
Przez konflikt interesów rozumie się znane firmie inwestycyjnej okoliczności mogące doprowadzić do powstania sprzeczności między interesem firmy inwestycyjnej lub osoby powiązanej z firmą inwestycyjną i obowiązkiem działania przez tę firmę inwestycyjną w sposób rzetelny z uwzględnieniem najlepiej pojętego interesu klienta tej firmy inwestycyjnej.
3.
Konflikt interesów może powstać w szczególności, gdy:
1)
firma inwestycyjna lub osoba powiązana z firmą inwestycyjną może uzyskać korzyść lub uniknąć straty wskutek poniesienia straty lub nieuzyskania korzyści przez co najmniej jednego klienta tej firmy inwestycyjnej;
2)
firma inwestycyjna lub osoba powiązana z firmą inwestycyjną posiada obiektywny powód, aby preferować klienta lub grupę klientów w stosunku do innego klienta lub grupy klientów tej firmy inwestycyjnej;
3)
firma inwestycyjna lub osoba powiązana z firmą inwestycyjną posiada obiektywny powód, aby preferować interes własny lub osoby trzeciej w stosunku do interesów co najmniej jednego klienta tej firmy inwestycyjnej.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, umowa o świadczenie danej usługi maklerskiej może zostać zawarta wyłącznie pod warunkiem, że klient, w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji, potwierdzi otrzymanie informacji wskazanej w ust. 1 oraz potwierdzi wolę zawarcia umowy z firmą inwestycyjną o świadczenie danej usługi maklerskiej.
5.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio w przypadku powstania konfliktu interesów po zawarciu z klientem umowy o świadczenie usług maklerskich.

Szczegółowe zasady zawierania umów o świadczenie usług maklerskich

§  7.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń w sposób określony w art. 73 ustawy, z zastrzeżeniem § 15, odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług brokerskich zawartej między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług brokerskich.
2.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 121 ust. 2 pkt 2 ustawy, pośredniczy w przekazywaniu zleceń klienta, który podpisał z bankiem powierniczym umowę na warunkach, o których mowa w art. 121 ust. 1 ustawy, umowa o świadczenie usług brokerskich może być zawarta pomiędzy firmą inwestycyjną a:
1)
klientem, który podpisał z bankiem powierniczym umowę na warunkach, o których mowa w art. 121 ust. 1 ustawy - pod warunkiem że umowy, o których mowa w § 62 ust. 2, są skutecznie zawarte i obowiązują w momencie zawierania umowy o świadczenie usług brokerskich, albo
2)
podmiotem, o którym mowa w art. 121 ust. 2 pkt 2 ustawy.
3.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży maklerskich instrumentów finansowych;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń;
4)
tryb i warunki uczestniczenia w dogrywce oraz notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
5)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
6)
tryb i warunki prowadzenia rejestru sesji;
7)
terminy, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
8)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest wymagane zgodnie z umową lub odrębnymi przepisami;
9)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane maklerskie instrumenty finansowe oraz wymogi, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu dokonywania płatności;
10)
sposób postępowania firmy inwestycyjnej w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub w odrębnych przepisach;
11)
postanowienia zabezpieczające interesy firmy inwestycyjnej w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń firmy inwestycyjnej z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach, w ewidencji i w rejestrach klienta prowadzonych przez firmę inwestycyjną lub przechowywanych przez firmę inwestycyjną;
12)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji, związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową o świadczenie usług brokerskich, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
13)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
14)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
15)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
16)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
17)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży maklerskich instrumentów finansowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
18)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
19)
zasady udzielania porad inwestycyjnych, o których mowa w § 32, oraz zakres odpowiedzialności firmy inwestycyjnej za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do porady inwestycyjnej;
20)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
21)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
22)
tryb i warunki świadczenia usługi polegającej na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
4.
Przepisy ust. 3 pkt 4, 6 i 17-22 stosuje się, jeżeli firma inwestycyjna prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
5.
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 3 pkt 21 i 22, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 14 ust. 2-4 i § 24 ust. 2 i 3.
6.
Postanowienia dotyczące świadczenia usług na danym krajowym rynku regulowanym lub w danym alternatywnym systemie obrotu mogą być przedmiotem odrębnego regulaminu.
§  8.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia derywatów, z zastrzeżeniem § 15, wymaga zawarcia między firmą inwestycyjną a klientem umowy w tym zakresie. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin wykonywania zleceń nabycia lub zbycia derywatów.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży derywatów;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń;
4)
tryb i warunki uczestniczenia w notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
5)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
6)
tryb i warunki prowadzenia rejestru sesji;
7)
tryb, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
8)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest wymagane zgodnie z umową lub odrębnymi przepisami;
9)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości;
10)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego i jego uzupełniania;
11)
tryb przekazywania przez firmę inwestycyjną żądania uzupełnienia depozytu zabezpieczającego do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami;
12)
tryb przekazywania przez firmę inwestycyjną informacji dotyczącej konieczności spełnienia zobowiązania wynikającego z pozycji zajętej w zakresie derywatów;
13)
sposób postępowania firmy inwestycyjnej w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta depozytu zabezpieczającego lub w przypadku przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez właściwą izbę rozrachunkową;
14)
postanowienia zabezpieczające interesy firmy inwestycyjnej w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń firmy inwestycyjnej z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach, w ewidencji i rejestrach klienta prowadzonych przez firmę inwestycyjną lub z aktywów klienta przechowywanych przez firmę inwestycyjną;
15)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
16)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży derywatów za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
21)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
22)
zasady udzielania porad inwestycyjnych, o których mowa w § 32, oraz zakres odpowiedzialności firmy inwestycyjnej za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do porady inwestycyjnej;
23)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
24)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku derywatów i rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
25)
tryb i warunki świadczenia usługi polegającej na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
3.
Jeżeli na podstawie umowy, o której mowa w ust. 1, mają być świadczone usługi polegające na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia derywatów dopuszczonych do obrotu na regulowanym rynku giełdowym lub pozagiełdowym, przed zawarciem umowy, firma inwestycyjna ma obowiązek uzyskać od klienta informację o Numerze Identyfikacji Klienta w Krajowym Depozycie, jeżeli klient posiada już taki numer.
4.
Firma inwestycyjna określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem firmy inwestycyjnej dokonywać transakcji derywatami. Firma inwestycyjna uzależni zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
5.
Przepisu ust. 4 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od firmy inwestycyjnej traktowania go jak klienta nieprofesjonalnego.
6.
Przepisy ust. 2 pkt 4, 6 i 20-25 stosuje się, jeżeli firma inwestycyjna prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
7.
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 2 pkt 24 i 25, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 14 ust. 2-4 i § 24 ust. 2 i 3.
8.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do innego regulaminu, który doręczany jest klientowi przed zawarciem umowy, o której mowa w ust. 1.
§  9.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia zagranicznych instrumentów finansowych, z zastrzeżeniem § 15, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia zagranicznych instrumentów finansowych.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży zagranicznych instrumentów finansowych;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń na zagranicznym rynku regulowanym, na którym firma inwestycyjna pośredniczy w obrocie;
4)
terminy i sposoby informowania klienta o zawarciu transakcji;
5)
terminy i sposoby informowania klienta o stanie posiadania zagranicznych instrumentów finansowych;
6)
określenie sposobu przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących wykonywania praw majątkowych i niemajątkowych związanych z nabytymi przez klienta zagranicznymi instrumentami finansowymi;
7)
sposoby i tryb przekazywania klientom informacji o:
a)
prawach przysługujących im do zagranicznych instrumentów finansowych oraz
b)
przepisach i zwyczajach obowiązujących na danym zagranicznym rynku regulowanym;
8)
sposoby informowania klientów o wyborze zagranicznego podmiotu przechowującego zagraniczne instrumenty finansowe, jeżeli usługi są świadczone z wykorzystaniem pośrednictwa takiego podmiotu;
9)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
10)
terminy, warunki i sposoby dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
11)
sposoby i terminy sprawdzania pokrycia zleceń, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest wymagane przez umowę lub odrębne przepisy;
12)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane zagraniczne instrumenty finansowe oraz warunki, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu płatności;
13)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
14)
sposób postępowania firmy inwestycyjnej w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub odrębnych przepisach;
15)
postanowienia zabezpieczające interesy firmy inwestycyjnej w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań;
16)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
sposób informowania klienta o zasadach przechowywania nabytych zagranicznych instrumentów finansowych przez zagraniczny podmiot, jeżeli usługi są świadczone z wykorzystaniem pośrednictwa takiego podmiotu, oraz tryb i warunki otwierania i prowadzenia rachunku lub rejestru służącego do rejestrowania zagranicznych instrumentów finansowych;
21)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży zagranicznych instrumentów finansowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
22)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
23)
zasady udzielania porad inwestycyjnych, o których mowa w § 32, oraz zakres odpowiedzialności firmy inwestycyjnej za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do porady inwestycyjnej;
24)
tryb i warunki zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
3.
Przepisy ust. 2 pkt 21-24 stosuje się, jeżeli firma inwestycyjna prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
4.
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 2 pkt 24, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 14 ust. 2-4.
5.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do innego regulaminu, który doręczany jest klientowi przed zawarciem umowy, o której mowa w ust. 1.
6.
W przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia zagranicznych instrumentów finansowych, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 2, stosuje się dodatkowo przepisy § 8 ust. 2 pkt 9-13.
§  10.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych, z zastrzeżeniem § 15 i § 25 ust. 4, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4.
2.
Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 7 ust. 3, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia praw majątkowych, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 2.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 dotyczących obowiązku opracowania regulaminu świadczenia usług wykonywania zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych nie stosuje się, jeżeli konstrukcja praw majątkowych lub specyfika obrotu tymi prawami majątkowymi uniemożliwiają uregulowanie praw i obowiązków związanych z zawarciem i realizacją umowy, o której mowa w ust. 1, w sposób jednolity dla wszystkich klientów, na rzecz których świadczone są usługi polegające na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, zasady wykonywania zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych określa się w umowie wskazanej w ust. 1. Do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 7 ust. 3, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia praw majątkowych, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 2.
5.
Firma inwestycyjna określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem firmy inwestycyjnej dokonywać transakcji prawami majątkowymi, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania przez klienta depozytu zabezpieczającego. Firma inwestycyjna uzależni zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
6.
Przepisu ust. 5 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od firmy inwestycyjnej traktowania go jak klienta nieprofesjonalnego.
§  11.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów rynku niepublicznego, z zastrzeżeniem § 26 ust. 4, odbywa się na podstawie umowy między firmą inwestycyjną a klientem. Przepisy § 10 stosuje się odpowiednio.
§  12.
1.
Świadczenie usług polegających na zarządzaniu portfelem maklerskich instrumentów finansowych, z zastrzeżeniem § 15, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin zarządzania portfelami maklerskich instrumentów finansowych.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb i warunki podejmowania i realizacji przez firmę inwestycyjną decyzji inwestycyjnych dotyczących aktywów wchodzących w skład zarządzanych portfeli;
3)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
4)
tryb dokonywania wyboru podmiotu przechowującego aktywa wchodzące w skład zarządzanych przez firmę inwestycyjną portfeli oraz podmiotów wykonujących zlecenia nabycia lub zbycia maklerskich instrumentów finansowych wchodzących w skład zarządzanych przez firmę inwestycyjną portfeli - jeżeli firma inwestycyjna wykorzystuje pośrednictwo takich podmiotów przy świadczeniu usług zarządzania portfelami maklerskich instrumentów finansowych;
5)
postanowienia zabezpieczające interesy firmy inwestycyjnej w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, w tym sposoby zaspokajania roszczeń firmy inwestycyjnej z aktywów klienta wchodzących w skład zarządzanych przez firmę inwestycyjną portfeli;
6)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami świadczonymi na rzecz klientów na podstawie umowy, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
7)
obiektywne wskaźniki finansowe wykorzystywane przez firmę inwestycyjną w celu ustalenia poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych, z zastrzeżeniem ust. 3;
8)
zasady i metody wyceny instrumentów wchodzących w skład zarządzanych przez firmę inwestycyjną portfeli;
9)
sposoby i terminy przekazywania przez firmę inwestycyjną klientowi raportów dotyczących składu i wartości zarządzanego portfela maklerskich instrumentów finansowych oraz zakres informacji przekazywanych w raportach;
10)
sposoby i terminy informowania klienta o spadku wartości portfela poniżej wielkości ustalonej w umowie z klientem;
11)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
12)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
13)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
14)
sposoby i tryb przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących aktywów wchodzących w skład zarządzanego przez firmę inwestycyjną portfela maklerskich instrumentów finansowych.
3.
Przepisu ust. 2 pkt 7 nie stosuje się w przypadku, gdy ze względu na specyficzną strategię inwestycyjną, wykorzystywaną do zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych, nie jest możliwe wykorzystywanie wskaźników finansowych. W takim przypadku w umowie, o której mowa w ust. 1, przewiduje się alternatywny sposób ustalania poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych.
4.
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa strategię inwestycyjną, zgodnie z którą świadczona ma być usługa zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych.
5.
Strategia inwestycyjna zawiera w szczególności wskazanie:
1)
celów inwestycyjnych zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych;
2)
rodzaju maklerskich instrumentów finansowych wchodzących w skład portfela;
3)
rodzaju transakcji i inwestycji dokonywanych w ramach zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych;
4)
ograniczeń i limitów w zakresie dokonywanych transakcji lub inwestycji w ramach zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych.
§  13.
W przypadku zmiany regulaminów, o których mowa w § 7-12, firma inwestycyjna informuje klienta o treści zmiany w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed dniem wejścia w życie zmian.
§  14.
1.
Świadczenie usług przyjmowania i przekazywania zleceń, z zastrzeżeniem § 7-9 i 15, odbywa się na podstawie umowy zawartej między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin przyjmowania i przekazywania zleceń.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna lub sprzedaży maklerskich instrumentów finansowych;
3)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
4)
tryb i zasady przekazywania zleceń;
5)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
6)
sposoby doręczania klientowi informacji dotyczących wykonywania zleceń lub nieprzyjęcia do wykonania składanych przez niego zleceń, jeżeli informacje te są dostarczane za pośrednictwem firmy inwestycyjnej przyjmującej i przekazującej zlecenia;
7)
tryb przyjmowania i przekazywania przez firmę inwestycyjną dyspozycji nabycia lub zbycia maklerskich instrumentów finansowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przyjmowania i przekazywania takich dyspozycji, sposób identyfikacji osoby składającej dyspozycję oraz tryb przekazywania przez firmę inwestycyjną takich dyspozycji do podmiotu uprawnionego do wystawiania na ich podstawie zleceń;
8)
tryb i warunki podejmowania przez firmę inwestycyjną czynności mających na celu znalezienie podmiotu zainteresowanego zawarciem umowy sprzedaży maklerskich instrumentów finansowych ze zleceniodawcą oraz tryb i formę uzyskiwania zgody klienta na taki sposób działania firmy inwestycyjnej;
9)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
10)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
11)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
12)
zasady udzielania porad inwestycyjnych, o których mowa w § 32, oraz zakres odpowiedzialności firmy inwestycyjnej za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do porady inwestycyjnej.
3.
W przypadku gdy firma inwestycyjna, według własnego wyboru, zawiera w imieniu i na rachunek klienta, na podstawie udzielonego przez niego pełnomocnictwa, umowy o świadczenie usług brokerskich, umowy o wykonywanie zleceń lub umowy o prowadzenie rachunków lub ewidencji, na których przechowywane mają być maklerskie instrumenty finansowe nabywane na rachunek klienta, lub umowy o przechowywanie nabywanych na rachunek klienta maklerskich instrumentów finansowych, regulamin, o którym mowa w ust. 2, powinien również określać sposób dokonywania wyboru podmiotu świadczącego taką usługę.
4.
Przepisy ust. 2 pkt 7, 8 i 12 stosuje się do firmy inwestycyjnej, która prowadzi taką działalność.
§  15.
1.
Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji poszczególnych umów o świadczenie usług maklerskich mogą być określone w jednym lub kilku regulaminach świadczenia usług maklerskich, pod warunkiem że regulaminy te zawierają wyraźnie wyodrębnione zapisy odnoszące się do każdej ze świadczonych usług oraz spełniają wymogi przewidziane w przepisach niniejszego oddziału dla poszczególnych regulaminów świadczenia usług maklerskich.
2.
Przepisów niniejszego oddziału dotyczących obowiązku opracowania przez firmę inwestycyjną regulaminu świadczenia usług maklerskich nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od firmy inwestycyjnej traktowania go jak klienta nieprofesjonalnego.

Prowadzenie rachunków, ewidencji i rejestrów

§  16.
1.
Firma inwestycyjna, która prowadzi dla klienta rachunek papierów wartościowych, otwiera dla tego klienta rejestr operacyjny. Firma inwestycyjna może również otworzyć dla klienta rejestr sesji.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy na rachunku papierów wartościowych mają być zapisywane maklerskie instrumenty finansowe nabywane w wyniku transakcji, których rozliczenie nie jest zabezpieczone przez fundusz, o którym mowa w art. 65 albo 68 ustawy.
§  17.
1.
Firma inwestycyjna nie otwiera rachunku papierów wartościowych dla klienta, gdy nabywane maklerskie instrumenty finansowe dopuszczone do obrotu zorganizowanego będą zapisywane na rachunku tego klienta w banku powierniczym lub we właściwej izbie rozrachunkowej.
2.
Firma inwestycyjna jest obowiązana do rejestrowania maklerskich instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu zorganizowanego zgodnie z procedurami określonymi przez właściwą izbę rozrachunkową.
3.
Na rachunku papierów wartościowych odrębnie są rejestrowane maklerskie instrumenty finansowe:
1)
służące jako zabezpieczenie wykonania zobowiązań:
a)
wynikających z pożyczek maklerskich instrumentów finansowych, udzielonych na podstawie odrębnych przepisów,
b)
wynikających z pożyczek lub kredytów na nabycie maklerskich instrumentów finansowych, udzielonych na podstawie odrębnych przepisów,
c)
wynikających z derywatów,
d)
wynikających z praw majątkowych,
e)
innych, określonych w przepisach rozporządzenia;
2)
będące przedmiotem:
a)
blokady,
b)
zastawu,
c)
zabezpieczenia finansowego.
4.
Maklerskie instrumenty finansowe, o których mowa w ust. 3, mogą być rejestrowane łącznie dla wszystkich lub dla niektórych rodzajów zobowiązań wymienionych w ust. 3, pod warunkiem prowadzenia przez firmę inwestycyjną dokumentacji pozwalającej na określenie liczby maklerskich instrumentów finansowych stanowiących zabezpieczenie dla poszczególnych rodzajów zobowiązań.
5.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy procedury właściwej izby rozrachunkowej wymagają łącznego rejestrowania maklerskich instrumentów finansowych, o których mowa w ust. 3.
§  18.
1.
Firma inwestycyjna dokonuje zapisów w rejestrze sesji na podstawie potwierdzenia wykonania zlecenia brokerskiego kupna lub sprzedaży maklerskich instrumentów finansowych, otrzymanego z giełdy, rynku pozagiełdowego lub alternatywnego systemu obrotu w czasie sesji, jeżeli dowody ewidencyjne potwierdzające zawarcie transakcji nie są udostępniane bezpośrednio po zawarciu transakcji lub firma inwestycyjna nie przetwarza tych dokumentów na bieżąco.
2.
Rejestr sesji jest otwierany przed rozpoczęciem sesji lub w czasie jej trwania.
3.
Rejestr sesji jest prowadzony wyłącznie w celu sprawdzenia pokrycia zleceń, gdy obowiązek sprawdzenia przez firmę inwestycyjną pokrycia wynika z odrębnych przepisów lub warunków umowy, albo w celu sprawdzenia, czy klient nie przekroczył limitu, o którym mowa w § 42 ust. 3.
4.
Rejestr sesji jest zamykany z chwilą zakończenia sesji.
§  19.
1.
Na wniosek klienta banku powierniczego jest możliwe prowadzenie rejestru sesji dla tego klienta.
2.
Rejestr sesji, o którym mowa w ust. 1, jest otwierany w firmie inwestycyjnej, z którą klient zawarł umowę o świadczenie usług brokerskich lub umowę o świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia derywatów.
3.
Początkowy zapis w rejestrze sesji jest dokonywany w wysokości uzgodnionej przez bank powierniczy z klientem i potwierdzonej firmie inwestycyjnej przez ten bank.
§  20.
1.
Firma inwestycyjna nie może wykorzystywać środków pieniężnych zdeponowanych na rachunkach pieniężnych w innym celu niż wykonywanie zleceń lub dyspozycji klienta oraz pokrycie opłat i prowizji z tytułu świadczonych klientowi usług lub pokrycie innych zobowiązań klienta wobec firmy inwestycyjnej, wynikających z umów o świadczenie usług przez firmę inwestycyjną, z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
Firma inwestycyjna może wykonywać dyspozycje klienta dotyczące jego środków pieniężnych wyłącznie w celu:
1)
realizacji zobowiązań wynikających z nabywania lub zbywania maklerskich instrumentów finansowych;
2)
pokrywania opłat, prowizji i innych zobowiązań klienta z tytułu umów zawartych między firmą inwestycyjną i klientem lub z tytułu umów zawartych między klientem i towarzystwem funduszy inwestycyjnych, dotyczących zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie;
3)
dokonywania przelewów dotyczących ustanawiania depozytów zabezpieczających - w przypadku gdy obrót maklerskimi instrumentami finansowymi związany jest z obowiązkiem posiadania przez klienta depozytu zabezpieczającego;
4)
spłaty pożyczek i kredytów zaciągniętych przez klienta na nabycie maklerskich instrumentów finansowych;
5)
wypłaty środków pieniężnych przez klienta;
6)
przelewu środków pieniężnych na rachunek bankowy klienta lub na inny rachunek pieniężny klienta.
3.
Firma inwestycyjna, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego jej przez klienta, może składać dyspozycje dotyczące środków pieniężnych klienta zdeponowanych na rachunku pieniężnym klienta w innej firmie inwestycyjnej w celu realizacji zobowiązań klienta wobec firmy inwestycyjnej z tytułu usług świadczonych przez firmę inwestycyjną na rzecz klienta.
§  21.
1.
Na rachunku pieniężnym odrębnie są rejestrowane środki pieniężne:
1)
służące jako zabezpieczenie wykonania zobowiązań:
a)
wynikających z pożyczek maklerskich instrumentów finansowych, udzielonych na podstawie odrębnych przepisów,
b)
wynikających z kredytów lub pożyczek środków pieniężnych na nabycie maklerskich instrumentów finansowych, udzielonych na podstawie odrębnych przepisów,
c)
wynikających z derywatów,
d)
wynikających z praw majątkowych,
e)
innych, określonych w przepisach rozporządzenia;
2)
będące przedmiotem:
a)
blokady,
b)
zabezpieczenia finansowego.
2.
Środki służące jako zabezpieczenie wykonania zobowiązań, określonych w ust. 1, mogą być rejestrowane łącznie dla wszystkich lub dla niektórych rodzajów zobowiązań, wymienionych w ust. 1, pod warunkiem prowadzenia przez firmę inwestycyjną dokumentacji pozwalającej na określenie wysokości środków pieniężnych stanowiących zabezpieczenie dla poszczególnych rodzajów zobowiązań.
3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy procedury właściwej izby rozrachunkowej wymagają łącznego rejestrowania środków służących jako zabezpieczenie wykonania zobowiązań określonych w ust. 1.
§  22.
1.
Środki pieniężne klientów są deponowane na rachunkach bankowych prowadzonych dla firmy inwestycyjnej odrębnie od środków pieniężnych firmy inwestycyjnej.
2.
Firma inwestycyjna może otwierać lokaty terminowe, których przedmiotem są środki pieniężne klientów.
§  23.
1.
Zapisów na rachunkach papierów wartościowych dokonuje się wyłącznie na podstawie dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określa właściwa izba rozrachunkowa.
2.
Zapisów w rejestrach operacyjnych dokonuje się wyłącznie na podstawie dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określa Krajowy Depozyt.
3.
Zapisów na rachunkach pieniężnych dokonuje się na podstawie dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określa właściwa izba rozrachunkowa, a także na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  24.
1.
Prowadzenie rachunku papierów wartościowych oraz rachunku pieniężnego przez firmę inwestycyjną, a także prowadzenie rachunku papierów wartościowych przez bank powierniczy, odbywa się na podstawie umowy oraz regulaminu prowadzenia rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, z zastrzeżeniem § 7 ust. 3 pkt 21, § 8 ust. 2 pkt 24 oraz § 29.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
sposoby przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących maklerskich instrumentów finansowych i środków pieniężnych zapisanych na rachunku;
3)
sposób naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunku pieniężnym oraz tryb określania ich wysokości, jeżeli umowa przewiduje oprocentowanie tych środków;
4)
sposoby udzielania przez klienta pełnomocnictw;
5)
tryb, warunki i przyczyny ustanawiania lub znoszenia blokady maklerskich instrumentów finansowych, praw do otrzymania maklerskich instrumentów finansowych oraz środków pieniężnych klienta;
6)
sposoby postępowania z maklerskimi instrumentami finansowymi, na których ustanowiono ograniczone prawo rzeczowe lub których zbywalność jest ograniczona;
7)
sposoby postępowania z maklerskimi instrumentami finansowymi, stanowiącymi przedmiot zabezpieczenia umowy kredytu lub pożyczki, jeżeli zabezpieczenia nie dokonano w drodze ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego;
8)
tryb i warunki przenoszenia maklerskich instrumentów finansowych lub środków pieniężnych na rachunki klienta prowadzone przez inny podmiot;
9)
terminy i sposoby wnoszenia przez klientów opłat związanych z prowadzeniem rachunków oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
10)
sposób sporządzania i przekazywania klientowi wyciągów z rachunków;
11)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
12)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1, likwidacji rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, a także tryb postępowania z maklerskimi instrumentami finansowymi oraz środkami pieniężnymi, odnośnie do których klient nie wydał dyspozycji;
13)
tryb, terminy i warunki dokonywania zmian regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach.
3.
W przypadku gdy na rachunku papierów wartościowych mają być również rejestrowane derywaty, regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa dodatkowo:
1)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości;
2)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego oraz jego uzupełniania;
3)
tryb przekazywania żądania uzupełnienia zabezpieczenia do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami;
4)
sposób postępowania firmy inwestycyjnej lub banku powierniczego w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta zabezpieczenia lub przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez właściwą izbę rozrachunkową lub podmiot organizujący rynek.
4.
W przypadku gdy na rachunku papierów wartościowych mają być rejestrowane derywaty, które są dopuszczone do obrotu na regulowanym rynku giełdowym lub pozagiełdowym, bank powierniczy ma obowiązek uzyskać od klienta informację o Numerze Identyfikacji Klienta w Krajowym Depozycie, jeżeli klient posiada już taki numer.
5.
Postanowienia, o których mowa w ust. 3, mogą być przedmiotem odrębnego regulaminu.
6.
Przepisów ust. 2 dotyczących rachunku pieniężnego nie stosuje się do banków powierniczych.
§  25.
1.
Firma inwestycyjna, która świadczy usługi polegające na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych, prowadzi dla klienta rachunek praw majątkowych na podstawie umowy, o której mowa w § 10 ust. 1. Zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku praw majątkowych określa regulamin prowadzenia rachunków praw majątkowych, z zastrzeżeniem § 29.
2.
Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 24 ust. 2, a w przypadku gdy na rachunkach praw majątkowych mają być rejestrowane prawa majątkowe, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio również przepisy § 24 ust. 3.
3.
Przepisów ust. 1 i 2, dotyczących obowiązku opracowania regulaminu prowadzenia rachunków praw majątkowych, nie stosuje się, jeżeli konstrukcja praw majątkowych lub specyfika obrotu tymi prawami majątkowymi uniemożliwiają uregulowanie praw i obowiązków związanych z prowadzeniem rachunków praw majątkowych w sposób jednolity dla wszystkich klientów, na rzecz których prowadzone są przez firmę inwestycyjną rachunki praw majątkowych.
4.
W przypadku wskazanym w ust. 3, w umowie, o której mowa w § 10 ust. 1, określa się zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku praw majątkowych. Do umowy tej stosuje się odpowiednio przepisy § 24 ust. 2, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia praw majątkowych, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego - stosuje się odpowiednio również przepisy § 24 ust. 3.
5.
Zapisów na rachunku praw majątkowych dokonuje się na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określają zasady przyjęte w obrocie danymi prawami majątkowymi.
6.
Dowody, o których mowa w ust. 5, mogą być zapisywane lub przekazywane na elektronicznych nośnikach informacji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
7.
Firma inwestycyjna jest obowiązana do prowadzenia rachunków praw majątkowych w sposób pozwalający na jednoznaczną identyfikację osób, którym te prawa przysługują.
8.
Do rachunków praw majątkowych stosuje się odpowiednio przepisy § 17 ust. 3 i 4.
§  26.
1.
Firma inwestycyjna, która świadczy usługi polegające na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów rynku niepublicznego, prowadzi dla klienta rachunek instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencję na podstawie umowy, o której mowa w § 11. Zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencji określa regulamin prowadzenia rachunków instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencji, z zastrzeżeniem ust. 4 oraz § 29.
2.
Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 24 ust. 2, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia instrumentów rynku niepublicznego, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego - stosuje się odpowiednio również przepisy § 24 ust. 3.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 dotyczących obowiązku sporządzenia regulaminu prowadzenia rachunków instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencji nie stosuje się, jeżeli konstrukcja tych instrumentów lub specyfika dokonywania nimi obrotu uniemożliwiają uregulowanie praw i obowiązków związanych z prowadzeniem tych rachunków lub ewidencji w sposób jednolity dla wszystkich klientów, na rzecz których prowadzone są przez firmę inwestycyjną te rachunki lub ewidencje.
4.
W przypadku wskazanym w ust. 3, w umowie, o której mowa w § 11, określa się zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencji. Do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 24 ust. 2, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia instrumentów rynku niepublicznego, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego - stosuje się również przepisy § 24 ust. 3.
5.
Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna zobowiązywać klienta do informowania firmy inwestycyjnej o wszelkich zdarzeniach prawnych mających wpływ na istnienie i treść ewidencjonowanych przez nią praw i przedstawiania jej odpowiednich dokumentów, które potwierdzają ten stan zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
6.
Zapisów na rachunkach instrumentów rynku niepublicznego dokonuje się na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów ewidencyjnych, których minimalną zawartość określają zasady przyjęte w obrocie danymi instrumentami rynku niepublicznego.
7.
Zapisów w ewidencji dokonuje się na podstawie dokumentów, o których mowa w ust. 5. Firma inwestycyjna obowiązana jest przechowywać kopie dokumentów stanowiących podstawę zapisów dokonywanych w ewidencji.
8.
Do rachunków instrumentów rynku niepublicznego i ewidencji, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 17 ust. 2, w zakresie, w jakim na rachunkach instrumentów rynku niepublicznego lub w ewidencji zapisywane są instrumenty rynku niepublicznego, którymi obrót obsługiwany jest przez Krajowy Depozyt, oraz § 17 ust. 3 i 4.
9.
Wskazany w ust. 1 obowiązek prowadzenia dla klienta rachunku instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencji nie powstaje w przypadku świadczenia przez firmę inwestycyjną, w sposób incydentalny, usługi wykonywania zleceń nabycia lub zbycia tych instrumentów, o ile klient nie zażądał otwarcia rachunku instrumentów rynku niepublicznego lub ewidencji.
§  27.
1.
Firma inwestycyjna świadcząca usługę przechowywania i rejestrowania zmian stanu posiadania maklerskich instrumentów finansowych jest obowiązana prowadzić rejestr przechowywanych instrumentów, umożliwiający ewidencjonowanie zabezpieczeń ustanawianych na prawach z przechowywanych maklerskich instrumentów finansowych.
2.
Warunki i sposób prowadzenia rejestru, o którym mowa w ust. 1, określa umowa o przechowywanie i rejestrowanie zmian stanu posiadania maklerskich instrumentów finansowych. Do umowy tej przepisy § 26 ust. 5 i 7 stosuje się odpowiednio.
§  28.
1.
W przypadku zmiany regulaminów, o których mowa w § 24-26, firma inwestycyjna informuje klienta o treści zmiany w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed dniem wejścia w życie zmian.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do banku powierniczego w przypadku zmiany regulaminu prowadzenia rachunków papierów wartościowych.
§  29.
1.
Szczegółowe zasady otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku papierów wartościowych, rachunku pieniężnego, rachunku praw majątkowych, rachunku instrumentów rynku niepublicznego oraz ewidencji mogą być określone w jednym lub kilku regulaminach, pod warunkiem że regulaminy te zawierają wyraźnie wyodrębnione zapisy odnoszące się do każdej ze świadczonych usług oraz spełniają wymogi przewidziane w przepisach niniejszego oddziału dla poszczególnych regulaminów.
2.
Przepisów niniejszego oddziału dotyczących obowiązku opracowania przez firmę inwestycyjną regulaminu prowadzenia rachunku papierów wartościowych, rachunku pieniężnego, rachunku praw majątkowych, rachunku instrumentów rynku niepublicznego oraz ewidencji nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od firmy inwestycyjnej traktowania go jak klienta nieprofesjonalnego.
§  30.
1.
W zakresie nieuregulowanym w przepisach niniejszego oddziału, do banku powierniczego stosuje się odpowiednio przepisy § 16, w zakresie odnoszącym się do rejestru operacyjnego, oraz § 17 ust. 2-5, § 18, § 23 ust. 1 i 2 oraz § 29.
2.
W odniesieniu do usług świadczonych na rzecz klientów, którzy podpisali z bankiem powierniczym umowę, o której mowa w art. 121 ust. 1 ustawy, do banku powierniczego nie stosuje się przepisów niniejszego oddziału, dotyczących prowadzenia rejestru operacyjnego.